Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor reiniging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sensor reiniging

Sensorcleaning klaar terwijl u wacht!

Nu voor alle digitale Canon modellen € 27,00 incl. btw
    en vanaf de EOS1D € 49,50 incl. btw

Maakt u een afspraak met onze servicedesk
    via mail:servicedesk@etbass.nl
    Of via telefoon: 0165-850500
    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
      Sensorcleaning klaar terwijl u wacht!

Nu voor alle digitale Canon modellen € 27,00 incl. btw
      en vanaf de EOS1D € 49,50 incl. btw

Maakt u een afspraak met onze servicedesk
      via mail:servicedesk@etbass.nl
      Of via telefoon: 0165-850500
      Veel te duur!

Dan lijkt Merg's cleaningmethode mij een veel goedkoper alternatief.
      * Veritas odium parit *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tucson2005
        Bij de Beukelaer gebeurde het ook met een droog doekje, zo beweerde toch telkens de "reiniger van dienst" toen ik het hem vroeg
        Awel, nu ik dit lees, toch een poging om ook mijn mond eens open te doen. Ik heb de camera nu toch alweer enkele maanden, en ben nog atijd aan het wachten op het zo hardnekkige stof waarvan sommigen onder jullie toch zo'n last van schijnen te hebben.
        Stof kan toch niet zo hard aan je sensor plakken dat je het er met een droge Sensorswab (of soortgelijke eigen makelij; ik heb mijzelf één keer een doosje Sensorswabs gekocht, het doekje haal ik er telkens af en vervang het door eenzelfde stukje pluisvrij lensdoek) niet kunt afkrijgen?
        Het stof op mijn sensor blijft in ieder geval telkens mooi op het doekje plakken. Verder nog even met Kenair erover (ja, ik weet het; die is duur, maar ik heb nog geen alternatief gevonden met een zo hoge druk) en m'n sensor is weer pico bello.

Voor de geïnteresseerden en de ongelovige Thomassen in het publiek: mijn sensor is te bewonderen in Sint-Niklaas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Merg

Ik reining de sensor met pecpads, 1 druppeltje Eclipse (niet te vochtig maken) en een spateltje. Goedkoop en doeltreffend en dus zeker geen oplichterij. .
          Zo is dat ...eenmalige aankoop... effe bibberen de eerste keer en klaar. Dit heb je zelf in de hand niet?
          EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
          debruri.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo
            Voor de geïnteresseerden en de ongelovige Thomassen in het publiek: mijn sensor is te bewonderen in Sint-Niklaas.
            Ik geloof niet meer in Sinterklaas
            * Veritas odium parit *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit
              Er worden ook peperdure sensor swabs aangeboden met vloeistof: net zo duur als eenmaal schoonmaken bij de importeur € 63. Het blijken Plastic koffielepeltjes omwikkelt met een lenspapieretje te zijn. Pure oplichterij en werkt totaal niet: je schuift het stof van de ene naar de ander hoek op de sensor.
              DIt is pure onzin. Ik ben er wel met akkoord dat de swab veeeel te duur is maar een koffielepeltje met lenspapier.
              De PecPads zijn geen lenspapiertjes en als je wil kan je na gebruik, de swap nog honderden malen blijven gebruiken door er een nieuw stukje PecPad rond te doen maar veel beter is om gewoon geen swaps te gebruiken en een stukje PecPad rond een gemodifieerde pannenlikker te doen. Voor de prijs van 1 swap koop je een 20-tal pannenlikkers.
              De reden waarom je het stof van de ene kant van de sensor naar de andere kant schuift is omdat je droog of te droog reinigt. Vraag maar eens aan je vrouw of ze de keuken of de badkamer droog kan opnemen!!!
              In principe zou het met gewoon enkele druppeltjes water kunnen maar omdat daar kalk en andere minerale inzitten zouden die met het drogen op de sensor achter blijven. Je zou dan met gedeminiraliseerd water werken, wat soms ook wordt gedaan maar water droogt niet zo snel, vandaar de 99,9% watervrije methanol(eclipse), die snel en watervrij verdampt. Je kan die waarschijnlijk aan de helft van de prijs bij de apotheek kopen(niet gewone methanol maar watervrije!!!) maar daar je maar 2 a 3 druppeltjes nodig hebt per beurt, doe je met een flesje zo goed als een gans leven.

Hubert
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Sommige fotowinkels doen het idd gratis, als je het toestel tenminste
                bij hun koopt en niet in Duitsland of via internet

Zij gebruiken hiervoor swabs, en hebben een goede opleiding
                hiervoor gekregen !!!

Zo'n service kon toch wel elke winkel geven, moest gewoon
                "standaard service" zijn

Comment

Hallo,

Ik heb hier verpakte doekjes liggen, er staat op :

SCHOONMAAKDOEKJE VOOR LEESKOPPEN EN SCHIJVEN
                  PRESATURATED WITH 91% ISOPROPYL ALCOHOL AND 9% DEIONIZED WATER? THIS LINT FREE DISPOSABLE PAD WILL REMOVE OXIDE BUILD-UP AND CONTAMINANTS FROM READ/WRITE HEADS,GUIDES,ROLLERS AND COATED DISC SURFACES WITHOUT AFFECTING READING/RECORDING OF DATA.
                  CLEANING SOLUTION EVAPORATES IN SECONDS.

Zouden deze doekjes ook geschikt zijn om de sensor te kuisen of zit er teveel water in(9% deionized water)??

