Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor reiniging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sensor reiniging

en dan moet je een mooie grote foto's uit de jaren 70 bekijken.

of DIA's

wat zie je daar op? inderdaad: stof
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Wat mij nu opvalt dat een aantal forumers doet alsof dat stof helemaal niet zo'n probleem is. Gewoon even wegvegen en klaar, het lijken wel verkooppraatjes die ik ook al eens in fotozaken gehoord heb. Dus even wegvegen met een plastic koffielepeltje van € 6 per stuk.
      Nog eens gekeken in de handleiding van de Nikon D70 er staat dat de CCD beeldsensor voorzien is van een zeer fragiel laagdoorlaatfilter, met de waarschuwing dat je dat filter in geengeval mag aanraken en schoonvegen en dat zelfs een kwastje het filter kan beschadigen. Kamera moet dus voor ieder stofje weggebracht worden naar de importeur van Nikon.
      Dat er grote ergernis bestaat en dat het stof bij spiegelreflexen wel een probleem is blijkt wel uit de steeds wederkerende reacties op dit forum en de industrie en de handel verzwijgen het en doen er weinig aan.
      Een fotograaf en ing. aan de technische universiteit van Eindhoven ergerden zich ook zozeer aan dit probleem, dat hij een systeem ontwikkeld heeft dat er voor zorgt dat sensors van reflexen stofvrij blijven: hij heeft er inmiddels patent op aangevraagd. Kamerafabrikanten hebben er belangstelling voor.
      Dus toch maar even wachten met de aanschaf van een nieuwe kamera.

Comment

Het is een weerkerend ongemak waarmee geleeft moet worden(voorlopig toch).
        Iedere fabrikant zal zeggen dat de sensor zeer gevoelig is(wat ook is) maar dit is vooral uit het principe "Cover your ass"
        Ze zeggen dit voor om te voorkomen dat mensen er met oorwatjes of met een schroevendraaier of andere "No go" voorwerpen in gaan om een stofje weg te halen.
        Trouwens over de rand waar stof verzameld. Dit is inderdaad bij de D70 zo en wat lastiger. Echter veel sensors hebben nu een extra brede rand waar stof zich mag verzamelen.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit
          Wat mij nu opvalt dat een aantal forumers doet alsof dat stof helemaal niet zo'n probleem is. Gewoon even wegvegen en klaar, het lijken wel verkooppraatjes die ik ook al eens in fotozaken gehoord heb. Dus even wegvegen met een plastic koffielepeltje van € 6 per stuk.
          Nog eens gekeken in de handleiding van de Nikon D70 er staat dat de CCD beeldsensor voorzien is van een zeer fragiel laagdoorlaatfilter, met de waarschuwing dat je dat filter in geengeval mag aanraken en schoonvegen en dat zelfs een kwastje het filter kan beschadigen. Kamera moet dus voor ieder stofje weggebracht worden naar de importeur van Nikon.
          Dat er grote ergernis bestaat en dat het stof bij spiegelreflexen wel een probleem is blijkt wel uit de steeds wederkerende reacties op dit forum en de industrie en de handel verzwijgen het en doen er weinig aan.
          Een fotograaf en ing. aan de technische universiteit van Eindhoven ergerden zich ook zozeer aan dit probleem, dat hij een systeem ontwikkeld heeft dat er voor zorgt dat sensors van reflexen stofvrij blijven: hij heeft er inmiddels patent op aangevraagd. Kamerafabrikanten hebben er belangstelling voor.
          Als ik jou zou zijn zou ik me maar vlug een compactje kopen...
          Ik kan niet begrijpen dat als je zo bang bent om zelf een sensor te reinigen of eventueel te laten reiningen dat je dan een dslr gaat kopen
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Een onnozele hals zoals ikzelf denkt dan: en waarom leggen ze geen glaasje net voor die sensor dat je zonder problemen kan reinigen/vervangen ? Zoveel licht kan dat toch niet tegenhouden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unick
              Een onnozele hals zoals ikzelf denkt dan: en waarom leggen ze geen glaasje net voor die sensor dat je zonder problemen kan reinigen/vervangen ? Zoveel licht kan dat toch niet tegenhouden ?
              Er is een merk dat zoiets gedaan heeft. Ik weet niet juist maar kan het Sigma zijn.
              Nu ligt er eigenlijk zoiets op de sensor, nl de LD filter.
              Alles zal zijn reden wel hebben en het fijne waarom wel en waarom niet weet ik ook niet.

