Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel voor winkelinterieurfotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk toestel voor winkelinterieurfotografie?

Hallo,
    Ben op zoek naar digitaal reflextoestel voor fotografie van vnl. winkelinterieurs.
    Maar wil met het toestel ook buiten, en voor andere doeleinden uit de voeten kunnen.
    Welk toestel (én objectieven, flitsapparatuur,..) kunnen jullie me aanbevelen?
    Graag professioneel toestel waarmee ik poosje zoet ben.
    Bedankt,
    Lander
    Last edited by Landerrr; 27 februari 2006, 22:11.

Re: Nieuw toestel voor binnen- en buitenfotografie

Alle dslr's zullen voldoen aan jouw eisen, het gaat erom welke lenzen je gaat gebruiken. het maakt niet uit of je een Nikon, Canon, Pentax, Minolta of wat voor een merk dslr dan ook aankoopt, ze zullen allemaal voldoen.
    Wat wel belangrijk is, is het budget, want de dslr kost tegenwoordig steeds minder, goede lenzen daarentegen kosten weer veel meer.
    Ook is het belangrijk om te weten WAT je buiten gaat fotograferen. Richt je je op landschapsfotografie, dierenfotografie, macro's of wat dan ook. Al deze fotografievormen vereisen verschillende lenzen.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

Comment

Re: Welk toestel voor winkelinterieurfotografie?

Ik kan dat enkel maar bij treden dat in dit geval de lens het belangrijkste is. Voor interieur zal je zeker breed genoeg moeten gaan. Wat de DSLR betreft denk ik dat voor interieur de kleurenweergave met een Fuji S3 superieur is aan de anderen dus is dit misschien een goede combinatie voor interieur fotografie:
      S3 + 12-24 + 28-70(80) en misschien aangevuld met een diagonale fish.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Het toestel moet idd vooral goed presteren voor interieurfotografie.
        Fuji S3 heeft dus optimale kleurweergave, nog andere aanraders of combinatiemogelijkheden?
        Groothoeklens, inderdaad, maar is diagonale fish ook bruikbaar voor interieurfotografie?
        En welke type externe flits is hiervoor aangeraden?
        Lander

Comment

Hallo

Het hangt allemaal een beetje af van je budget.

Groeten
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Wat voor budget tot zo'n 1.500 € en wat voor erboven?

Lander

Comment

De goedkoopste dslr's kun je voor rond de 600 à 700 euro wel kopen. De Fuji s3 kost wel een pak meer, zo rond de 1500 euro. Dit is op internet trouwens ook gemakkelijk op te zoeken. Dat bespaart je een heleboel kosten afhankelijk waar je je camera wilt gaan kopen.
              Je kan ook overwegen een tweedehans dslr te kopen, dat scheelt ook geld en de camera's zijn zeker ook niet slecht.

Als je een vergelijking zoekt tussen de camera's, dan kun je die vinden op www.dpreview.com.

Ik ben het niet helemaal eens met het feit dat een Fuji S3 superieur zou zijn voor wat betreft de kleuren. Wat dat betreft zijn de S3 en de canon 20d eigenlijk wel vergelijkbaar vind ik. Het is waar dat ieder merk zo'n beetje zijn eigen "kleurtonen" heeft, maar dat heeft in elke situatie zo zijn voordelen. Bovendien gaat het nog altijd om de fotograaf die de foto's maakt.
              Daarnaast is een fish eye nu niet direct iets waar ik het interieur mee zou fotograferen, een goede groothoeklens (zoals de genoemde 12-24) daarentegen wel. Tenzij er ook veel detailfoto's gemaakt moeten worden, dan is een groothoek toch wat te beperkt.

Met de camera's zal je niet zo snel een verkeerde keus maken, de lenzen daarentegen zijn wel veel belangrijker. Goede lenzen zijn ook duur, dus kijk zeker eens naar mooie tweedehans lenzen. Bijvoorbeeld in het "vraag en aanbod" forumonderdeel op BD.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

Comment

Flitser voor interieurfoto's ?
                Ik zou gaan voor een goed statief !

Met ieder toestel kun je interieurfoto's maken, als je maar genoeg breedhoek hebt. En let wel dat je een breedhoek koopt die weinig vervorming laat zien. Anders zullen de mensen denken dat je slomme kasten verkoopt
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Hallo

Met een 1500€ budget kan je al een heel eind opschieten.
                  Belangrijk is zeker het objectief en een flits is ook niet zo'n slecht idee, een invulflits om donkere hoekjes op te lichten is wel handig.
                  Canon, Nikon,Fuji enz..ze hebben allemaal wel iets goed in huis.
                  Ik geef de voorkeur aan Nikon prijs kwaliteit kom je nooit bedrogen uit.
                  Een D50 of D70S met een goed objectief moet kunnen.
                  De Nikor AFS 17-55 f/2.8G DX is zeer duur maar zeer goed je kan ook eens gaan kijken bij Sigma Sigma 18-50 mm F2.8 EX DC en dan nog een flits de SB600 of SB800 en je bent er. Een statiefje is ook altijd handig en dat hoeft echt niet superduur te zijn.

