Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Review D200 staat op DPReview ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Review D200 staat op DPReview

    Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
    ja, maar vertrek je niet beter van een softer beeld om aan te scherpen of een te scherp beeld? of is dit eerder contrast

    een en ander is naar eigen smaak en goesting aan te passen

    een camera uit de doos gebruiken zonder deze naar je hand te zetten lijkt mij onmogelijk, of het moet een compactje zijn

    vroeger deden we toch ook vanalles met de zwartwit films?
    Dat klopt wel Peter maar je had geen zicht op wat de camera (analoog)
    deed met de opname en die vastlegde op de film.
    Je had eigenlijk drie zaken:
    - de instelling van de camera
    - de ontwikkeling van de film
    - het afdrukken in de doka.
    Alles vertrok van een zeer goede belichting
    En dan kon er nog van alles fout gaan en het kostte veel tijd.
    (veel ervaring was bijna een noodzaak)
    Ansel Adams heeft dit behandelt maar het systeem is ook niet waterdicht
    omdat je zelf als gebruiker/fotograaf keuzes moet maken.
    Alles gaat prima tot dat je zelf de zones moet bepalen...

    Tegenwoordig heeft bijna iedereen een digicam omdat de directe resultaten
    goed zijn. Denk dat dit de voornaamste reden is van de aankoop.

    De DSLR's zijn ook "tweeslachtig" geworden
    Je kan ze volledig automatisch gebruiken of je kan zelf alles instellen.
    Ik durf het haast niet zeggen maar al dat instellen...??
    Geef mij maar een camera met een ingebouwde en echte kleurentemperatuurmeter en met de mogelijkheid van instelling van diafragma
    en sluitertijd. Meer moet dat niet zijn.
    De lichtmeting mag voor mijn part ook automatisch gebeuren.
    Verder mag er ook de keuze zijn tussen jpeg en/of raw.

    In al hun wijsheid kunnen zelfs de grote merken nog niet eens een camera
    aanbieden met een fatsoenlijk DR. (dynamisch bereik).
    Ze kunnen het wel maar ze doen het niet.
    (Wie gaat dat allemaal betalen)
    OF ze laten ons elk jaar weer opnieuw betalen voor bijna hetzelfde.
    (zie maar naar de univ. van Gent > antigriep-vaccin, enz. enz.)

    Camera's staan bol van goedkope electronica.
    Al die verschillen in de behandeling van bijv. ruis...
    Geen enkele Canon of Nikon is hetzelfde daarin
    Daar wordt over gepraat en de reviews staan er ook (bijna) vol van.

    Ken Rockwell kan zich alles permiteren (lees aankopen).
    Ik kan dat niet.
    Het verschil in prijs is me ook te groot tussen de D70 en de D200 bijv.
    Een paar pixels meer? Ja akkoord en dan?
    Met de D1 kan je ook schitterende foto's maken.

    Ik wijk weer af zeker
    Last edited by theokus; 24 februari 2006, 03:02.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #17
      Re: Review D200 staat op DPReview

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus
      ... kunnen zelfs de grote merken nog niet eens een camera
      aanbieden met een fatsoenlijk DR. (dynamisch bereik).
      Ze kunnen het wel maar ze doen het niet.
      (Wie gaat dat allemaal betalen)
      OF ze laten ons elk jaar weer opnieuw betalen voor bijna hetzelfde.
      (zie maar naar de univ. van Gent > antigriep-vaccin, enz. enz.)
      Volledig mee akkoord.
      Op niveau DR nemen ze hun verantwoordelijkheid niet.
      Ze gaan ervan uit dat we het toch weer gaan kopen.
      In die zin is de DSLR ook nog niet matuur geworden want moet nog onderdoen voor een analoge.

      D200 met een goede DR, OK ruis en een iets betere viewfinder en ik ben verkocht. 2000 euro groeit niet aan de bomen he. Toch niet aan de mijne.

      Comment


      • #18
        Re: Review D200 staat op DPReview

        Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
        Onze verwachtingen waren inderdaad veel te hoog. Je moet dezer dagen maar eens op dpreview lezen wat voor onzin er verkondigd wordt naar aanleiding van de introductie van de canon 30D.
        Met de Nikon D70 en de Canon 10D en niet te vergeten de Canon 1D MkII werden mijlpalen gezet (op het vlak van value for money, op het vlak van pure prijs en op het vlak van prestaties). Nu de DSLR gemiddeld genomen op niveau van de SLR aanbeland is moet je de verbeteringen bij de introductie van een nieuw model eerder gaan zoeken in subtielere aanpassingen. Kijk maar wat er in de reeds zeer volwassen markt van de lenzen aan het gebeuren is, ik zie daar buiten gestage verbeteringen, niks spectaculairs gebeuren.

