Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie maakt mijn budget op?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie maakt mijn budget op?

Hi,
    Ik heb reeds enkele jaren een Powershot S50 en vind dat het nu tijd is om me te wagen aan een DSLR.
    Mijn budget ligt tussen de 1000 en 1500 EUR (body + lens(zen).
    50% plaatjes schieten van wielerwedstrijden (op de weg en in 't veld).
    50% het gewone huis-tuin-en-keuken gebruik: binnen, reis, portret,....

Ik weet dat ik waarschijnlijk 10 lenzen nodig heb om alles wat ik fotografeer haarfijn in beeld te brengen maar dit laat mijn budget niet toe.
    Tot nu toe deed ik het met een S50 en ik moet zeggen dat ik af en toe dik tevreden was over het resultaat van enkele opnamen van wielerwedstrijden. Dit om maar aan te tonen dat ik niet op zoek ben naar de perfectie.
    Voor mij zijn een snelle focus en een hoog aantal fps belangrijk (wat is hoog als je een s50 gewoon bent...)

Ik kan aan een EOS-350D met 17-85 IS USM + BG-E3 geraken voor 1452EUR. Dat is nog net wat geld over voor een CF kaartje.

Ik ben al enkele dagen aan het rondsurfen in het internetbos en heb al veel goeds en slecht gelezen over zowel de 350D als de 17-85 lens.
    De Nikon d70s lijkt me ook een goed toestel. Ik denk dat beide aan elkaar gewaagd zijn en dat de keuze eerder afhangt van de voorkeur voor een merk van de fotograaf. Een beetje zoals de vraag of een Mercedes nu beter is dan een BMW of omgekeerd.

Kunnen jullie mij raad geven? Laat jullie volledig gaan

Alvast bedankt!!!

Re: Wie maakt mijn budget op?

De Nikon D50 gebruik ik zelf en ik hoor vaak van Canon (prof) fotograven dat de kleurtinten met Nikon toestellen beter zijn. Is ook allemaal na te bewerkenin CS2 maar hier moet je maar net zin in hebben.

De Canond 350 kan ik met mijn handen niet vasthouden, ja voor een kiekje maar niet als ik 2 uur met het toestel rondloop ergens. Er zitten voor mijn worstevingers nou niet echt goede vastpak punten. De D50 is ook klein (voor Nikon begrippen) maar de D70 houdt het beste vast. Alleen dan komt het aspect vakantie weer om hoek, wil je met een zwaarder camere om je nek lopen of wil je dan zo licht mogelijk de Canon350. Let wel dat als je eenmaal een goed objectief koopt je camerea sowieso een stuk zwaarder gaat wegen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad en ik heb toen voor de D50 gekozen omdat ik toch een iets handzamer toestel wilde voor een goede prijs en ik kreeg er een 2e kitlens bij. Het is dus wat je zelf wilt en waar jouw prioriteiten liggen.

Comment

Hallo

Ik zou een D70s of D50 voorstellen met een lichtsterke zoom.
      Maar aangezien het veel om sportfotos gaat zou ik dan de 18-200 VR kiezen.
      De 24 -120 VR zeker ook niet te versmaden.
      Ik zou ook nog een flits bij kopen de SB600 of SB800.

Groetjes
      Spogy
      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Ik zou zeggen : begin met de 350D met kitlens (een lensje dat toch niet zoveel kost voor wat het is).
        Eventueel een 55-200 voor tele als je dat zou missen, maar dan is een 70-300misschien nog een betere oplossing.
        Oefen dan al wat met deze configuratie, en word verslaafd aan lenzenreviews... en kies dan de ultieme lens voor je doeleinden.
        De grip plan ik zelf pas te kopen als ik op reis vertrek, evenals een breedhoekje. Misschien extra batterij kopen ("namaak"), zie andere topics, voor een tiental euro max.
        Dus qua budget kom je met 1000€ zeker toe hoor om te beginnen.
        Of koop een tweedehands dslr (tegenwoordig veel overstappen naar hogere klasses als 30D en D200...)

vgl canon-nikon : heb ze ook allebei vastgehad (350 en D50), en 'k moet zeggen dat de 350D misschien klein is, maar wel solide aanvoelt. De D50 is groter, maar weegt ongeveer evenveel, zodat je de indruk hebt dat hij met lucht gevuld is. (ouch, heel de nikon-horde over me heen )
        Wil geen polemiek starten hoor, pak ze gewoon eens vast en oordeel zelf. Heb ook voor de canon gekozen omdat ik nog een analoge canon liggen had met lenzen, maar eerlijk gezegd nog niet gebruikt (sinds twee maanden).

