Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Hopelijk verandert dit snel of het zou met de groeicijfers wel eens snel blijven gaan, maar dan in de andere richting. En dan staan er gegarandeerd andere altenatieven klaar.Armani
Wa gaan we nog allemaal krijgen...
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
er word zelfs op andere forum,s gesproken over de negative opstelling van dit forum.
Dan bedoel ik de benadering naar andere gebruikers toe.
Allez, is 't waar ??? Zijn we zo grof ???
Zou het daarom zijn dat het hier zo druk is ???
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
er word zelfs op andere forum,s gesproken over de negative opstelling van dit forum.
Dan bedoel ik de benadering naar andere gebruikers toe.
Dat kan en dat mag best, maar je kunt het natuurlijk ook omdraaien:
Hoe zou jij je voelen als er heel erg vaak dezelfde vraag wordt gesteld die je met een heel klein beetje moeite zelf had kunnen beantwoorden door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google of een of andere zoekfunctie? Het komt vaak erg gemakzuchtig over en daardoor verdwijnt de wil om te antwoorden voor een aantal forumleden. En dat kan natuurlijk ook nooit de bedoeling zijn. Ik neem niemand zijn vraag kwalijk (hoe algemeen die ook moge zijn!), maar als forumlid wil je ook wel serieus genomen worden.
Begrijp mij goed; ik vind bovenstaande vraag zeker geen verkeerde vraag en zeker geen vraag die je met het gebruik van de zoekfunctie had kunnen beantwoorden.
Wat de andere fora betreft, op BD valt het nog goed mee als je de commentaren van BD-ers vergelijkt met commentaren op andere (bekende!) fotofora.
@ Armani, waarom ben jij forumlid geworden op BD en niet op een ander "vriendelijker" fotoforum? Dit is niet beledigend bedoeld, maar ik ben nu wel heel benieuwd hiernaar, vanwege je bovenstaande replies. En ik ben er ook heel benieuwd naar, omdat ik altijd al heel erg nieuwsgierig ben. :-)
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
Ikzelf ben ook sinds tijd geďntersseerd in de kunst van het fotografische.
Na hier toch even te vertoeven en wat dingen te hebben doornomen heb ik beslist om tot actie over te gaan.
Deze week koop ik dan ook de Canon D10 van Rumocool over en vanaf dan zal ik met alle plezier en opbouwende kennis er tegenaan gaan.
Waar zal ik mee beginnen? Experimenteren natuurlijk.
Maar het liefste zou ik mooie foto's willen nemen van vrienden en kennisen (modellen dus) En ook natuur & abstract ligt me wel in de juiste richting.
In ieder geval, als alles goed loop mogen jullie mijn eerste fototjes verwachten tegen het einde van de week en hopelijk krijg ik daarop onderbouwende commentaar.
Dus naar de man (?) van de topic. Lezen, veel foto's bekijken en de commentaren daarop lezen.
Van diafragma's, sluitertijden enz... ken ik eigenlijk niets maar dat zal komen eens ik het toestel inhanden heb.
Koop je een kleine basiscamera. Het hoeft niets speciaal te zijn of heel duur te zijn. Ik denk dan bijv aan een Canon A610(620). Maar dat hoeft geen canon te zijn hoor het is gewoon de eerste waar ik aan dacht.
En met de rest van je geld boek je een mooie reis. En van dan af aan neem je je camera overal mee. En begin je foto's te nemen van al wat je ziet. Tegen dat je op reis gaat ken je dan je toestel al en doe je daar dan maar hetzelfde. En vooral niet stoppen veel foto's te trekken na de reis ook niet.
Een iets anders dat je ook moet doen is tegelijkertijd tijd spenderen op internet en in boeken over fotografie. En dat gaat dan niet enkel over techniek maar ook gewoon boeken/sites met foto's.
Uiteindelijk ga je meer en meer zicht krijgen over wat je eigenlijk wil en of fotografie iets is wat je ook graag doet. En na een tijdje ga je dan de behoefte krijgen in een betere camera met meer mogelijkheden en ga je ook met kennis van zaken kunnen kiezen wat voor camera je nu uiteindelijk wil.
Ik zou echt nu niet op zoek gaan naar de camera die je alles geeft wat je maar zou kunnen wensen. Beter eerst wat ervaring opdoen en welke camera je ook koopt je gaat hem toch geen 10 jaar houden als je echt geinteresseerd bent want dan koop je al veel sneller een nieuwe die zo dicht mogelijk zit bij jouw echte wensen.
Het gaat hem niet zozeer over wat er wordt gezegd, maar eerder de vorm.
Om een kat een kat te noemen:
"Eerst lezen, dan vragen!", kan je moeilijk een welgemeende en hartelijke verwelkoming noemen.
Dat was vooral mijn punt. Ik heb daar zeker geen bezwaar tegen om naar de zoekfunctie te verwijzen maar op deze manier spreek ik zelfs niet tegen mijn kat.