        Dit neemt niet weg dat de D200 van Nikon zowat het beste is wat je tegenwoordig van een DSLR mag verwachten, net als de Canon 30D de reeds zeer goede 20D op een aantal - minder spectaculaire - vlakken serieus beter maakt.

        De DSLR markt toont met de laatste introducties van vooral Nikon en Canon aan dat de technologie langzaam het volwassen stadium aan het bereiken is. Wellicht zullen we allemaal binnen een tiental jaar met nostalgie terugkijken naar de formidabele machines die de revolutie van de DSLR in gang gezet hebben (de Canon D60, 10D en 300D, de Nikon D100 en D70 om er maar enkel te noemen). Onze Nikon D500 en Canon 50D zal dan wel oneindig veel beter zijn, net zoals mijn 1D MKII mijlenver staat van mijn oude analoge Canon A1. Toch blijf ik deze laatste koesteren want hij betekende een revolutie in de analoge camerawereld. de analoge toestellen van daarna veranderden maar weinig meer.

        Ik denk dat we nu op een kantelpunt zitten wat betreft de introductie van revolutionaire zaken in de DSLR wereld, en we gaan daar beter vroeg of laat aan gewoon worden dat het nu allemaal veel minder spectaculair gaat worden.
        Goed gezegd en goed geschreven
        Af en toe hebben we een revolutie nodig zodat de competitie wakker wordt.
        Ik heb mijn antwoord al gegeven:
        - een ingebouwde kleurentemperatuurmeter
        (een echte hee, kost nu rond de 1000 euro)
        - automatische belichtingsmeting.
        (maar ook handmatig in te stellen)
        - jpeg en/of raw.
        Misschien nog een FF- sensor..?
        Fatsoenlijk dynamisch bereik.
        En de kunstzinnige foto's kunnen we maken in Photoshop
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: Review D200 staat op DPReview

          Oorspronkelijk geplaatst door stefken
          Volledig mee akkoord.
          Op niveau DR nemen ze hun verantwoordelijkheid niet.
          Ze gaan ervan uit dat we het toch weer gaan kopen.
          In die zin is de DSLR ook nog niet matuur geworden want moet nog onderdoen voor een analoge.

          D200 met een goede DR, OK ruis en een iets betere viewfinder en ik ben verkocht. 2000 euro groeit niet aan de bomen he. Toch niet aan de mijne.
          Ah voilà, van die bomen dus
          "Ik ben verkocht" is een slogan van Oxfam...
          (een beetje van mijn vrije tijd besteed ik bij Oxfam...vandaar)

          Kijk eens naar het prijsverschil tussen de D70/D70s en de D200.
          Kijk eens naar de D70-D70s en de D50, waarom was dat allemaal nodig
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #20
            Re: Review D200 staat op DPReview

            "Ik ben verkocht" is een slogan van Oxfam...
            (een beetje van mijn vrije tijd besteed ik bij Oxfam...vandaar)
            Schitterende campagne trouwens.
            En hun publicatie was heel mooi
            (gebruikte n.b. mijn favoriete font nl ITC Franklin Gothic ).

            Ik was verkocht !

            Comment


            • #21
              Re: Review D200 staat op DPReview

              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix
              ruis op 800 iso is niet beter als Canon 350D of Canon 20D of Nikon D50...misschien wel beter als D70s ( gelukkig )

              vind ik wel niet zo goed...
              Bij de D70 heb ik ondervonden dat het boven de ISO 640
              "gedaan" is

              Anderzijds, vroeger gebruikte ik enkel diafilm van 50 asa...
              Ik had altijd gedaan...hahaha
              In de zomer of bij veel licht kon je wel fotograferen buiten.
              (of in Tenerife bijv., of met de flits enz.)
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #22
                Re: Review D200 staat op DPReview

                Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                Wel, velen hadden heel hoge verwachtingen van de D200. Het zou het toestel zijn die de analogen zou overtuigen digitaal te gaan.
                Het is inderdaad tegen deze hoge standaard dat ik het toestel zet.
                Ik ben niet overtuigd genoeg om na mijn D70 die ik als amateur nu 1 jaar heb, opnieuw 2000 euro te investeren.
                Als ik dit doe in een body, dan wil ik een body waarmee ik het nog lang kan trekken.
                Dan werk ik liever nog wat aan mijn techniek en koop misschien nog een lens.