Groetjes
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Beste,
                    Zoals mijn voorgangers reeds schreven is de keuze van camera niet zo van groot belang als je er voor kiest om je foto's te maken met flitser of degelijke studioflitser. Indien je niet wenst te flitsen doe je er misschien goed aan om een camera te kiezen die ook met hogere iso waarden uit de voeten kan zonder veel ruisproblemen.
                    Persoonlijk gebruik ik een D70 en een tokina 12-24 f4 voor zulke foto's, soms op statief met omgevingslicht andere keren uit de hand en ingeflitst, een beetje afhankelijk van de situatie en de tijd.
                    Hoogstaande interieurfotografie zal je hiermee niet mee maken maar mooie afdrukken tot A3 formaat moet wel lukken.
                    Kort samengevat, een goede dslr en een goede groothoeklens moeten de klus klaren.
                    Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Fuji S3 + Tokina 12-24 is my prefered setup for most of my interior design photography.
                      Tripod mounted with ambient light. Sometimes a fill flash if it's needed.
                      I'll post some samples of this combination if you want.

Regards, Rob.

Comment

Inderdaad de S3 pro is een degelijk toestel en ziet er heel proffesioneel uit.
                        De S3 scoort ook heel goed qua contrast (vooral in de donkere partijen).
                        Maar hij heeft nog altijd een 1.5 cropfactor.

Voor een prijs van boven de 1500 euro (een héél stuk)
                        Zou je misschien voor de Canon 5D kunnen opteren.
                        Dit is een FF dus heb je het volledig bereik van je groothoek. (wat bij interieurfotografie wel van pas kan komen.)

Gebruik bij voorkeur het aanwezig licht (let op je witbalans), maar als je toch per se wil flitsen gebruik je bij voorkeur meerdere fliters die je indirekt laat flitsen (via muren en plafont, of zelfs achteruit)om het aanwezige licht wat te versterken.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Landerrr
                          Wat voor budget tot zo'n 1.500 € en wat voor erboven?

Lander
                          Een budget van 1500 Euro een een professionele setup verlangen ?
                          Sorry maar dat ga ni lukken, en dan wil ik je niet echt op kosten jagen hoor.

Met de interieurfotografie in gedachten zou je veel baat hebben bij een Full Frame , dus de EOS 5D is daar de goedkoopste body voor, met wat uitkijken.
                          kan je die hebben, Nu nieuw voor 2300 Euro met de cash back van Canon rekeninghoudende. Dan heb je minstens nog één goede lens nodig voor je Body. En om het ook niet te duur te maken, de 17-40 mm f4 L USM plus minus een 700 Euro. Onmisbaar voor een goede compostie een statief, goed, zwaar en degelijk ongeveer 200 Euro. Goed, licht en degelijk ongeveer 500 Euro. Ook onmiddelijk nodig en voldoende grote geheugenkaart zegge 2 giga om te beginnen kost zo'n 120 euro ongeveer. Dan nog wat rommel zoals een tas voor de brol in te stoppen ongeveer 75 Euro, minstens één extra batterij, een kaartlezer en ga maar verder, want dan heb ik het nog niet over de benodigde computer met voldoende vermogen en voldoende geheugen. Komt daar nog bij de Software (als je die betrekt via de officiele weg toch ook al snel een 800 Euro)

Dan kan je starten, en in de toekomst nog wat uitbreiden in het glas servies!

Dus reken op een 5000 Euro om te starten dan heb je nog bitsje over ! Maar in de toekomst ga je nog enkele duizenden euro's nodig hebben voor o.a. de uitbreinding van je glas servies, een degelijke flitser, en tegen dat je zover bent zie je zelf wel wat je mist!

MVG, Jeff
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Een Full Frame is inderdaad allicht aangeraden voor interieurfotografie.
                            Bieden, naast Canon, nog andere merken zo'n FF aan (welke modellen)?
                            Lander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                              Een budget van 1500 Euro een een professionele setup verlangen ?
                              Sorry maar dat ga ni lukken, en dan wil ik je niet echt op kosten jagen hoor.

Met de interieurfotografie in gedachten zou je veel baat hebben bij een Full Frame , dus de EOS 5D is daar de goedkoopste body voor, met wat uitkijken.
                              kan je die hebben, Nu nieuw voor 2300 Euro met de cash back van Canon rekeninghoudende. Dan heb je minstens nog één goede lens nodig voor je Body. En om het ook niet te duur te maken, de 17-40 mm f4 L USM plus minus een 700 Euro. Onmisbaar voor een goede compostie een statief, goed, zwaar en degelijk ongeveer 200 Euro. Goed, licht en degelijk ongeveer 500 Euro. Ook onmiddelijk nodig en voldoende grote geheugenkaart zegge 2 giga om te beginnen kost zo'n 120 euro ongeveer. Dan nog wat rommel zoals een tas voor de brol in te stoppen ongeveer 75 Euro, minstens één extra batterij, een kaartlezer en ga maar verder, want dan heb ik het nog niet over de benodigde computer met voldoende vermogen en voldoende geheugen. Komt daar nog bij de Software (als je die betrekt via de officiele weg toch ook al snel een 800 Euro)

Dan kan je starten, en in de toekomst nog wat uitbreiden in het glas servies!

Dus reken op een 5000 Euro om te starten dan heb je nog bitsje over ! Maar in de toekomst ga je nog enkele duizenden euro's nodig hebben voor o.a. de uitbreinding van je glas servies, een degelijke flitser, en tegen dat je zover bent zie je zelf wel wat je mist!

MVG, Jeff

Ik snap niet welk voordeel een 'Full-Frame' camera heeft voor interieur-fotografie. Wat mij betreft quasi nul.

Met een degelijk statief en balhoofd (250 EUR), een entry-level DSLR (500-700 EUR) van eender welke makelij en een goede breedhoek-zoom (500 EUR) kan je al erg veeleisende klanten tevreden stellen.
                              De vraag is natuurlijk of je 'professioneel' werk kan afleveren als je zelf nog dient te informeren wat voor materiaal je daarvoor nodig hebt

sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                              X