Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensorcleaning met tape

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sensorcleaning met tape

welke tape exact te gebruiken?

wat zijn de voor en nadelen?

is er kans op permanente schade?

heb al wat rondgezocht, maar er staat maar weinig echte info. veel te veel bull**** die eigenlijk op niets slaagt.

dus mensen die het gebruiken, gelieve te reageren
    foto als spiegel of als venster?

Re: sensorcleaning met tape

Van tape heb ik al voor en tegenstanders gehoord. Nadeel is dat er af en toe plaksel op je sensor zou kunnen blijven hangen. Het voordeel is natuurlijk de lage kostprijs.
    Ik clean niet met tape, maar met eclipse + pecpads. Daar heb je het nadeel niet dat er plaksel kan blijven hangen. Qua kostprijs is het ook redelijk goedkoop: 10euro voor 100 pads, en 10 euro voor een flesje eclipse. Daarvoor moet je het dus niet laten.
    Op die manier is mijn sensor na 2min nagenoeg 100% proper.

Als ik jou was zou ik toch maar eens uitkijken naar eclipse+pecpad. Imho is dit nog steeds veiliger dan tape.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

PAREKIET,

het is de groene tape van sotch.
      Kijk hier maar : http://www.pbase.com/alex28/techniek
      Kijk even onderaan, daar staan wat foto's bij en een foto van de tape.
      Ik gebruik het al enkele jaren, zonder enig probleem.
      Als je dit met beleid doet kan er weinig verkeerd gaan.
      Er kan inderdaad soms wat residu achter blijven. Nieuw tapeje erover en het is weg.

Spanjaart gebruikt het ook al geruime tijd. Er zullen zeker tegenstanders zijn.
      Maar goed, ieder doet het op zijn of haar manier.

succes

alex
      Website : www.alextimmermans.com
      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

groene scotch magic tape dus?

kijk, ik ga binnenkort op reis.

als ik dat daar een paar keer van doen heb dan ist wreed simpel!

als het nu fout loopt, residu, dan gaat ie gewoon ter kuising naar de invoerder

Comment

moest ik eerst nog zon rolletje vonden..

het enige wat ik gevonden had was scotch magic tape op zon afrollertje.

ik heb de indruk dat het helemaal géén goed idee is om dat op een ccd te plakken.

als ik met men vingernagel over het glas glij dan VOEL ik waar de tape gezeten heeft!

Comment

ok even op glas getest.

stukje glas
            scotch tape magic erop
            zacht afgetrokken
            eens met men nagel over het oppervlak gegeleden: ik voelde een verschil

andere werkwijze:
            stukje glas
            schoonmaken met water en doek
            bloem op
            bloem aftikken
            geen spoor/tekening te zien

stuk glas schoon maken met water en doek
            scotch tape erop
            scotch tape er rustig afgetrokken
            minuutje laten liggen
            bloem erop
            bloem eraf getikt.

met dit als resultaat:

conclusies?
            er is iets, maar verder als dat ga ik me niet uitspreken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB
              Ik clean niet met tape, maar met eclipse + pecpads. Daar heb je het nadeel niet dat er plaksel kan blijven hangen. Qua kostprijs is het ook redelijk goedkoop: 10euro voor 100 pads, en 10 euro voor een flesje eclipse. Daarvoor moet je het dus niet laten.
              Vraagje, waar heb je die pecpads aan die prijs gevonden? €10 voor 100? Da's wel echt goedkoop, niet?

mvg,

Francis
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik heb met de groene tape in 3 jaar en zeker 100x cleanen nog NOOIT lijm op de sensor gehad. Wel bij kamertemperatuur gebruiken.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Als je het uiteindelijk éénmaal gedaan hebt, zal je zelf zeggen dat het niets inhoud, je moet er alleen voor zorgen dat je de instructies goed opvolgd, Bv. dat je batterij goed opgeladen is en zo, het kan ook goed zijn dat je het een paar keer moet herhalen tot het volledig naar je gedacht is, er zijn daar verschillende tools voor te koop, maar je kan het ook zonder noemenswaardige kosten, ik heb beroepsmatig regelmatig met dat soort problemen te maken (bij meetcameras in machienes dan) maar dat blijft hetzelfde, er is een manier die heel simpel is, maar dan moet je ccd wat boven het kadertje uitzitten (bij Canon weet ik dat niet) en dat is met scott magic tape (dat is van die tape die je verschillende malen kan vewijderen en die geen lijmresten nalaat een beetje zoals de beschermvelletjes die op je lcd schermpje hangen ter bescherming), je snijd een stukje van die tape wat langer dan je ccd zodat je een stukje kan overplooien en tegen elkaar plakken, dan moet je niet zitten foefelen om het nadien terug te verwijderen, dan plak je de tape gewoon op de ccd (niet hard drukken) en je trekt het er terug af,met wat geluk heb je de stofjes meteen mee,(dit is ook een van de manieren waarmee die lange ccd latten van dure prof scanners worden gekuist). Bij hardnekkig vuil kan je de ccd ook kuisen of ontvetten met isopropinol alcohol (deze alcohol heeft het bijkomende voordeel dat hij je ccd ontdoet van statische electriciteit die zoals je weet stof aantrekt) daarvoor kan je een rietje nemen en daar een stukje schuimrubber of iets dat pluisvrij is induwen, en zo met een klein beetje alcohol je ccd poetsen. nog een manier voor als je niet graag blaast, is een slangetje (zoals gebruikt bij aquariums en dergelijke) aan de slang van een stofzuiger verbinden en langs de andere kant kan je dan bijvoorbeeld het borstelje van een blaaspeertje gebruiken.
                  Maar zorg er vooral voor dat je comfortabel kan werken, een goede lamp en een goede loupe met een lang brandpunt zijn geen overbodige luxe.
                  En let erop er zal een tijd komen dat je dit karweitje graag doet, als je er maar kalm bij blijft, en bedenk, wat je zelf doet doe je meestal beter.
                  Sorry voor spellingfouten of vergeten lettertekens,maar ik ben nooit naar een nederlandse school geweest.

