Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het verschil?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het verschil?

    Hallo,
    Ik ben zinnens om me terug wat bezig te gaan houden met digitale fotografie.
    Ben natuurlijk op zoek naar een deftig toestel.
    Kan iemand mij uitleggen waar het grote verschil zit tussen de compacte digitale toestellen en de digitale reflextoestellen?
    Is de lumix DMC FZ7 een reflex??
    Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Het verschil?

    nope, dit is geen reflex toestel...

    meer uitleg hier.. http://www.photozone.de/3Technology/index.html

    Lesley.
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: Het verschil?

      die panasonic is een bridge toestel, situeert zich ergens tussen compact en digitale reflex, maar het is dus geen reflex toestel, aangezien het niet mogelijk is om te wisselen van objectief. Een tweede groot en belangrijk verschil is de grootte van de sensor. Bij compact toestellen zijn deze kleiner dan bij reflex toestellen, wat toch de beeldkwaliteit beinvloed.

      Comment


      • #4
        Re: Het verschil?

        Het grootste verschil en hét belangrijkste is dat je sensor zal zien wat jij optisch ziet. Dus jij kijkt door dé lens.
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: Het verschil?

          Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
          Het grootste verschil en hét belangrijkste is dat je sensor zal zien wat jij optisch ziet. Dus jij kijkt door dé lens.
          glad vergeten

          Comment


          • #6
            Re: Het verschil?

            Klopt het dat je met een reflex,manueel je lens kan instellen wat,dacht ik,met een gewoon digitaal toestel niet kan.
            Ik zou dus eigenhandig instellingen willen doen en niet gebonden zijn aan de instellingen van het toestel.Of vergis ik mij?
            Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
            schitterende maltwhisky op de kast

            Comment


            • #7
              Re: Het verschil?

              Ja dat kan. Dat kan bij sommige compacte toestellen ook, maar niet zo uitgebreid als met een reflex.
              Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
              Sigma 18mm - 125mm

              Comment


              • #8
                Re: Het verschil?

                Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                maar het is dus geen reflex toestel, aangezien het niet mogelijk is om te wisselen van objectief.
                Het geen de reflex een reflex maakt is natuurlijk de spiegel. Al het andere zijn bijkomende zaken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Het verschil?

                  Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                  Het grootste verschil en hét belangrijkste is dat je sensor zal zien wat jij optisch ziet. Dus jij kijkt door dé lens.
                  Zijn er eigenlijk digitale camera's die een aparte lens gebruiken voor de zoeker?
                  Ik zelf heb nu een Sony F828, ook een bridge toestel, maar die heeft ook maar 1 lens. Op de een of andere manier komt het beeld van de electronische zoeker ook door de lens heen en wordt volgens mij door die ene-sensor in het toestel verwerkt. Het kan bij dit toestel niet anders want als ik aan de handmatige zoom van de lens draai dan zie je dat in de zoeker.

                  Bij de DMC FZ7 is dat ook zo volgens mij. Ik twijfel zelfs of er nog digitale camera's zijn die een aparte lens voor de zoeker voorzien. Je hebt dit volgens mij alleen met goedkope analoge toestellen. Digitaal moet je dit beeld ook naar je sensor brengen via spiegels of prisma's of anders een 2de sensor voorzien voor de zoeker.

                  Dus de "Singel Lens" van SLR heeft eigenlijk nog weinig betekenis. Maar dat is ook maar een naam die men destijds heeft aangenomen.

                  Een DSLR is meestal van betere bouw kwaliteit en je heb de mogelijkheid om verschillende lenzen te gebruiken. Afhankelijk van het gebruik kan dat van belang zijn. Die lenzen kunnen meer aan dan de vaste lens van de bridge toestellen. Maar let op de prijs is ook stukken hoger.
                  Verder is het belangrijk dat je op een DSLR meestal veel minder last hebt van ruis bij slechtere lichtomstandigheden.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het verschil?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                    Verder is het belangrijk dat je op een DSLR meestal veel minder last hebt van ruis bij slechtere lichtomstandigheden.
                    Minder ruis doordat de sensor van een DSLR veel groter is tov de compact en hybride toestellen

                    Ruis wordt eveneens bepaald door het soort AA-filter dat op de sensor zit.
                    (anti-aliasing filter). Een zwaarder filter zal enerzijds minder ruis, maar ook tegelijkertijd ook minder scherpte opleveren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het verschil?

                      Al iets slimmer geworden.
                      Maar toch......
                      BIj de gewone digitoestellen wordt er dus gesproken over X * zoem,bij een reflexcamera handt dit dus af van het soort lens erop staat.
                      Wat met macro-opname en gewoon digitaal toestel,kan dit?
                      Ik ben dus op zoek naar een toestel waar ik zelf wat mee kan instellen en waar ik ook een goed zoomfunctie heb,dus toch maar een gewoon digitaal toestel???
                      Nog wat verder info zoeken en dfan gaan we er nog komen.
                      Blijf me maar bestoken met jullie opmerkingen.
                      Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
                      schitterende maltwhisky op de kast

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het verschil?

