Ik schik me heelbinnenkort (volgende week) een digitale camera aan te schaffen, heb er een 4tal op het oog, maar kan moeilijk tot een keuze komen. Ik heb al 10tallen reviews en fora bekeken, maar ik kom er niet uit
Ik ben een echte foto-freak, maar zeker geen pro-gebruiker. Ik ben wel veeleisend op vlak van kwaliteit, foto's onder moeilijke omstandigheden goed krijgen, snelheid (!)
Ik heb reeds enkele jaren met een Fuji F610 (http://www.letsgodigital.org/nl/came...18/page_1.html) gewerkt en ben daar vrij tevreden van. (mss iets te weinig instelmogelijkheden + autonomie kan beter)
Tussen de 6-8 megapixels lijkt me genoeg voor gewoon gebruik.
De keuze's die mij bevallen zijn
- Fuji F30 (369€ - pixmania)
[hr]+ Fuji's zijn steeds erg snel
+ Fuji's leveren goede beeldkwaliteit
+ 1/1,7" sensor da's de grootste van alle 4
- ontbreken van een optische viewfinder (gebruik ik graag zeker als de batterij het moeilijk krijgt)
- smalle lens (t.o.v. canon S80)
- dure kaartjes (Xd)
- PANASONIC Lumix DMC-FX01 (339€ - pixmania)
[hr]+ Groothoeklens
+ OIS beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- ontbreken van een optische viewfinder (gebruik ik graag zeker als de batterij het moeilijk krijgt)
- geen ervaring met panasonic, hoe zit het met de snelheid/kwaliteit
- CANON Ixus 800 (438€ - pixmania)
[hr]+ Kwaliteit (ik lees de reviews)
+ Veel presets, handig in dagelijks gebruik
+ beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- kleine optische viewfinder (gebruik ik graag zeker als de batterij het moeilijk krijgt)
- CANON S80 (505€ - pixmania)
[hr]+ UberKwaliteit
+ snel + toch 2 megapixles meer dan de andere
+ Groothoeklens (meer beeld op de foto)
+ - optische viewfinder + lensafdekkapje
+ krachtige flits
- geen beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- is dit geen overkill voor de gewone gebruiker
- sommige reviews geven betere beeldkwaliteit aan voor de (goedkopere) Ixus 800
Verder heb ik ook nog de SONY Cyber-shot DSC-H2 (369€) bekeken, maar een compact camera is toch handiger lijkt me
Ik heb wel graag een optische zoeker, ik werk er zowieso graag mee, maar als je batterij het moeilijk krijgt is hij zeker handig in gebruik !!
bovendien heb ik nog nooit met een toestel met groothoeklens of beeldstabilisator gewerkt en vroeg me af of ik hier veel meerwaarde mag van verwachten ...
momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de S80 van canon, maar graag had jullie advies even ingeroepen (lees dit forum regelmatig en heb er reeds veel nuttige info op gevonden)
bedankt !!!
[edit] : link side by side review : http://www.dpreview.com/reviews/comp...700is&show=all
Ik ben een echte foto-freak, maar zeker geen pro-gebruiker. Ik ben wel veeleisend op vlak van kwaliteit, foto's onder moeilijke omstandigheden goed krijgen, snelheid (!)
Ik heb reeds enkele jaren met een Fuji F610 (http://www.letsgodigital.org/nl/came...18/page_1.html) gewerkt en ben daar vrij tevreden van. (mss iets te weinig instelmogelijkheden + autonomie kan beter)
Tussen de 6-8 megapixels lijkt me genoeg voor gewoon gebruik.
De keuze's die mij bevallen zijn
- Fuji F30 (369€ - pixmania)
[hr]+ Fuji's zijn steeds erg snel
+ Fuji's leveren goede beeldkwaliteit
+ 1/1,7" sensor da's de grootste van alle 4
- dure kaartjes (Xd)
- PANASONIC Lumix DMC-FX01 (339€ - pixmania)
[hr]+ Groothoeklens
+ OIS beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- geen ervaring met panasonic, hoe zit het met de snelheid/kwaliteit
- CANON Ixus 800 (438€ - pixmania)
[hr]+ Kwaliteit (ik lees de reviews)
+ Veel presets, handig in dagelijks gebruik
+ beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- kleine optische viewfinder (gebruik ik graag zeker als de batterij het moeilijk krijgt)
- CANON S80 (505€ - pixmania)
[hr]+ UberKwaliteit
+ snel + toch 2 megapixles meer dan de andere
+ Groothoeklens (meer beeld op de foto)
+ - optische viewfinder + lensafdekkapje

+ krachtige flits
- geen beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- is dit geen overkill voor de gewone gebruiker
- sommige reviews geven betere beeldkwaliteit aan voor de (goedkopere) Ixus 800
Verder heb ik ook nog de SONY Cyber-shot DSC-H2 (369€) bekeken, maar een compact camera is toch handiger lijkt me

Ik heb wel graag een optische zoeker, ik werk er zowieso graag mee, maar als je batterij het moeilijk krijgt is hij zeker handig in gebruik !!
bovendien heb ik nog nooit met een toestel met groothoeklens of beeldstabilisator gewerkt en vroeg me af of ik hier veel meerwaarde mag van verwachten ...
momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de S80 van canon, maar graag had jullie advies even ingeroepen (lees dit forum regelmatig en heb er reeds veel nuttige info op gevonden)
bedankt !!!
[edit] : link side by side review : http://www.dpreview.com/reviews/comp...700is&show=all
Comment