Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 5D > Nikon D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: EOS 5D > Nikon D200

    Oorspronkelijk geplaatst door sugar
    Sorry, dit is gewoon niet correct. Een goede prime heeft een resolutievermogen dat véél hoger ligt dan de huidige sensoren.
    sugar

    Sugar,

    Ik ben wel akkoord, als je "goede prime" definieert. Ik vermoed dat de meesten denken dat de resolutie van de sensor doorslaggevend is, en niet beseffen wat het kost aan glas om die er dan ook uit te halen.

    Er is een artikel verschenen mbt. Zeiss lenzen en Nikon. Dat zou een goede combinatie zijn. Dus Nikon glas haalt niet de max uit de sensor...

    Hierna 2 citaten uit Luminous Landscape artikels:

    Working with most of the high-end DSLRs to become available over the past 5 years has convinced me of one thing – the best sensors are limited in their resolving power by a combination of lens quality and user technique. Only when the best prime lenses are used in combination with the most rigorous shooting technique (heavy tripod / high shutter speed, optimum aperture, mirror lock up / remote release, precision focusing) can a sensor like that in the Canon 1Ds MKII really be challenged. When shooting with a typical zoom lens, hand-held, and with casual technique, the resolving capabilities of the sensor usually are not being seriously tested
    .

    en nog:

    Digital Lenses: I don't mean lenses for 1.6X factor bodies. I mean real digital lenses – ones designed to match the resolution capability of 16MP or bigger sensors. Right now there are precious few lenses in Canon's otherwise impressive line up that are equal to the demands of the 1Ds MKII, let alone what newer bodies may offer. It seems that there's little point to making higher resolution imaging chips if the weakest links in the chain are the glass, especially when it comes to wide angle lenses. The Schneider Digitar lenses for medium format digital are a good example of what can be achieved.


    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #62
      Re: EOS 5D > Nikon D200

      De resolutie en scherpte bij DSLR’s, is (voor mij) al lang géén probleem meer!
      Het contrast, het missen van tussentinten en warmte, echter wel.

      Comment


      • #63
        Re: EOS 5D > Nikon D200

        Nu moet ik wel toegeven dat Exposure van Alien Skin véél goedmaakt, maar toch !!
        Ik werk al jaren met het Zone systeem en dan weet je wel, wat je wil zien, hé!
        Hopen dat "Leica" met een betere/andere module komt, dus wachten maar.

        Gr
        Grantwazoo

        Comment


        • #64
          Re: EOS 5D > Nikon D200

          Ik denk niet dat de Canon gebruikers zo rouwig moeten zijn om het feit dat Zeiss voorlopig nog geen canon mount uitbrengt.
          Laat de Nikon gebruikers de kastanjes uit het vuur halen, we zijn tenslotte gewend om beta-tester te zijn (Nikon QC bij de eerste batch van hun producten...)

          De kwaliteit van de nieuwe lenzen is voorlopig vooral speculatie gebaseerd op de reputatie die Zeiss vroeger heeft opgebouwd. Het is ook niet onbelangrijk om op te merken dat een aantal "gouwe ouwe" aanzienlijke problemen hebben met CA op digitale bodies.

          IMHO, wordt het erg gehyped en ik vind de voorgestelde prijzen nogal hoog. Het kwaliteitsverschil moet dan toch echt wel extreem zijn.

          Comment


          • #65
            Re: EOS 5D > Nikon D200

            Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
            Ik vrees dat ik hiermee de geloofwaardigheid van popular photography ga onderuithalen (althans voor canonians) maar hier is het toch:





            Jammer genoeg vergelijken ze niet de ruiseigenschappen (waar de 5D waarschijnlijk de bovenhand heeft).
            Ze geven ondertussen hun fout toe...knappe testers daar:

            Jos
            http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

            Comment


            • #66
              Re: EOS 5D > Nikon D200

              Beter dat ze hun fout toegeven dan dat ze het niet doen, toch?