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Hallo allemaal, wat een geweldige reacties allemaal!
Ach, wat jullie misschien zien als een nare reactie zie ik eerder als een onvermogen een normaal antwoord te geven. Dit terwijl wel moeite wordt gedaan om een reactie te plaatsen. Blijf dan on topic denk ik dan!
Ik heb een eenvoudige digitale camera met 2.0 megapixel, dus ik zal daar eerst eens wat mee gaan proberen. Helaas kan ik hieraan niks instellen, dus dat is een nadeel.
Ik vind natuurfoto's altijd erg interessant(landschappen maar ook close-ups van dieren en insecten), maar ook stillevens (muziekinstrumenten of andere objecten) en portretfoto's lijken me erg leuk te maken. Kortom: zeer divers!
Ik ben zeer geďnteresseerd in fotografie en wil nu toch echt eens werk maken van mijn interesse. Nu is het zo dat ik geen enkel verstand heb van fototoestellen, technieken en fotograferen.
Ik wil daarom graag wat tips over hoe te beginnen: welk fototoestel is raadzaam (natuurlijk niet een al te duur toestel, al zal digitale spiegelreflex natuurlijk het mooist zijn, maar wat is de optie daarna?), welke cursussen kan ik volgen? Etc.
Ik hoop wat nuttige tips te mogen ontvangen!
Wel allereerst welkom op dit fantastisch forum
En als je nog en neus hebt dan zou ik allereerst aanraden om zoals reeds vermeld denk ik
het boek van Erick Mansfelder te kopen of desnoods eens te lenen.
Digitale fotofrafie staat daar met alles tot in de puntjes uitgelegt.
Of een ander boek zoals fotografie van John Freeman.
Das zijn een paar voorbeelden van boeken die je als leek niet mag missen.
( en je bent niet alleen hoor er zijn er nog vele op de wereld, leken wel te verstaan he)
Das een puntje, het anderre welk toestel das niet zo makelijk.
Mijn eerste digitaaltje was er eentje van trust 3 seconden op de ontspannerknop drukken alvoren en foto te krijgen die dan op niks trok.
Gelukkig zijn ze al wat verder nu.
Koste toen 13.000 belgische frankskes veel te veel maar toen was dat normaal
Heb nu een dslr met een paar lenzen.
Merendeel is 2 de hands matriaal dat nog in uitstekende staat is.
Als je een dslr koopt kan je later als de centen er zijn eventueel een degelijk lensje bij kopen.
Mijn voorstel zou zijn kijk naar een tweede handse Canon 300 D ofwel een Nikon D70 of ander merk van dslr
Met kitlens, daar ben je al redelijk wat dagen zelfs maanden zoet mee.
Anders een oplossing om voorlopig in de wereld van fotgrafie te stappen is een compactje.
Er zijn verschillende merken op de markt en in alle prijsklassen.
Voorbeeld de canon S2 is prijs ongeveer 449€ terwijl een 2 de handse eos 300D met kitlens ongeveer hetzelfde kost, soms ietsje meer of minder.
Als die foto microbe U bijt dan heb je grote problemen met dat compactje.
Maar eens je die ziekte hebt die velen hier hebben dan zal je later meer en nog meer willen, en dan kunnen wij allen genieten van uw werk
Dus dat is mijn algemeen gedacht een degelijk 2 de hands toestel met de kitlens en je kan naar hartelust oefenen en testen enz...
Moeilijk, wreed moeilijk maar de eerste stap is de moeilijkste
Ik zou dan eens kijken voor een compactcamera of prosumer, deze laatste zijn meestal wat groter, hebben meer zoom, meer instelmogelijkheden, vaak ook betere beeldkwaliteit... maar zijn natuurlijk ook duurder. Prosumers zijn eigelijk zo'n beetje een middenweg tussen een compactje en een DSLR. Laat je niet zomaar een merk aansmeren, je moet zelf beslissen welke camera je wilt. Ga eens langs bij enkele fotozaken, vraag info aan de verkoper, probeer verschillende toestellen uit en koop dan het toestel dat je het beste ligt. Geef zeker niet teveel geld uit in het begin, als je niets van fotografie weet, kan je ook nog niet weten of je het wel wil blijven doen. Laat je niet verleiden door het aantal megapixels, meer dan 5 heb je echt niet nodig. Dus verkooppraatjes van "deze is beter want die heeft meer megapixels" zijn onzin. Zorg dat de camera sluitertijdvoorkeuze (meestal Tv), diafragmavoorkeuze (Av) en manuele stand (M) heeft, want met automatisch schieten leer je niets.
hier onderandere staat een online fotografiecursusje waar je al wel een beetje van kunt opsteken. Zoek ook eens op google en in de bib. Informatie genoeg, je moet ze alleen zien te vinden.
Pas wel op, fotografie is verslavend...
aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...
Comment