Probleem als je voor de D50 gaat zijn de SD-cards tov de CF die je nu met je S50 hebt... was voor mij de druppel eigenlijk (kwam van S45 en had 1Gig aan kaartjes). Ah, trouwens, mijn S45 batterijen passen perfect in een 350D, wel 20% lagere capaciteit, maar toch. Misschien ook die van de S50 ?

Misschien nog een tip : een 50mm 1.8 is niet zo duur (canon of nikon), en een zeer leuke lens om creatief mee bij te leren en te experimenteren... Het zal je ook leren of je een primer of een zoomer bent...

En je kunt héééééél lang vergelijken. Ik kende toen de dpreview "side by side" tussen 350D en D50 gewoon knots van buiten. Niet veel verschil hoor

Zo, veel succes

Herzie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
          Hallo

Ik zou een D70s of D50 voorstellen met een lichtsterke zoom.
          Maar aangezien het veel om sportfotos gaat zou ik dan de 18-200 VR kiezen.
          De 24 -120 VR zeker ook niet te versmaden.
          Ik zou ook nog een flits bij kopen de SB600 of SB800.

Groetjes
          Spogy
          Ik had lezen op de het forum hier dat VR niet nodig is voor sportfotografie?
          SHARPimages.be

Comment

Als je een statief hebt niet maar ik heb gisteren nog wat antennes gefotografeerd op 200 uit de hand en geen enkele is scherp.

Hangt er dus maar net van af hoeveel zoom je gaat gebruiken, hoe hoger je zoom hoe meer behoefte aan een statief of VR.

Comment

Dit zou ik alvast niet kopen want voor dat geld kan je een 20D met 17-85 IS kopen en voor sportfotografie is dit een pak beter dan al het andere dat je hier reeds voorgesteld is. Je hebt dan wel geen vertikal grip maar die koop je later dan wel eens bij.

Nu wat voor sport wil je eigenlijk fotograferen want de 17-85 is misschien niet echt de lens die je nodig hebt om dit te doen. De 17-85 is een hele goeie lens hij heeft op 17mm enkel nogal wat distortion maar dat is eenvoudig te corrigeren. Voor je huis tuin en keuken gebruik zal hij prachtig zijn maar voor de sport is 85 mm misschien wel veel te kort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dr wax
                Hi,

Kunnen jullie mij raad geven? Laat jullie volledig gaan

Alvast bedankt!!!

Ik wil je een voorstel doen :

Dilbeek is nu wel niet zo ver voor mij (Lier)
                Heb 3 jaar gewoond in Dilbeek.

Ik heb een Canon EOS 20D met lens 17-85 mm IS USM en 70-300 mm IS USM en een 100-400 mm IS USM

Heb ook een Canon EOS 350D met 2 kitlenzen, 90-300 mm en 18-55 mm

De eerst volgende WE dat het echt goed weer is, kom ik even naar Dilbeek, gaan samen op fotojacht en jij fotografeert met die 2 toestellen zoveel je wil.

Merk je meteen welke het beste in uw hand ligt, welke een goede lens is en wat dan uiteindelijk in uw budjet valt.

BTW = ik verkoop deze toestellen niet, je kan ze even gebruiken en dan kan jij misschien een beslissing nemen wat je zelf wil of kan kopen.
                Last edited by Bachus1909; 5 maart 2006, 08:18.
                Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
                Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

BD0460BE

Comment

...hmmm.... zou wel eens graag een vergelijk zien tussen de Canon 17-85 IS USM en de Nikon 18-200 VR....

Ik vrees voor de Canon....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix
                    ...hmmm.... zou wel eens graag een vergelijk zien tussen de Canon 17-85 IS USM en de Nikon 18-200 VR....

Ik vrees voor de Canon....
                    Ik niet. Maar hij gaat wel ruim tekort schieten in bereik

Comment

Amai,
                      Dat vind ik een mooi voorstel van Bachus.
                      Er zijn toch nog goede zielen in deze wereld.

