Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 & Banding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200 & Banding

Hier een vb van een typisch banding. Gezien het mijn foto niets is, enkel een link naar de 100% crop:

De volledige foto was:

Hier nog een vb:

Frans
    Last edited by frans_vdm; 12 februari 2006, 14:27.

Comment

Deze artifacts lijken mij zeer subtiel, en zonder forse sharpening of thresholding kan ik die zelfs niet waarnemen op mijn PC. Tenzij ik het resultat van een RAW opname kan zien blijf ik ervan overtuigd dat dit eerder een compressie artefact is waarbij de laagste DCT componenten nogal grof gekwantiseerd werden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erdna
        Kan iemand een foto posten (of een deel daarvan) dat die banding vertoont?
        al eerder geplaatst
        bestanden gecomprimeerd

http://www.stich.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erdna
          Deze artifacts lijken mij zeer subtiel, en zonder forse sharpening of thresholding kan ik die zelfs niet waarnemen op mijn PC. Tenzij ik het resultat van een RAW opname kan zien blijf ik ervan overtuigd dat dit eerder een compressie artefact is waarbij de laagste DCT componenten nogal grof gekwantiseerd werden.
          Wees gerust, ze zijn echt aanwezig ook in de RAW files. Ik heb zo een RAW file maar gezien het geen foto van mij is kan ik hem hier niet plaatsen. Die banding zit echt in het analoog gedeelte zijnde de sensor. Vandaar dat het zo moeilijk is om er aan te verhelpen.

Maar nogmaals, met een beetje NR in capture 4.4 wordt dit bijna volledig weggewerkt. Voor mij wordt het zeker geen reden om mijn D200 niet te bestellen.
          Frans

Comment

Die banding is zeker de moeite niet om over te spreken, maar wat ik schreef (en veronderstel) heeft niets met het analoog deel te maken. Het gaat over de manier waarop de gedigitaliseerde data worden verwerkt Zie ook http://www.kenrockwell.com/nikon/d200-banding.htm

Comment

Hmmm... Ken Rockwell is wel grappig (al beseft hij het waarschijnlijk zelf niet) maar kan van tijd ongelooflijke onzin uitkramen met een attitude alsof hij God Himself is.
              Ik heb een D200 en banding zie ik meestal niet maar als ik een lamp of een andere zeer plotse overgang van licht naar donker heb, is het er ALTIJD. (voorbeeldje op 200 iso: overzicht en 100% crop van de bovenste lamp).
              Geen probleem hoor, de D200 is schitterend en als ik hem een week kan missen laat ik die banding wel herstellen.
              Kris
              PS. Die banding gebeurt bij mij ook op lage iso's en bij correct belichte foto's. Wat velen beweren (o.a. de olijke grapjurk Ken), dat het enkel gebeurt op 400iso en bij fout belichte opnames (wat is dat trouwens) is gewoonweg fout.
              Last edited by krisd; 13 februari 2006, 09:19.

Comment

Ik heb hier ook een eigen mening over.

Ik weet ook iets over hardware en volgens mij is het bijna onmogelijk dat niet elke D200 dit probleem heeft. Tenzij Nikon de hardware heeft aangepast na de eerste reeks.

De Canon 5D heeft ook een banding probleem maar dan enkel in combinatie met de focus motor van de 50 1,4.
                Bij de D200 zit de oorzaak van de banding binnen in de D200.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                  Ik heb hier ook een eigen mening over.

Ik weet ook iets over hardware en volgens mij is het bijna onmogelijk dat niet elke D200 dit probleem heeft. Tenzij Nikon de hardware heeft aangepast na de eerste reeks.

De Canon 5D heeft ook een banding probleem maar dan enkel in combinatie met de focus motor van de 50 1,4.
                  Bij de D200 zit de oorzaak van de banding binnen in de D200.

Jan.
                  zal wel; heb banding op 200 iso.. MAAR op 600 foto's maar eentje met banding en zichtbaar in donkere partij.
                  http://www.stich.be

Comment

In de beelden van een klein aantal D200 camera's uit de eerste productie serie kan, onder omstandigheden van extreem contrast, een verticaal lijnenpatroon zichtbaar zijn. Onder normale opname omstandigheden treedt dit patroon niet op.
                    Dit lijnenpatroon is alleen zichtbaar wanneer het beeld getoond wordt op een computerscherm en uitvergroot wordt tot meer dan 100%. De vorm van het patroon varieert afhankelijk van ISO-instelling, maar treedt niet op bij 100 ISO. Bij afdrukken wordt het patroon pas zichtbaar op afdrukken groter dan A3 (297 mm x 420 mm). Dit probleem zal dus geen invloed hebben op algemene fotografie en print.

