Even een kort vraagje: klopt het dat uit een Canon 350D altijd foto's komen van 72 dpi, hoe groot of hoe klein je je foto's maakt? of is het ook mogelijk om op bv. 300 dpi te fotograferen? ik dacht althans van niet. ik weet dat dit makkelijk te corrigeren is via photoshop maar zit met hetvolgende probleem. vroeger had ik een compactje en stuurde mijn foto's alijd zonder te resizen (zeer groot dus) door naar fujiprint (hier ben ik zeer tevreden over), er kwam altijd naast de foto's een groen bolletje, dit wil zeggen de beste kwaliteit en dat was ook zo, telkens mooie foto's. hoeveel dpi ik toen had intereseerde me niet want ik had mooie foto's. onlangs heb ik dan mijn EOS 350D aangekocht (een kit van meer dan 1.000 euro!) en ik dacht nu zal ik wel super goede foto's hebben, wat blijkt nu ik kreeg rood bolletje en oranje bolletje wat stond voor matig tot goede kwaliteit, dus niet de beste kwaliteit. bleek nu dat ik het toestel nog niet volledig kende en 'slechts' op 72 dpi fotografeerde. geen probleem denk ik want de foto's zijn allen tussen de 2 en de 5 mb groot, dus nog groot genoeg om om te zetten naar 300 dpi zodat ik een 20x30 kan maken. zonder beeldpixels bij te creëren uiteraard, want dat is naar het schijnt niet goed. nu komt mijn tweede vraag: aan wat ligt dat dat ik bij mijn labo niet de beste kwaliteit meer krijg? ligt dat aan het lage dpi of dat ik de foto's te groot doorstuur?
en dan nog een opmerking: ik resize mijn foto's van 1,5 meter naar een 20 op 30 centimeter en de originele foto is bv. 2 mb groot en de verkleinde nog maar 820 kb, te weinig naar het schijnt voor een goede afdrukkwaliteit. hoe kan ik dat krijgen zodat de foto even groot blijft kwa grootte?
hopelijk kunnen jullie mij zo een beetje helpen!
Groetjes,
StevenVH
en dan nog een opmerking: ik resize mijn foto's van 1,5 meter naar een 20 op 30 centimeter en de originele foto is bv. 2 mb groot en de verkleinde nog maar 820 kb, te weinig naar het schijnt voor een goede afdrukkwaliteit. hoe kan ik dat krijgen zodat de foto even groot blijft kwa grootte?
hopelijk kunnen jullie mij zo een beetje helpen!
Groetjes,
StevenVH
Comment