Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

helpt iemand me kiezen voor camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• helpt iemand me kiezen voor camera?

Hallo,
    ik had graag wat hulp gehad van mensen die het een en het ander kennen van digitale camera's!
    Ik ben 21j en had graag een camera gekocht. Ik heb nog nooit een digitalen gehad, maar ik had er nu graag één gehad omdat ik deze zomer op reis ga naar Mexico en ik graag veel mooie foto's zou kunnen nemen!

Prijsklasse: zowat tussen de 300 en 400 euro
    Bedoeling : mooie, kleurrijke foto's kunnen nemen, van goede kwaliteit.
    wat ik ook belangrijk vind is dat hij vlug trekt. ( naar welk criteria of functie moet je hiervoor in feite kijken bij je aankoop? Gaat dat om de flitser?)
    Ik zou toch ook graag relatief goed bewegende beelden kunnen vatten met mijn camera.
    Maar het blijft allemaal natuurlijk voor vrije tijdsgebruik.
    Voor de supertechnische kant van de zaak ben ik niet zo goed aangelegd. Ik zal, eens ik er een heb, me er wel in verdiepen wat bv te doen met diafragma en dergelijke. Maar het mag toch niet boven mijn eenvoudig petje gaan...
    Verder is een video-opname secundair voor mij. Ik wil een fototoestel, geen videocamera...

Zo, dat is het zowat, is er iemand die me raad kan geven?
    Zij het over een merk, of over naar welke functies ik het beste uitkijk bij mijn aankoop, welke dingen ik beter niet neem of juist wel...

Ik snuffelde al eens rond en kwam de volgende toestelletjes tegen:
    Olympus mu-700
    nikon coolpix 5900
    nikon coolpix 101
    canon powershoot A 540
    Sony DCS: P200
    Samsung L50 Kit

Is er iemand die weet of er een toestel geschikt zou zijn voor mij?
    Of is er ééntje sterk van af te raden?
    Of andere suggesties?

Alvast bedankt voor de moeite!

Re: helpt iemand me kiezen voor camera?

Echt slechte toestelletjes vind je niet in jouw reeks.
    Ga maar eens naar een winkel en probeer ze.

op www.dpreview.com, kan je van de meeste van deze toestelletjes een test lezen. Kijk dan vooral naar de reactiesnelheid en hoe ze in je hand liggen.

Hou nog wat budget over voor wat geheugenkaartjes (www.akkuinternational.de voor heel scherpe prijzen), en zorg dat je aan oplaadbare batterijen geraakt.

Kijk ook eens naar de toestellen van Kodak, heel goede prijs-kwaliteitsverhouding!!

Comment

Een andere site, waarop je reviews kan lezen is www.imaging-resource.com
      Er zijn zoveel camera's op de markt dat niet veel mensen alle camera's zullen kennen, ik in elk geval niet. Ik denk dat je dan ook best wat reviews leest en vervolgens een selectie maakt van camera's die in aanmerking komen, en die dan eens echt bekijkt in de winkel.

Comment

Ja, ik zal dat zeker doen. Bedankt alvast voor de sites!

Maar zou er me iemand willen vertellen naar welke funties ik moet kijken om een camera te hebben die vlug reageert? Zodat de afdruktijd en het beeld van de foto zelf niet veel verschilt qua tijdspanne. ( ik heb de kennis niet om dit in een simpel vaktermwoord uit te drukken)

Merci

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door liesbet
          Ja, ik zal dat zeker doen. Bedankt alvast voor de sites!

Maar zou er me iemand willen vertellen naar welke funties ik moet kijken om een camera te hebben die vlug reageert? Zodat de afdruktijd en het beeld van de foto zelf niet veel verschilt qua tijdspanne. ( ik heb de kennis niet om dit in een simpel vaktermwoord uit te drukken)

Merci
          Wel, de snelheid hangt van een aantal factoren af, eerst en vooral is er de tijd nodig tussen dat je het toestel aanzet en je effectief kan een foto maken, dit moet je zeker al testen in de winkel. Daarnaast is er de snelheid van je lens, zowel bij het zoomen als bij de autofocus. Het wegschrijven van de foto's naar het geheugen speelt ook een rol, hoe sneller je geheugenkaart (66 speed, 133 speed), hoe sneller je de volgende foto kan maken. Het prijsverschil op die kaartjes is maar een paar eurokes, maar het snelheidsverschil is zeker de moeite. Daarnaast zou ik ook kijken naar de ISO waarden van de camera, van 200 iso tot 800 is toch zeker het minimum, 100 tot 1600 is al nice (op iso 1600 heb je niet veel licht meer nodig om zonder flits te trekken, mits de nodige korrel natuurlijk maar dat heeft ook zen charmes). Ook het zoombereik van de lens bekijken. Als je bvb 18-100 ofzo hebt, dan kan je op 18mm al wat breedhoek krijgen, handig voor gebouwen of landschappen.

