Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 v Canon EOS 30D

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Nikon D200 v Canon EOS 30D

Oorspronkelijk geplaatst door minedfield
    awel je spreekt van dure belgische winkels ?
    ik heb onder de prijs van corne gekocht zowel voor de lens als de body
    om nog maar te zwijgen van die top-foto.de die nog een pak duurder uitvalt

kijk maar eens bv hier www.bestmedia.be
    1550.50 € (incl BTW)

+ als zelfstandige extra verlies bij corne omdat er in nederl maar 19% btw afgaat dus als de prijs incl btw =, wil dat zeggen dat ze voor iemand met een btw n° toch nog duurder zijn in nederland

redenen genoeg om niet in dui of ned te kopen zou ik zo zeggen...

nogmaals :
    het was helelaal niet de bedoeling om de allerlgoedkoopste setup te gaan vinden !
    als het dan op 100eur meer of minder uitkomt afhankelijk van in welke dure winkel jij gaat shoppen en al dan niet in buitenland : not the issue here dude

wel :
    simpelweg zeggen dat de canon oplossing goedkoper is niet zo,
    met lenzen erbij komt het (bij mijn winkels dan toch) in ieder geval +-evenduur of zelf duurder uit... + dat je met één 18/200 lens al heel ver komt in de meeste dagdagelijkse gevallen

als je de vgl maakt bij topfoto.be is de canon oplossing even duur, dus zo kunnen we bezig blijven...
    en of topfoto.be nu in het alg te duur is is van geen belang het is de vgln per winkel die telt

Mooie prijs voor de D200 in die winkel daar en nog wel een B winkel ook. En ja hoor je mag/moet gaan kopen waar het voor jou het voordeligste is. Maar iets goedkoper ga je overal wel vinden en voor elk merk. Vergelijken doe je ofwel met het goedkoopste dat je kan vinden of binnen 1 winkel en dat is hier toch altijd in het voordeel van canon dus mag je gerust zeggen dat nikon duurder is volgens mij. Maar je mag gerust een andere mening hebben hoor.

De 18-200VR daarmee kom je effectief in vele gevallen mee weg maar dat doe je met heel veel. Daarom dat ik ook steeds zeg dat je beter kijkt naar wat jij wil bereiken en dan naar het systeem. Niet naar een body op zich. En een DSLR kopen omdat je er voor dagdagelijkse foto's mee weg komt is volgens mij een verkeerde keuze. Dan koop je beter een prosumer of point and shoot. Maar dat is mijn mening he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
      Ik heb dit week-end de 5D, de 30D en de D200 naast mekaar getest. Als ik me niet vergis heb ik toen ook door de zoeker gekeken van de 30D, en die is nog altijd even donker en klein als die van de 20D.
      De zoeker van de D200 is niet alleen groter en helderder, je kan er ook een grid in activeren en je hebt continu een zicht op je ISO waarde, de WB waarde en kwaliteit waarmee je schiet.
      Door die extra snufjes ligt de D200 zoeker wat mij betreft dichter bij die van de 5D dan bij die van de 30D

sugar
      Wel dat mag gerust je mening zijn. Wat mij opviel was vooral de hinderlijke lichtshow in die D200 zoeker. Maar dat is geen bezwaar dat kan je afzetten. En er was veel info in aanwezig zeker een pluspunt. Voor de rest niks speciaal niet bepaald groot of lichtsterk. Voor mij alvast niks dat een verschil uitmaakt.

Wat mij het meeste opvalt is dat je vaak hoort dat de ergonomie goed zou zijn maar dat die bij nikon voor mij volledig zoek is. Ik snap nog steeds niet hoe je terwijl je door de zoeker kijkt bij nikon de iso bijv gaat veranderen. Hoe doet men dat? Je moet toch steeds je lens loslaten of is er een trukje? Maar tja ergonomie is toch maar wat je gewoon bent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
        Mooie prijs voor de D200 in die winkel daar en nog wel een B winkel ook. En ja hoor je mag/moet gaan kopen waar het voor jou het voordeligste is. Maar iets goedkoper ga je overal wel vinden en voor elk merk. Vergelijken doe je ofwel met het goedkoopste dat je kan vinden of binnen 1 winkel en dat is hier toch altijd in het voordeel van canon dus mag je gerust zeggen dat nikon duurder is volgens mij. Maar je mag gerust een andere mening hebben hoor.

