Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Custom curves voor D70s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Custom curves voor D70s

Hallo ik ben nog niet zo lang de trotse eigenaar van een D70s maar ik heb ondervonden dat deze bij binnenfotografie met flits toch wat onderbelichte foto's maakt als je deze rechtstreeks in jpg wilt hebben zonder verdere nabewerking, ik kan ook mijn EV compentatie gebruiken maar dan merk ik soms dat fel witte delen lichtes overbelichten of verbranden zoals ze het zeggen en dat wil ik wel vermijden als ik deze in jpg wil en niet verder wil nabewerken. Ik weet ook wel dat als je in NEF werkt dit minder relevant is daar je deze toch moet nabewerken op je pc.
    Nu heb ik via de zoekfunktie al veel gevonden en gelezen over de custom curves die je kunt uploaden naar de D70s en heb mij er eigenlijk wat in verdiept en er een heel deel van gedownload maar weet niet goed welke te gebruiken voor deze vorm van fotografie, misschien kan iemand helpen die ook met custom curves werkt.

tnx bij voorbaat
    Last edited by Year62; 5 februari 2006, 15:26.
    Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Re: Custom curves voor D70s

hugh.....gebruikt er niemand custom curves?

Comment

hoi year62,

Ik werk er zelf niet mee maar na wat zoeken op google kwam ik op dit uit.
      uitleg + downloads
      http://fotogenetic.dearingfilm.com/c...ne_curves.html
      http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcf...conf=DCConfID9

mvg
      emanuel
      Last edited by emanuel1977; 5 februari 2006, 22:26.
      http://emanuelsphotos.fotopic.net/

Comment

Bedankt emanuel1977 voor de links, die eerste ken ik al.

grtz

Comment

Ik heb er mee gewerkt.
          Wedding en OldSkool.
          Heb zelfs een eigen curve gemaakt. Maar heb het er terug afgezwierd.
          Ik trek in RAW en pas alles aan in Nikon capture en PS.
          Hoe minder in de camera gebeurt hoe beter mijn inziens. Daarna heb je de handen vrij om te doen en laten wat je wilt.

Groetjes.
          Patrick
          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

heb er ook maar heel efkes mee geëxperimenteerd

maar den dezen ook RAW + NC + CS2
            prima combinatie
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Wat betreft raw-bewerking in NC is het missch niet oninteressant deze verwante thread even te bekijken http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=100880 wat betreft de toekomstvastheid van je bewerkingen.... Hoewel ik ook al wel es durf te prutsen met de curves in NC (ipv een custom curve in je camera te downloaden) om zo het mooiste resultaat te bekomen, geeft dit toch te denken... Daarom heb ik ter proef gisterenavond toch maar een custom curve geïnstalleerd in m'n d70 (die van phille uit deze thread http://forum.belgiumdigital.com/show...+settings+raw), alsook de instellingen die phille aangeeft toegepast, ben es benieuwd of de resultaten beter zijn dan bij de standaard-instellingen van de d70.

PS: In Photoshop CS II kan je nu ook curves implementeren bij de raw-bewerkingen (in tegenstelling tot bij PS CS dacht ik), wat de toekomstige problemen die'k boven beschreef enigszins reduceert
              D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

Comment

Is er op dit vlak eigenlijk een verschil tussen de D70 en de D70s ??
                Nikon D70s en bijhorend speelgoed
                www.rocksolid.be

Comment

Hallo El Marco,

Daarom heb ik ter proef gisterenavond toch maar een custom curve geïnstalleerd in m'n d70 (die van phille uit deze thread http://forum.belgiumdigital.com/sho...m+settings+raw), alsook de instellingen die phille aangeeft toegepast, ben es benieuwd of de resultaten beter zijn dan bij de standaard-instellingen van de d70

ben even gaan neuzen op die thread maar die link om die curve te downen werkt niet meer, ik zie dat jij die hebt..

mijn instellingen momenteel zijn voor jpegs zonder nabewerking:

- Beeldoptimalisatie = eigen
                  - Scherpte = medium hoog zelfs hoog (vind jpegs minder scherp dan raw)
                  - Tooncompensatie = auto en soms sReala v2 = in test
                  - Kleurstand = sRGB Ia binnen en IIIa voor buiten
                  - Verzadiging = verhoogd
                  - Tintaanpassing = -3
                  - WB :- AWB = -2 of -1
                  - Cloudy = -1
                  - Flash = +1

Ik ben met deze instellingen nog wat aan het experimenteren maar ik merk dat ik bij binnenopnames met flits nog altijd een +.33 EV moet bijsturen bij matrixmeeting, met spotmeting krijg ik een betere histogram.
                  Misshien heeft iemand wat opmerkingen bij deze instellingen, graag jullie opinie erover.

