Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blauwere lucht, Polarisatie filter ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Blauwere lucht, Polarisatie filter ?

Ik heb mss wel een stomme vraag over die polarisatiefilters, maar ik ken er zelf (nog) niet zo geweldig veel van (en het is nogal nutteloos om daarvoor een nieuwe thread op te starten):

Ik zie hier dat je met polarisatiefilters erg knappe foto's kan nemen en vooral het feit dat deze reflecties van water enz weghaalt (of toch aanpakt) zorgt ervoor dat ik me er ook één wil aanschaffen begin volgende maand. Maar klopt het dat je zo'n filter constant moet bijdraaien? Ik dacht dat die over het hele oppervlak alles gelijk aanpast, maar iemand vertelde me dat het niet zo is en dat er een donkere en lichtere zijde op de filter is.
    || Canon EOS 1000D + 18-55mm IS + 55-250mm IS + Sigma 50mm f1.4 + Canon EFS 17-55mm IS + Walimex Pro 8mm + Metz Mecablitz 48 af-1 ||
    ~Nothing is true, everything is permitted~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris-Canon Bekijk bericht
      Ik heb mss wel een stomme vraag over die polarisatiefilters, maar ik ken er zelf (nog) niet zo geweldig veel van (en het is nogal nutteloos om daarvoor een nieuwe thread op te starten):

Ik zie hier dat je met polarisatiefilters erg knappe foto's kan nemen en vooral het feit dat deze reflecties van water enz weghaalt (of toch aanpakt) zorgt ervoor dat ik me er ook één wil aanschaffen begin volgende maand. Maar klopt het dat je zo'n filter constant moet bijdraaien? Ik dacht dat die over het hele oppervlak alles gelijk aanpast, maar iemand vertelde me dat het niet zo is en dat er een donkere en lichtere zijde op de filter is.
      ja is zo , je moet draaien tot dat je de donkerste zijde hebt , dus daar altijd even opletten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
        ja is zo , je moet draaien tot dat je de donkerste zijde hebt , dus daar altijd even opletten
        Ben je dan niet meer met de filter bezig dan met het nemen van foto's?
        En zie je het verschil tussen de donkere en lichte zijde duidelijk?
        || Canon EOS 1000D + 18-55mm IS + 55-250mm IS + Sigma 50mm f1.4 + Canon EFS 17-55mm IS + Walimex Pro 8mm + Metz Mecablitz 48 af-1 ||

Comment

Je hebt helemaal geen donkere en een lichte zijde aan een polarisatiefilter, dat heb je aan een verloopfilter.

Aan de hand van waar het licht vandaan komt, kan je meer of minder polariseren, maar normaal gezien werkt dat over het ganse beeld, je kan een polarisatiefilter gebruiken om allerlei redenen, sommigen doen het omdat de lucht er mooier blauw uitziet (kwestie van smaak), anderen doen het omdat je er diepere kleuren door krijgt over andere delen van de foto, maar je kan er ook reflexies mee wegwerken Bv. op glas of water, dus iedereen koopt hem met een bepaald doel voor ogen, en dat is voor velen verschillend.

Polariseren vraagd wel wat kennis van zaken, en lukt niet steeds zoals je het zelf zou willen, je bent afhankelijk van de richting van het licht, en van nog een aantal factoren, maar ziet redelijk goed door je zoeker wat je kan verwachten, al heb ik wel de indruk dat wat je ziet steeds nog wat wordt versterkt.

Een uitzondering is polariseren op een groothoek, daar is de polarisatie niet over het ganse vlak evenredig, maar dat is een ingewikkelde optische uitleg, die ik mezelf en jou maar zal besparen.

Zo een filter moet je wel wat aan draaien, maar is na wat oefenen kinderspel, vergeet ook niet dat je er minstens één stop aan licht mee verliest, er wordt beweerd dat je bij de ene meer lichtverlies hebt dan bij de andere, maar ik heb alleen ervaring met Nikon polarisatiefilters.

Comment

Ben je dan niet meer met de filter bezig dan met het nemen van foto's?
            Als ik een polarisatie filter gebruik dan is dat vrijwel zonder uitzondering op maximaal effect.
            Dus heb ik een streepje in de voorste ring gekrast zodat ik er tijdens het maken van de compositie niet aan hoef te draaien.

Comment

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu heb ik al een idee waar ik aan begin als ik zo'n filter in huis haal ^^.

Comment

Working...
              X