De 18-200VR daarmee kom je effectief in vele gevallen mee weg maar dat doe je met heel veel. Daarom dat ik ook steeds zeg dat je beter kijkt naar wat jij wil bereiken en dan naar het systeem. Niet naar een body op zich. En een DSLR kopen omdat je er voor dagdagelijkse foto's mee weg komt is volgens mij een verkeerde keuze. Dan koop je beter een prosumer of point and shoot. Maar dat is mijn mening he.
        In het Antwerpse is de D200 voor 1550-1599 en de 18-200 tussen de 630 en de 640 te vinden. In winkels en niet op het web.

Aanpassen ven de ISO:
        Met wijsvinger linkse hand op de ISO knop drukken en met rechterhand ISO veranderen terwijl je door de zoeker kijkt.
        Op zelfde manier verander je de WB en de kwaliteit.

Hubert
        Last edited by hub2805; 4 april 2006, 14:13.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

ik zie enkel een meerprijs voor de nikon setup in de "nikon dure" duitse winkel...
          dus het voordeel in prijs zit em eerder in nikon (buiten zermany) lijkt mij
          maar laten we eens van goede wil zijn en er toch vanuitgaan dat de prijzen +-gelijk liggen. dan is er maar één objectieve keuze en dat is gaan voor de setup met maar 1 lens.
          als je dan toch een fervente nikonnonobobo bent, dan moet je maar met de extra lens sleuren, objectief gezien zie ik geen enkele reden om niet voor de nikon 1 lens optie te gaan

laat ons er eens vanuitgaan dat canon morgen een 18/200 IS lens maakt aan 600eur ?
          ga jij dan 2 lenzen kopen die samen 1100 eur kosten ?
          dat is wat je eigenlijk teveel betaalt als je nu voor de canon optie gaat!
          stel je voor een d30 aan 1200 eur + 650 eur = 1800 eur incl btw, dan zou het voordeel pas bij canon zitten...

en als je dan toch eens buiten het 18/200mm kader wil gaan of met een lichtsterkere lens werken ?
          dan lijkt mij een compact digi toestel niet aan de orde...
          (daar heb ik trouwens gekozen voor ixus500 met CF kaart kan ik uitwisselen met de d200 en een onderwaterbehuizing, dus ik ben zeker geen canon basher want ik heb er zelf een. zeer leuk trouwens om mee te nemen op scuba trips!!)

trouwens wat mij betreft gaat de d200 ook eerder in de richting van een 5d, als je dan de prijs vgl gaat maken...
          Last edited by minedfield; 4 april 2006, 14:25.
          you only see what you think you convinced yourself you saw

www.minedfield.be www.tecton.be

Comment

laat ons er eens vanuitgaan dat canon morgen een 18/200 IS lens maakt aan 600eur ?
            dat is wat je eigenlijk teveel betaald als je nu voor de canon optie gaat!
            stel je voor een d30 aan 1200 eur + 650 eur = 1800 eur incl btw, dan zou het voordeel pas bij canon zitten...
            los van de dt-fout ( ): uiteraard zou ik voor de twee lenzen gaan als die samen een betere kwaliteit geven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
              los van de dt-fout ( ): uiteraard zou ik voor de twee lenzen gaan als die samen een betere kwaliteit geven
              was nog aan het spelingskorigere he
              ik zie niet direct waarom die 2 lenzen beter zouden zijn ?

Comment

was nog aan het spelingskorigere he
                ik zie niet direct waarom die 2 lenzen beter zouden zijn ?
                langer (tot 300)
                lichtsterker
                sneller
                minder compromis dus quasi zeker beter (ik heb GEEN vergelijkende test gedaan, dit is een veronderstelling)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                  langer (tot 300)
                  lichtsterker
                  sneller
                  minder compromis dus quasi zeker beter (ik heb GEEN vergelijkende test gedaan, dit is een veronderstelling)
                  lichtsterkte canon is f4
                  nikon 3.5 (hier heb je enkel een licht voordeel misschien als je enkel de zoomlens bekijkt)
                  sneller, als je even met een 18/200VR d200 zou werken denk ik dat dat in 99 % van de gevallen al meer dan snel genoeg scherpstelt
                  dat de andere lens misschien nog 1 microseconde sneller scherp stelt lijkt mij niet aan de orde

minder compromi en 300 mm lijkt mij inderdaad een punt, maar als je daarvoor 500-600 eur meer wil neerleggen + met 2 lensen sleuren die constant moet wisselen ?

