Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk 5D/D200/30D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergelijk 5D/D200/30D

Ik heb de test met veel interesse gelezen.
    Maar ik ga nooit voort op één test, zelf niet als ie van Mic komt. ( )

Mooi initiatief - Jaja testte vroeger ook soms toestellen/lenzen uit.

Veel interessanter om lezen dan een klinische "labo-test" waar niemand iets aan heeft.

Dus een dikke voor de makers !

Enne neen ... ik doe mijn 1DMKII nog niet weg. (Hij cropt ideaal voor mij )
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
      Kevlar,
      als ik een JPEG vergelijking maak krijg ik dezelfde opmerkingen als bvb dpreview: de instellingen zijn anders, ... Een beetje wat jij zegt betreffende de gebruikte picture style op de 30D. Standard was waarschijnlijker zelfs eerlijker geweest hier. Maar correct ook niet.

We hadden 3 uur voor alle tests uit te voeren, de bedoelilng was RAW te gebruiken, maar dan blijken die RAW bestanden van de 30D niet verwerkbaar (DPP laat immers geen NEF verwerking toe, dan begint iedereen daar weer over te zeiken), Adobe ACR laat volgens mij nog geen RAW-processing toe van de 30D, maar dar heb ik me misschien in vergist. Ik gebruik steeds C1, wou niet beginnen knoeien met iets wat ik niet ken.
      Zodra ik de 30D beelden kan verwerken zal ik de test updaten, maar dat duurt nog enkele weken

En prints van 30x 45 cm maken. Ja waarom niet. Ik kan ook 30 camera's van elk model kopen om alle statistische afwijkingen op te vangen; en dan met elke camera 30 foto's maken en een student-t verdeling uitwerken.

En die + 2EV - 2EV... begin eens wat nachtfotografie te doen, dan zal je wel zien waarover ik spreek

sugar
      Yep maar een jpeg vergelijking is door iedereen repliceerbaar en op dpreview lossen ze dat op door verschillende resultaten te tonen. En voor elke camera dezelfde convertor te gebruiken.

De beelden zeggen nu immers niets tov elkaar. Het kan juist zijn maar ook fout. Veel werk geweest om uiteindelijk niets te hebben waar je een eerlijke vgl mee kan maken. Dat kan toch de bedoeling niet zijn.

En printen doe ik altijd wanneer ik camera's vgl. Je kan dat ook met crops doen he moeten geen volledige 30x45 zijn.

En nachtfotografie doe(eigenlijk deed) ik vaak dat is echt de reden niet om meer dan +-2 ev te hebben. Je hebt meer meteringsmethodes dan evaluative he.

Ik vind het een gemiste kans. Want dit is geen objectieve vgl test. Sorry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
        De laatste tijd is belgiumdigital een verzameling van criticasters aan het worden!! (gevolge van slechte weer?)
        Proficiat aan de testers, prima gedaan, maar, waar ik onlangs voor waarschuwde, nu krijg je het gedonder van raw naar jpeg, aanpassen formaten enzovoort over je ....het is ook nooit goed.
        Tja, nu ook niet veralgemenen, dat is genoeg gebeurd in de geschiedenis, dezelfde namen komen hier terug, althans wat Canon betreft. Die van Nikon heb je nog niet een wederwoord horen geven. Waarom? Die enkele mensen daar trekken hun eigen conclusies, en gaan ze dan nadien weerleggen. In het artikel zijn bijna geen conlusies gemaakt, die moet iedereen voor zichzelf uitmaken... Dus zij maken ze, zijn niet tevreden over hun eigen conclusies, dus gaan ze uitspitten wat de man verkeerd heeft kunnen doen...

Tja, blijft eindeloos zo... Had niet willen reageren op zulke praatjes, maar nu het mooie werk van een vrijwilliger, en die persoon zelf, zo behandeld wordt, post ik dan toch maar...

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Raar dat sommige mensen graag testen lijken te lezen die slechte vgl maken. Ik zie het nut er niet van in. Maar als je dit niet mag bekritiseren want iemand heeft er veel tijd ingestoken mij ook goed hoor. Alhoewel ik niet begrijp wat je er dan aan hebt. Eigenlijk zou je er uit moeten leren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
            Raar dat sommige mensen graag testen lijken te lezen die slechte vgl maken. Ik zie het nut er niet van in. Maar als je dit niet mag bekritiseren want iemand heeft er veel tijd ingestoken mij ook goed hoor. Alhoewel ik niet begrijp wat je er dan aan hebt. Eigenlijk zou je er uit moeten leren.
            Je zou het als leidraad voor je keuze kunnen gebruiken. Gebruik wat je kan gebruiken en verwerp het gene waar je niks aan hebt. Wellicht staat er voor jou alleen maar bull**** in, maar er zullen genoeg mensen zijn die hier wel wat aan hebben.

Deze mensen hebben de test niet alleen voor zichzelf gedaan, maar ook voor de mensen die met het zelfde dillema zitten (over welke camera zij moeten kopen).

