Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blauwere lucht, Polarisatie filter ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Blauwere lucht, Polarisatie filter ?

Haai,

Ik was een beetje aan het neusen in een fotoboek en daar gaven ze devolgende tip :

"gebruik een polarisatie filter om diepe blauwe lucht & zee te verkrijgen."

Klopt dit ?

Ik ga namelijk deze zomer een trip doen in de verenigde staten (Texas ed) en wilde graag mooie contrastrijke foto's. Ik las dat B&W best goede kwaliteit filters aflevert.

Verder nog iemand tips ? Do's of Dont's ?

(Voorbeelden : http://www.basmeelker.nl/gallery/thu...album=5&page=7) <- Dit zijn eigenlijk de foto's die ik zou willen verkrijgen qua contrast en kleurverzadiging.
    Much to learn I still have!

Re: Blauwere lucht, Polarisatie filter ?

Hi,
    Dat klopt inderdaad... Zelf gebruik ik een slim model van B&W.
    Het filter werkt het beste wanneer ik 90 graden tov de zon sta.
    Het filter haalt de schittering weg van oa water of glas ed...
    Samen met een voorzetfilter is de circ.pol. het enige filter wat ik gebruik...
    Edwin
    Mijn Foto's

Comment

Hoe zit dat dan met de zonnekap ?
      Gebruik je deze dan nog ?
      Indien de kap er op blijft, is het dan niet moeilijk om de pola filter te verdraaien ?
      www.wildlifepixs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
        Hi,
        Dat klopt inderdaad... Zelf gebruik ik een slim model van B&W.
        Het filter werkt het beste wanneer ik 90 graden tov de zon sta.
        Het filter haalt de schittering weg van oa water of glas ed...
        Edwin
        Wat je eigenlijk zegt : de polarisatie filter werkt het beste wanneer je bijna recht tegen de zon in trekt ? Of toch tenminste te zon voor je hebt liggen ?

alvast bedankt voor de info hoor !
        Much to learn I still have!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blasphemy
          Wat je eigenlijk zegt : de polarisatie filter werkt het beste wanneer je bijna recht tegen de zon in trekt ? Of toch tenminste te zon voor je hebt liggen ?

alvast bedankt voor de info hoor !

Neen ,wat hij wil zeggen is 90° links of rechts van je ,dus haaks op hetgeen je op de foto wil vastleggen
          Nikon digi en analoog + Yashica Mat
          http://www.flickr.com/photos/donald-s

Comment

Strek de vingers van je hand (wijs-, middel-, ringvinger en pink samenhouden) en de duim uitsteken.
            Wijs met je vingers naar de zon, en daar je hand rond. Het gebied waar de duim naar wijst en het gebied waarin de polarisatie van de lucht het meeste effect zal hebben.

Maar... "geniet met mate"... overdreven gebruik zou je wel eens een bijna zwarte lucht kunnen opleveren. Experimenteren is de boodschap.
            "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plette
              Hoe zit dat dan met de zonnekap ?
              Gebruik je deze dan nog ?
              Indien de kap er op blijft, is het dan niet moeilijk om de pola filter te verdraaien ?
              Het best is om de zonnekap te verwijderen indien je een pola-filter gebruikt.
              Best eens oefenen om het beste effect te verkrijgen. Een deel van het succes kun je al zien door je kijker of op het beeld als je een digitale camera hebt.

Zoals reeds vermeld in een vorige post opletten dat je niet overdrijft. Alhoewel je met overdrijven soms prachtige resultaten krijgt.

Ook goed toepasbaar indien witte wolken aanwezig zijn. Die contrasteren dan extra t.o.v. de (blauwe) lucht.

Ook om reflecties op het water weg te werken is een pola-filter goed geschikt.

Wel eentje van goede kwaliteit nemen (B&W) en zorgen dat hij soepel draait.
              Rekeing houden dat je wel wat snelheid (2 à 3 stops) verliest. ISO waarde verhogen of meer rekening houden met trage sluitersnelheid.

Sommige afwerkcentrales durven contrastrijke foto's wat 'dimmen', dus effe checken met je fotocentrale of ze al dan niet filteren, anders merk je niet veel van je filter qua blauwe lucht.

Comment

Ik heb in vroegere tijden een vrij dure polarisatiefilter aangeschaft voor mijn ondertussen antiek geworden Nikkormat FT2 met Nikkor 50 1.8 objectief.(had een schroefdraad van 52 mm)

Nu blijkt dat dat filterke op geen enkele andere lens van Nikon meer past.
                Weet iemand of er een soort universeel filter bestaat dat op (bijna) alle Nikkor objectieven past???

Of moet je voor elke lens een apart filter aanschaffen????

Dirk
                Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

elke lens heeft zo ongeveer zen eigen mm in diameter... telkens vernieuwen dus
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

Wat je kan doen is een groot filter kopen en dan met verloopringen werken

Zo heb ik een 58mm pola-filter. Mijn 70-300 macro heeft 58mm en mijn 35-70 heeft 52mm dus heb ik een verloopring van 52 -> 58 gekocht.
                    Ik heb ook nog voorzetlenzen liggen van 55mm, daar heb ik ook een verloopring 52 -> 55 voor gekocht.

Een groot filter op een kleine frontlens is geen probleem, omgekeerd kan je vignettering krijgen.
                    "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Bekom je met die polarisatie filter resultaten dat je niet kan behalen met nabewerking in bv photoshop?
                      Nikon D90 + 18-70 + 70-300VR + 50mm 1.8 + Sigma 10-20 + SB24 + SB400

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wasser Bekijk bericht
                        Bekom je met die polarisatie filter resultaten dat je niet kan behalen met nabewerking in bv photoshop?
                        Ja, als je bv. een foto maakt van een waterplas waar je door de reflexie niet kan doorkijken, dan kijk je er omzeggens los door tot de bodem, de inhoud van die waterplas kan je niet photoshoppen.

Voorbeeldje, gemaakt dwars door het water.(waterplas nabij Paternoster Zuid-Afrika) hier kan je omzeggens niet zien dat deze door het wateroppervlak heen is gemaakt, je ziet door je camera wat je met het blote oog niet kan zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
                          Wat is dit voor des/non-informatie? Een pola is een voorzetfilter en een voorzetfilter is een filter voor je lens en zegt absolute NIETS over de funktie.

PS een pola kan ook een achtzetfilter wezen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            je ziet door je camera wat je met het blote oog niet kan zien.
                            Maar wel als je de juiste zonnebril op hebt, dezelfde als je camera....
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Maar wel als je de juiste zonnebril op hebt, dezelfde als je camera....
                              Ook eentje met verdraaibare glazen.

Comment

Working...
                              X