Comment

ik zie enkel een meerprijs voor de nikon setup in de "nikon dure" duitse winkel...
                    dus het voordeel in prijs zit em eerder in nikon (buiten zermany) lijkt mij
                    maar laten we eens van goede wil zijn en er toch vanuitgaan dat de prijzen +-gelijk liggen. dan is er maar één objectieve keuze en dat is gaan voor de setup met maar 1 lens.
                    als je dan toch een fervente nikonnonobobo bent, dan moet je maar met de extra lens sleuren, objectief gezien zie ik geen enkele reden om niet voor de nikon 1 lens optie te gaan

dat is wat je eigenlijk teveel betaalt als je nu voor de canon optie gaat!

en als je dan toch eens buiten het 18/200mm kader wil gaan of met een lichtsterkere lens werken ?
                    dan lijkt mij een compact digi toestel niet aan de orde...
                    (daar heb ik trouwens gekozen voor ixus500 met CF kaart kan ik uitwisselen met de d200 en een onderwaterbehuizing, dus ik ben zeker geen canon basher want ik heb er zelf een. zeer leuk trouwens om mee te nemen op scuba trips!!)

trouwens wat mij betreft gaat de d200 ook eerder in de richting van een 5d, als je dan de prijs vgl gaat maken...
                    Euh het is duurder in germany(top-foto) = +220€ in NL(corne) = +124€ in B (geheugenkaart of topfoto.be) = +206€ en dat allemaal zonder de cashback's die het verschil alleen nog vergroten.

En zelfs jouw 2250€ voor de combinatie is nog steeds duurder dan de 2128€ die ik bij Topfoto kan vinden. En waarschijnlijk als je de goedkoopste combinatie gaat zoeken kan dat ook nog goedkoper.

En ja ik ga nog steeds 2 lenzen kopen want 2 lenzen over hetzelfde bereik presteren beter dan 1 over het algemeen. Pas op begrijp mij niet verkeerd ik heb niks tegen een 18-200. Zoiets is uitstekend voor vakanties en dergelijke waar de beste beeldkwaliteit voor jou niet het eerste op de lijst is. Maar je mag je wel de vraag stellen of een coolpix 8800, pana fz30, S3is etc eigenlijk nog geen betere keuzes zijn want nog veel handiger voor dat gebruik en goedkoper dan de 18-200 vr alleen. Ik zou het niet willen maar ik wil ook geen 18-200 ik vind het compromis met 2 lenzen nog handig genoeg (eigenlijk 3 want ik neem altijd ook mijn 50 1.4 mee). Maar als de beste beeldkwaliteit zoeken voor een bepaald budget een nikonnononobobo is dan is dat voor mij ok hoor. Maar dat heeft hier mijn inziens niks mee te maken. Een DSLR koop je juist om lenzen te kunnen aanpassen naar gebruik waarom je dan een alles in 1 wil zien als de oplossing tot alles ontgaat mij eigenlijk.

Vgl met 5D gaat mijn inziens niet op. D200 en 30D verschillen eigenlijk niet van opzet met elkaar, 5D is echt iets anders wat ook ok voor jou kan zijn maar dan is de 30D dat ook.

Waar die 500-600 euro meer vandaan komt zie ik ook niet het is nog steeds minder en 2 lenzen betekent ook niet constant wisselen he. Wel meer mogelijkheden moest het nodig zijn in dit geval en dus meer gewicht.