              Het is duidelijk dat als je de beste beeldkwaliteit en de beste ruiseigenschappen wilt hebben je bij de 5D moet zijn.
              Van de andere kant zit je dan weer met het probleem dat minder dan perfecte lenzen soms extreme vignettering gaan vertonen. Alhoewel ik geloof dat dat goed te corrigeren is met DxO optics (of was dat alleen vervorming?).

              Als je fotografie meer is gericht op sport/actie/wildlife (crop factor spaart geld bij tele's) en je hebt snelheid en robuustheid nodig, zit je beter met een D200.

              Comment


              • #67
                Re: EOS 5D > Nikon D200

                Als ik die stomme kiekjes** (van al die testsites) zie (tja, sorry hoor, maar dat noem ik geen fotografie) dan stel ik mij grote vragen over de waarde van deze tests?


                **vreselijke cadrages, niks artistiek

                Comment


                • #68
                  Re: EOS 5D > Nikon D200

                  Artistieke testfoto's heb je niet veel aan he, worst-case scenario's laten de limieten van de apparatuur beter zien.

                  Je moet je natuurlijk wel realiseren dat je naar een worst-case scenario zit te kijken voor je begint te roepen hoe vreselijk een bepaald product presteert.

                  Comment


                  • #69
                    Re: EOS 5D > Nikon D200

                    vooral vééél worst, jaaahhh

                    Comment


                    • #70
                      Re: EOS 5D > Nikon D200

                      Waarschijnlijk een domme vraag

                      Als je b.v. met dezelfde lens op een 5D (fullframe) en 20D (APS) een foto trekt met dezelfde instelwaarden ( zelfde diafragma ), kan de 5D dan meer licht opnemen door de grotere sensor?

                      meer licht = snellere sluitertijden gebruiken?

                      Comment


                      • #71
                        Re: EOS 5D > Nikon D200

                        Oorspronkelijk geplaatst door Knor
                        Waarschijnlijk een domme vraag

                        Als je b.v. met dezelfde lens op een 5D (fullframe) en 20D (APS) een foto trekt met dezelfde instelwaarden ( zelfde diafragma ), kan de 5D dan meer licht opnemen door de grotere sensor?

                        meer licht = snellere sluitertijden gebruiken?
                        Hi, heeft er niets mee te maken.

                        Als ik naast mijn collega sta met zijn Hasselblad en manuele lichtmeter, en die zegt: "het is op 100 ISO , F8 een 125 ste", dan moet dat voor iedereen waar zijn.

                        Anders zou je voor het aangeven van de exif info altijd het toestel erbij moeten vermelden of dat zou geen waarde hebben.

                        En nog anders zouden bij toestellen met verwisselbare ruggen de lichtmeter instellingen telkens anders moeten staan.

                        Ik neem hier even aan dat dezelfde meetmethode gebruikt wordt (spotmeting of terugkaatsend licht enz...)

                        DPaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #72
                          Re: EOS 5D > Nikon D200

                          Oorspronkelijk geplaatst door Knor
                          Als je b.v. met dezelfde lens op een 5D (fullframe) en 20D (APS) een foto trekt met dezelfde instelwaarden ( zelfde diafragma ), kan de 5D dan meer licht opnemen door de grotere sensor?

                          meer licht = snellere sluitertijden gebruiken?
                          De Canon 5D neemt inderdaad meer licht op dan de Canon 20D.

                          Maar dan enkel op het stuk van de foto dat ontbreekt bij de Canon 20D.

                          De sluitertijden blijven dus gelijk.

                          Jan.

                          Comment


                          • #73
                            Re: EOS 5D > Nikon D200

                            Bedankt voor de uitleg...

                            Comment


                            • #74
                              Re: EOS 5D > Nikon D200

                              Comment


                              • #75
                                Re: EOS 5D > Nikon D200

                                Oorspronkelijk geplaatst door Knor
                                Een volledig en duidelijk review. Highly recommended.

                                De perfecte DSLR heeft een Nikon body en een Canon sensor.

                                De opmerking dat een Canon meer tijd vraagt om aan te zetten is niet terecht.
                                Een Canon wordt aangezet en blijft gewoon aanstaan. Soms dagenlang. Wekenlang indien nodig.

                                Jan.

                                Comment

                                Working...
                                X