Hubert
              Hubert

Comment

Nog steeds wordt er in veel fotowinkels niet over gesproken of zelfs ontkent dat stof een probleem is bij spiegelreflexen.
                Klopt.

Ben ook eens in de media markt gaan vragen naar 'iets' om de sensor te reinigen. Het antwoord luidde: 'ooh maar dat hebben wij niet mijnheer. Daarvoor moet u naar de foto speciaalzaak'. Reflexcamera's verkopen geen probleem, maar bij problemen? niet hun probleem. Zoek het zelf maar uit.

Er worden ook peperdure sensor swabs aangeboden met vloeistof: net zo duur als eenmaal schoonmaken bij de importeur € 63. Het blijken Plastic koffielepeltjes omwikkelt met een lenspapieretje te zijn. Pure oplichterij en werkt totaal niet: je schuift het stof van de ene naar de ander hoek op de sensor.
                De swabs zijn inderdaad schandalig duur. Maar overigens zijn ze heel effectief.

Swabs zijn inderdaad net zo duur als eenmaal schoonmaken bij importeur. Maar je vergeet dat je niet persé alle 12 swabs nodig hebt voor één reinigingsbeurt. De laatste keer heb ik een hopeloos bevuilde sensor kraakschoon gekregen met amper 2 swabs. Niks stof in de hoeken!

Tot slot: dat potje eclipse hoef je maar één keer kopen. Tegen dat dat leeg is, bestaan er geen camera's meer met een stofprobleem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mister B
                  De swabs zijn inderdaad schandalig duur. Maar overigens zijn ze heel effectief.

Swabs zijn inderdaad net zo duur als eenmaal schoonmaken bij importeur. Maar je vergeet dat je niet persé alle 12 swabs nodig hebt voor één reinigingsbeurt. De laatste keer heb ik een hopeloos bevuilde sensor kraakschoon gekregen met amper 2 swabs. Niks stof in de hoeken!

Tot slot: dat potje eclipse hoef je maar één keer kopen. Tegen dat dat leeg is, bestaan er geen camera's meer met een stofprobleem
                  En je kan ze ook blijven gebruiken? Een ze gebruikt zijn, vervang je de pecpad door een nieuw en hij is terug bruikbaar.
                  Je kan ook zoals, reeds aangehaald, ipv een swap een pannelikker gebruiken, die beter en efficienter werkt.

Hubert
                  Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unick
                    en waarom leggen ze geen glaasje net voor die sensor
                    Misschien omdat dat het licht nog eens breekt ???
                    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Het glaasje IS net voor de sensor, vandaar dat je er met name bij veel licht en dus kleine lensopeningen (en veel scherptediepte) last van hebt.
                      Ik heb zonet voor de vakantie alle 4 de toestellen met SCOTCH tape perfect in orde gekregen in ongeveer 20 minuten , inclusief alle controles en nacontroles en het laatste stofje in de hoek van de Kodak slr/n.
                      Hoe vaker je het doet, hoe minder stress je er van hebt, echt, na 100 keer...
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

ik moet me nieuwe scotch gaan kopen denk ik.. laatste 3 keren lukte het niet zo goede meer

Comment

het verleden heeft me geleerd hier inhoudelijk niet op in te gaan.
                          zoals reeds verteld: koop jezelf een mooie compact and have fun!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                            Hoe vaker je het doet, hoe minder stress je er van hebt, echt, na 100 keer...
                            Ik hoop het. 'k Heb dat onlangs geprobeerd op m'n d200 en 'k heb het zo'n 8-tal keer opnieuw moeten proberen om het goed te krijgen. Man die sensor ligt diep.
                            Maar nu is m'n sensor praktisch stofvrij, nog 2 stippeltjes, 1 uiterst links en rechts, maar da's geen probleem. Ondertussen bestel ik wel zo'n pec-pads, zal dan hopelijk alle stofjes weg hebben.
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Praktisch stofvrij is niet stofvrij. En dat na acht pogingen.

Comment

Het spiegelhuis van een D200 is wat smaller dan oudere op de f80 gebaseerde exemplaren. Is dus even diep maar lijkt dieper.
                                Overigens heb ik zelf wel eens een " droog doekje" gebruikt bij de Kodak om dingen weg te krijgen die er ECHT niet vanaf wilden. Daarna natuurlijk even nabehandeld met tape om de onontkoombare pluisjes van het doekje weg te werken en daarna was de sensor perfect.
                                Sony en Olympus
                                Fotoseries

Comment

Working...
                                X