Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 & Banding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D200 & Banding

Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Re: Nikon D200 & Banding

heb ondertussen al wat geshoot (4x en op verschillende tijdstippen en locaties) en inderdaad op één foto (die ik hier al eens poste) zie je duidelijke banding. Vorige zaterdag ganse nacht en zondagnamiddag foto's genomen: niks banding te zien... Voorlopig niet bedreigend.
    http://www.stich.be

Comment

Die reactie van Nikon is ronduit belachelijk. Er zijn mensen die absoluut geen banding hebben en toch beweren ze dat lichte banding normaal is? Hebben ze bij de techsupport eigenlijk wel eens een D200 van dichtbij gezien?

Het volgende is veel erger:

Nikon will adjust the image output level so that the pattern of lines will become virtually undetectable.
      Maw, we schroeven een beetje aan de gain zodat het zo goed als onzichtbaar wordt. Is dat een reparatie?

Comment

Is die banding ook in RAW zichtbaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erdna
          Is die banding ook in RAW zichtbaar?
          ik had in jpeg opgenomen...op de paar raw's is niks te zien.
          voorlopig vind ik het niet nodig iets te doen, toestel voldoet al is de standaardlens voor mij onvoldoende; mogelijk is door het gebruik van een filter door Nikon het beeld nooit overdreven scherp.

Comment

Mijn vraagje was er omdat, als de grijsschaal resolutie (bitdiepte) van de PC scherminstelling te laag is, eveneens banding en posterisatie kan onstaan. Is de banding eveneens zichtbaar wanneer de JPEG compressie van de D200 op de hoogste kwaliteit is ingesteld?

Comment

Erdna, het banding probleem bij de D200 varieert van toestel tot toestel en dat is net zo problematisch.

Kijk hier maar eens:

Nikonians is the Nikon community with expert forums, articles, galleries, news, contests and more.

Comment

Mijn vraagje was er omdat, als de grijsschaal resolutie (bitdiepte) van de PC scherminstelling te laag is, eveneens banding en posterisatie kan onstaan. Is de banding eveneens zichtbaar wanneer de JPEG compressie van de D200 op de hoogste kwaliteit is ingesteld?
                ja maar nog maar één keer gezien

Comment

Nikon erkent het probleem al: is dat geen vooruitgang?
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                    Nikon erkent het probleem al: is dat geen vooruitgang?
                    Absoluut wel, een kleintje dus
                    dpreview spreekt van een "fix".... en verwijst ook naar Nikon Europe
                    waar géén "nieuwe firmware" te vinden is en dat ik echt gehoopt
                    voor alle collega-eigenaars van de D200.

Het artikel spreekt ook over een beperkt aantal camera's
                    die uit hun (Nikon) eerste produktie komen....
                    nou en? dat ze dan de serienummers vrijgeven he...
                    (met hun batterijen is dat blijkbaar geen probleem)

Neen dus, Nikon bepaalt of het de moeite waard is.
                    Is dat vooruitgang?
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

D200 en banding:

Ik heb hier een eigen mening over van het probleem. Ik heb jaren hardware ontwerp gedaan met de allernieuwe chips, hoge data verwerking, 10 lagen multilayer prints en alle problemen hierrond. Ik vermoed dat het huidig probleem van de banding een ontwerp probleem is. Als de informatie juist is, dat ze langs beide zijden gelijktijdig gaan uitlezen, dan zit de kans er dik in, dat ze door de tegenstelde richting en overspraak onder gelijk welke vorm ook, kans hebben op problemen. Problemen kunnen ontstaan door heel veel kleine dingen. Eerst is er de overspraak van de rijen tov van elkaar en door hun tegengestelde richting wordt dit effect versterkt. Hoe worden trouwens die zwake signalen van elke rij geregeld? Waarschijndelijk gaan ze juist hierop wat gaan bijstellen want die levels van ieder kanaal moeten heel precies verlopen. Maar er kunnen nog andere oorzaken zijn die storend kunnen werken. Vergeet niet dat om de snelheid te halen heel hoge clock frequentie's nodig zijn. Die kunnen al snel resulteren in groundbouncing, ttz kleine storingen als gevolg van die clock signalen. Dit heeft sterk te maken met het ontwerp, de implementatie van de chip op de print, ontkoppelingen, grounds, overspraak enz. Als deze elementen zijn uiterst complex en niet altijd voorspelbaar. Vandaar dat sommige problemen heel laat in de produktie kunnen ontdekt worden. Zoiets in basis verhelpen gaat soms heel moeilijk. Een chip wijzigen is een heel langdurig en kostbaar proces. Daar is geen onmiddelijke oplossing voor, ook niet als het een layout probleem is. Zoiets verloop over maanden. Maar gezien het aantal gevallen waar echt problemen zijn ligt de oplossing eerder in het bijstellen van de gevolgen van deze problemen wat opzich vrij normaal is. Vandaar dat ik vermoed dat bij probleemgevallen ieder geval afzonderlijk bekeken wordt. Er is geen algemeene oplossing in zo een geval, hoe graag we dit ook zouden zien.

