Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk 5D/D200/30D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergelijk 5D/D200/30D

[MOD] Laat ons in deze topic ook niet beginnen met mensen persoonlijk aan te vallen. Off-topic teksten zullen verwijderd worden.

Willy
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Opbouwende kritiek rond een bepaald artikel kan steeds, zo kunnen deze besprekingen/tests/gebruikerservaringen er alleen maar beter en nauwkeuriger op worden. Voor de gemiddelde fotograaf zijn de resultaten (zijn of haar foto's) in 95% niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden met de drie fototoestellen. Voor wie de laatste 5% eruit wil halen, of onder zeer specifieke omstandigheden foto's maakt, kan deze vergelijkingstest een interessante samenvatting zijn. Wie de toestellen nog op een andere manier wil vergelijken, heeft de beschikking over de full-size foto's.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Beste testers,

Maar 1 ding : PRACHTIG !

ooeps...sorry...nog 1 ding : DANKUWEL !!!!

Aan alle andere zeveraars (dus niet persoonlijk ) die hier weer hun gal begonnen uit te spuwen : GOE BEZIG ! HEBBEN WE VEEL AAN !
        Ik adviseer U de volgende keer de testers wat te helpen in plaats van hun artikel achteraf af te breken want uit uw luie stoel kritiek geven is natuurlijk makkelijk.(en dat ben ik nu ook aan het doen... ....damn... ..)

en euh...moesten er zoveel goeie fotos genomen worden dat er hier sommige kritiek kunnen geven...dan hebben we verdorie een prachtig forum....niet ?
        Canon 30D - Tammy 28-75 2.8

Comment

Nou nou, ik loop langs het hok en alle kippen fladderen tokkelend door elkaar heen. Nu iedereen weer rustig op stok zit: het was helemaal niet mijn bedoeling om de test te invalideren, ik heb wel een aantal kritische opmerkingen gemaakt. Ik denk dat ik daar door de OP ook toe ben uitgenodigd.

"Holle frasen en scheldproza"? Daar kan ik me in dit verband niet zoveel bij voorstellen. Iedereen moet met de test maar doen wat hij of zij wil. Vind het wel jammer dat ik geen antwoord krijg op mijn opmerkingen over de ruis, maar bueno, het zij zo. Om de vrede te bewaren zal ik me hier dan maar niet meer laten zien.

Comment

Toch wel typisch dat de mensen die hier het meeste kritiek hebben allemaal een 20D hebben...

In ieder geval, wat houdt jullie tegen? Meld je aan bij de redactie! Dat is een aantal weken geleden ook gevraagd, maar toen was er blijkbaar geen respons van de mensen die nu met scherp schieten...

"If you have the time to bitch and complain about something, you have the time to do something about it."

Comment

Allen hartelijk dank voor de reacties... de postieve en de opbouwende negatieve.

Een eerste grotere test is altijd moeilijk. Denk dat we als redactie kunnen bijleren van jullie zodat jullie het daarna weer van ons kunnen leren. We hebben nu wat opmerkingen en punten te horen gekregen en we zullen hier zeker rekening mee houden bij een volgende test.
              Zoals eerder gemeld.. we schrijven geen bijbel maar eerder een boekje voor er naast. Geen enkele test is 100% perfect. Die van ons al helemaal niet. Daarom blijft het van belang voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe camera, nieuwe lens of wat dan ook om zoveel mogelijk testen te lezen en te vergelijken. Trek dan je conclusies... koop dat toestel en ga naar buiten om foto's te maken.. Tis mooi weer nu.

mvg
              Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                Toch wel typisch dat de mensen die hier het meeste kritiek hebben allemaal een 20D hebben...

In ieder geval, wat houdt jullie tegen? Meld je aan bij de redactie! Dat is een aantal weken geleden ook gevraagd, maar toen was er blijkbaar geen respons van de mensen die nu met scherp schieten...

"If you have the time to bitch and complain about something, you have the time to do something about it."
                Daar ben ik nu niet meer bij ,want ik heb nu een 30D.
                mvg FrançoisVM
                Canon 7D

Comment

Proficiat, ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft. Ik denk niet dat er iemand een miskoop kan doen met één van deze drie camera's.

Comment

Velen hier blijken niet in te zien wat de consequenties zijn van de keuze die gemaakt geweest zijn. En sommigen lijken zelfs deze opm af te doen als onnozeliteiten. Daarom dacht ik dat het interessant kon zijn van het verschil even aan te tonen. Dit is wel een zo goed mogelijke benadering want een jpeg in neutral picture style rechtstreeks uit de camera en uit DPP verschillen nog wel wat gezien DPP (hier gebruikt) toch nog wat extra peps geeft. Dpreview gaat hier in zijn 30D test ook nog op in en daar valt nog extra info te halen.

Ziehier de verschillen door eenzelfde RAW file te ontwikkelen. En dezelfde nabewerking als in de test. Vgl DPP neutral picture style en C1.

Eerst C1 dan DPP:

Zoals je kan zien een duidelijk verschil in saturatie, scherpte, contrast, ruisonderdrukking. Wat toch serieus verschillende resultaten geeft. En het verschil in de test zal dus nog iets groter geweest zijn.

