Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk 5D/D200/30D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergelijk 5D/D200/30D

Eerst en vooral wil ik de mensen bedanken die aan de test hebben meegewerkt. Zoiets komt alleen maat het forum ten goede

Ik heb het met veel plezier gelezen (ik heb geen van de 3 camera's so ) en het belangrijkste is aan bod gekomen, simpelweg beeldkwaliteit. De test is niet zo uitgebreid maar dat hoeft ook niet altijd, zo hebben de mensen met wat mindere kennis(alhoewel dat het doelpubliek niet is) er ook iets aan.

Wat me opvalt is dat er niet zoveel reden tot discussie is. De feiten spreken voor zich. Elke cam heeft zo zijn + en -. Je kies diegene waarvan je bij de - het minste last hebt, zo simpel kan het zijn.

De 30D komt hier toch wel een beetje achter vind ik. De D200 en 5D liggen tot op een bepaald moment zeer dicht bij elkaar, maar de 5D deelt op gebied van ruis toch rake klappen uit. De zwarte randjes moet je er dan maar bijnemen.

Test heeft voor mij veel duidelijk gemaakt, dankuwel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
      Nu zaterdag heb ik samen met een D200 eigenaar van dit forum een vergelijkende test van de 5D en de D200 gepland (met het oog op het schrijven van een artikel voor BD). Dit is duidelijk een topic dat een aantal mensen van BD bezig houdt

Met de medewerking van Canon is aan dit lijstje een 30D toegvoegd. Het wordt dus een test van de 5D/30D/D200.

Maar, ik mis enkele handen. Ik had graag een extra fotograaf gehad die ons helpt om alle foto's gelijktijdig op te zetten en te realiseren. Is er hier iemand geïnteresseerd?

Wat zoek ik? Iemand met
      • DSLR ervaring
      • Een statief
      • die zaterdag beschikbaar is
      • die bereid is af te zakken naar Diest
      • zonder oogkleppen

Dat laatste is belangrijk, ik wil de geloofwaardigheid van deze test niet laten in gevaar brengen door de medewerking van iemand die niet bereid is verder te kijken dan zijn lens lang is.

De bedoeling van deze test is verder te gaan dan een pixelpeepingcontest...

sugar

Edit:
      Ondertussen is het artikel tot een goed einde gebracht en te lezen op de homepage

Zeer bedankt Sugar voor dit nuttige artikel. Ik weet nu dat ik voor mijn back-up DSLR voor de 5D zal gaan...
      Fullator
      Fotostudio Candela Zone
      website: http://www.chronax.be
      website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
        Zeer bedankt Sugar voor dit nuttige artikel. Ik weet nu dat ik voor mijn back-up DSLR voor de 5D zal gaan...
        Ik denk dat we mekaar binnenkort tegen het lijf lopen (Academie in Mechelen). Je mag hem dan gerust effe proberen...

sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6

De 30D komt hier toch wel een beetje achter vind ik. De D200 en 5D liggen tot op een bepaald moment zeer dicht bij elkaar, maar de 5D deelt op gebied van ruis toch rake klappen uit. De zwarte randjes moet je er dan maar bijnemen.

Test heeft voor mij veel duidelijk gemaakt, dankuwel
          Een Canon 5D kost ook eens zoveel als een Canon 30D,het zou maar erg zijn dat die 30D dan beter zou zijn.....vind ge niet.
          mvg FrançoisVM
          Canon 7D

Comment

Lees ivm D200 / 30D ook eens artikel in de recentste Digifoto ...

serieus in voordeel van 30D, maar ja, niet objectieve redactie zeker ?

PS : niet dat het mij verder interesseert hoor, dat ieder maar lekker zijn zin doet met zijn camera !
            Last edited by Wimpy; 15 april 2006, 11:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy

PS : niet dat het mij verder interesseert hoor, dat ieder maar lekker zijn zin doet met zijn camera !
              Hu, als de 30D daar serieus in het voordeel is dan is er toch ergens iets fout

Niet dat het uitmaakt voor mij, maar voor een hoop andere mensen mss wel

Comment

Dan betwijfel ik hun objectiviteit, of hun capaciteiten om zo'n test uit te voeren. Kijk eens naar de test van dpreview, die resultaten zijn net hetzelfde als de mijne

sugar

Comment

Dan betwijfel ik hun objectiviteit, of hun capaciteiten om zo'n test uit te voeren. Kijk eens naar de test van dpreview, die resultaten zijn net hetzelfde als de mijne

sugar
                  Met alle respect voor het testen van deze toestellen,maar ik hou toch ook nog rekening met het verschil in prijs zenne.
                  De Nikon D200 is niet heel veel duurder dan de Canon 30D,maar dan komt er met de Canon 5D een groot prijs verschil vind ik.
                  Last edited by Cois; 15 april 2006, 13:45.
                  mvg FrançoisVM
                  Canon 7D

Comment

sugar

Euh, ik betwijfel toch dat de bevindingen van testen van vakbladen zomaar overboord gegooid kunnen worden hoor , of dat deze testen minder betrouwbaar zouden zijn dan jouw testen

Comment

Euh, ik betwijfel toch dat de bevindingen van testen van vakbladen zomaar overboord gegooid kunnen worden hoor , of dat deze testen minder betrouwbaar zouden zijn dan jouw testen
                      Ja, eigenlijk wel. Ik fotografeer ondertussen al 23 jaar, ik denk dat ik dus wel weet hoe een camera vast te moeten houden, en ik wordt bovendien door niemand gesponsord (ik zeg als Canon gebruiker dat de D200 beter is btw). Ik heb 18 maanden met een 20D gefotografeerd, dus de 30D hanteren was zeker geen probleem voor mij.