Hopelijk is het enigszins duidelijk...

Andy
          Last edited by Datake; 10 april 2006, 10:39.
          Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Liesje,

ik zou geen beter advies kunnen geven als de vorige leden hier, dpreview is wel DE refentie om op te zoeken, succes!
            Canon EOS 30D + BG-E2 - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM - Speedlite 430EX Flitser

Comment

anders moet je ook eens kijken naar de nieuwe canon S3 IS, gaat wel een beetje boven je budget zitten maar ziet er een veelbelovend toestel uit met een indrukwekkende zoom (12X)
              fotowebsite: www.edwinfoto.com
              Lara's website: http://www.houdevelt.com
              fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

Comment

Hallo Liesbet,

geef mij eens jouw mail adres, ik heb een presentatie geschreven, die jij dan eens gratis mag testen.
                Deze presentatie gaat net over personen zoals jouw die dus net niet weten wat ze moeten kopen en zulke vragen als jouw hebben.

Groetjes Jan

Janmaur@gmail.com

Comment

Op een compakt toesel zal je steeds vertraging hebben tussen het induwen van de knop en het eigenlijke fotograferen. Dit komt door dat het toestelleke nog rap vanalles moet beginnen berekenen alvoor het opnemen van het beeld.
                  Nu, het is wel zo dat de ene nen rappere is dan den andere.
                  Ik heb geen ervaring met compakt toestellen maar wel met een prosummer.
                  De prosummer die ik had ( eigenlijk nog steeds maar mijn vriendin werkt er nu mee ) was een Fuji 602.
                  Dat is een toestel waar je (bijna) alles mee kan.
                  Er staan vooringestelde programmas op ( landschap, model, enz... ) en je kan er volledig manueel mee werken. Er staat spotmeting op ( tamelijk belangrijk ).
                  Van breedhoek tot goeie zoom, verschillende macro standen, enz...

Wat ik persoonlijk zeer belangrijk vind voor op reis zijn gewone baterijen.
                  Als je ergens op een locatie staat en uw baterij van uw toestel is plotseling plat omdat je vergeten bent om de baterij op te landen in het hotel of omdat er maar één stopcontact in uw kamer was en....
                  Dan sta je daar !!
                  Als uw toestel met gewone baterijen werkt en ze zijn plat dan kan je overal en altijd baterijen kopen ( zelfs midden in de broes ).

Je hebt het waarschijnlijk al begrepen. Ja, die Fuji 602 werkt met gewone baterijen. , en dat is niet alles.
                  Dat toestel heeft al vanalles meegemaakt.
                  Bij 45° in de woestijn ( er zit nog steeds zand in, na 4 jaar ) tot in de gietende regen om bliksems te fotograferen tot wanneer het water er letterlijk van onder uit liep en het toestel plots alle dienst stopte. Baterijen er uit, toestel beetje laten drogen, baterijen er terug in en schieten maar.
                  Dat toestel is al verschillende keer op de grond gevallen, zelfs één keer op de lens zodat het uitschuifbare gedeelte er scheef in zat en niet meer wou bewegen. Na de lens terug rechtgetrokken was en met een ferme " krak " terug in den haak schoot kon ik terug beeldjes maken.

Wel, nu is dat toestel al een anderhalf jaar in de handen van ons Marijke en het werkt nog steeds perfect.

Van mij mogen ze hier nu onmiddelijk een standbeeld plaatsen voor mr Fuji met zijn 602 want dat is een dijk van een camera

En nee !! Ik verkoop hem niet

Als ze me nu zouden verplichten om terug met een prosummer toestel aan de slag te gaan dan weet ik wel met welk toestel ik zou buitenkomen ( ook al is het niet meer van de jongste modellen )
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                  X