Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Canon 30D & 20D & 10D topic

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

    Dan bedoelen we volgens mij allemaal hetzelfde
    Thanx mensen.
    Als je spotmeting gebruikt wordt de binnenste 3.5% van je oppervlak gebruik om een meting uit te voeren. Hoe pakken jullie aan als je onderwerp dat je wilt meten bv helemaal rechts in beeld staat, en dat je daar op scherpstelt met een zelf geselecteerd focuspunt?
    Stel ik wil een zwarte hond fotograferen tegen een witte achtergrond, dan wil ik dus een spotmeting hebben op de hond. Maar wat als die dan dus is geselecteerd dmv je meest rechtste focuspunt? (handmatig)

    Comment


    • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door christiaan sauer Bekijk bericht
      Dan bedoelen we volgens mij allemaal hetzelfde
      Thanx mensen.
      Als je spotmeting gebruikt wordt de binnenste 3.5% van je oppervlak gebruik om een meting uit te voeren. Hoe pakken jullie aan als je onderwerp dat je wilt meten bv helemaal rechts in beeld staat, en dat je daar op scherpstelt met een zelf geselecteerd focuspunt?
      Stel ik wil een zwarte hond fotograferen tegen een witte achtergrond, dan wil ik dus een spotmeting hebben op de hond. Maar wat als die dan dus is geselecteerd dmv je meest rechtste focuspunt? (handmatig)
      Lichtmeting doen op de hond en dan deze meting blokkeren door op de achterzijde op het knopje te drukken met het *.

      Dan opnieuw kadreren, scherpstellen met eender welk focuspuntje en de foto nemen binnen de 4 sec nadat je op het *knopje hebt gedrukt.

      Verloopt er meer dan 4 sec zonder dat je een handeling doet, moet je terug de lichtmeting doen en opnieuw blokkeren.

      Maar het simpelste bij bewegende onderwerpen is gewoon het middenste scherpstelpunt gebruiken en nadien in ps je compo aanpassen.

      De lichtmeting( spotmeting) gebeurt in het centrum, net als je centrale scherpstelpunt en hierdoor kun je snel reageren zonder je ongerust te hoeven maken over de compo.

      Als je toch bij hoog en laag je compo goed wil hebben van bij de foto.....tja, dan ga je niet veel vogels/dieren/mensen die snel bewegen op de plaat krijgen.
      Groetjes
      ----JO

      Comment


      • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

        Oorspronkelijk geplaatst door christiaan sauer Bekijk bericht
        Dan bedoelen we volgens mij allemaal hetzelfde
        Thanx mensen.
        Als je spotmeting gebruikt wordt de binnenste 3.5% van je oppervlak gebruik om een meting uit te voeren. Hoe pakken jullie aan als je onderwerp dat je wilt meten bv helemaal rechts in beeld staat, en dat je daar op scherpstelt met een zelf geselecteerd focuspunt?
        Stel ik wil een zwarte hond fotograferen tegen een witte achtergrond, dan wil ik dus een spotmeting hebben op de hond. Maar wat als die dan dus is geselecteerd dmv je meest rechtste focuspunt? (handmatig)
        Behalve als je echt alleen met die hond wil rekening houden zou ik eigenlijk gewoon evaluative gebruiken. Deze houdt immers rekening met het gekozen focupunt en gaat dus meer belang hechten aan de hond.

        Comment


        • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

          Wederom duidelijk.
          Bedankt!

          Comment


          • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

            Jo,

            Een artikel voor jou...
            Vooral het gedeelte over de stijlen en vergelijking 30D/20D.


            armani




            Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
            De 30D en zijn kleuren.


            Vanaf de aanschaf van de 30D had ik problemen met de kleuren.

            Ik vond ze niet goed, te fel groen, niet natuurlijk etc...

            Ik heb een 20D waar ik zeer tevreden over ben, ja ook op gebied van de kleuren.

            Dus wou ik de 30D zijn kleuren in de buurt krijgen van de kleuren van de 20D.

            De standaard(fabrieks)instellingen) van de 30D moesten dus veranderd worden.

            Bij het doorlezen van de handleiding wist ik dat er onder de "stijlen" nog een 4 tal instellingen zaten die je kon instellen.

            Deze instellingen heeft de 20D niet.

            Omdat ik in RAW werk was ik van het gedacht dat deze instellingen geen invloed hadden op de foto, wat dus niet waar is.

            Iedere instelling die je veranderd heeft wel degelijk invloed op de foto die genomen is in RAW.