Grtz

Comment

Hey Year 62, stuur je mail-adres maar per pm dan zal'k die custom curve doorsturen...

Oorspronkelijk geplaatst door Year62
                    Hallo El Marco,

Daarom heb ik ter proef gisterenavond toch maar een custom curve geïnstalleerd in m'n d70 (die van phille uit deze thread http://forum.belgiumdigital.com/sho...m+settings+raw), alsook de instellingen die phille aangeeft toegepast, ben es benieuwd of de resultaten beter zijn dan bij de standaard-instellingen van de d70

ben even gaan neuzen op die thread maar die link om die curve te downen werkt niet meer, ik zie dat jij die hebt..

mijn instellingen momenteel zijn voor jpegs zonder nabewerking:

- Beeldoptimalisatie = eigen
                    - Scherpte = medium hoog zelfs hoog (vind jpegs minder scherp dan raw)
                    - Tooncompensatie = auto en soms sReala v2 = in test
                    - Kleurstand = sRGB Ia binnen en IIIa voor buiten
                    - Verzadiging = verhoogd
                    - Tintaanpassing = -3
                    - WB :- AWB = -2 of -1
                    - Cloudy = -1
                    - Flash = +1

Ik ben met deze instellingen nog wat aan het experimenteren maar ik merk dat ik bij binnenopnames met flits nog altijd een +.33 EV moet bijsturen bij matrixmeeting, met spotmeting krijg ik een betere histogram.
                    Misshien heeft iemand wat opmerkingen bij deze instellingen, graag jullie opinie erover.

Grtz
                    D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

Comment

Hi El Marco .... je hebt PM

Comment

Enkele vragen:
                        1) In hoeverre hebben custom curves effect op je foto als je in RAW schiet?
                        2) De D70 zou -0.3EV onderbelichten. Is dat ook nog het geval voor de D70s ? Of met andere woorden, de curves die gemaakt zijn om die -0.3EV te compenseren, zijn die geschikt voor de D70s ??
                        www.rocksolid.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisB
                          Enkele vragen:
                          1) In hoeverre hebben custom curves effect op je foto als je in RAW schiet?
                          2) De D70 zou -0.3EV onderbelichten. Is dat ook nog het geval voor de D70s ? Of met andere woorden, de curves die gemaakt zijn om die -0.3EV te compenseren, zijn die geschikt voor de D70s ??
                          1)- custom curves hebben in die mate invloed dat als je in raw werkt je deze later minder hoeft bij te werken. Zoals je weet kun je raw bestanden altijd naar je hand zetten dmv EV comp., witbalans, colorspace... toch als je met nikon capture werkt.

2)- inderdaad de D70s heeft dat ook zelfs tot -0,67EV, hangt een beetje van de situatie af denk ik. Maar als je toch in raw werkt is dat van minder belang.

grtz

Comment

wat ik soms es doe, is een custom curve toepassen in NC (Bij Curves kun je nl Load... doen, heb die curves ergens op 't net gevonden)
                            'k weet wel ni of 't resultaat exact 't zelfde is
                            't voordeel is dat je vlug enkele vergelijkingen kan doen met verschillende curves
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Vandaag wat gespeeld met die custom curves.

Ik heb volgende geprobeerd:
                              - Custom curve in camera geladen: sReala v2
                              - 2 Foto's (NEF) op statief getrokken: 1 met custom curve, 1 met normal curve

Er vielen mij enkele merkwaardige dingen op:
                              - Die custom curve verknoeide het contrast in al mijn foto's
                              - Wanneer ik nu die custom curve inlaad in Nikon Capture voor de foto met de normal curve, dan heeft die wel het gewenste effect, ongeveer +0.3 EV.
                              - Zet ik de curve voor de foto met de normal curve op "low contrast" dan komt het contrast ongeveer overeen met de foto van de custom curve.
                              - Geef ik de foto met de normal curve +0.3 EV belichtingscorrectie, dan ziet die er beter uit als zou ik de sReala curve toepassen.

Het lijkt dus alsof de custom curve wordt toegepast op de low contrast curve.
                              In ieder geval, mijn curve gaat terug op normal.

Nog mensen die het bovenstaande hebben meegemaakt??

Mijn curve kwam trouwens van: http://www.digitalkb.com/nikon/d70/t...ves/my_curves/
                              www.rocksolid.be

Comment

Working...
                              X