                In Réponses Photo staat er ook een vergelijking/review van de D200 en 5D.
                Volgende lijn vat zowat mijn visie samen :
                ...j'attends le jour ou un capteur Fuji Super CCD intégrera ce beau boîtier qu'est le d200.
                Ik zeg dat al jaren
                De Nikon-sensors geven digi-beelden, je ziet het, ik kan het niet anders
                omschrijven.
                Bij Fuji is dit anders en beter, voller en ik kan het weer niet anders omschrijven
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #23
                  Re: Review D200 staat op DPReview

                  Of een D200 zijn meerprijs waard is moet je afwegen tov de voordelen die ieder voorzich zelf bepaald. Voor mij is hij zeker die meerprijs waard.
                  Enkele reden zijn:

                  - ISO100, ja ik werk altijd op de laagste ISO. zelden gebruik ik meer dan ISO400. De mindere ruis van een andere camera boven de ISO800 zijn voor mij onbelangrijk. ISO50 had nog beter geweest. Waarom, omdat ik bijna altijd te veel omgevingslicht heb en daardoor het diafragma te ver moet toedrukken. Deze camera geeft mij 1 stop dat mijn lens mag openstaan.

                  - 10 pins connector op de body, samen met het x-sync kontakt. Beiden heb ik absoluut nodig, bij de andere camera's moet ik dat via extra toebehoren.

                  - Betere buffer en meer frames per seconde. Vooral de grotere buffer is een goede aanvulling. Nooit meer wachten want 4 was echt te weinig.

                  - M-up functie bestond niet.

                  - GPS aansluiting. Voormij een must. Nu wordt iedere foto gekenmerkt met zijn locatie, een perfecte aanvulling voor macro fotografie waar je achteraf weet waar een bepaald insect gevonden werd, welke datum en uur.

                  - Lagere noise op lange belichtingen. Dit is de grootste aanwinst voor mij, velemalen beter dan hoge ISO. Nu kan ik veel langer opnemen eer er ruis aanwezig is, zoveel beter zelfs dat er geen 2de opname voor ruisonderdrukking meer nodig is als je beneden de 30 sec blijft.

                  Dit zijn enkele eigenschappen die gewoon niet te vinden zijn op de D70 of de D50. Er zijn dus wel degelijk goede verbeteringen die zijn gunstige prijs meer dan verantwoorden. Ik heb nog de oude D100, straks 4 jaar oud en ik vind dat hij een broertje mag krijgen om een deel van zijn werk over te nemen.

                  Frans

                  Comment


                  • #24
                    Re: Review D200 staat op DPReview

                    Het staat hier vol meningen van mensen ZONDER D200,'t wordt dus tijd dat er ook nog een "serieuze" mening komt (graptje, hé)

                    Ik spreek hier ten persoonlijken titel, voor anderen kan natuurlijk even goed iets anders gelden, geen enkel probleem.

                    Om te beginnen lees ik weinig of geen recensies. Meestal ga ik onmiddellijk naar de conclusie, meer moet je meestal niet weten.

                    Dit wil ik kwijt over de conclusie op dpreview:
                    Ruis bij hoge ISO vind ik bijkomstig. Ik beperk mij tot 100-400 ISO, een enkele keer 800 als het echt moet (3 foto's op 2 jaar of zo).
                    Banding ken ik enkel van horen zeggen, dus ook dat is (persoonlijk dan) niet relevant.
                    Wat mij ook opvalt is dat velen nogal met de wind meedraaien. Ik herinner mij, bij de aankondiging, een vrij algemene consensus over de prijs. Ik zal zeker niet zeggen "goedkoop", maar toch zeker geen slechte prijs-prestatieverhouding. Dat schijnt nu veel minder te zijn, en dat is geleidelijk aan gekomen. Ik zal het hier maar niet hebben over de fora op dpreview of ik wordt weer lastig!

                    Ik kan nu allerlei commentaar toch wel anders bekijken, want ik werk zelf met de D200, nu al een goeie 2 maanden.