Daarnaast is er geen enkele test objectief! Door verschillende subjectieve testen te lezen, kan je wel bepaalde standpunten/meningen op elkaar af wegen of vergelijken, wat je met 1 test alleen niet kan doen.

Verder vind ik ook wel dat je respect mag hebben dat zij het initiatief genomen hebben om dit te doen, met als idee om de mensen die met het dillema zitten of nieuwsgierig zijn te helpen.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cheetah
              Je zou het als leidraad voor je keuze kunnen gebruiken. Gebruik wat je kan gebruiken en verwerp het gene waar je niks aan hebt. Wellicht staat er voor jou alleen maar bull**** in, maar er zullen genoeg mensen zijn die hier wel wat aan hebben.

Deze mensen hebben de test niet alleen voor zichzelf gedaan, maar ook voor de mensen die met het zelfde dillema zitten (over welke camera zij moeten kopen).

Daarnaast is er geen enkele test objectief! Door verschillende subjectieve testen te lezen, kan je wel bepaalde standpunten/meningen op elkaar af wegen of vergelijken, wat je met 1 test alleen niet kan doen.

Verder vind ik ook wel dat je respect mag hebben dat zij het initiatief genomen hebben om dit te doen, met als idee om de mensen die met het dillema zitten of nieuwsgierig zijn te helpen.
              Als je het als leidraad gebruikt waar ik helemaal mee akkoord ben. Vind je dan niet dat datgene wat je te zien krijgt ook een goede leidraad moet zijn?

Als zijzelf en de anderen die met een dilemma zitten hun beoordeling maken op beelden die niet goed vergelijkbaar zijn. Ben je dan wel goed bezig? Of denk je soms dat iedereen direkt een goed zicht heeft wat de implicaties zijn van de keuzes die ze gemaakt hebben?

En helemaal akkoord dat elke conclusie in een test iets subjectief is. Maar de data waarop je de conclusies maakt zou toch een juist beeld moeten geven of hoeft dat voor jou niet?

En ik vind het prachtig dat ze dit gedaan hebben en ik heb daar respect voor maar dat sluit niet uit dat je ook nog steeds kritisch moet zijn. Of mag je soms niet zeggen dat er bepaalde keuzes gemaakt zijn die een verkeerd beeld geven want de testers hebben er veel tijd ingestoken? Als je dat vindt ben je volgens mij verkeerd bezig en dat heeft niks met een gebrek aan respect te maken.

PS : en op hun conclusies heb ik niet zoveel aan te merken hoor wel op de beelden die een verkeerd beeld geven.
              Last edited by Kevlar; 8 april 2006, 00:07.

Comment

Crops zonder resizing toevoegen aub

Goede test.
                Spijtig dat de crops resized zijn naar het kleinste formaat. Dit zal iets zeggen over de kwaliteit wanneer ook de afgedrukte foto's zo klein zijn dat ze niet de maximale kwaliteit kunnen weergeven.
                Misschien kan je er nog niet resized crops aan toevoegen?
                Ik vermoed dat je dan zal zien dat de 5D verder uitloopt kwa resolutie, maar dat hij in ruis iets gaat inboeten omdat de compressie de ruis een ietsje reduceert. Zonder resizing zegt dan iets meer over de vergroting die kan gerealiseerd worden.
                Ruis bij dit soort opnamen is natuurlijk niet echt wat je in real life tegenkomt. Een 5D bij 1600 ISO bij slechte lichtomstandigheden geeft ook echt al wel wat ruis. Maar het geeft wel het relatieve verschil tussen de camera's weer.
                Al bij al goed gedaan!
                Hierbij nodig ik iedereen uit om het eens beter te doen!
                Jos
                http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

Comment

Re: Crops zonder resizing toevoegen aub

Oorspronkelijk geplaatst door Igoforit
                  Goede test.
                  Spijtig dat de crops resized zijn naar het kleinste formaat. Dit zal iets zeggen over de kwaliteit wanneer ook de afgedrukte foto's zo klein zijn dat ze niet de maximale kwaliteit kunnen weergeven.
                  Ik vermoed dat je dan zal zien dat de 5D verder uitloopt kwa resolutie, maar dat hij in ruis iets gaat inboeten omdat de compressie de ruis een ietsje reduceert. Zonder resizing zegt dan iets meer over de vergroting die kan gerealiseerd worden.
                  Ruis bij dit soort opnamen is natuurlijk niet echt wat je in real life tegenkomt. Een 5D bij 1600 ISO bij slechte lichtomstandigheden geeft ook echt al wel wat ruis. Maar het geeft wel het relatieve verschil tussen de camera's weer.
                  Al bij al goed gedaan!
                  Jos
                  Dat is pas een nette negatieve feedback
                  Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Hartelijk dank en dikke proficiat aan allen die hebben meegewerkt aan dit initiatief dat door velen zeer zeker gewaardeerd wordt!

