Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor reiniging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sensor reiniging

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
    Het glaasje IS net voor de sensor, vandaar dat je er met name bij veel licht en dus kleine lensopeningen (en veel scherptediepte) last van hebt.
    Ik heb zonet voor de vakantie alle 4 de toestellen met SCOTCH tape perfect in orde gekregen in ongeveer 20 minuten , inclusief alle controles en nacontroles en het laatste stofje in de hoek van de Kodak slr/n.
    Hoe vaker je het doet, hoe minder stress je er van hebt, echt, na 100 keer...
    Toevallig heb ik net vandaag mijn sensor gekuist met de beruchte scotch tape.
    Het heeft wel ruim een half uur geduurd eer hij zuiver was.
    Telkens weer lijmresten!!
    De sensor bij een 300D ligt nogal diep, ik weet niet hoe het bij andere toestellen is.
    Toch betwijfel ik deze methode om de sensor te reinigen.
    Wat als er toch lijm achterblijft, droogt deze op en kan je het later nog verwijderen??
    Ik moet wel toegeven dat mijn sensor na meer dan een half uur geklommel nu proper is, maar niet voor 100procent.
    Ik wil wel een voor en een na posten.
    Groeten Sensor

Comment

Denk dat het reinigen inderdaad vooral bemoeilijkt wordt door de diepe ligging van de sensor.
      Niet dat we er nu veel aan hebben, maar heb al eens gedacht dat een ontwerp met een achterwand die open kan alles veel eenvoudiger zou maken ... Kan denk ik toch niet zo moeilijk zijn ... alle analoge camera's hadden het al!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KoRi
        alle analoge camera's hadden het al!
        Proest!!!
        Ja zeg, stel je voor dat je de film er moest in steken langs het spiegelhuis door.

Oorspronkelijk geplaatst door sensor
        Telkens weer lijmresten!!
        Ja, heb ik ook enkele keren gehad, maar het ligt hem blijkbaar aan de manier en snelheid (of beter traaaaaaaaagheid) waarmee je de tape lostrekt. (bij mij toch)
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger
          Ja, heb ik ook enkele keren gehad, maar het ligt hem blijkbaar aan de manier en snelheid (of beter traaaaaaaaagheid) waarmee je de tape lostrekt. (bij mij toch)
          je hebt er ook die het nooit geprobeerd hebben maar toch dit argument blijven gebruiken.
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            ik moet me nieuwe scotch gaan kopen denk ik.. laatste 3 keren lukte het niet zo goede meer

IK heb mijne D70 al eenmaal met de magic tape gereinigd. - Procedure van BD (ik denk spanjaart) .
            Daarvoor altijd altijd enkel pecpads met eclipse gebruikt.
            Misschien heb ik toen iets verkeerd gedaan maar in het midden was de sensor mooi proper maar ik zag serieus wat 'resten van iets wat ervoor niet was' in de hoeken (zichtbaar met het oog).

Daarna nog eens met een pecpad + eclips over glas geweest en toen was hij zuiver.

Helaas na 4 weken Corsica, waar ze het stof uitgevonden hebben, is het weer hoog tijd voor een kuis-sessie.

De D200 is nog altijd redelijk proper, hij lijkt beter 'stof bestendig' dan de D70.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tucson2005
              Bij de Beukelaer gebeurde het ook met een droog doekje, zo beweerde toch telkens de "reiniger van dienst" toen ik het hem vroeg

mvg.
              JP
              Heb mijn D70 er laten reinigen voor 3 stofjes (was toch onder garantie en klaar terwijl je wacht). Kreeg hem terug zonder stof maar met ongeveer 30 opgedroogde (maar zichtbare) druppeltjes. Was reeds zichtbaar vanaf f8. Waarschijnlijk teveel vloeistof gebruikt. Daarna zelf gereinigd met Sensor Swab en 2 druppeltjes eclipse.

Comment

En welke oplossing voor de bezitters van een Nikon D100 zoals ik? Je kan enkel door middel van een netvoedingadapter de spiegel laten opklappen om de sensor te reinigen. Kostenplaatje: €118!

Dank U wel N I K O N

Iemand enig idee...?

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet
                  En welke oplossing voor de bezitters van een Nikon D100 zoals ik? Je kan enkel door middel van een netvoedingadapter de spiegel laten opklappen om de sensor te reinigen. Kostenplaatje: €118!

Dank U wel N I K O N

Iemand enig idee...?

Mvg,
                  Als je een D100 met aansluiting voor een mechanische draadontspanner hebt : met een volgeladen batterij op stand B ontspannen en de draadontspanner blokkeren.
                  Vrees dat dit enig gevaar meebrengt voor de sensor vermits hij bij deze methode niet wordt uitgeschakeld wordt tijdens het reinigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KoRi
                    Denk dat het reinigen inderdaad vooral bemoeilijkt wordt door de diepe ligging van de sensor.
                    Niet dat we er nu veel aan hebben, maar heb al eens gedacht dat een ontwerp met een achterwand die open kan alles veel eenvoudiger zou maken ... Kan denk ik toch niet zo moeilijk zijn ... alle analoge camera's hadden het al!
                    Het luxepaard de Leica heeft een digitale spiegelreflex waarbij de achterwand open kan. De sensor zit bij deze kamera op de achterwand en de sensor is daardoor heel simpel te reinigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet

Dank U wel N I K O N

Iemand enig idee...?

Mvg,

Dit is een probleem, op de eerste Canon DSLR toestellen was dit ook D30 en D60, maar bij aankoop was er dus wel een dummy batterij en een netstroom adapter/lader bij het pakket. Het is inderdaad niet logisch dat je niet tot de reiniging van je sensor kan komen zonder extra kosten te maken.

Reinigen met de sensor onder spanning zou ik toch niet overwegen, indien je het toestel wil houden is een netstroomadapter misschien de enige logische oplossing. Tenzij je een overstap naar Canon overweegt ? .......

MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357

Reinigen met de sensor onder spanning zou ik toch niet overwegen, indien je het toestel wil houden is een netstroomadapter misschien de enige logische oplossing. Tenzij je een overstap naar Canon overweegt ? .......

MVG, Jeff
                        Dan zou een overstap naar de D200 logischer zijn, want 't is niet alleen je body, maar ondertussen ook al een redelijke 'glascontainer'...

Ik ben over hun D100-praktijk qua sensorreiniging in ieder geval niet te spreken

Mvg,

Comment

zie ook naar mijn antwoord op andere topic reinigen CCD (met voorbeeldfoto's: voor en na reiniging)

Zoals een aantal op dit forum al gezien hebben kamp ik momenteel met wat stof op de ccd. Natuurlijk wil ik dat er graag af hebben, maar ja een gevoelige lokatie he! Info. bij de fotovakhandel in mijn omgeving levert in veel gevallen slechts 1 advies: opsturen naar Fuji. Maar ingeval van vakantie wil ik toch graag over een

mvg. Sensor
                          Groeten Sensor

Comment

Working...
                          X