Comment

ik vraag me nu enkel af vanwaar dat spoor komt op men testglas?

je kan moeilijk ontkennen dat er niets gebeurd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                      ik vraag me nu enkel af vanwaar dat spoor komt op men testglas?

je kan moeilijk ontkennen dat er niets gebeurd is.
                      Geen idee, ik gebruik de tape methode en hij werkt prima. Het enige wat jij anders doet is dat je de tape een minuut laat zitten. Dat doe ik uiteraard niet. Ik ga de tape ook niet overmatig hard zitten aandrukken, het is erop en direct er weer vanaf. Op de foto's is er direct geen vuil meer te zien. Of het nu een perfecte manier is, of toch net niet, het werkt voor mij.

Edit: Ik heb zojuist ook even een test gedaan. Ik heb nog een ongebruikt UV-filter liggen omdat daar een klein krasje inzit. Deze heb ik eerst even goed schoongemaakt door hem even in een spiritus-bad te leggen (kan slecht zijn voor de coating, maar dat boeit hier niet) Tape erop, tape eraf, bloem erop en eraf tikken. Resultaat: een schoon uv-filter met hier en daar een restje bloem aan de randen. Geen verschil met waar het tape heeft gezeten.

Als je de tape wat langer op glas laat zitten blijft er soms inderdaad wat lijmresten achter, nieuw stukje tape erop en eraf en het is weg. Op mijn sensor is het echter nog nooit gelukt lijm achter te laten.
                      Last edited by Stefan16384; 28 augustus 2005, 12:20.

Comment

Heb geen enkele ervaring met beide methodes (ben nog aan het sparen voor mijn eerste DSLR), maar zou het niet kunnen dat de bloem blijft liggen door de statische elektriciteit die je zojuist opgewekt hebt door de tape eraf te trekken, of ligt er echt een laagje "plak" op het glas?
                        Apple Inc. rulez

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                          Geen idee, ik gebruik de tape methode en hij werkt prima. Het enige wat jij anders doet is dat je de tape een minuut laat zitten.
                          neen, tape erop, tape eraf en dan pas een minuut laten liggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaske
                            Heb geen enkele ervaring met beide methodes (ben nog aan het sparen voor mijn eerste DSLR), maar zou het niet kunnen dat de bloem blijft liggen door de statische elektriciteit die je zojuist opgewekt hebt door de tape eraf te trekken, of ligt er echt een laagje "plak" op het glas?
                            als je de foto bekijkt blijkt juist dat de bloem op het 'tapespoor' minder goed blijft liggen!

Comment

Na de herstelling van m'n FUJI S2, had ik enorm veel stof op m'n sensor !!!
                              (N.B. de herstelling behelsde de "vervanging van m'n sensor" - kan je nagaan hoe 'zuiver' daar gewerkt wordt )

Een beetje stof stoort mij echt niet, dat retoucheer je zeer vlug en gemakkelijk weg. Maar dit was echt te gortig !!! Dus, zoals zovelen hier aanraden, een uit de kluiten gewassen blaaspeer gekocht en dan maar duchtig stof blazen. Resultaat ? Het stof lag gewoon elders - er was m.i. zelfs wat stof bijgekomen...
                              Dus toch maar Scotch Magic Tape proberen (ik had wel Pecpads, maar geen Eclipse-vloeistof bij de hand). Eerst getest op een spiksplinternieuwe, mooi gecoate HOYA-filter. Met verschillende stukjes tape wel zeker 50 maal op- en afgetrokken... Geen verandering merkbaar...

Dan maar op de sensor. Eerst foto van wit blad met hoog diafragma, en daarna één plakkertje - EEN ! Alle stofdeeltjes waren weg
                              Alleen onderaan waren er een paar ontsnapt (waarschijnlijk mijn plakker niet mooi gepositioneerd?). Nog een plakkertje erop en eraf en... ik had een gloednieuwe sensor

Ik weet dat nogal wat 'respectabele' forumleden hier deze methode afkeuren. Dat is hun goed recht en ik ga hen niet tegenspreken. Zoals elke methode zal ook deze methode wel zijn "gevaren" inhouden, maar voor mij werkte ze perfect en ik ga ze de volgende maal zeker weer toepassen. Als het dan wel slecht afloopt, zal ik het eerlijk melden

Greetz, Kariboe

P.S. Wel "verse" tape gebruiken !!! Ik bedoel : geen SCOTCH die al jaren in je lade ligt. En zeker niet toepassen bij hoge temperaturen i.v.m. de lijm. Maar dat lijkt me nogal wiedes...
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Working...
                              X