Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel voor winkelinterieurfotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk toestel voor winkelinterieurfotografie?

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
    De vraag is natuurlijk of je 'professioneel' werk kan afleveren als je zelf nog dient te informeren wat voor materiaal je daarvoor nodig hebt
    Daar ben ik het helemaal mee eens. De duurste camera levert in de handen van een slechte of onervaren fotograaf geen betere foto's dan een compact-camera. Het tegendeel is eerder het geval: met zo'n goedkope camera maak je in eerste instantie wat betreft de techniek betere foto's.

Groeten, Miriam

Comment

De link ontgaat mij hier enigszins.. Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, me dunkt. Tot op heden heb ik vooral ervaring met 350D.
      In elk geval: meningen en ervaringen omtrent FF versus traditionele DSLR, wat betreft groothoek, zijn steeds welkom. Evenals mogelijke (FF-)alternatieven voor 5D.
      Lander

Comment

Als je al ervaringen hebt met de 350D, waarom gebruik je die dan niet? Koop er een goede breedhoek bij (zoals bv de eerdergenoemde 12-24) en een mooi statief en je hebt voldoende materiaal om goede interieurfoto's te maken.
        Het gaat namelijk niet zo om het materiaal, maar om de fotograaf achter de camera.
        En voor FF, kun je ook een SLR ipv een DSLR kopen.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

Comment

Over het formaat van de sensor kun je in andere berichten voldoende oeverloos en niet terzake doend gezeur vinden. Ik volsta met de opmerking dat zowel een grote sensor als een kleinere sensor ieder hun eigen voor en nadelen hebben. Ik durf met zekerheid te zeggen dat je bij interieurfotografie geen enkel voordeel hebt van een grotere sensor. Het gaat om de beeldhoek van het objectief dat bij een bepaald type camera wordt bereikt: bij alle soorten camera's kun je groothoek- en supergroothoek-objectieven krijgen en in alle gevallen heb je goede en minder goede objectieven tot je beschikking.

Maar... als ik dan toch een keuze zou mogen doen voor hoge kwaliteit professionele interieurfotografie, dan zou ik misschien toch weer kiezen voor de onvolprezen Hasselblad SWC of voor een technische camera. En dat is dus een keuze voor film in plaats van digitaal.

Wat betreft het digitale materiaal ben ik heel tevreden met mijn Nikon D2X en de Nikkor 12-24 mm, soms aangevuld met de Nikkor 17-55 mm (op de groothoek-stand). Langere objectieven zijn voor dit soort fotografie minder snel in te zetten. Wat betreft het licht kies ik voor het aanwezige licht, eventueel aangevuld met het licht van 4 flitskoppen van Visatec (Logos 1600). Hoewel niet bepaald klein is een dergelijke flitsset nog goed in de auto mee te nemen. Het licht en vooral de verhoudingen en de contrasten, meet ik met een Konica Minolta Flash Meter VI. Uiteraard is een goed statief (Manfrotto statief 475B en Manfrotto leveler 438 met een Manfrotto 229 kop) ook belangrijk. Het werken met statief heeft als bijkomend voordeel dat je makkelijk meerdere opnames met verschillende belichtingen kunt maken. Die kan ik later combineren om zo hoge contrastverschillen te overbruggen.

Van interieurs maak ik regelmatig 360-graden foto's. Daarvoor gebruik ik een Nikkor 10,5 mm fish-eye en een Manfrotto 303SPH-statiefkop. Op reis wil ik ook nog wel eens het lichtere Manfrotto 755B MDEVE-statief gebruiken dat een ingebouwde leveler heeft.

Met bovenstaand lijstje kun je zeker professioneel werken, maar het kost wel iets meer dan 1500 euro En dan te bedenken dat ik me niet eens specifiek op interieurfotografie toeleg. Als ik dat wel zou doen, zou ik toch nog heel wat meer hebben willen aanschaffen.

Overigens zou ik ook met een Nikon D50 of een Canon 350 en een goed objectief prima interieurfoto's kunnen maken. Afgezien van een paar extra pixels zou het voor de beeldkwaliteit geen verschil maken.

Groeten, Miriam

Comment

Persoonlijk zou ik in dit geval iig voor het begin toch analoog gaan. Digitaal zit je met een investering in objectieven die relatief duur zijn i.v.m. de cropfactor (je hebt immers een kortere brandpuntsafstand nodig op een niet full-frame!) of een investering in een FF body. Als je nu eens begint met een goede groothoek, zeg de 17-40/4 op een relatief goedkope analoge body (EOS33 of iets van dien aard), dan ben je voor onder de €1000 klaar. Als je de smaak dan eenmaal te pakken hebt kun je altijd nog beslissen te gaan investeren in een 5D of iets van dien aard.

Een flitser is naar mijn idee onmisbaar voor dit soort fotografie. Buitenlicht komt vaak op de meest onmogelijke plekken naar binnen in een winkel en de verlichting in de winkel zelf is vaak afhankelijk van het soort winkel (een duister antiekzaakje heeft nogal andere sfeerverlichting dan de plaatselijke slager) maar bestaat ook nogal eens uit vreselijke kleuren. Wie wel eens geprobeerd heeft kleur uit te zoeken aan de hand van een kleurenstaal in de winkel zelf weet wat ik bedoel. Met een flitser kun je daar misschien nog wat mee aanpassen.

Overigens pak ik voor dit soort fotografie (als het om al dan niet semie- commerciele opdrachten gaat) nog altijd mijn oude trouwe Mamiya 645 uit de kast.

Comment

Working...
            X