Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensorcleaning met tape

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sensorcleaning met tape

Met zo'n glasbak wil ik niet rondlopen, maar ja.

Ik zou NOOIT gebruik maken van de tape cleaning. Dit is veel te gevaarlijk voor je CCD. Je kan er lijm op achter laten of deeltjes van de coating weghalen met de tape, zeker na veelvuldig gebruik. Ik drop mijn camera's bij canon voor een schoonmaakbeurt.

Kris
    BD0221BE
    Kris Schoeters Efotostudio modellenportaal
    EOS1DmkII,EOS1Ds mkII,17-35 2.8 L, 24-70 2.8 L, 70-200 2.8 L IS USM, 20-35 2.8L, 580EX + Booster, 50mm 1.0 L, 50mm 1.4 USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blackice
      Ik drop mijn camera's bij canon voor een schoonmaakbeurt.
      Kan je hier misschien iets meer over vertellen? Waar drop je 'm, hoe lang ben je 'm kwijt, is 'm proper en hoeveel vragen ze ervoor -- zomaar enkele dingen die mij interessant lijken om te weten

Merci!
      Groeten, David

Comment

blackice:
        Leuk om weten is dat je CCD steeds beschermd is door een glazen filter. Dus, je komt nooit rechtstreeks in contact met het CCD-oppervlak, gelukkig maar, anders had het kuisen met tape of met vloeistof wel een paar serieuze problemen veroorzaakt.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

@Verseg

Waarom zou mijn glasbak een joke zijn? Wie mij kent weet dat ik graag optimale optiek gebruik. Al gebruik je ze niet vaak (en slijten doen ze ook niet in de kast) voor sommige effecten heb je een heel specifieke lens nodig. Het is net als met luidsprekerboxen op een audioinstallatie, maar dan anders ;-)
          Ik heb mezelf wel de grens gesteld dat als het niet meer in de Pelicase past moet er weer eens iets vanaf...

@ Blackice
          Hoe kom je nou op het rare idee dat ik met al mijn lenzen tegelijk ga rondlopen?
          Wat betreft je ccd reinigen: als jij fijn bij Canon binnengaat iedere keer als er een stofje op je ccd of cmos zit... ga fijn je gang. Ik zou het laatste jaar mij camera al 12 weken zijn kwijtgeweest of een complete vakantie aan wachttijd zijn verloren had ik iedere keer te schijterig geweest om zelf de ccd schoon te maken.
          Zoals je had kunnen merken als je vaker binnen gaat bij verdelers gaat het ccd cleanen met natte zooi regelmatig mis en dan kun je nog een keer een vrije middag investeren... Bij mij is het in 200x slechts 1x niet 100% verlopen en dat was in 1 minuutje hersteld met een nieuw stukje tape.

Kort samengevat: als je gebrek aan ervaring hebt hoef je niet gelijk gebrek aan respect te krijgen t.a.v. mensen die dat wel hebben.
          Last edited by Spanjaart; 27 oktober 2005, 01:52.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blackice
            Ik zou NOOIT gebruik maken van de tape cleaning. Dit is veel te gevaarlijk voor je CCD. Je kan er lijm op achter laten of deeltjes van de coating weghalen met de tape, zeker na veelvuldig gebruik. Ik drop mijn camera's bij canon voor een schoonmaakbeurt.
            Kris
            Amaai, moest ik iedere keer mijn camera moeten binnendoen! Bij macro opnames waarbij het diafragma bijna altijd volledig toestaat zie je de minste onregelmatigheden op je foto. Al tientallen keren heb ik met de gewone cleaning gewerkt maar sinds ik de tape gebruik is de sensor voor het eerst volledig zuiver en dit in een rekort tijd. Deze week waren 2 vlekjes te zien en binnen de minut was dit terug opgelost. Even de spiegel opgeklapt en met de tape 1 maal erin geweest en het was oké.

Al die reactie's over ik zou het nooit doen komen van degenen die het nog nooit gedaan hebben en gewoon niet weten waarover ze spreken. Je moet ook je tape daar niet gaan opduwen alsof hij er nooit meer af mag! Laat hem gewoon even aantippen en trekt hem traag eraf en je sensor is echt zuiver.
            Weg met al die dure oplossingen. Tape kost je niets!

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
              Amaai, moest ik iedere keer mijn camera moeten binnendoen! Bij macro opnames waarbij het diafragma bijna altijd volledig toestaat zie je de minste onregelmatigheden op je foto. Al tientallen keren heb ik met de gewone cleaning gewerkt maar sinds ik de tape gebruik is de sensor voor het eerst volledig zuiver en dit in een rekort tijd. Deze week waren 2 vlekjes te zien en binnen de minut was dit terug opgelost. Even de spiegel opgeklapt en met de tape 1 maal erin geweest en het was oké.

Al die reactie's over ik zou het nooit doen komen van degenen die het nog nooit gedaan hebben en gewoon niet weten waarover ze spreken. Je moet ook je tape daar niet gaan opduwen alsof hij er nooit meer af mag! Laat hem gewoon even aantippen en trekt hem traag eraf en je sensor is echt zuiver.
              Weg met al die dure oplossingen. Tape kost je niets!

Frans

Hehe,

Eindelijk eens een keer een beetje bijval.
              Het blijft mij ook verbazen dat er altijd weer mensen zijn met allerlei dramaverhalen wat er allemaal wel niet verkeerd kan gaan, zonder iets ook maar een keer gebrobeerd te hebben.

