Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschil scherptediepte (dof )sony dsc-R1 en canon G5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verschil scherptediepte (dof )sony dsc-R1 en canon G5

Ik had deze vraag gesteld op de dp review forums http://forums.dpreview.com/forums/re...hread=18432043
    Helaas geen antwoord gekregen , ik hoop dat er hier iemand is die mij kan adviseren ; ik neem aan det engels geen probleem is ,

Perhaps a r1 owner will be willing to help me with this issue.

I,m not particularly knowledgeable in the technical sense, i use the camera as a tool.

I,ll explain what we do first: we create paintings in different materials on paper or linen , the subjects: dogs ;all our work is commisioned, so we make what the customer wants.

Our customers want artwork which depicts "their" dog, not a dog of this particular breed,
    so stance,expression, musculature, coat etc. have to be exact.

In order to achieve this the reference material used has to be as detailed as possible ;so, we make a number of photo's (raw),pick one out and print it scaled to de size the dog will be on the painting (70 - 120 cm. ).

I am currently using the canon g5 but need more mexapixels and the big ccd of the r1 so i get better detail while printing big.

question: been reading up on dof and cof issues, but am still not sure about the dof issue in this particular situation; in general the pictures are taken from a distance aprox. 2-5 meters, in morning or afternoon sunlight.

Could i expect to have the r1 behave more or less similarly to the g5 with regards to dof ?
    I'm not sure what the focal length would be at these distances with the r1.....
    shutterspeed is important; you cant tell the dog: "please hold that pose " !
    Pfff, long stoy, i hope somebody can shed some light on this.

Bij voorbaat dank
    Lin
    Last edited by loopool; 15 mei 2006, 10:21.

Re: verschil scherptediepte (dof )sony dsc-R1 en canon G5

Op www.dofmaster.com kan je het zelf berekenen maar je zal toch wel meer info tot je beschikking moeten hebben om dat te berekenen dan je hier reeds geeft.

Depth of field and hyperfocal distance calculator

Comment

Bedankt voor de reactie,Dofmaster is inderdaad handig; na wat waardes te hebben ingevuld voor de 2 camera's blijkt dat de scherptediepte voldoende zal zijn voor mijn situatie.

Iets wat me nog niet duidelijk is , is of de grotere ccd in de sony het resultaat op de foto veranderd ;de lens op de g5 is 7.2 tot 28.8 mm, de sony is 14.3 tot 71.5 mm ; als ik met de g5 en met de R1 een foto maak op 14.3 mm , zijn deze foto's dan identiek of is de hoek verschillend ?

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
      Op www.dofmaster.com kan je het zelf berekenen maar je zal toch wel meer info tot je beschikking moeten hebben om dat te berekenen dan je hier reeds geeft.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Comment

De hoek gaat verschillend zijn. Ik denk dat je beter uitgaat van wat ze in 35mm termen zijn en dan de vergelijking maakt.

Om dat te berekenen neem je het aangekondigd bereik wat meestal in 35mm termen is en dan kijk je wat dat geeft op jouw lens.

Ik heb nu niet veel tijd anders zou ik het wel eens opzoeken maar momenteel lukt mij dat niet.

Comment

Wat niet duidelijk is of je nu juist graag een foto met DOF wilt of juist niet.

DOF is gelateerd aan de gebruikte opening. Hoe kleiner de opening die je gebruikt, hoe minder DOF (of hoe scherper).

Verder kan zoomen DOF versterken. Hoe groter de tele hoe groter de DOF.

De Sony heeft meer tele en een gotere sensor. Je zal normaal DOF beter kunnen beheersen. Je kan makkelijker foto's nemen met DOF dan met de G5. Je kan grotere openingen gebruiken en meer tele.

Anderzijds kan je met de Sony foto's met een grotere opening nemen dan de G5 en dan net minder DOF hebben. Omdat de sensor groter is.

Je zal in ieder geval wat moeten spelen met opening en zoom om uit te vissen op welke waarden je net het gewenste resultaat krijgt.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Bedankt voor de reactie Dirk, aangezien de foto uitsluitend als referentie dient wil ik een zo groot mogelijk scherptediepte bereik , als ik de te fotograferen hond schuin t.o.v. de camera wil fotograferen wil ik me geen zorgen hoeven te maken dat de achterkant van de hond buiten het dof bereik valt.
            Naar wat ik er nu van snap denk ik niet dat het problemen op zal gaan leveren, na oefenen en leren natuurlijk!

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
            Wat niet duidelijk is of je nu juist graag een foto met DOF wilt of juist niet.

DOF is gelateerd aan de gebruikte opening. Hoe kleiner de opening die je gebruikt, hoe minder DOF (of hoe scherper).

Verder kan zoomen DOF versterken. Hoe groter de tele hoe groter de DOF.

De Sony heeft meer tele en een gotere sensor. Je zal normaal DOF beter kunnen beheersen. Je kan makkelijker foto's nemen met DOF dan met de G5. Je kan grotere openingen gebruiken en meer tele.

Anderzijds kan je met de Sony foto's met een grotere opening nemen dan de G5 en dan net minder DOF hebben. Omdat de sensor groter is.

Je zal in ieder geval wat moeten spelen met opening en zoom om uit te vissen op welke waarden je net het gewenste resultaat krijgt.

Comment

Ok, Kevlar, eigenlijk is dit niet zo belangrijk, meer een theoretische vraag, als ik de R1 aanschaf zal ik het uitproberen.