                    Mijn conclusie?
                    Ik vind het een schitterend toestel (zegt men op dpreview eigenlijk ook) dat schitterende foto's maakt. Ik kom van de D100 en er is toch wel wat verschil. Het eerste wat mij opviel was de veel betere belichting en de mooiere kleuren met de D200. Standaard heb je inderdaad geen "gestoken" scherpe foto's, maar dat is vlug verholpen in Capture, via de batchmode. Dat is zowat het enige wat ik aanpas. Voor de rest valt er heel weinig aan te veranderen. Met de D100 daarentegen had ik wat meer werk, al heb ik ook daar prachtige opnamen mee gemaakt.
                    Met de D50 maak je ook prachtige opnamen? Zeker, ongetwijfeld! Ik heb momenteel de mogelijkheid om met eentje te kunnen werken en eerlijk, dat toestel charmeert mij. Echt prachtig. Maar ik mis toch wat instellingen, die wel op de D200 zitten (om een voorbeeld te noemen: veel meer in de menu's duiken op de D50, waar je het met de D200 kan met de knoppen). En er zijn meer instellingen op de D200 waar ik graag wat mee speel.
                    Tot slot heb ik ook nog wat oude manuele lenzen, die prachtig werken met de D200 en niet met de D50/D70. Alleen dat al vind ik, voor mij, de moeite van de D200 waard.

                    En ja, het is veel geld, ook voor mij. Maar dat is een keuze die iedereen moet maken. En nee, ik doe niet neerbuigend tegenover iemand met een D50 of een 300D (ik mag de Canon-man of -vrouw ook niet vergeten, hé).
                    Want eerlijk is eerlijk: er zijn met absolute zekerheid betere fotografen met zo'n "instapmodel" dan ik met de D200. Daar heb ik absoluut geen moeite mee!

                    Eén ding weet ik zeker: na mijn analoog tijdperk heb ik lange tijd stilgelegen en de draad weer opgenomen met de D100. Met de D200 is het echter terug een passie geworden. Dat zegt alles over het toestel...

                    PS: ik lees net de bijdrage van Frans. Hij is ook enthousiast, maar om totaal andere redenen dan ik. Geen enkele daarvan heb ik opgenoemd dacht ik. Zo zie je maar: allebei enthousiast maar voor de rest totaal andere behoeften.
                    Last edited by MacTheKnife; 23 februari 2006, 20:52.
                    Nikon, Apple & Epson

                    Comment


                    • #25
                      Re: Review D200 staat op DPReview

                      De D200 is wel degelijk de camera die een hoop analoge nikonians naar het digitale tijdperk heeft gebracht, mijzelf incluis.

                      De D200 is een beefed up F80 voor de mensen die nog analoog denken. Je merkt ook bvb op nikonians dat er een _hoop_ F80 gebruikers zijn die zeggen dat ze met de D70 niet tevreden waren (zoeker etc) maar de D200 hen over de streep trok.

                      Trouwens, een D200 kost geen 2000€. 1599-1699€ straatprijs is realistisch.
                      Als je hem NU wil hebben kan het zijn dat je op ebay 2200€ betaalt ja.

                      Wees nou eens allemaal eerlijk, maakt hij zijn ruim 3x de prijs van een D50 werkelijk waar? Het is een mooie camera maar ik vind de beelden in vergelijking met de D50 nou niet schokkend veel beter.
                      Tuurlijk. Qua beeldkwaliteit is het verschil niet wereldschokkend, maar met een D200 kun je in situaties bruikbare foto's krijgen waar dat met een D50 niet mogelijk is. Ik denk aan actiefotografie, dingen waar MUP voor nodig is, etc.

                      Als je D50 alles voor je doet dan is dat prima en mag je blij zijn dat je dat geld uitspaart voor beter glas.

                      Voor mij was/is dat echter niet het geval.

                      EDIT:

                      The Nikon D200 was announced on 1st November 2005, some three and a half years since Nikon revealed their first prosumer digital SLR, the D100. It's fair to say however that the D200 is a completely different beast altogether, it shares far more with its 'bigger brother' the the D2X than its earlier namesake. The D200 has the robust build quality of the D2X, a 10.2 million pixel CCD sensor and a compact design more like the D100. Just as the D100 the D200 has a CCD sensor, unlike the D2X which utilized a CMOS sensor. It's clear that this camera is aimed at the same kind of market as the recently announced Canon EOS 5D. From a features, control and performance point of view the D200 is closer to the D2X than any other model.