Mijn bevindingen door RAW conversie van de 30D files blijven bovendien dezelfde : de D200 is beter onder ISO 800.

Mijn testresultaten zijn conform de bevinding van zowat alle reviews die ik heb gelezen, dus dan stel ik de kwaliteit/objectiviteit van Digiphoto in vraag idd, of misschien de manier waarop jij de test van digiphoto hebt geïnterpreteerd. IK heb bvb in geen enkel magazine tests gelezen die de kwaliteit van dpr benaderen.

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
                        Met alle respect voor het testen van deze toestellen,maar ik hou toch ook nog rekening met het verschil in prijs zenne.
                        De Nikon D200 is niet heel veel duurder dan de Canon 30D,maar dan komt er met de Canon 5D een groot prijs verschil vind ik.
                        Dat is maar hoe je het bekijkt. Een 5D is een volle stop sneller. Je kan met een 24-105 mm F1/4.0 70-200mm F1/4.0 net hetzelfde als met een 30D met 24-70mm F1/2.8 en een 70-200 mm F1/2.8 (zowel qua DOF controle als in ISO setting)...

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sugar

sugar
                          Het hangt ervan af hoe ze de camera beoordelen natuurlijk. Als je, zoals jij en DPR deden, enkel naar de technische features en beeldkwaliteit van de camera's kijkt heb je compleet gelijk. Als je ook rekening gaat houden met de prijs kan ik echter wel het standpunt van DigiFoto volgen. De D200 is 470 Euro duurder dan de 30D (bij Corné), dat is geen klein geld meer hé. Als ze dan prijs/kwaliteit gaan beoordelen kan ik begrijpen dat ze concluderen dat de Canon "beter" is. Dat hangt er dan gewoon van af hoeveel ze vinden dat de extra features van de D200 waard zijn en dat is natuurlijk puur subjectief.

Comment

dan stel ik de kwaliteit/objectiviteit van Digiphoto in vraag idd, of misschien de manier waarop jij de test van digiphoto hebt geïnterpreteerd. IK heb bvb in geen enkel magazine tests gelezen die de kwaliteit van dpr benaderen.

sugar
                            Ik lees maar gewoon wat digifoto schrijft

"30D concurentie : D200, beeldkwaliteit valt tegen, zeker tav ruis"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                              Het hangt ervan af hoe ze de camera beoordelen natuurlijk. Als je, zoals jij en DPR deden, enkel naar de technische features en beeldkwaliteit van de camera's kijkt heb je compleet gelijk. Als je ook rekening gaat houden met de prijs kan ik echter wel het standpunt van DigiFoto volgen. De D200 is 470 Euro duurder dan de 30D (bij Corné), dat is geen klein geld meer hé. Als ze dan prijs/kwaliteit gaan beoordelen kan ik begrijpen dat ze concluderen dat de Canon "beter" is. Dat hangt er dan gewoon van af hoeveel ze vinden dat de extra features van de D200 waard zijn en dat is natuurlijk puur subjectief.
                              Neen, want daar moet een reviewer met zijn fikken afblijven. Een prijs/kwaliteitsoordeel in een magazine is per definitie onzin, omdat dat een waarde-oordeel inhoudt.
                              Aangezien iedereen een aparte 'ValueCurve' heeft (die geeft aan hoeveel iemand extra over heeft voor bijkomende waarde), is dat een puur persoonlijk oordeel. Vandaar dat ik TestAankoop nooit lees
                              Een review moet zich volgens mij dus beperken tot het technisch vergelijken, en op basis daarvan de lezer de mogelijkheid te bieden om een oordeel te vellen (wat ik ook zeg in mijn vergelijking).

Eén voorbeeld van zo'n abberatie : de Canon 20D heeft in PhotoRéponses een score van 91/100, een 1DsmkII een score van 84/100. Is hij beter? Neen. Maar de 20D krijgt een score van 21/25 voor 'Prijs/kwaliteit', de 1DsmkII een score van 12/25. Totale nonsens. Je moet hen de formulee eens opvragen waarmee ze dat berekenen , ik kan verzekeren als die bestaat dan is die haar gewicht in puur goud waard

sugar

Comment

Ik lees maar gewoon wat digifoto schrijft

"30D concurentie : D200, beeldkwaliteit valt tegen, zeker tav ruis"
                                En is dat alles wat er staat over de D200, of lees je een beetje selectief?

sugar

Comment

Working...
                                X