Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het verschil?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het verschil?

    De powershot S2 kan je de iso waarde tot 400 instellen,is dat een probleem om binnenshuis zonder flits foto's te trekken?
    Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
    schitterende maltwhisky op de kast

    Comment


    • #17
      Re: Het verschil?

      De FZ5 is de voorganger van de FZ7. De FZ20 is de voorganger van de FZ30.
      Kwestie van instelmogelijkheden zijn deze alle 4 ongeveer gelijk. Ik bedoel dat je met alle 4 zowel automatisch als manueel en half-manueel kan werken.
      De FZ20 en FZ30 hebben beiden ook een hot-shoe voor een externe flits.
      Wat mij voor de FZ30 heeft laten kiezen is vooral de zoom-ring rond de lens (zoals ook bij de lenzen op reflex-camera's, laat toe veel sneller en beter de brandpuntsafstand in te stellen dan die knopjes bij de meeste andere compacts/bridges) en het kantelbaar scherm van heel goede kwaliteit.

      Verder om nog eens in te gaan op je eerste vraag. Bij mijn weten kijkt praktisch elk digitaal toestel door de lens (enkele zeer basic toestelletjes niet eegerekend). Het verschil zit hem in de manier waarop. De compactjes en bridges hebben een LCD-scherm achteraan en in de zoeker die beiden het beeld op de sensor weergeven. Een Reflex heeft een spiegel en prisma zodat je rechtstreeks door de lens kijkt. Je kan je scherm achteraan dus ook enkel gebruiken om een gemaakte foto te bekijken en niet, zoals een compact/bridge als extra zoeker voor het maken van de foto.
      Ook kan je bij een reflex dus de lenzen verwisselen en dus zelf de beste lens gebruiken voor het doel van de foto. Een compact/bridge heeft daarentegen een vaste lens. Door het kleiner formaat van de sensor kan ook de lens kleiner gebouwd worden, dus heb je bridge-toestellen die nog redelijk compact te noemen zijn waar een lens opstaat van 35mm tot 420mm. Op een reflex heb je dan al een fameuse toeter staan met overeenkomstig gewicht. Het nadeel van de kleinere sensor is dan weer meer ruis (vooral belangrijk bij situaties met minder licht) en een grotere DOF (er is, onder gelijke instellingen, een groter gebied van de foto dat scherp is) maar dat kan soms ook een groot voordeel zijn.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

      Comment


      • #18
        Re: Het verschil?

        maar de iso waarden van de 27 zijn veel hoger dan de 30. is de F27 dan niet beter? of verkijk ik mij hier op

        Comment


        • #19
          Re: Het verschil?

          Oorspronkelijk geplaatst door duimp
          maar de iso waarden van de 27 zijn veel hoger dan de 30. is de F27 dan niet beter? of verkijk ik mij hier op
          De FZ7 heeft 1 Mpix meer dan de FZ5, dus een ietsje meer ruis. Heeft wel een soort manuele focus met een soort joystick.
          Die hoge ISO waarden (800 en 1600) zijn een belachelijke zet van Panasonic, het resultaat trekt op niks. De foto's worden zodanig ontruisd dat er aan detail niet veel meer overblijft.

          De FZ5 is denk ik prijs-kwaliteit een topper. Ook de FZ30 is zijn geld waard. De FZ7 is een "marketingcamera": de massa vraagt veel pixels en hoge ISO, dus wij stoppen dat daarin.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #20
            Re: Het verschil?

            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962
            Klopt het dat je met een reflex,manueel je lens kan instellen wat,dacht ik,met een gewoon digitaal toestel niet kan.
            Ik zou dus eigenhandig instellingen willen doen en niet gebonden zijn aan de instellingen van het toestel.Of vergis ik mij?
            Wat bedoel je met 'lens instellen' ?

            Ik bezit een FZ30 en kan manueel zoomen en scherpstellen. Via de 'M' stand kan ik het toestel ook volledig manueel instellen. Ik geef wel toe dat een reflex een groter bereik heeft qua ISO en sluitertijd en f-waarden (afhankelijk van de lens).

            edit: alhoewel ik nog niet weet wat bedoeld wordt zie ik nu dat de post van Filmar eigenlijk grotendeels overeenkomt met mijn post
            Last edited by nabi; 8 juni 2006, 11:21.

            Comment


            • #21
              Re: Het verschil?

              verdorie toch,nu pas gezien en ondervonden dus dat ik men eigen draadje verwaarloosd heb.
              Bedankt voor de antwoorden,heb ondervonden dat ik dus veel foto's zal moeten trekken om veel te leren.
              Al doende leert men.
              Oja het is dus de powershot S2 geworden.

              Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
              schitterende maltwhisky op de kast

              Comment

              Working...
              X