Wie heeft er ervaring met de 'Pentax Imagesensor Cleaning Kit'? Het betreft hier een systeem van Pentax om de sensor te reinigen. Is dit wat?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Pentax Imagesensor Cleaning Kit
Collapse
X
-
-
Re: Pentax Imagesensor Cleaning Kit
Niemand ????
http://www.studio73.be/content/studi...ct_tn/4313.jpg
Blijkbaar de 'kuismethode' bij De Beukelaer ?!?Homo Sapiens Pentaxiensis
-
't Schijnt goed te zijn, allicht beter dan de methode met de blaasbalg, maar ik heb het nog niet geprobeert. Allicht omdat m'n camera tot nu relatief stofvrij bleef... Zelfs m'n oude *istDS die een fameus aandeel aan stof en vocht te verwerken kreeg (Peru, Zambia en Costa Rica) kon telkens met een blazer stofvrij gemaakt worden. Hout vasthouden...
Iedere feedback interesseert me wel, maar ik vrees dat het bereik van Pentax in de lage landen (en zeker op dit forum) er iets te klein voor is opdat je antwoord zal krijgen. Mss moet je de vraag eens op internationalere fora stellen? Ik denk aan pentaxforums.com en de fora bij dpreview.com. Hoewel, ook daar las ik er nog niet over, maar ik kan het gemist hebben...
hth, WimLife's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Comment
-
Even dit topic nieuw leven inblazen. Ik heb immers de cleaning kit zelf aangekocht. Er was wat overtuigingswerk bij De Beukelaer nodig (via een hier niet onbekende Mediamarkt werknemer die de cleaning kit ook gebruikt) voor ze 't zaakje bij Pentax Japan bestelden, maar intussen heb ik 'm.
Ik heb m'n sensor een opkuis gegeven, en ik moet zeggen dat dit systeem het makkelijkste is dat ik tot nu tegenkwam.
Met een simpele adhesieve stempel op een voldoende lang stokje stempel je het stof gewoon weg. Tussen iedere stempelbeurt druk je de stempel op een nog adhesiever velletje papier om het stof van de stempel te verwijderen. Het stempelvlak heeft een rechte kant om netjes tot aan de rand van de sensor en in de hoekjes te kunnen, en de vorm zit ook aan het andere uiterste van het stokje zodat je steeds duidelijk kan zien hoe je stempel in de camera zit. Op het stokje zit ook een markering die aangeeft hoe diep het stokje dient te zitten opdat het de sensor raakt. Dat maakt het net iets handiger de stempel juist op de sensor te mikken.
Met de velletjes die bij de kit zitten kan je een hele tijd voort, maar mocht je ze allemaal opgebruiken, dan moet je wel een volledige nieuwe kit kopen... Da's wel 't grootste nadeel, hoewel ik verwacht dat ik de eerste jaren wel zal toekomen. Ander nadeel is dat je één velletje in principe voor twee opkuisbeurten zou kunnen gebruiken, maar dat je niet aan een velletje kan zien in welke mate het al werd gebruikt (tenzij je sensor supersmerig was).
Ik ben in elk geval erg blij met deze oplossing en kan ze van harte aanbevelen aan alle DSLR gebruikers. In principe werkt het evengoed bij alle merken, hoewel ik niet weet of de markering op de stempelstok voor alle merken op de juiste plaats staat, maar da's een detail.
Als je er eentje kan bemachtigen, zeker aan te bevelen!!
WimLife's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Comment
Comment