Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuiltje in lenszoeker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vuiltje in lenszoeker

Je topic is idd wel vervelend gekaapt. Maar goed, terug on topic.
    Vuiltjes zichtbaar in de zoeker zitten regelmatig op de spiegel. Wat dan kan helpen is je spiegel eens stevig uitblazen met een blaasspeertje. Je hebt dan wel veel kans dat je je sensor zal moeten kuisen wegens rondvliegend stof.
    Maar je zoeker stofvrij houden lijkt me moeilijk. Ik heb er zelf ook last van.
    Last edited by ODB; 29 januari 2006, 19:25.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Dankje ODB,

Dat is eindelijk een antwoord op mijn vraag
      Nikon D70 + Tamron 28-300

http://photobucket.com/albums/f308/RimD70/

Comment

Zelfs Nonkel Bill geeft raad op http://www.microsoft.com/windowsxp/u...rcleaning.mspx
        Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Haai8,

Dank je wel

Word dit gekaapte draadje toch nog leuk

Comment

Ik heb sinds daarnet hetzelfde voor op m'n D70s.
            Vuiltje(s) zit niet op het objectief, en niet op de spiegel, ook niet op de sensor.
            Waar zit het dan wel? Op de zoeker (juiste woord?), dat plaatje boven de spiegel. Na wat blazen en lichtjes afvegen is het weg.

Nu mijn vraag:
            Kan het kwaad de spiegel en dat zoekertje af te kuisen met een klein doekje?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vulture
              Ik heb sinds daarnet hetzelfde voor op m'n D70s.
              Vuiltje(s) zit niet op het objectief, en niet op de spiegel, ook niet op de sensor.
              Waar zit het dan wel? Op de zoeker (juiste woord?), dat plaatje boven de spiegel. Na wat blazen en lichtjes afvegen is het weg.

Nu mijn vraag:
              Kan het kwaad de spiegel en dat zoekertje af te kuisen met een klein doekje?
              Beter met een goed blaaskwastje of perslucht (spuitbus), aan de spiegel en vooral matglas komen is altijd delicaat.
              Ik denk dt jij met zoekertje "matglas" bedoelt.

Comment

Maandagavond had ik cursus Fotografie vervolg bij de Kreatieve Vorming.

We krijgen les van een professionele fotograaf, dus hem ook even de vraag gesteld en hem door de zoeker laten kijken....

Is dus een bekend probleem. Niet al te veel aan te doen, is erg lastig om te verhelpen. Kan daarna ook weer terug komen.

Ook het feit dat de mijne eens is gevallen, waardoor er verf loskomt, draagt mede bij aan deze materie.

Ik probeer het nog eens met "blazen" en dan zal ik er verder mee moeten leven....

Comment

Ik heb zelfde probleem (gehad), op zich is het simpel, het vuiltje of haartje zit waarschijnlijk op de spiegel of op het matglas.
                  Indien op spiegel is het zeer eenvoudig uit te blazen of te reinigen met pecpads en eclips, geen enkel risico.
                  Indien op matglas: doe jezelf een lol, indien je het niet uit kan blazen: afblijven, het matglas is ZEER gevoelig voor alles, en krast en vlekt in no-time.
                  Er is een oplossing maar die grijpt heftig in, namelijk matglas verwijderen en ook deze met pecpads en eclips schoonmaken, maar dat heeft zeer grote nadelen omdat het bijna onmogelijk is om dit echt 100% schoon uit te voeren, de sensor cleanen is kinderspel vergleken met het cleanen van matglas.

Indien iemand geinteresseerd is kan ik wel aangeven hoe je zonder risco het matglas verantwoord verwijderd en opnieuw inzet.

Comment

Wat je ook doet BLIJF VAN HET MATGLAS !!!!!! Dit krijg je namelijk zelf nooit meer schoon.En ik spreek uit ondervinding.
                    Marc

Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spotterke
                      Wat je ook doet BLIJF VAN HET MATGLAS !!!!!! Dit krijg je namelijk zelf nooit meer schoon.En ik spreek uit ondervinding.
                      Daarom laat ik het dus ook maar zo, ik zal er wel aan wennen

Comment

Zichtbaar vuil in het zoekerbeeld kan niet komen van de spiegel, enkel van het matglas.
                        Een erg vervuilde spiegel kan hoogstens een wat donkerder zoekerbeeld opleveren, maar zal als dusdanig niet te zien zijn in de zoeker als "vuil".
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

Comment

Working...
                        X