Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensorcleaning met tape

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sensorcleaning met tape

Is er eigenlijk een zaak in Belgie die die E2 vloeistof aanbiedt? De swabs en pecpads is geen probleem, maar wb de reinigingsvloeistof vind ik precies enkel de gewone eclipse...

Iemand een tip?
    Mvg, Fre

Comment

ik koop dat online: http://www.micro-tools.de/

Comment

Bedankt

Voor zij die in de buurt wonen: Ondertussen ook nog eentje gevonden (die ook de E2 hebben) in herentals, daar af te halen:
        C&R bvba

Waarschijnlijk zal geheugenkaart.be en ander zaken dat spul binnenkort ook wel aanbieden zeker? Vreemd dat bij konijn de swabs wel verkocht worden maar niet de eclipse of E2 vloeistof (staat alleszinds niet op de site)...
        Mvg, Fre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harre Bekijk bericht
          Nu heb ik mijn camera (350 D) is effe nader bekeken, en ik heb ontdekt dat het stof zich bevindt BOVENAAN in mijn camera, op het "glaasje" waar precies de AF punten opstaan.
          Ik hoop dat ik me duidelijk heb uitgedrukt.

Nu heb ik enkele vraagjes :
          1. Is dit mogelijk??
          2. Is dit ook te reinigen volgens de tape methode? Want dat lijkt me niet zo makkelijk daar dit "glaasje" zich eigenlijk in een hoek van 90 graden bevind
          t o v de opening!
          3. Heeft dit stof op dat glaasje eigelijk een effect op mijn foto?

Graag jullie wijze raad om dit probleem te verhelpen.....
          Opgelet met het matglas . Het bevat meestal zeer fijne groefjes, die bij de minste aanraking (vingers, wattestaafjes, tape, ...) bevuild geraken en dat krijg je ONMOGELIJK nog in orde. Ik heb er (in mijn analoge periode) ooit een body mee verknoeid! Sindsdien blijf ik er af en komt enkel nog een stevige blaaspeer in aanmerking!

Geregeld blazen met een blaaspeer (camera naar onder gericht) voorkomt opstapeling van stof in de body en vermindert het risico van stof op sensor en op matglas!

Groetjes, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Heb zelf nog geen ervaring met sensorreiniging, spreek me dus hier niet uit over welke methode te gebruiken.

Deze site biedt wel een mooi overzicht van de bestaande opties met hun pro's en contra's

Comment

Juist effe wat tape gehaald en direct mijn sensor zuiver gemaakt. Spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb.
              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                ...rechtsonder in een hoekje van de sensor ben ik net niet geraakt...

'Spateltje' maken met oude bankkaart...
                DVC

Comment

ik heb geweldig veel vuil op mijn "focus screen" bovenaan in mijn camera. Maar dat bevind zich dus eigelijk in een hoek van 90° tov de lens. Weet er iemand een mogelijkheid om daarop de tape goed aan tedrukken? Op de sensor gaat dat met kartonnetje ofzo, maar dat is niet te doen met die hoek van 90°

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harre Bekijk bericht
                    ik heb geweldig veel vuil op mijn "focus screen" bovenaan in mijn camera. Maar dat bevind zich dus eigelijk in een hoek van 90° tov de lens. Weet er iemand een mogelijkheid om daarop de tape goed aan tedrukken? Op de sensor gaat dat met kartonnetje ofzo, maar dat is niet te doen met die hoek van 90°
                    ik zou met dien tape van mijn spiegel en matglas afblijven
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      ik zou met dien tape van mijn spiegel en matglas afblijven
                      Inderdaad! Zie ook mijn eerdere reactie in dit topic:

Opgelet met het matglas . Het bevat meestal zeer fijne groefjes, die bij de minste aanraking (vingers, wattestaafjes, tape, ...) bevuild geraken en dat krijg je ONMOGELIJK nog in orde. Ik heb er (in mijn analoge periode) ooit een body mee verknoeid! Sindsdien blijf ik er af en komt enkel nog een stevige blaaspeer in aanmerking!

Geregeld blazen met een blaaspeer (camera naar onder gericht) voorkomt opstapeling van stof in de body en vermindert het risico van stof op sensor en op matglas!
                      Groetjes, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                        Zelf gebruik ik dust-aid en/of pecpads met eclypse vloeistof.
                        Soms bij een enkele dustbunnie is blazen met een peer al genoeg.

Voor de 400D best geen Dust-Aid gebruiken (dus veronderstel ik ook best niet de scotchtape methode... zelfde principe).

Er bestaat trouwens speciale eclypse vloeistof voor toestellen zoals de 400D.

waarom doe je dit best niet voor een 400D?

Comment

Je moet E2 eclipse gebruiken voor een 400D, omdat er op het AA filter een tin-oxide coating zit. De standaard eclipse is te aggressief voor deze coating.
                          Wat je waarop mag gebruiken staat in deze tabel.

Comment

Working...
                          X