Comment

mijn prijs berekeningen van corne staat op mijn post
                      als je daar naast wil lezen of niet wil duiden waar ik eventueel een foutje maak in de berekening heeft het weinig zin om nog verder te dabberen
                      jouw berekeningen zie ik nergens staan ...
                      + als je buitenlandse prijzen gaat mixen met belgische zou je eigenlijk de vgl moeten maken zonder btw (als je een btw nummer hebt)

maar voor de zevendertigste keer het gaat hier helemaal niet om de allergoedkoopste combinatie te vinden maar om aan te tonen dat een 'goedkopere' 30d canon body een pak meer gaat kosten in verhouding tot nikond200 body als je er het nodige glas bij koopt. simpelweg omdat je altijd met 1 extra lens zit.
                      en als je dan toch op 100 eur minder uitkomt omdat je in de verkeerde winkels gaat kijken dan heb je er joepie een geheugenkaartje bij als je wil maar je sleurt wel 2 lenzen ipv 1
                      "het gemak om in 1 beweging van 18 naar 200 mm te gaan is wat mij betreft meer bepalend voor goeie fotos te maken dan de kleine getalletjes op 2 lenzen die je moet gaan vervangen en ondertussen dat shot mist dat je wou nemen"

enige veschil dat ik technisch zie tussen een 5d en een d200 is de full size sensor, en aangezien nikon niet eerstdaags vanplan is om ook full size te gaan lijkt me de vgl best op te gaan (buiten dat de lenzen dan wel goedkoper worden in mm, maar de extra meerprijs van de body doet dit ruimschoots teniet)
                      in het slechtste geval zou je kunnen stellen dat de d200 tussen de d5 en de d30 zit qua "eigenschappen"
                      de "valse" meerprijs van de d200 body tov de d30 is dus zeker wat mij betreft meer dan waardevol.
                      maar dat is dan weer persoonlijk en naast de kwestie hier

de 18/200VR dan gaan afschilderen als een evenwaardig alternatief voor een coolpix is compleet bij de haren gegrepen... een coolpix uitrusten met een 50 mm 1.4 of een 70/200 2.8 ofwa ?
                      niets zegt dat je het maar bij 1 lens moet houden, maar bij canon zal het wel altijd 1 extra zijn, daar is het hem om te doen.

500-600 eur extra is in de veronderstelling dat je een canon alternatief zou hebben bv 18/200 IS die evenveel kost als de nikon lens tov de 2 canon lenzen 17/85is en 70/300is die samen +1000 eur kosten
                      maar daarvoor lees je best die post opnieuw, want los uit z'n context is die stelling weinig zeggend
                      Last edited by minedfield; 4 april 2006, 19:24.

Comment

Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200/2.8 G IF-ED. Details
                        Lichtsterk G-type telezoomobjectief met Vibratie Reductie en ED-glas lenselementen in een compacte, lichtgewicht behuizing.
                        Prijs: 1685.00 €

EF 70-200mm f/2.8L IS USM. Details
                        Use at normal shutter speeds and see an improvement in picture sharpness.
                        Prijs: 1750.00 €

eentje voor indoor sportfotografie
                        ------------------

AF 50 f/1.4D. Details
                        Hoge-kwaliteits standaardobjectief.
                        Prijs: 249.00 €

EF 50mm f/1.4 USM. Details
                        Crisp images with little flare are obtained even at the maximum aperture.
                        Prijs: 329.00 €

eentje voor indoor portret zonder flits
                        --------------------

Nikon SB 600
                        Prijs: 219.00 €

Canon Speedlite 430 EX. Details
                        Prijs: 279.00 €

----------------------
                        Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G. Details
                        Prijs: 675.00 €

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Details
                        Prijs: 575.00 €
                        Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM.
                        Prijs: 625.00 €

-------------------------
                        ik kan er zo nog wel een paar opzoeken, maar voor een objectieve lezer zou dit al voldoende moeten zijn.

totaal minprijs voor nikon : 730 eur
                        dus de body kan maw 730 meer kosten dan die van canon...

(alle prijzen vanop corne)

twee lenzen heb ik al
                        de andere twee dingen overweeg ik ook nog om te kopen
                        in mijn geval is de nikon oplossing dus zeker de goedkoopste.
                        als je zelf andere lenzen of toebehoren zou willen moet je de vgl zelf maar eens maken, misschien komt het in jouw wensen pakket wel goedkoper uit voor canon... daar gaat het mij eigenlijk niet om
                        enige objectieve conclusie hier is dat je best het totaalpakket vgl als de prijs voor jou belangrijk is. niet enkel de body
                        je zou wel eens kunnen versteld staan van de goedkoopste...

dit gezegd zijnde is de prijs +-100 meer of minder voor mij persoonlijk van minder belang, ik zou zelfs voor een veel duurdere nikon DSLR optie durven gaan, maar das persoonlijk en kan je moeilijk objectief over posten. alleen leuk voor mij natuurlijk dat nikon in mijn pakket net goedkoper is natuurlijk
                        Last edited by minedfield; 4 april 2006, 21:07.

