Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk 5D/D200/30D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijk 5D/D200/30D

    Nu zaterdag heb ik samen met een D200 eigenaar van dit forum een vergelijkende test van de 5D en de D200 gepland (met het oog op het schrijven van een artikel voor BD). Dit is duidelijk een topic dat een aantal mensen van BD bezig houdt

    Met de medewerking van Canon is aan dit lijstje een 30D toegvoegd. Het wordt dus een test van de 5D/30D/D200.

    Maar, ik mis enkele handen. Ik had graag een extra fotograaf gehad die ons helpt om alle foto's gelijktijdig op te zetten en te realiseren. Is er hier iemand geïnteresseerd?

    Wat zoek ik? Iemand met
    • DSLR ervaring
    • Een statief
    • die zaterdag beschikbaar is
    • die bereid is af te zakken naar Diest
    • zonder oogkleppen


    Dat laatste is belangrijk, ik wil de geloofwaardigheid van deze test niet laten in gevaar brengen door de medewerking van iemand die niet bereid is verder te kijken dan zijn lens lang is.

    De bedoeling van deze test is verder te gaan dan een pixelpeepingcontest...

    sugar


    Edit:
    Ondertussen is het artikel tot een goed einde gebracht en te lezen op de homepage
    Last edited by snarfie; 6 april 2006, 22:29.
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

  • #2
    Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

    pm is onderweg.
    Eric Van Aerschot BD0730BE

    Comment


    • #3
      Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

      Oorspronkelijk geplaatst door EVA
      pm is onderweg.
      aangekomen

      sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

      http://supermasj.zenfolio.com

      Comment


      • #4
        Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

        Er waren wel handen tekort om deze test tot een goed einde te brengen,
        maar desondanks verliep deze uitdaging perfect.
        Testmotieven in overvloed en het licht zat gelukkig mee, daarenboven bleef het gedurende de test droog.
        Nu nog uitkijken naar de resultaten die momenteel door Sugar verwerkt worden.

        mvg,

        Roland
        Last edited by Roland Cuypers; 2 april 2006, 19:07.

        Comment


        • #5
          Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

          Testmotieven in overvloed en het licht zat gelukkig mee, daarenboven bleef het gedurende te test droog.
          Misschien zelf TE droog indien jullie ook de hermetische afsluiten van de verschillende toestellen wilden testen
          meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

          Comment


          • #6
            Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

            Zie ook http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page23.asp en verder...

            Comment


            • #7
              Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              Tja, wat wil je hiermee zeggen? Dat wat we doen zinloos is?
              BD tracht ook een aantal reviews te doen. Niet iedereen spreekt en leest even vlot Engels.

              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

                Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                Tja, wat wil je hiermee zeggen? Dat wat we doen zinloos is?
                BD tracht ook een aantal reviews te doen. Niet iedereen spreekt en leest even vlot Engels.

                sugar
                Niet is zinloos... je kan er alleen maar mee bijleren...
                Tof, die 3 body's testen!!! zou ik ook graag gedaan hebben...

                één review zegt niet altijd iets... daarom dat ik graag meerdere reviews zie...

                Groeten,
                Lesley.
                -=- Light is the key...

                Comment


                • #9
                  Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

                  Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                  Tja, wat wil je hiermee zeggen? Dat wat we doen zinloos is?
                  In het geheel niet. Maar misschien geeft het wel een aantal aanwijzingen over hoe je zo'n test professioneel aanpakt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

                    Wel het verslag is bijna klaar en zal weldra verschijnen op BD.

                    Ik moet eerlijk zeggen dat dit echt wel moeilijk is, en dat het onderdeel pixelpeepen uiteindelijk de makkelijkste weg is.

                    sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                    http://supermasj.zenfolio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

                      Artikel is idd klaar en zal vanavond online gezet worden... Moet zeggen dat Sugar en de rest van de crew en de helpende handen schitterend werk hebben geleverd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

                        Oorspronkelijk geplaatst door snarfie
                        Artikel is idd klaar en zal vanavond online gezet worden...
                        Is zover, hij staat on-line