Groetjes, Maxim
                  UPDATED http://smax-photo.magix.net

Comment

Ik zou dat zeker niet doen.

Waarom risicos met zulke zaken doen?
                    Swap en pecpad met eclipse wordt reeds lang gebruikt.

Trouwens je doekjes zijn veel te nat.

Afblijven en enkel gebruiken voor video koppen.
                    De isopropylalcohol is nodig om de aagekoekte laag van magneetstof van de band goed te verwijderen. Videokoppen zijn van een bijzonder hard materiaal en kunnen tegen een stootje.

Hubert
                    Hubert

Comment

Ok, heb het daarjuist eens geprobeert op een cd'tje en het stof veegde ik gewoon naar een andere plaats, dus dat gaak alleen gebruiken voor ev. lenzen ofzo.

Groetjes
                      UPDATED http://smax-photo.magix.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Smokey
                        Ik geloof niet meer in Sinterklaas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          DIt is pure onzin. Ik ben er wel met akkoord dat de swab veeeel te duur is maar een koffielepeltje met lenspapier.
                          De PecPads zijn geen lenspapiertjes en als je wil kan je na gebruik, de swap nog honderden malen blijven gebruiken door er een nieuw stukje PecPad rond te doen maar veel beter is om gewoon geen swaps te gebruiken en een stukje PecPad rond een gemodifieerde pannenlikker te doen. Voor de prijs van 1 swap koop je een 20-tal pannenlikkers.
                          De reden waarom je het stof van de ene kant van de sensor naar de andere kant schuift is omdat je droog of te droog reinigt. Vraag maar eens aan je vrouw of ze de keuken of de badkamer droog kan opnemen!!!
                          In principe zou het met gewoon enkele druppeltjes water kunnen maar omdat daar kalk en andere minerale inzitten zouden die met het drogen op de sensor achter blijven. Je zou dan met gedeminiraliseerd water werken, wat soms ook wordt gedaan maar water droogt niet zo snel, vandaar de 99,9% watervrije methanol(eclipse), die snel en watervrij verdampt. Je kan die waarschijnlijk aan de helft van de prijs bij de apotheek kopen(niet gewone methanol maar watervrije!!!) maar daar je maar 2 a 3 druppeltjes nodig hebt per beurt, doe je met een flesje zo goed als een gans leven.

Hubert
                          Ik vertel geen onzin!!! Ik heb het reinigen uitgevoerd zoals het op de gebrekkige handleiding staat: dus met enkele druppels vocht.
                          De leverancier die zelf ook sensors reinigt en het voor deed, zei dat het vocht alleen aangebracht moet worden bij vastzittent vuil.
                          Bij gebrek aan succes heb ik de handeling wel achtmaal herhaalt:met weinig resultaat. De swap bleef rein en had dus geen vuil opgenomen, alleen maar verplaatst. Ik heb het papier van de swap onder een vergrootglas vergeleken met optic papier, het is exact hetzelfde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit
                            De leverancier die zelf ook sensors reinigt en het voor deed, zei dat het vocht alleen aangebracht moet worden bij vastzittent vuil. .
                            Dan moet je die leverancier zijn keuken maar eens laten opnemen met een droge opneemvod

Vocht is niet alleen nodig voor vastzittend vuil maar ook om het los vuil op te lichten.

Hubert
                            Hubert

Comment

Zo blijkt wel dat het allemaal niet zo makkelijk is voor iedereen,en het mooiste is als je een beginner bent en je komt bij de fotoboer om BV een 350D te kopen wat ik gedaan heb (1e toestel) dan word er niet over gesproken.
                              Toen ik er achter kwam hoe dat verhaal in elkaar zat heb ik mijn toestel verkocht en oly 500 gekocht.
                              Een cameraad van mij zei toen je bent gek dit en dat en gewoon schoon maken (overigens hij kocht hem gelijk met mij) Nu staat hij er zelf voor en gaat hij waarschijnlijk naar nijmegen om te laten reinigen € 29,- dacht ik dat het koste.
                              Hij had op elke foto van de vliegshow in leeuwarden wel 50 vlekken hij was echt blij.
                              Nu gaat hij waarschijnlijk zijn toestel toch ook verkopen,omdat hij zich niet kan perimenteren om een nieuwe te kopen als het nodig mocht zijn.
                              en om elke keer een bedrag uit te geven om te reinigen vind hij ook niks.

Overigens dat reinigen met die pecpads lijkt mij niks omdat je idd volgens mij gewoon het vuil naar de zijkanten verschuift ik zou denk ik voor de magic tape gaan.

Comment

Ik heb zeer weinig last van stof op de sensor. Lenzen wisselen met het toestel uit en de cameraopening naar beneden.
                                Verder gebruik ik al meer dan 2 jaar de swabs met grote tevredenheid bij mijn toestellen.
                                Angst voor beschadiging? Neen, want die angst wordt kunstmatig in leven gehouden zodat allerlei bedrijfjes en fotozaken er iets aan kunnen verdienen. Vergeet niet dat de sensor niet bloot ligt hé. Daar zit nog een bescherming voor.
                                Ritme van kuisen: om de twee à drie maanden of als het echt nodig is. Laat die stofjes jullie plezier niet bederven. Je kan ze snel wegclonen en op een normaal beeld (geen lucht of sneeuw natuurlijk) zie je ze toch niet, tenzij ze monsterachtig groot zijn, die stofje...
                                Of zoals een bekend schrijver ooit poneerde "much to do about nothing..."

Comment

Working...
                                X