Comment

Beste mensen ,

Nu ik mijn D200 binnen heb , heb ik de volgende vraag ( tja , ik kan het niet vinden ) Is het mogelijk om auto power off aan tezetten ?

Frank
                          Nikon D200 met AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED

Comment

Wel dat mag gerust je mening zijn. Wat mij opviel was vooral de hinderlijke lichtshow in die D200 zoeker. Maar dat is geen bezwaar dat kan je afzetten. En er was veel info in aanwezig zeker een pluspunt. Voor de rest niks speciaal niet bepaald groot of lichtsterk. Voor mij alvast niks dat een verschil uitmaakt.

Wat mij het meeste opvalt is dat je vaak hoort dat de ergonomie goed zou zijn maar dat die bij nikon voor mij volledig zoek is. Ik snap nog steeds niet hoe je terwijl je door de zoeker kijkt bij nikon de iso bijv gaat veranderen. Hoe doet men dat? Je moet toch steeds je lens loslaten of is er een trukje? Maar tja ergonomie is toch maar wat je gewoon bent.
                            Eh? Je wilt van ISO kunnen veranderen zonder je oog van de zoeker te halen, maar de "lichtshow", waaronder dus de aanduiding van de ISO in de zoeker, stoort je? Maw je wilt de ISO veranderen zonder je oog van de zoeker te halen, zonder te weten welke ISO je effectief hebt ingesteld.

Tot die "lichtshow" behoort oa een waarschuwing voor het schieten in zwart-wit, geen kaart aanwezig en lage batterijspanning. Trouwens allemaal af te zetten, maar dat zijn toch typisch de instellingen waarbij je je achteraf op het voorhoofd slaat als je niet wist dat ze zo ingesteld waren.

Hier nog een leuke quote van Phil Askey:

A glance at the feature comparison table below, and the 'in favor' points and it's pretty clear that Nikon has stolen a lead over Canon feature for feature. The D200's $300 premium looks perfectly acceptable when you consider the advantages it offers, superior build and ergonomics, a better user interface with advanced features like text comments, user memories, multiple WB memories and the interesting and often overlooked parameter driven automatic ISO (almost an 'ISO priority' mode).

Canon however aren't completely defenseless, as we've already seen in our high ISO noise comparison the EOS 30D can deliver considerably cleaner and more detailed images at ISO 1600 and 3200. We also know from our D200 review that it didn't offer a huge resolution advantage over the EOS 20D, so now lets see how the EOS 30D stacks up.
                            Speciaal voor Kevlar een stukje in het vet gezet.

Comment

Tja het zou nochtans héél simpel bij Canon te implementeren zijn : de SET - button kunenn instellen als ISO instelknop : druk op SET, en control dial doet ISO veranderen. Zou veel handiger zijn dan dat klein knopje bovenaan.

sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

ik ga hier even mijn mening over neerzetten ( na de hele topic door gelezen te hebben). er zullen altijd mensen zijn die nikon willen en anderen die canon willen, kan je toch niks aan veranderen. Ik sta nu ook voor deze keuze (Nikon D200 v Canon EOS 30D) en ik zal voor de canon gaan omdat deze mij goedkoper gaat uikomen. ( heb enkel de 70-200f4 L nodig en miss nog de kleine kitlens (18-55) maar ik denk niet dat deze er vaak op zal staan omdatk ik de camera zal gebruiken voor sportfotografie.) ik had heel graag een d200 gehad maar omdat ik nog maar 16 (deze maand 17) ben heb ik niet de keuze om over 300-400 euro te gaan beslissen. nuja, misschien dat ik nadien nog overschakel op nikon (d200 omwille van de zoeker en omdat ik enkele weekenden een nikon d100 heb gehad om te testen { heb er 1200 foto's mee kunnen maken} en nikon mij zeer goed is bevallen) als canon geen alternatieven tussen de 30d en de 5d gaat geven.

Ik ben nog een degelijke leek op het vlak van fotografie maar zo zie ik dit onderwerp.

mvg scottusa
                                1DX

Comment

Working...
                                X