Vandaar dat ik begrijp dat het lang duurde eer ze zoiets toegaven. Ze moeten eerst trachten te bepalen hoe ze oplossingen kunnen bieden. En vooral, hoeveel echte probleemgevallen zijn er, want door het internet wordt zoiets algauw buitensporig opgeblazen.

Het blijft echter een punt, de D200 zal altijd gekoppeld blijven aan het banding probleem. Zo heeft iedere camera zijn eigen typische foutkenmerk waarmee hij zal moeten leven.

Ik sta ook nog standby voor de aankoop. Niet omdat er banding was maar omdat mijn planning altijd maart-april was. Nu die banding er kan zijn wordt het iets moeilijker. Het bandingsprobleem opzich vind ik oplosbaar omdat je altijd kunt terugvallen op de service als dit echt een probleem is, maar ik heb wel problemen met het feit dat je tegenwoordig een camera koopt, en je een redelijke kans loopt vrij snel hem te moeten inleveren om hun probleem te laten oplossen. Zo bent je meteen weer je camera kwijt voor enkele weken. Je koopt als het ware een auto en als je hem net ontvangen hebt mag je hem weer inleveren voor bijstellen!

Maar er zijn weinig alternatieven. Een D200 is een uitstekende camera in zijn klasse. Veranderen van merk is weinig zinvol want welke problemen kunnen ook daar bij een nieuw model naar voorkomrn en eens je lenzen gekocht verloopt je zomaar niet. De merken zijn zodicht bij elkaar! Als je een merk kiest moet je naar de eigenschappen kijken die voor jou het best liggen bij je toepassing. Wat heeft het zin als een camera beter is bij hoge ISO waarde als je dit bijna nooit gebruikt?

Nu PMA in aantocht is wordt het uitkijken. Nieuwe moddelen kunnen een invloed hebben op de prijzen. Vandaar dat mijn aankoop planning niet zomaar gekozen is in maart-april. Tegen die tijd zal er wat opheldering zijn, zal de leverbaarheid hopelijk beter zijn en wieweet is de banding van de baan.

ps: dit is enkele mijn persoonlijke mening, niemand hoeft hiermee eens te zijn.
                      Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                        D200 en banding:
                        Ik heb hier een eigen mening over van het probleem. Ik heb jaren hardware ontwerp gedaan met de allernieuwe chips, hoge data verwerking, 10 lagen multilayer prints en alle problemen hierrond. Ik vermoed dat het huidig probleem van de banding een ontwerp probleem is.
                        ps: dit is enkele mijn persoonlijke mening, niemand hoeft hiermee eens te zijn.
                        Frans
                        Je uitleg is waarschijnlijk wel ongeveer de juiste. De discussie over serienummers enzo.. is niet terecht. Alle toestellen hebben daar wslk mee te maken. MAAR het is echt zeldzaam. Op mijn enige bandingvoorbeeld is die duidelijk zichtbaar in de donkere partijen: juist onder de dakrand op houten planken en de stenen er net onder: beetje meer naar beneden (waar het lichter is) verdwijnt de banding volkomen.
                        Mijn besluit: het is tot hiertoe zeldzaam en niet zo van invloed dat ik mijn toestel zou binnendoen.

Comment

Indien readout glitches aan de basis liggen, dan moet dit ook in RAW waarneembaar zijn...Ik denk dat het verderop zit (demosaiking, LUT, JPEG compressie...)

Comment

Indien readout glitches aan de basis liggen, dan moet dit ook in RAW waarneembaar zijn...Ik denk dat het verderop zit (demosaiking, LUT, JPEG compressie...)
                            Ik heb al RAW files binnen die dit idd ook hebben! Maar natuurlijk kun je dit onderdrukken door in nikon capture gewoon al de noise reductie aan te zetten. Maar je weet dan ook dat je wat verliest aan details. Dit is een oplossing om het probleem te onderdrukken. Merk op ik kon al tevreden zijn met deze noise reductie.

Frans

Comment

Kan iemand een foto posten (of een deel daarvan) dat die banding vertoont?

Comment

Working...
                              X