Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blauwere lucht, Polarisatie filter ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Blauwere lucht, Polarisatie filter ?

Kan iemand me vertellen of het merk 'Hoya' ook goede polarisatiefilters heeft? Ik heb m'n oog laten vallen op de volgende filter, maar weet niet of het merk er echt toe doet:

|| Canon EOS 1000D + 18-55mm IS + 55-250mm IS + Sigma 50mm f1.4 + Canon EFS 17-55mm IS + Walimex Pro 8mm + Metz Mecablitz 48 af-1 ||
    ~Nothing is true, everything is permitted~

Comment

Ik zou de Pro versie kiezen!

Hoya maakt uitstekende filters!

Comment

Hieronder zie je overigens de oplossing voor het draaien aan het polarisatie filter!

In wat oudere zonnekappen heb ik die uitsparing inmiddels zelf aangebracht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris-Canon Bekijk bericht
          Kan iemand me vertellen of het merk 'Hoya' ook goede polarisatiefilters heeft? Ik heb m'n oog laten vallen op de volgende filter, maar weet niet of het merk er echt toe doet:

http://fotorubens.be/5683/fotorubens..._Filter_G_58mm

Ik gebruik alleen nog die Hoya's, ze zijn zeer goed en betaalbaar.
          Als je een betere wil, koop dan een Nikon, dan heb je werkelijk een betere.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Ik gebruik alleen nog die Hoya's, ze zijn zeer goed en betaalbaar.
            Als je een betere wil, koop dan een Nikon, dan heb je werkelijk een betere.
            Deze werd ook met een Hoya filter gemaakt op een simpele Sonny R1.

Comment

Ik heb er eentje van HAMA, wide model = 4.5mm en dia 67mm. Onder in mijn zonnekap zit een stukje wat ik er kan uitnemen en zo toch makkelijk de filter kan draaien. (slim van Fuji) In het begin vergat ik dikwijls de filter te richten en zat hij er constant op. En daar sta je dan in donkere omstandigheden, en niets bij om die filter op te bergen.
              Nu zit hij constant in zijn doosje en enkel als het zou kunnen helpen gaat hij er nogeens op.
              Flickr één
              Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Medidoc Bekijk bericht
                Nu blijkt dat dat filterke op geen enkele andere lens van Nikon meer past.
                Een aantal Nikon Pro lenzen hebben allemaal een 77mm filtermaat, ik had een Sigma 10-20, Nikkor 28-70, 17-55, 80(70)-200 en 80-400 met allemaal 77mm en dat is best handig.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

het nadeel van een B&W polarisatiefilter vind ik het rubbere dopje dat de filter moet beschermen er altijd afvalt ... enorm irritant

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                    het nadeel van een B&W polarisatiefilter vind ik het rubbere dopje dat de filter moet beschermen er altijd afvalt ... enorm irritant
                    Ik heb mij in het begin ook laten vangen door die slim filters, pokkeding valt altijd daar waar het niet moet vallen. Ik heb nu een gewone 77mm circ polar van B&W gekocht, en zelfs op mijn EF-S10-22 lens heb ik geen last van vignetting ... laat je dus niets wijsmaken en koop de normale versie, dan past de lensdop tenminste nog

Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      Ik heb mij in het begin ook laten vangen door die slim filters, pokkeding valt altijd daar waar het niet moet vallen. Ik heb nu een gewone 77mm circ polar van B&W gekocht, en zelfs op mijn EF-S10-22 lens heb ik geen last van vignetting ... laat je dus niets wijsmaken en koop de normale versie, dan past de lensdop tenminste nog

Mark
                      Ik meen ergens gelezen te hebben dat een circulaire polarisatiefilter weinig tot geen effect zou hebben op een UWA. Ik heb wel een slim circ pol filter van 77mm, maar totnogtoe hoofdzakeliljk gebruikt op mijn EF-S 17-55 f/2.8, niet op mijn EF-S 10-22 (waar normaliter een slim UV filter opzit). Wat zijn jouw ervaringen?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Ik meen ergens gelezen te hebben dat een circulaire polarisatiefilter weinig tot geen effect zou hebben op een UWA.
                        Door de zeer grote hoek verloopt het pola effect over de foto, waardoor je bv een donkere vlek in de lucht krijgt waar het pola effect maximaal is. Bij iedere lens gebeurd dit natuurlijk, maar daar valt het niet zo op, omdat de vlek groter is als de foto.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Aha! Dank voor deze uitleg! Zou echt eens moeten uitproberen, de circ pol filter op mijn 10-22, en die lens op mijn 50D, en dan maar blauwe luchten met heerlijke stapelwolken schieten!

(het water loopt al uit mijn mond )
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Toepasselijk op de titel kan je ook deftig gaan overpolariseren bij gebruik op groothoek, en natuurlijk met de zon op 90°.

Hier eentje op 17mm.

Toestel Nikon D200, obj. 17-55 f2.8 AF-S Nikon polarisatiefilter.

100 iso, 1/160 sec. f6.3 op 17mm.

Door de zeer grote hoek verloopt het pola effect over de foto, waardoor je bv een donkere vlek in de lucht krijgt waar het pola effect maximaal is. Bij iedere lens gebeurd dit natuurlijk, maar daar valt het niet zo op, omdat de vlek groter is als de foto.
                            Hier nog eentje toepasselijk op bovenstaande. (Let niet op de foto, staat bij te verwijderen items, ik weet het hij staat scheef en er staat teveel brol op. )

Toestel Nikon D2H, obj. Nikon 12-24 f4.0 AF-S

1/250 sec. f8.0 op 12mm.
                            Last edited by Guest42; 27 april 2009, 19:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Toepasselijk op de titel kan je ook deftig gaan overpolariseren bij gebruik op groothoek, en natuurlijk met de zon op 90°.

Hier eentje op 17mm.

Toestel Nikon D200, obj. 17-55 f2.8 AF-S Nikon polarisatiefilter.

100 iso, 1/160 sec. f6.3 op 17mm.

Hier nog eentje toepasselijk op bovenstaande. (Let niet op de foto, staat bij te verwijderen items, ik weet het hij staat scheef en er staat teveel brol op. )

Toestel Nikon D2H, obj. Nikon 12-24 f4.0 AF-S

1/250 sec. f8.0 op 12mm.
                              vind de lucht ook beetje te blauw
                              Last edited by koen1950; 27 april 2009, 20:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Medidoc Bekijk bericht
                                Ik heb in vroegere tijden een vrij dure polarisatiefilter aangeschaft voor mijn ondertussen antiek geworden Nikkormat FT2 met Nikkor 50 1.8 objectief.(had een schroefdraad van 52 mm)

Nu blijkt dat dat filterke op geen enkele andere lens van Nikon meer past.
                                Weet iemand of er een soort universeel filter bestaat dat op (bijna) alle Nikkor objectieven past???

Of moet je voor elke lens een apart filter aanschaffen????

Dirk
                                Oppassen met die oude filters, digitaal heb je een circulaire filter nodig.
                                En het front element van je lenzen kan inderdaad verschillen.
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X