Aan mensen die op zoek zijn naar informatie en inschatting van het banding probleem kan ik alleen het advies geven om internetfora (en vooral dpreview fora) met een grote zak zout te nemen.
De laatste dagen duiken er een aantal nieuwe members op met weinig posts, zonder duidelijk profiel en zonder duidelijke referenties, die massaal de D200 afkraken zonder er zelf eentje te bezitten. Wie of wat hiervoor verantwoordelijk is ga ik me niet over uitspreken.
Ik heb een D200 en banding zie ik meestal niet maar als ik een lamp of een andere zeer plotse overgang van licht naar donker heb, is het er ALTIJD. (voorbeeldje op 200 iso: overzicht en 100% crop van de bovenste lamp).
Ter info (voor diegenen die nog tegen het modewoord "banding" kunnen) - ik heb een goede A4 print van bovenstaande foto laten maken en daarop is de banding helemaal niet te zien (en ik heb mijn best gedaan).
Vandaag is het "banding",... gisteren was het "back-/frontfocus"...
Er zal altijd wel een nieuwe nega-hype gevonden/gemaakt worden door paniekhazen of "minder deskundigen"...
Hilarisch zijn de weeklanken van sukkels die hun camera slechts een paar uur in bezit hebben en al direct in hun broek doen.... en dan zonodig hun miserie nog op één of ander forum moeten gaan deponeren....
Wat mij opvalt is dat het altijd tot zo een sneeuwbal-effect moet leiden en dat sommigen geloven dat ze moeten meehuilen met de massa om "in" te zijn...
Voor dat soort individuen is het blijkbaar interessanter om (vermeende) technische mankementen te vinden, dan om goede foto's te maken...
Ge hebt het toch niet tegen mij hé Luc .
Ik ben het trouwens met je eens, maar erger nog vind ik de mensen die niet eens een D200 hebben en ook hun zegje moeten doen (van horen zeggen van het net, van een kennis van een vriend). Vandaar dat ik mijn bijdragen doe en er meteen bijzeg dat het dus maar een heel klein probleem is. En niet-geïnteresseerden kunnen nog altijd de topic met de titel "Nikon D200 & Banding" gewoon niet aanklikken .
Kris
Moest het wél zo zijn, dan zou ik je wél direct aangesproken hebben. Ofwel zou ik zelfs helemaal niet gereageerd hebben...
Niet reageren is trouwens vaak ook een statement...
Trouwens, ik treed je volledig bij hé. Jij relativeert nl. toch ook het "probleem".
Ik stak enkel de draak met dat soort paniekzaaiers in 't algemeen en natuurlijk vooral met het soort knullen die klagen zonder zélf enig probleem te hebben, erger nog, zonder de bewuste camera te bezitten...
Bovendien gaat mijn reactie niet alleen over "banding", maar over alle "hype-problemen" in 't algemeen.
Comment