Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor voor foto- en video-editing

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Monitor voor foto- en video-editing

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
    Heb die zien staan in Parijs, zeer impressionant! Heb even de prijs gevraagd: 40.000€. Terwijl een gelijkaardige Dell/Asus 32" 4K monitor 1/10 kost... Lijkt me een absurde prijs.

Comment

Een paar jaar geleden heb ik een Eizo gekocht en nog geen moment spijt van gehad. Ik kalibreer die regelmatig en dat geeft de beste kleuren die je kan bedenken. Het haalt echt niet veel uit om een goede monitor te kopen en dan geen basisopleiding kleurbeheer te volgen en de monitor te kalibreren. Dan nog een bijkomend icc-profiel voor het papier dat je gebruikt en er gaat een nieuwe wereld voor je open.

Mijn gedacht: indien je bovenstaande niet doet, dan haalt investeren in een goede monitor echt niet veel uit ...

Comment

Mijn budget laat dat helaas niet toe. Althans toch niet wanneer ik datzelfde geld zou kunnen spenderen aan een stukje glas.

Zijn er nog zo veel mensen die thuis printen? En meteen daarop volgend, kennen jullie kwaliteitsvolle printservices hier in België.
        Ik ben op zoek naar zoiets als Adoramapix maar dan niet overzees.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
          Mijn budget laat dat helaas niet toe. Althans toch niet wanneer ik datzelfde geld zou kunnen spenderen aan een stukje glas.

Zijn er nog zo veel mensen die thuis printen? En meteen daarop volgend, kennen jullie kwaliteitsvolle printservices hier in België.
          Ik ben op zoek naar zoiets als Adoramapix maar dan niet overzees.
          Zelf printen vind ik nog steeds het beste, enkel voor zeer grote prints of grote hoeveelheden is het soms interessant om het elders te laten doen.
          Ik investeer liever 500 euro in calllibratie dan in een lens... Je bent niets met een goede lens als het eindresultaat is wat het moet zijn doordat uw camera, scherm en printer niet gecallibreerd zijn.
          Ik heb liever een 24" gecallibreerde monitor dan zo'n Canon 32" 4K dat niet gecallibreerd is...
          Dus callibratie is ZEER belangrijk, zeker als je wil printen (je zal vloeken hoor als niet alles gecallibreerd is).

Comment

Ja, alles ziet er dan natuurlijk anders uit. Maar net opdam ik voorlopig nog niks laat printen heb ik me er niet mee bezig gehouden.

En inderdaad, als ik denk aan printen, dan denk ik aan grote prints. Want kleine prints zijn in mijn ogen, maar kleine prints, niets indrukwekkends.
            Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat te doen met al die prints. Maar je brengt me wel op ideeën.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
              Een paar jaar geleden heb ik een Eizo gekocht en nog geen moment spijt van gehad. Ik kalibreer die regelmatig en dat geeft de beste kleuren die je kan bedenken. Het haalt echt niet veel uit om een goede monitor te kopen en dan geen basisopleiding kleurbeheer te volgen en de monitor te kalibreren. Dan nog een bijkomend icc-profiel voor het papier dat je gebruikt en er gaat een nieuwe wereld voor je open.

Mijn gedacht: indien je bovenstaande niet doet, dan haalt investeren in een goede monitor echt niet veel uit ...
              Dat is jouw gedacht, en mijn gedacht vind dat onzin :-)

Een goeie IPS monitor is beter dan een gewone TN monitor...
              Een gecalibreerde IPS monitor is beter dan een IPS monitor...
              Als je zelf print is een wide gamut beter dan een standard gamut...
              ...

Alles helpt.
              Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Sinds gisteren een Dell UltraSharp U2713HM in het bezit. Een wereld van verschil met vorige HP 23" scherm.

Gr, Daniel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                  Sinds gisteren een Dell UltraSharp U2713HM in het bezit. Een wereld van verschil met vorige HP 23" scherm.

Gr, Daniel.
                  Ik ben aan het twijfelen tussen een dell U2713H en U3014
                  Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                    Ik ben aan het twijfelen tussen een dell U2713H en U3014
                    Maar dan minimum 400 euro meer zo te zien. Wel redelijk verschil tussen een 27" en 30". Wat is je motivatie om mogelijk naar een 30" te gaan. Video of foto bewerking ?
                    Wel handig dat deze schermen in hoogte verstelbaar zijn. Dat hij ook nog 90° kan draaien was voor mij geen optie.