Ik hoop dat sommigen hiermee toch meer inzicht krijgen in het verschil dat deze keuzes maken op de resultaten. Niet dat dit een probleem is want de testers hebben al aangegeven dat ze later de beelden gaan aanpassen naar een onwikkeling in C1 zodra deze beschikbaar is voor de 30D. Eenmaal dat het geval is gaat het een veel beter beeld geen over de echte verschillen. Mensen die dit nu al willen zien kunnen altijd naar dpreview gaan kijken maar dat is dan wel in het engels.

Comment

Is de eerste foto ook rechtstreeks uit de camera ?
                      Groetjes
                      Valere

Comment

Het is in beide gevallen dezelfde RAW foto.

Maar de eerste is steeds ontwikkelt in Capture one zonder enige aanpassing en met noise reduction en verscherping af. De tweede is ontwikkelt via DPP met de keuze van neutral picture style en geen enkele andere aanpassing. Dit om via DPP zo dicht mogelijk te zitten bij een rechtstreekse jpeg uit de camere met de neutral picture style. Een rechtstreekse jpeg zal nog wel wat verschillen want DPP voert toch nog wat meer peps toe dan de rechtstreekse jpeg met keuze van neutral picture style.

Comment

een vraagje aan de 5D gebruikers...

i.c.m. 24-105 lens, heb je dan in real life veel last van vignettering en zijn de hoeken scherp genoeg?

zit nog net te twijfelen tussen Nikon D200 en Canon 5D..

mis je het AF-hulplicht en ingebouwde flits veel? Kan je b.v. iets doen als je tegenlicht hebt? ( heb ook niet veel zin om constant met een externe flits rond te lopen )

Ik zou opteren voor 5D omdat FullFrame toch wel de toekomst is denk ik.
                          Vooral de ruis op de D200 valt me nogal tegen... trek nogal graag binnenshuis zonder flits...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix
                            een vraagje aan de 5D gebruikers...

i.c.m. 24-105 lens, heb je dan in real life veel last van vignettering en zijn de hoeken scherp genoeg?

zit nog net te twijfelen tussen Nikon D200 en Canon 5D..

mis je het AF-hulplicht en ingebouwde flits veel? Kan je b.v. iets doen als je tegenlicht hebt? ( heb ook niet veel zin om constant met een externe flits rond te lopen )

Vooral de ruis op de D200 valt me nogal tegen... trek nogal graag binnenshuis zonder flits...
                            Vignettering is in real life meestal veel minder een probleem dan in testsituaties maar hoe het zit met deze combinatie kan ik jou niet vertellen.

Het ontbreken van een ingebouwde flits vind ik ook 1 van de grootste gebreken van de 5D. Want in tegenlicht situaties is dit veel beter dan geen flits en een ingebouwde is daar meer dan goed genoeg voor. En als je de flash eens niet mee hebt dan heb je toch nog altijd iets mee dat kan helpen. Het af hulplicht ga je niet missen want dat zit alvast wel op je externe flits die je dus wel mee moet nemen.

Maar als je graag binnenhuis zonder flash foto's neemt is de 5D de meest logische keuze denk ik.

Comment

Ik heb geen 24-105L maar wel een 24-70L. Ook met deze lens is vignettering zichtbaar.
                              Zowat alle lenzen vertonen op bepaalde f getallen vignettering.
                              Voor bepaalde onderwerpen is dit totaal onbelangrijk.
                              Voor andere onderwerpen is dit storend en moet het f getal optimaal ingesteld worden.

In de praktijk heb je voor de beste resultaten altijd een externe flits nodig.

De keuze voor een Canon 5D heeft weinig verband met de toekomst. Enkel de lenzen bepalen of je in de toekomst wel of niet FF aankan.

En een Canon 30D heeft (bijna) even weinig ruis en niet de nadelen van een FF DSLR.
                              Maar zelf zou ik in geen geval de Canon 5D omruilen voor een Canon 30D. Daarvoor is de beeldkwaliteit van de 5D te goed.

Dit is een recent Canon 5D review:
                              The Latest on Digital Cameras, New Cameras, Scanners, Software, & More. Informative & Up To Date Articles, News, Current Reviews, & Specifications!

Jan.
                              Last edited by Jan_10D; 11 april 2006, 20:49.

Comment

In de praktijk heb je voor de beste resultaten altijd een externe flits nodig.
                                Klopt, maar voor het prijsverschil met de 5D koop je bij de D200 twee SB-600's die je dan wireless kunt aansturen met de popup.

Velen hier blijken niet in te zien wat de consequenties zijn van de keuze die gemaakt geweest zijn. En sommigen lijken zelfs deze opm af te doen als onnozeliteiten. Daarom dacht ik dat het interessant kon zijn van het verschil even aan te tonen. Dit is wel een zo goed mogelijke benadering want een jpeg in neutral picture style rechtstreeks uit de camera en uit DPP verschillen nog wel wat gezien DPP (hier gebruikt) toch nog wat extra peps geeft. Dpreview gaat hier in zijn 30D test ook nog op in en daar valt nog extra info te halen.
                                Hetzelfde geldt voor de D200...Beelden die uit Nikon Capture komen bvb vertonen veel minder ruis dan bvb uit ACR. Maar dan verschuiven we het probleem naar de RAW convertors en dat is een oeverloos debat.

Comment

Working...
                                X