Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuiltje in rangefinder van Nikon D50??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vuiltje in rangefinder van Nikon D50??

Gisteren tijdens een shoot op buitenlocatie kreeg ik van de ene moment op de andere een zwart stofje te zien door m'n rangefinder (linkerzijde). Lens gecleand, gedemonteerd, probleem was er echter nog. Als ik de lens eraf haal, zie ik door de rangefinder de vlek nog. Daarom dacht ik aan vuil op de CCD, maar de lens is er niet afgeweest sinds aankoop camera (18-200 lens) 2 maanden geleden. En op de foto's is er ook niks van te zien. Ik heb het glasje vooraan de rangefinder proper gemaakt, maar het probleempje blijft. De spot is wazig tov de rest van de rangefinder.
    Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het oplos?

Re: Vuiltje in rangefinder van Nikon D50??

Mogelijk een stofje op de spiegel. Ik heb dat ook al eens gehad, als het niet te zien is op de foto's niet te veel van aantrekken, als het echt irriteert kan je het trachten weg te blazen met een blaaspeertje, maar wel met het risico om het stofje elders in de body te blazen.

Comment

Dit vuil zit op je spiegel of op je matglas, niet op je sensor (wat dat zou je niet door de zoeker zien). Als het niet echt stoort, gewoon niets ondernemen. Het is op de foto's niet zichtbaar, want de spiegel klapt op bij de opname.
      Je zou het inderdaad kunnen proberen weg te blazen met een blaaspeertje (zonder borsteltje) maar je loopt het risico dat je nog meer stof door je body gaat blazen.

Je kan best niets ondernemen. Een klein beetje stof dat zichtbaar is door de zoeker is echt geen uitzondering. Zelfs bij nieuwe camera's kan dit voorkomen. Bij het fotograferen heb je er geen last van, want je ogen focussen zich op het onderwerp, niet op het matglas.

Gr's, Wim
      Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
      Fujifilm X100V

Comment

Bedankt voor de feedback! Het vlekje is nu niet meteen klein te noemen en het stoort me wel wat op een nieuwe camera Hoe kan het dat er vuil op die spiegel komt als ik de lens er nog nooit afgehaald heb?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neo-242
          Gisteren tijdens een shoot op buitenlocatie kreeg ik van de ene moment op de andere een zwart stofje te zien door m'n rangefinder (linkerzijde). Lens gecleand, gedemonteerd, probleem was er echter nog. Als ik de lens eraf haal, zie ik door de rangefinder de vlek nog. Daarom dacht ik aan vuil op de CCD, maar de lens is er niet afgeweest sinds aankoop camera (18-200 lens) 2 maanden geleden. En op de foto's is er ook niks van te zien. Ik heb het glasje vooraan de rangefinder proper gemaakt, maar het probleempje blijft. De spot is wazig tov de rest van de rangefinder.
          Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het oplos?
          Stofje op de spiegel of het matglas dus. Heb ik ook gehad met m'n D50. Veel aan liggen prullen om het proberen weg te krijgen. Lukte niet. En een paar weken later was't ineens vanzelf weg! Ik zou het dus zo laten. Met wat tegenslag maak je het allemaal nog erger.

ps: stof kan altijd wel in de camera komen. Langs je objectief. En eventueel stofjes die zijn binnengeraakt toen je de eerste keer de objectief opzette.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neo-242
            Bedankt voor de feedback! Het vlekje is nu niet meteen klein te noemen en het stoort me wel wat op een nieuwe camera Hoe kan het dat er vuil op die spiegel komt als ik de lens er nog nooit afgehaald heb?
            Een 18-200 objectief schuift fors in en uit bij het zoomen, en werkt dus eigenlijk als een luchtpomp. De buitenlucht (en mogelijk ook wat stof) wordt in de lens gehaald bij het inzoomen, en terug naar buiten 'gepompt' bij het uitzoemen. Deze lucht komt eveneens in je body terecht, in de ruimte waar spiegel en matglas zitten.

Dus ook zonder de lens er af te halen kan er stof in je body komen.

Gr's, Wim
            Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
            Fujifilm X100V

Comment

OK thanks! Dat verklaart een hoop. Ik laat het dan maar voorlopig zo, tot het te erg wordt en dan kan ik nog altijd cleanen. Dat stofgevoelig karakter van die SLR's vind ik wel een serieus minpunt, maar dan ook het enige

Comment

Working...
              X