Moge ook de negatieve commentaren jullie sterken in de overtuiging dat jullie werk wel degelijk interessant is, anders zou er niet op gereageerd worden (ik reageer bvb. nooit op iets dat ik waardeloos vind, ik steek daar mijn kostbare tijd niet in )

Met belangstelling kijken wij dus uit naar "meer van dat"!....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                      Hartelijk dank en dikke proficiat aan allen die hebben meegewerkt aan dit initiatief dat door velen zeer zeker gewaardeerd wordt!

Moge ook de negatieve commentaren jullie sterken in de overtuiging dat jullie werk wel degelijk interessant is, anders zou er niet op gereageerd worden (ik reageer bvb. nooit op iets dat ik waardeloos vind, ik steek daar mijn kostbare tijd niet in )

Met belangstelling kijken wij dus uit naar "meer van dat"!....
                      Dit steun ik voor 100%

Comment

Re: Crops zonder resizing toevoegen aub

Oorspronkelijk geplaatst door Igoforit
                        Goede test.
                        Al bij al goed gedaan!
                        Jos
                        Ik heb de crops naar het kleinste formaat geresized omdat de resolutie van een scherm zowiezo kleiner is als wat we normaal gezien afdrukken.
                        Het vergelijken van 100% crops zonder resizen is m.i evenmin juistwant als je een zelfde target printsize hebt, hebben een 10 en een 12 MP camera een voordeel op een 8MP camera.
                        Ik denk niet dat er een vergelijkingsstandaard is die echt correct is (upsizen, downsizen, 100% crop), en eender wat je gebruikt gaan andere mensen daar toch over zeuren.
                        De reden waarom ik uiteindelijk gekozen heb voor het downsizen is de vele foute analyses die ik gelezen heb over de 5D: op 100% crop is de ruis niet veel beter dan de 20D, maar je hebt wel 50% meer pixels, dus als je een evengroot bestand gaat vergelijken (ik wil met beide camera's dezelfde size printen) hou je daar wel rekening mee. Ik heb de originele bestanden aangeleverd, mensen kunnen dus zelf andere analyses uitvoeren.
                        Eén cropoverzichtje samenstellen neemt al snel een 30-tal minuten in beslag. Vandaar dat ik niet direct geneigd ben om die crops in alle mogelijke vormen weer te geven.

Betreffende moeilijke belichtingsomstandigheden en hoge ISO waarden heb je gelijk. Er zitten wel enkele schaduwzones in de foto, en ik heb er ééntje geselecteerd in de crops. En in moeilijke belichtingsomstandigheden op ISO 1600 hoef je niet meer ruis te hebben dan op die testfoto, wel op ISO 1600 met een slechte belichting. Het komt er in die omstandigheden dus op neer om na iedere foto je histogram te bekijken en dan aan te passen (indien nodig meer dan -2/+2 EV.

sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Akkoord

Sugar,
                          Ik denk dat we het niet met mekaar oneens zijn:
                          - Uw test is representatief voor het op niet al te groot formaat afdrukken van de foto's, absoluut correct.
                          - Niet resizen gaat iets meer zeggen over de pixel kwaliteit en de maximale vergroting die je kan realiseren.
                          Beide manieren zijn op hun manier relevant, maar inderdaad, er is geen enkele manier zaligmakend.

Misschien mag iemand anders wel eens de niet resized crops naast mekaar zetten? Dan hebben we tenminste beide perspectieven. Ik begrijp ook wel dat het allemaal tijd kost, en je krijgt er dan nog meer kritiek dan waardering voor ook.

Groeten,

Jos
                          http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

Comment

Hey Sugar,

ik erger me nogal aan de onbehouwenheid van Leonidas. Ik heb eens gezocht naar al zijn berichten, die kerel doet niet anders dan overal zeggen, jij zit fout, je kent er niets van, niet goed gedaan enzo. Laat hem maar sudderen in eigen vet. Ik vind de test goed gedaan, hoewel ik niet over het budget beschik om 1 van die toestellen aan te schaffen.
                            Fuji Q1

Comment

Ik was de auteur van de eerste reactie na het publiceren van de test.
                              Na de reacties op mijn positieve commentaar kreeg ik al schrik om nog te reageren: blijkbaar is positieve commentaar al voldoende om afgeschoten te worden... Ik blijf erbij: schitterend werk van het ganse team. Dit team dat nergens beweert de nieuwe Bijbel geschreven te hebben, wat sommige commentatoren zich dan weer wel toeschrijven. Niets belet hen constructief mee te werken aan volgende tests... Maar veel makkelijker is het om het werk van anderen neer te halen met holle frasen en scheldproza.
                              Ondertussen verschenen er toch al meerdere positieve commentaren, oef...

groeten,
                              Johan

Comment

[MOD] Off-topic tekst verwijderd.
                                Willy
                                Last edited by Hombre; 9 april 2006, 08:26.
                                Fuji Q1

Comment

Working...
                                X