Groetjes
                      Valere
                      Groetjes
                      Valere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Herzie
                        Probleem als je voor de D50 gaat zijn de SD-cards tov de CF die je nu met je S50 hebt... was voor mij de druppel eigenlijk (kwam van S45 en had 1Gig aan kaartjes). Ah, trouwens, mijn S45 batterijen passen perfect in een 350D, wel 20% lagere capaciteit, maar toch. Misschien ook die van de S50 ?

Herzie
                        De commentaar over SD kaartjes is op zijn minst belachelijk te noemen.
                        Er bestaan SD kaartjes van 1 en 2GB, bovendien worden SD kaartjes meer en meer gebruikt in allerlei toestellen, zoals GSM, PDA's, GPS enz..
                        Laptops zijn tegenwoordig standaard met een SD kaartlezer uitgerust.
                        Bovendien zij SD kaartjes goedkoper en betrouwbaarder dan andere multimedia kaatjes uitgezonderd de Memory Sticks van Sony, uitvoerige testen hebben dit al lang bewezen.
                        De D50 en D70s liggen toch een stuk beter in de hand dan een 350D tenzij je een battery grip op de 350D monteerd dan is hij wel redelijk goed vast te houden, één nadeel het gewicht van dat ding natuurlijk.
                        De meeste comments over de 350D gaan over het nogal slecht in de hand liggen van het toestel, laat staan als er dan nog een serieus objectief op zit.
                        Als het een Canon moet zijn dan zou de Canon 20D een betere keuze zijn.

Groeten
                        Spogy
                        Last edited by spogy; 28 februari 2006, 12:05.
                        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

De topicstarter heeft wellicht reeds CF kaartjes voor zijn S50. Herzie geeft aan dat de topic starter er rekening mee moet houden dat wanneer hij voor de D50 kiest hij zijn CF kaartjes niet meer gaat kunnen gebruiken, maar SD kaartjes moet kopen.

De bewoording "belachelijk" lijkt mij hier toch wat ongenuanceerd en overdreven.
                          DigiCam

Comment

Wat ik bovendien toch ook wel makkelijk vond bij de overstap van mijn canon A60 naar de 10D was dat de menustructuur en vanalles eigenlijk voor een heel stuk hetzelfde bleef, alé, zo heb ik dat toch ervaren, nauwelijks de gebruiksaanwijzing nodig gehad, enkel voor die custom-functies

En in het geval het om sport gaat zou ik toch ook (bvb hier in de koopjeshoek) eens kijken naar een niet te oude 2de hands 20D, er zijn er best genoeg die overstappe naar 5D/30D, dan heb je zeker nog wat geld over voor een lichtsterke lens: een Sigma 18-50 2.8 of Tamron 28-75 2.8 (met wat doorsparen mss een sigma 70-200 2.8 )!
                            Lijkt mij toch beter voor sport met zijn 5 beelden/s, ik heb er eens even mee mogen werken en was voor mij na de 10D echt al een snelheidsmonster!
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Om van jouw "commentaar" op mijn "mening" maar te zwijgen.
                              "op zijn minst" : wil zeggen dat je 't eigenlijk nog erger dan belachelijk vindt ?

Ik heb geen zin veel woorden aan jou vuil te maken, maar heb toch zin om me te verdedigen op die punten :
                              - nikon beter in de hand : zeer subjectief, ik heb mijn mening gegeven, en ik blijf erbij. sorry als dat je niet goed uitkomt.
                              - SD kaartjes : ik weet heus wel dat ze in veel dingen gebruikt worden, maar ik ga geen PDA kopen om toch maar die kaartjes te gebruiken hé. Dus, ik had compact flash kaartjes, en de 350D gebruikt die ook, dus dat was een argument om voor Canon te kiezen.

Ik vind het wel grappig, ik had namelijk voorspeld dat ik de nikon-horde over me heen zou krijgen.
                              Raar toch ook dat de Nikon D200 niet met die "super SD kaartjes" werkt

Anyway, bedankt voor de reactie. 't probleem is dat je met die polemieken de mensen naar canonians en nikonians fora duwt, omdat ze daar niet tot in den treure met botsende extremisten geconfronteerd worden... zou jammer zijn.

"Monteerd" is trouwens met een "t" achteraan

Met vriendelijke groeten,

Herzie

Comment

Working...