                        Kwestie van wat wij met een DSLR en de bijpassende lenzen hebben als zoom
                        Kan ik je aanraden hier eens te kijken
                        http://www.sigma-foto.de/cms/bildwin...vergleich.html

                        De lens van 10 tot 800 in een keer heb ik nog niet gezien
                        Zou anders nogal een gewicht hebben vrees ik

                        Maar dat is dan weer het voordeel van de DSLR je kan van lenzen wisselen naargelang het U uitkomt om een bepaald iets te fotograferen.
                        Van groothoek tot super tele, macro enz....
                        Elke lens heeft zijn eigen kenmerken en in welke omstandigheden ze best gebruikt kan worden.

                        Er zijn echter ook goede compactjes op de markt te verkrijgen die een bereik hebben van 28-300 enz... en dat eventueel nog ens uitgerust is met IS ( beeld stabelisator)
                        Voor gegevens kijk hier een op deze site. En kies er maar camera een merk uit .
                        http://www.dpreview.com/

                        Grts
                        Formatje
                        Last edited by Formatje13; 27 april 2006, 12:26.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het verschil?

                          Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962
                          Hallo,
                          Ik ben zinnens om me terug wat bezig te gaan houden met digitale fotografie.
                          Ben natuurlijk op zoek naar een deftig toestel.
                          Kan iemand mij uitleggen waar het grote verschil zit tussen de compacte digitale toestellen en de digitale reflextoestellen?
                          Is de lumix DMC FZ7 een reflex??
                          Misschien kan ik je van dienst zijn met mijn resultaten op mijn zoektocht. Sinds verleden week donderdag ben ik de trotse bezitter van een Panasonic FZ30 . Ik ben een huis-tuin-en keuken fotograaf die vooral op zoek was naar een toestel zonder shutter lag ( ik neem graag foto's van mijn spelende kleinkinderen ). Daarbij wou ik een toestel waar ik verder mee zou kunnen doorgroeien in de fotografie.

                          Ik heb nachtenlang reviews gelezen en het forum van Belgiumdigital afgestruind op zoek naar gegevens over DSLR camera's oa de Nikon D50, de EOS reeks en de aanverwanten. Het tweede soort toestellen waar ik gegevens van zocht waren compacts zoals de FZ7, de fz30, de H1, de Fuji, enz....
                          Uiteindelijk heb ik de goede raad op het forum opgevolgd en ben ik eens in de winkel de camera's gaan bekijken, eens vastnemen, enz. ( TIP : bij een MediaMarkt kun je ze allemaal eens echt in de hand nemen om de "feel" ervan te ervaren zonder dat er een verkoper in je nek staat te hijgen ! ).

                          Ik ben dus uitgekomen op de FZ30. Hij is bloedsnel, je kunt in het begin rustig alles op automatisch laten staan en toch hele mooie foto's ( ook van kinderen in beweging ! ) trekken en als je verder wil experimenteren kun je naar hartelust diafragma, sluitersnelheid, ISO.......aanpassen. Daarbij komen nog enkele vooraf ingestelde modes die je kan gebruiken en een "hot shoe" waar je externe flitsers kan opzetten. Wat de ruis betreft : ik druk foto's vooral af in klein formaat, van ruis heb ik nog niets gemerkt ( ook niet als ik bvb een stuk uit een foto neem om hiervan een aparte foto te maken ). Verder zit er een fantastische zoom met zeer goede bijhorende stabilisator op de FZ30.

                          Enfin, ik hoop dat ik je iets heb kunnen verder helpen met mijn relaas. Ik blijf rustig verder oefenen en de mogelijkheden van het toestel uitspitten.

                          Philippe.
                          Panasonic Lumix FZ30.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het verschil?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                            Zijn er eigenlijk digitale camera's die een aparte lens gebruiken voor de zoeker?
                            In principe heeft iedere "compact met een extra oog" een aparte lens voor de zoeker. Ze zijn alleen een stuk eenvoudiger en kleiner dan het objectief dat voor de opname zelf gebruikt wordt.

                            Dus de "Singel Lens" van SLR heeft eigenlijk nog weinig betekenis. Maar dat is ook maar een naam die men destijds heeft aangenomen.
                            De term "single lense reflex" is een overerving uit het analoge tijdperk. "Vroegâh" werden er namelijk ook nog Twin Lense Reflex camera's (TLR's) gemaakt. Mijn Mamiya C220 is zo een:

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het verschil?

                              Hier op het forum verkoopt iemand zijn canon powershot S2 naar waar mijn voorkeur uitgaat samen met de panasonic reeksMC
                              Is de DMC - FZ5 een goed toestel?
                              Ben ff aan het zoeken naar 2de hands toestellen.

                              Heb deze ff naast elkaar gezet maar veel slimmer word ik er niet van.

                              ff aanpassen,de fz20 is blijkbaar niet manueel in te stellen dus die laat ik links liggen,of niet?
                              tja jongens,niet simpel een goed keus maken.
                              Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
                              schitterende maltwhisky op de kast

                              Comment

                              Working...
                              X