Frans bedankt

alex
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Enrique
                ... dus toestel (Canon 10D) maar binnen gedaan bij fotograaf ...
                Heb vandaag de offerte gekregen voor herstel ... € 788 ... viel plat achterover ...
                Ik zou toch maar eens bij een andere "fotograaf" te rade gaan want dit is pure diefstal imho!!

Comment

ik heb zonet mijn sensor gereinigd met de TAPE methode......
                  Nu heb ik moeten vaststellen dat het vuil niet op mijn sensor zit blijkbaar, want, na de tapereiniging heb ik net even veel stof als daarvoor!

Nu heb ik mijn camera (350 D) is effe nader bekeken, en ik heb ontdekt dat het stof zich bevindt BOVENAAN in mijn camera, op het "glaasje" waar precies de AF punten opstaan.
                  Ik hoop dat ik me duidelijk heb uitgedrukt.

Nu heb ik enkele vraagjes :
                  1. Is dit mogelijk??
                  2. Is dit ook te reinigen volgens de tape methode? Want dat lijkt me niet zo makkelijk daar dit "glaasje" zich eigenlijk in een hoek van 90 graden bevind
                  t o v de opening!
                  3. Heeft dit stof op dat glaasje eigelijk een effect op mijn foto?

Graag jullie wijze raad om dit probleem te verhelpen.....

Comment

1. Is dit mogelijk??
                    ja, dit is dan het stof dat op je 'focusing screen' zit. Als er hier stof op zit, dan moet je dat kunnen zien door je zoeker maar aangezien dat stof niet op de sensor zit, heeft het helemaal geen effect op de foto

stof dat je kan zien door de zoeker, zit dus nooit op je sensor. toch kan je dit stof best weghalen, want af en toe valt het stof dan eens van het matglasje (focusing screen) en dan kan het wel op de sensor terecht komen

2. Is dit ook te reinigen volgens de tape methode? Want dat lijkt me niet zomakkelijk daar dit "glaasje" zich eigenlijk in een hoek van 90 graden bevind
                    t o v de opening!
                    dit is op dezelfde manier te reinigen, maar iets lastiger soms, vooral om dat je bij sommige camera's echt achter een hoekje moet prutsen. Wat ik doe is een klein stukje plakband aan het uiteinde van een wattenstaafje hangen (zodat de plakzijde naar buiten is, en er geen stof meer van het wattenstaafje te zien is) en zo stofje per stofje wegnemen van het focusing screen.

3. Heeft dit stof op dat glaasje eigelijk een effect op mijn foto?
                    zie vraag 1
                    Last edited by Matthias; 10 september 2007, 07:51.
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Zoals ik reeds vroeg in het gelijklopende topic "censor cleaning" in de categorie camer's:

Wat met de tinoxide coating bij sensors, zoals die 400D? En wat met de sensor cleaning functie?

Kan met deze eigenschappen de tape methode ook ongestoord toegepast worden of kan bijvoorbeeld schade toegebracht worden aan de tinoxide-laag? Tot nu toe heeft nog niemand hierop kunnen antwoorden...

Mvg Fre
                      Mvg, Fre

Comment

sensorcleaning functie zal geen probleem opleveren
                        tinoxide coating, daar durf ik mij niet over uitspreken, wel heb ik gehoord dat natte reinigingsmethoden de 5D of 400D kunnen beschadigen dus ik zou scotch niet echt vertrouwen. Wat hier allemaal van waar is, daar spreek ik mij niet over uit. ik heb het gewoon gelezen

On those two camera models(5D & 400D), what you're cleaning is the dichroic "hot filter" coating on the front of the first low-pass filter. It appears that on the 5D, it is possible to accidentally strip the dichroic coating off while cleaning with a wet process.
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
                          Zoals ik reeds vroeg in het gelijklopende topic "censor cleaning" in de categorie camer's:

Wat met de tinoxide coating bij sensors, zoals die 400D? En wat met de sensor cleaning functie?

Kan met deze eigenschappen de tape methode ook ongestoord toegepast worden of kan bijvoorbeeld schade toegebracht worden aan de tinoxide-laag? Tot nu toe heeft nog niemand hierop kunnen antwoorden...

Mvg Fre
                          speciaal voor tinoxide gecoate sensors ontwikkelde Photographic Solutions E2, Eclipse 2 dus.

Comment

OK,
                            Eclipse E2 vloeistof dus, een "pottenlekkerke" en wat pec pads dus, ofwel de E2 in combinatie met de sensorswabs (wat duurder). Juist?

We zullen het risico maar niet lopen zeker...
                            Mvg, Fre

Comment

Zelf gebruik ik dust-aid en/of pecpads met eclypse vloeistof.
                              Soms bij een enkele dustbunnie is blazen met een peer al genoeg.

Voor de 400D best geen Dust-Aid gebruiken (dus veronderstel ik ook best niet de scotchtape methode... zelfde principe).

Er bestaat trouwens speciale eclypse vloeistof voor toestellen zoals de 400D.
                              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
                                OK,
                                Eclipse E2 vloeistof dus, een "pottenlekkerke" en wat pec pads dus, ofwel de E2 in combinatie met de sensorswabs (wat duurder). Juist?
                                Jep. Heel juist ! 10/10 !

Comment

Working...
                                X