                      Interessante is dat de D200 met de 17-55 het best presteert. Wie zei ook alweer dat wideangle niet goed gaat op DX?
                      Last edited by Fonzie; 23 februari 2006, 21:38.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Review D200 staat op DPReview

                        Da's mooi gesproken Mactheknife...
                        Mijn Foto's

                        Comment


                        • #27
                          Re: Review D200 staat op DPReview

                          Merci, smartpics!

                          Ik wil er nog ietsje aan toevoegen:
                          Sommigen veranderen jaarlijks van toestel, maar ik hoor daar niet bij. Van de D100 had ik kunnen overschakelen naar D70/D70s, maar dat heb ik dus bewust niet gedaan. Als je dan iets nieuw koopt, kan het iets meer kosten...
                          De D200 gaat het minimum 2, maar waarschijnlijk 3 jaar uithouden. Gelukkig brengt Nikon niet aan de lopende band nieuwe toestellen uit. Daarvoor zal ik ze eeuwig dankbaar blijven...
                          Nikon, Apple & Epson

                          Comment


                          • #28
                            Re: Review D200 staat op DPReview

                            Hallo

                            Zou het niet beter zijn ens rustig af te wachten tot er wat resultaten te zien zijn van mensen die er eentje hebben gekocht.
                            Die previews op het net vind ik echt niet doorslaggevend om een oordeel te vellen over iets. Bijvoorbeeld de D50 doet het beter dan over het algemeen geschreven wordt en de 350D iets minder dan in de meeste beoordelingen.
                            Rustig afwachten en dan pas oordelen of veroordelen.

                            Groetjes
                            Spogy
                            Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Review D200 staat op DPReview

                              Sommigen veranderen jaarlijks van toestel, maar ik hoor daar niet bij.
                              Ben wel 1 van die mensen vrees ik...
                              Laatste 4 of 5 jaar al heel wat nikon en fuji camera's in m'n tas gehad. Niet omdat ik dat nodig heb voor m'n fotografie, maar omdat ik het gewoon leuk vind om de verschillen aan den lijve te ontdekken en omdat ik regelmatig handelde met lenzen en af en toe een camera.
                              Wat de D200 betreft krijg je naar mijn mening heel veel body voor je euro's.
                              Enige wat mij persoonlijk ietsje tegenviel is de cam1000. Had hem iets sneller verwacht met AF-lenzen en betere resultaten in lowlight. Verder een dijk van een camera met inderdaad een te gekke lichtmeting...
                              Groetjes Edwin
                              Mijn Foto's

                              Comment


                              • #30
                                Re: Review D200 staat op DPReview

                                Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                                Of een D200 zijn meerprijs waard is moet je afwegen tov de voordelen die ieder voorzich zelf bepaald. Voor mij is hij zeker die meerprijs waard.
                                Enkele reden zijn:

                                - ISO100, ja ik werk altijd op de laagste ISO. zelden gebruik ik meer dan ISO400. De mindere ruis van een andere camera boven de ISO800 zijn voor mij onbelangrijk. ISO50 had nog beter geweest. Waarom, omdat ik bijna altijd te veel omgevingslicht heb en daardoor het diafragma te ver moet toedrukken. Deze camera geeft mij 1 stop dat mijn lens mag openstaan.

                                - 10 pins connector op de body, samen met het x-sync kontakt. Beiden heb ik absoluut nodig, bij de andere camera's moet ik dat via extra toebehoren.

                                - Betere buffer en meer frames per seconde. Vooral de grotere buffer is een goede aanvulling. Nooit meer wachten want 4 was echt te weinig.

                                - M-up functie bestond niet.

                                - GPS aansluiting. Voormij een must. Nu wordt iedere foto gekenmerkt met zijn locatie, een perfecte aanvulling voor macro fotografie waar je achteraf weet waar een bepaald insect gevonden werd, welke datum en uur.

                                - Lagere noise op lange belichtingen. Dit is de grootste aanwinst voor mij, velemalen beter dan hoge ISO. Nu kan ik veel langer opnemen eer er ruis aanwezig is, zoveel beter zelfs dat er geen 2de opname voor ruisonderdrukking meer nodig is als je beneden de 30 sec blijft.

                                Dit zijn enkele eigenschappen die gewoon niet te vinden zijn op de D70 of de D50. Er zijn dus wel degelijk goede verbeteringen die zijn gunstige prijs meer dan verantwoorden. Ik heb nog de oude D100, straks 4 jaar oud en ik vind dat hij een broertje mag krijgen om een deel van zijn werk over te nemen.

                                Frans
                                Goede argumentaties Frans
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X