Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Pentax K100D & K110D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Pentax K100D & K110D

Oorspronkelijk geplaatst door ddenolf Bekijk bericht
    Heb ook reeds info omtrent dees toestel opgevraagd. Volgens de verkoper zijn alle oude lenzen (van mijn K1000) bruikbaar. Ik mocht dit zelfs gaan uittesten.
    Deze middag dus een bezoekje gebracht aan de winkel en zoals misschien te verwachten viel : NOPPES
    Er viel met de oude lenzen niet te werken.
    Daar gaat dus mijn argument om de wederhelft te overtuigen om toch de overstap te doen.
    De info in de brochure is maar ten dele waar en zeker niet alle lenzen passen op de nieuwe K100D.
    Alle Pentax lenzen zullen zeker passen op de K100D. Standaard staat de digitale reflexen zo ingesteld dat ze niet werken met de vorige generatie. Ff duikelen in de menu's en de optie 'f-stop other than A' activeren en... hoezee het werkt!

Wat mij steeds weer verbaast: is er nu nergens een verkoper in B of omstreken te vinden met kennis van zaken? Dat is toch standaard kennis voor een verkoper zou ik zo zeggen... Of wat staan die daar anders te doen?

Van waar ben je? Als je in de buurt an A'pen woont (of passeert) kunnen we misschien eens afspreken. Kun je je lenzen op mijne ist D proberen...
    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ben van Roeselare, Antwerpen ligt dus wel wat uit de buurt.
      Zal met de gemaakte opmerking morgen nog eens teruggaan naar de winkel.

Merk wel op dat ik het toestel nog niet gekocht heb, heb wel ferm veel goesting.
      Groeten
      Dirk

Comment

Welke fotowinkel? Tuyttens of een andere?

Ach ja... Als ik me niet vergis is daar trouwens deze week een Media Markt opengegaan. Kun je ook eens een kijkje nemen natuurlijk.

Comment

Tuytens is reeds sinds maart dit jaar gesloten en zit nu volledig in Brugge. Ik heb inlichtingen genomen bij Fotoludiek in de Ooststraat. Mijn ervaringen met deze zaak zijn heel goed. Met de grote variatie is het volgens mij niet moeilijk om niet van alle toestellen en nieuwigheden de finesses te kennen.

Inderdaad vandaag opening van Mediamarkt en aan de geparkeerde wagens te zien was er heel wat publieke belangstelling.
          Last edited by ddenolf; 26 oktober 2006, 21:16.
          Groeten
          Dirk

Comment

Zolang het lenzen zijn met bajonet-vatting zullen deze werken (al dan niet manueel), heb dit trouwens zelf uitgetest. Deze met schroefdraad werken ook, maar enkel met een adaptor ertussen (logisch denk ik).
            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddenolf Bekijk bericht
              Tuytens is reeds sinds maart dit jaar gesloten en zit nu volledig in Brugge. Ik heb inlichtingen genomen bij Fotoludiek in de Ooststraat. Mijn ervaringen met deze zaak zijn heel goed. Met de grote variatie is het volgens mij niet moeilijk om niet van alle toestellen en nieuwigheden de finesses te kennen.

Inderdaad vandaag opening van Mediamarkt en aan de geparkeerde wagens te zien was er heel wat publieke belangstelling.
              Valt me tegen van hem. Over het algemeen heeft hij toch een vrij goed inzicht op de zaken (heb er indertijd ook nog het één en ander gekocht)...

Comment

Ik wil hier toch even toevoegen dat ik nu een goede week mijn K110D aan het testen ben (enige wat anders is is die SR) en dat de foto's echt subliem zijn in alle omstandigheden.
                Ik kan er nog niet veel van en neem dus nog vaak foto's in automatische modus en ook dat is heel mooi.
                En nu wordt het... bijleren bijleren bijleren.
                Dus als je voor pentax gaat! je zal er geen spijt van hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  - Als je de kleuren te fel vindt (vooral het rood), best je kleurmodus op natuurlijk zetten.
                  - zet je preview zodat je zowel knipperende hooglichten als histogram ziet. Dat helpt om belichting juist te krijgen.
                  - Bij hogere ISOs kan je (als je historgram in de gegeven omstandigheden de ruimte toelaat) een half stopje overbelichten om nog minder ruis te hebben. Vermits Pentax conservatief belicht kan dit meestal.
                  Die kleuren staan by default inderdaad een beetje fel (althans op de *ist DL). Ook op te lossen door de "saturation" slider een beetje te minderen.

Ga ook eens naar "Custom settings" in het menu en zet "Using Aperture ring" op "on". Je kan nu ook oude (niet-automatische) lenzen gebruiken op de camera

ik heb ook de tijd dat het lcd schermpje een preview toont wat langer gemaakt, nl. 3 seconden. Vond dat makkelijker...

Ik kan je zeker ook aanraden eens rond te kijken naar oude lenzen, ik vind ze persoonlijk een plezier om te gebruiken

TDN
                  ~TDN
                  fotoblog: www.tdn9.be

Comment

thanx ishpuini en tdn voor de tips.
                    Nu de camera een week in mijn bezit en ik sta er versteld van. ligt fantastisch in de hand, Shake reduction, het hele lenzenverhaal, z'n kwaliteit onder hoge isowaarden die nog steeds zeer acceptabel is, zelfs onder 3200. Ik had al enkele mf-lensjes van mijn analoge Pentax ME super. Niet tegenstaande ik zeker mijn ogen zal openhouden voor meer van dat want die zijn inderdaad fijn om mee te werken. Ik ben dat manuele nu zo gewoon van dat oude toestel dat ik nog gewoon moet worden aan autofocus en dergelijke. Ben ook zeer content van de 18-55 lens die in het pakket zat vervat. Heerlijk toch die fotografie.

groeten,

T.

ps: Heb wel de pech gehad dat vorige nacht hier in Antwerpen in de kroeg mijn pentax s60 gestolen is, samen met het tasje (my "manly bag") dat er omheen zat. In zijn klasse ook een zeer goed cameratje. Maar nu dus van iemand anders. (kl**tzakken)
                    K100D, beste aankoop in tijden

Comment

Hallo

Volledige beginneling. Ben van plan om de K100D aan te schaffen.

Heb hier de nederlandse handleiding gevonden.

groeten
                      Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                        Zolang het lenzen zijn met bajonet-vatting zullen deze werken (al dan niet manueel), heb dit trouwens zelf uitgetest. Deze met schroefdraad werken ook, maar enkel met een adaptor ertussen (logisch denk ik).
                        Klopt. Zelfs een oude Russische Jupiter uit 1968 werkt perfect op m'n istDs. Maar je moet inderdaad via het menu eerst de diafragmaring vrijgeven. Ik gebruik voor zo'n 90% oude M-lenzen op m'n Pentax. Werkt prima.
                        En de ISO 3200 is ook goed te gebruiken. Ik moet hier vaak naar uitwijken maar heb dit nog nooit betreurd.

Comment

Working...
                        X