                        alle commentaar welkom

                        sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

                          Proficiat! De geteste criteria zijn meer dan voldoende om een oordeel te vormen en de technische aspecten op hun waarde te kunnen beoordelen.
                          En de bespreking is helder, en direct toe te passen.
                          Zijn hier nog wel andere tests nodig om te laten zien wat al te zien is?
                          Het team heeft zich perfect gekweten van zijn taak: een verantwoorde vergelijking van wetenschappelijk te meten parameters, gegoten in begrijpelijke taal.
                          Bedankt voor het mooie werk!
                          groetjes,
                          Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz
                            Proficiat! De geteste criteria zijn meer dan voldoende om een oordeel te vormen en de technische aspecten op hun waarde te kunnen beoordelen.
                            En de bespreking is helder, en direct toe te passen.
                            Zijn hier nog wel andere tests nodig om te laten zien wat al te zien is?
                            Het team heeft zich perfect gekweten van zijn taak: een verantwoorde vergelijking van wetenschappelijk te meten parameters, gegoten in begrijpelijke taal.
                            Ik ben het totaal niet eens met bovenstaande commentaar. Ik vind de test juist uitermate teleurstellend. Zowel qua 'begrijpelijke taal' (en af en toe heel kromme zinnen) als de 'wetenschappelijkheid' (ruis, kwaliteit testfoto's / DOF). Ik weet niet met welke monitor de foto's beoordeeld zijn maar ik heb toch zo sterk mijn twijfels over de kwaliteit daarvan.

                            Het verhaal over de DOF heeft vrijwel niets te doen met de geteste camera's maar beslaat zowat het halve artikel.

                            Ik ben ook heel benieuwd naar de beweegredenen van deze vaststelling:
                            Een pluspunt van de D200 is de mogelijkheid om +/- 5EV belichtingscompensatie uit te voeren. Bij Canon is dit beperkt tot +2/-2 EV, en ik heb de voorbije weken al vaker vastgesteld dat dit niet voldoende is voor erg contrastrijke composities.
                            Last edited by Leonidas; 7 april 2006, 00:58.

                            Comment


                            • #15
                              Re: TEST 5D/D200/30D belangrijk

                              - De foto's zijn gemaakt door de camera's. Testfoto's zijn nu éénmaal geen kunstwerken. Ik weiger de camera te helpen bij deze testfoto's (Phil Askey gaat belichting corrigeren en stelt manueel scherp (stelt lens scherp, maakt foto, past manueel focuspunt aan, controleert foto. Uiteindelijk kiest hij de beste uit de reeks).
                              Ik laat gewoon de camera het werk doen en neem het resultaat dat er uit komt, ondr het motto laat de camera het werk doen
                              DOF? Ik gebruik de lenzen op f1/8.0, om er zeker van te zijn dat de lens niet de zwakste schakel is. Als ik een nog kleiner diafragma zou kiezen , zou de D200 en de 30D minder scherp worden door diffractie. De crops die ik gekozen hebben liggen allemaal in het plane of focus.

                              - DOF-test is belangrijk en neemt wel wat ruimte in (zeker niet de helft van de tekst - aangezien ik dezelfde foto's gebruik voor vignettering test). Veel fotografen kiezen voor de 5D vanwege de kleinere DOF.

                              - Automatische belichting bij 5D gaat (net zoals de D200) bij contrastrijke scènes in de fout, en 2EV is niet altijd voldoende om de metering bij te sturen in AV mode.Dan moet ik overschakelen naar M mode om manueel -3EV in te stellen. Dit probleem treedt oa op bij nachtopnames. Trial & Error bij opnames van 30 s is erg vervelend... +5-5 EV zou Canon geen enkele moeite kosten, dit wordt al jaren gevraagd door vele gebruikers; maar dit is één van de punten waar Canon al jaren weigert in te gaan op klantenwensen (net zoals de mirror lock-up knop, wireless flash aansturing via body,...). Het enige licht aan de eind van de tunnel is het feit dat de 30D een spotmeter heeft.

                              En betreffende de wetenschappelijkhied van de test, tja. Dat is een dooddoener, kan je eens verklaren wat je bedoelt? Ik heb nog geen enkele wetenschappelijke cameratest gezien, dus dat was absoluut niet mijn bedoeling.

                              Als ik mijn testresultaten vergelijk met de test op dpr, heb ik net dezelfde resultaten.


                              sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X