De hoek gaat verschillend zijn. Ik denk dat je beter uitgaat van wat ze in 35mm termen zijn en dan de vergelijking maakt.

Om dat te berekenen neem je het aangekondigd bereik wat meestal in 35mm termen is en dan kijk je wat dat geeft op jouw lens.

Ik heb nu niet veel tijd anders zou ik het wel eens opzoeken maar momenteel lukt mij dat niet.

Comment

Hola, even opletten,
                Als dieptescherpte (dof zoals sommige het noemen), belangrijk is, en je wil er zoveel mogelijk van , dan ben je het beste met een kleine sensor!! hoe groter de sensor, hoe kleiner de dieptescherpte. Is overigens een frustratie van sommige mensen die van een compaktje naar een dslr gaan dat plotseling niet meer alles scherp is. Voor de een een voordeel, voor de ander een nadeel. Je kan met een grotere sensor veel makkelijker een onderwerp "losmaken" van de achtergrond.
                De R1 heeft al een sensor die de maat van een dslr sensor benadert, en dus ook die beperktere dieptescherpte.
                Natuurlijk wil dit niet zeggen dat het je niet gaat lukken, maar als ik die foto zie van die hond, met dat gedetaileerde bos op de achtergrond, moet ik je waarschuwen, dat dit wat meer techniek gaat vergen met een R1 dan met een kompaktje. Je zult bijvoorbeeld je diafragma moeten verkleinen, en een zo groot mogelijke beeldhoek moeten kiezen, om de dieptescherpte zo groot mogelijk te krijgen.
                Denk ook niet dat 3x meer pixels een 3x zo groot beeld gaat opleveren, dit is zeer relatief.
                Overigens is de R1 een prima toestel met een heel goede lens, dichter tegen een dslr bestaat er niets anders.

Comment

Zo is het, vergelijk naar 35mm, omdat de grote van de sensor ook de afbeeldingsmaatstaaf bepaalt, en anders is het onmogelijk te vergelijken.
                  De R1 is 24-120mm en de G5 heeft 35-140. Dus de Sony heeft meer breedhoek, (verschil van 24-35 is enorm), en de Canon heeft meer tele (maar tussen 120 en 140mm is het verschil verwaarloosbaar)

Comment

Bedankt Rudy voor de verhelderende uitleg!

Hola, even opletten,
                    Als dieptescherpte (dof zoals sommige het noemen), belangrijk is, en je wil er zoveel mogelijk van , dan ben je het beste met een kleine sensor!! hoe groter de sensor, hoe kleiner de dieptescherpte.
                    Dat realiseer ik me , maar als ik de kwaliteit van de afdruk kan verbeteren door een grotere sensor, dan is me dat veel waard.

Denk ook niet dat 3x meer pixels een 3x zo groot beeld gaat opleveren, dit is zeer relatief.
                    Dat is inderdaad waar, doch iemand was zo vriendelijk mij een R1 raw file te zenden; na rawshooter heb ik een grote print gemaakt hiervan, de kwaliteit was duidelijk beter dan een grote print van de G5.

De R1 heeft al een sensor die de maat van een dslr sensor benadert, en dus ook die beperktere dieptescherpte.
                    Natuurlijk wil dit niet zeggen dat het je niet gaat lukken, maar als ik die foto zie van die hond, met dat gedetaileerde bos op de achtergrond, moet ik je waarschuwen, dat dit wat meer techniek gaat vergen met een R1 dan met een kompaktje. Je zult bijvoorbeeld je diafragma moeten verkleinen, en een zo groot mogelijke beeldhoek moeten kiezen, om de dieptescherpte zo groot mogelijk te krijgen.
                    Het bos op de achtergrond hoeft niet scherp, alleen de hond is belangrijk.
                    De leverancier heeft me verzekerd dat ik de R1 binnen 8 dagen kan omruilen of retourneren (mits in nieuwstaat natuurlijk) ik vroeg hierom omdat schijnbaar sommige exemplaren focusproblemen hebben, dus een bijkomend voordeel hiervan is , is dat ik de camera kan testen .

Lin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door loopool
                      Bedankt Rudy voor de verhelderende uitleg!

Dat realiseer ik me , maar als ik de kwaliteit van de afdruk kan verbeteren door een grotere sensor, dan is me dat veel waard.

Dat is inderdaad waar, doch iemand was zo vriendelijk mij een R1 raw file te zenden; na rawshooter heb ik een grote print gemaakt hiervan, de kwaliteit was duidelijk beter dan een grote print van de G5.

Het bos op de achtergrond hoeft niet scherp, alleen de hond is belangrijk.
                      De leverancier heeft me verzekerd dat ik de R1 binnen 8 dagen kan omruilen of retourneren (mits in nieuwstaat natuurlijk) ik vroeg hierom omdat schijnbaar sommige exemplaren focusproblemen hebben, dus een bijkomend voordeel hiervan is , is dat ik de camera kan testen .

Lin
                      Als ik dit lees, weet ik dat je op het goede spoor zit!
                      De R1 is een prachtcamera, ik heb er zelfs al aktie en panning mee gedaan!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                        Als ik dit lees, weet ik dat je op het goede spoor zit!
                        Mede dankzij de bereidwilligheid van forumleden om toch te antwoorden op een "domme "vraag !

De R1 is een prachtcamera, ik heb er zelfs al aktie en panning mee gedaan!!
                        Als ik de R1 heb uitgeprobeerd zal ik mijn bevindingen laten weten.

Lin

Comment

Working...
                        X