Wanneer u dit probleem ondervindt, neemt u dan contact op met uw plaatselijke Nikon serviceafdeling.
                    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

In de beelden van een klein aantal D200 camera's uit de eerste productie serie kan, onder omstandigheden van extreem contrast, een verticaal lijnenpatroon zichtbaar zijn. Onder normale opname omstandigheden treedt dit patroon niet op.
                      Dit lijnenpatroon is alleen zichtbaar wanneer het beeld getoond wordt op een computerscherm en uitvergroot wordt tot meer dan 100%. De vorm van het patroon varieert afhankelijk van ISO-instelling, maar treedt niet op bij 100 ISO. Bij afdrukken wordt het patroon pas zichtbaar op afdrukken groter dan A3 (297 mm x 420 mm). Dit probleem zal dus geen invloed hebben op algemene fotografie en print.

Wanneer u dit probleem ondervindt, neemt u dan contact op met uw plaatselijke Nikon serviceafdeling.

En de rares occasions, un motif de lignes verticales peut apparaître sur les images extrêmement contrastées. Ce phénomène est uniquement observable avec un nombre limité d'appareils photo D200 datant du début de la production. Dans des conditions normales de prise de vue, ce motif n'apparaît pas sur les images.

Ce motif est visible uniquement lorsque l'image est agrandie sur un écran d'ordinateur à un rapport supérieur à 100%. L'aspect de ce motif peut varier en fonction de la sensibilité utilisée. Par exemple, il n'apparaît pas si la sensibilité est réglée sur 100 ISO. Il est quasiment imperceptible sur les images imprimées au format A3 (297 mm x 420 mm) ou inférieur, entraînant peu de répercussions sur la photographie et l'impression générales.

Si vous avez observé ce phénomène sur vos images, veuillez contacter votre représentant agréé Nikon. Nikon règlera le niveau de sortie de l'image pour que le motif de lignes devienne imperceptible.
                      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Dank U Otto. Dank U Otto. Merci Otto.

Ik vrees dat hier wat olie op het vuur ga gooien, maar: ik zou GEEN genoegen nemen met de uitleg van Mr. Nikon. Dit is een serieuze constructiefout, en ze is er niet helemaal uit te krijgen door te foefelen met de gevoeligheid van de chip zoals ze nu proberen. In feite schandalig dat dit door de mazen van het test-net glipt, zeker bij een constructeur die kwaliteit hoog in het vaandel voert. I'm sorry, maar plaatjes zoals hierboven (die garagepoort) zijn de naam Nikon onwaardig. Point, à la ligne.

Moest ik zo'n pics krijgen, dan gaat de camera retour Nikon en eis ik mijn geld terug. En mochten ze dat weigeren "omdat een beetje banding normaal is " dan zou ik zelfs gerechtelijke stappen durven nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
                          Onder normale opname omstandigheden treedt dit patroon niet op.
                          Dit is de officiële Nikon uitleg, die spijtig genoeg niet waar is .
                          Desalniettemin is het geen groot (en zowiezo een zeldzaam) probleem en wordt het zwaar overroepen in de meestel gevallen. Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                            Dit is de officiële Nikon uitleg, die spijtig genoeg niet waar is .
                            Desalniettemin is het geen groot (en zowiezo een zeldzaam) probleem en wordt het zwaar overroepen in de meestel gevallen. Kris
                            Je moet rekening houden dat er 2 soorten banding zijn(er wordt dacht ik zelfs van 3 soorten gesproken). Nl.
                            - Deze van de eerste reeks, die zich vrij duidelijk manifesteerd(zoals die garage van axat) practisch over de volle hoogte van de foto, die toch imo geen extreem belichtte foto is. Dit is ook vermoedelijk een camera van de eerste reeks.
                            - Het vb dat ik heb gepost(Nachtelijke straatverlichting die sterk overbelicht is tov de omgeving) is de tweede, waar de banding enkel in de overgang te zien is bij sterke uitvegroting.(Mijn camera is van eind jan)

Ik vermoed dat ze bij Nikon, voor het ogenblik situatie 1 naar situatie 2 kunnen verbeteren maar nog niet volledig kunnen weghalen. Ik ben van plan om nog een tijdje te wachten daar het me niet stoort voor de ogenblik(is raar en extreem) maar ik zit dan ook in de tweede situatie.
                            Binnen een half jaar zullen ze het wel onder controle hebben en een goede oplossing hebben voor beide situaties.

In een geval zoals bij Axat weet ik niet, nu binnen doen om misschien een halve oplossing te hebben en misschien binnen een half jaar terug te moeten binnen doen of wachten tot dan.

Laat in ieder geval je beslissing en het resultaat weten.

Hubert
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik ben in jouw situatie Hub (heb linkjes naar een voorbeeld van mij gepost), en ga ook nog wachten. Ondertussen lekker foto's maken .
                              Kris

Comment

Hubert,

Wat is uw serienummer ?

Mijn is 4010002

Comment

Working...
                                X