            Je kunt in het menu de keuze "beeldstijl" selecteren en hier een stijl instellen die je wilt gebruiken.

            De stijlen zijn:
            1. standaard
            2. portret
            3. landschap
            4. neutraal
            5. natuurlijk
            6. monochroom
            7. gebruiker 1
            8. gebruiker 2
            9. gebruiker 3


            Bij gebruiker 1, 2 en 3 moet je dan nog eens een stijl instellen van 1 tot 6.

            In deze posting http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=130985 heb ik een ganse dag de 400 mm telelens gewisseld van de 30D naar de 20D en vergeleken en nog eens vergeleken.

            Bij iedere body-wissel heb ik de 4 onderliggende instellingen veranderd tot ik een goed resultaat bekwam.

            Ik heb gekozen voor "gebruiker 1" en in deze "gebruiker 1" heb ik dan de instelling "natuurlijk" genomen.

            Onder "natuurlijk" kun je dan nog eens 4 onderliggende instellingen aanpassen namelijk
            1. scherpte
            2. contrast
            3. verzadiging
            4. kleurtoon


            De waardes van deze 4 instellingen heb ik achtereenvolgens op +3 , 0 ,-0.5 ,+1.5 gezet.

            Een vreemde vaststelling bij het testen was ,dat als je onder "gebruiker1" "standaard" of "portret" of een andere instelling kiest inplaats van "natuurlijk" en men neemt dezelfde waardes voor de 4 instellingen

            men toch andere resultaten heeft.

            Met dit in het achterhoofd ga ik ervan uit dat iedere stijl,buiten zijn 4 onderliggende instellingen, nog eens een apparte, vaste instelling heeft.

            Dus als men de scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon instelt op +3, 0 ,-0.5, +1.5 in alle stijlen, men toch allemaal verschillende effecten heeft.

            Mijn frustraties van de eerste weken met de 30D zijn nu weg.

            Hij begint mij meer en meer te bevallen.

            Comment


            • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

              Nog iemand die de tijd neemt om zijn camera binnenste buiten te keren. Leuk leesvoer voor tussendoor.

              Mocht iedereen dit lezen, de helft van de vragen worden overbodig

              Comment


              • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                Dat van die kleuren en die verborgen(hidden), vaste instellingen wist ik al laaaaaang.

                Wel leerrijk dat BOB nu ook de kleuren van iedere setting naast elkaar heeft geplaatst.

                Zo kun je jouw kleur/saturatie "goesting" iets gemakkelijker kiezen.

                Maar ik denk toch dat iemand die pas begint, overschakelt van ..., of niet veel "technische" bagage heeft, moeilijkheden ondervindt om de "juiste" kleurinstellingen te vinden bij deze 30D.

                Maar eenmaal je de goede instellingen hebt....

                armani.....bedankt voor het linkje.
                Groetjes
                ----JO

                Comment


                • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                  Maar geeft hij nu niet de instellingen voor de 30D om dezelfde kleuren te bekomen als de 20D? Of begrijp ik het niet goed?

                  EOS 30D settings to emulate 20D "parameters"
                  EOS 20D: Sharpness Contrast Saturation Color Tone
                  Parameter 1: 3 0 0 0
                  Parameter 2: 2 -1 -1 0

                  Comment


                  • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                    Euh, misschien beetje laat, maar twas gisteren kerst en ik kreeg een .... 30D !!!!

                    Na 1 dag en ik weet mijn 300D al niet meer liggen se....

                    Groeten,

                    Frederic
                    Frédéric
                    Canon 30 & 300 D, EFS 18-55, EF 50 1:8, TAMRON 28-200 DII en sparend voor het echte L-gerief.

                    Comment


                    • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                      Heeft iemand al 3000 foto's gemaakt met de 30D?
                      Zie deze post.
                      Dag Ik heb me een 10-tal dagen geleden een splinternieuwe 1D MarkIIN aangeschaft (3400eur). Wanneer ik op hogere iso-waarden (640 en hoger)fotografeer dan krijg ik in bepaalde gevallen strepen over de ganse foto. Vooral wanneer ik bleke voorwerpen op een donkere achtergrond fotografeer is dit het geval. Ik heb reeds

                      Comment


                      • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                        Teller staat momenteel op 7759 met de 30D

                        Comment


                        • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door jpjp Bekijk bericht
                          Teller staat momenteel op 7759 met de 30D
                          ongeveer idem hier

                          Comment


                          • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                            Deze topic gaat verder op: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=141387
                            Last edited by peter; 28 december 2006, 20:38.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment

                            Working...
                            X