Comment

Gr, Daniel.
                      Wel een aanpassing aan de PC moeten doen. Videokaart kon maar een resolutie van 1920 x 1080 aan en deze vervangen door een ASUS HD 7850-DC2-23GB5-V2 en de voeding van 350 watt moeten vervangen door een CORSAIR BUILDER CX500 watt. Op de nieuwe videokaart is nu ook een DVI-D aansluiting wat ook nodig was om het scherm te kunnen instellen op een resolutie van 2560 x 1440. De Dell U3014 kan heeft een maximum resolutie van 2560 x 1600 en dat is het maximum dat de ASUS HD 7850 videokaart aan kan. Met een VGA aansluiting viel hij terug naar 1920 x 1080.

Wist wel al voordat ik het scherm aankocht dat er moest aangepast worden in de PC dus nog een kost er bij van 233 euro maar het wel waard.

Gr, Daniel.

Comment

Wel een aanpassing aan de PC moeten doen. Videokaart kon maar een resolutie van 1920 x 1080 aan en deze vervangen door een ASUS HD 7850-DC2-23GB5-V2 en de voeding van 350 watt moeten vervangen door een CORSAIR BUILDER CX500 watt. Op de nieuwe videokaart is nu ook een DVI-D aansluiting wat ook nodig was om het scherm te kunnen instellen op een resolutie van 2560 x 1440. De Dell U3014 kan heeft een maximum resolutie van 2560 x 1600 en dat is het maximum dat de ASUS HD 7850 videokaart aan kan. Met een VGA aansluiting viel hij terug naar 1920 x 1080.

Wist wel al voordat ik het scherm aankocht dat er moest aangepast worden in de PC dus nog een kost er bij van 233 euro maar het wel waard.

Gr, Daniel.
                        De Dell UltraSharp U2713HM heeft ondanks dat hij goedkoper is een betere beoordeling dan de Dell Ultrasharp U3014.

Mooi scherm, goed iets om voor te sparen.
                        Groet
                        Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                          De Dell UltraSharp U2713HM heeft ondanks dat hij goedkoper is een betere beoordeling dan de Dell Ultrasharp U3014.

Mooi scherm, goed iets om voor te sparen.
                          Groet
                          Paul
                          Product is niet getest staat erbij...
                          Kan mij niet inbeelden dat een HM versie beter is dan de U3014...
                          Sowieso zijn de H-versies al een stuk beter en de U3014 is 1 van de beste op de markt dat nog steeds 'betaalbaar' is.
                          Ik kijk vooral uit totdat de 32" goedkoper wordt . (1500 euro of zo )

Comment

Maar dan minimum 400 euro meer zo te zien. Wel redelijk verschil tussen een 27" en 30". Wat is je motivatie om mogelijk naar een 30" te gaan. Video of foto bewerking ?
                            Wel handig dat deze schermen in hoogte verstelbaar zijn. Dat hij ook nog 90° kan draaien was voor mij geen optie.
                            Voor mij voornamelijk fotobewerking. Daarnaast af en toe gaming en de gewone kantoorapplicaties.
                            Heb nu een IIYAMA 27" maar daarmee kan ik niets doen voor fotobewerking. Gebruik dan mijn HP laptop, een professional workstation waar het scherm veel beter van is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                              Voor mij voornamelijk fotobewerking. Daarnaast af en toe gaming en de gewone kantoorapplicaties.
                              Heb nu een IIYAMA 27" maar daarmee kan ik niets doen voor fotobewerking. Gebruik dan mijn HP laptop, een professional workstation waar het scherm veel beter van is.
                              Met DisplayPort veronderstel ik toch? Want met HDMI kan je geen resolutie hoger dan 1080x 1920 aansturen dacht ik, alsook VGA.
                              Ik denk dat prijs/kwaliteit de 24" en 27" beide zeer goed staan en je hebt een betrouwbare klantenservice.
                              Een groot voordeel van de 30" is dat de 20" verticaal geplaatst dezelfde hoogte heeft, zo kan je relatief goedkoop een 3-schermen setup hebben.
                              Een voorbeeldje: Lightroom: foto op het 30" scherm in fullscreen, modules voor aanpassingen op 1 van de kleinere schermen en op het overige kan je nog surfen of een tutorial bekijken.
                              Waarschijnlijk is het wel niet mogelijk om 3 schermen met een laptop aan te sturen. (alhoewel die workstation laptops toch wel veel poorten hebben)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                                Met DisplayPort veronderstel ik toch? Want met HDMI kan je geen resolutie hoger dan 1080x 1920 aansturen dacht ik, alsook VGA.
                                Ik denk dat prijs/kwaliteit de 24" en 27" beide zeer goed staan en je hebt een betrouwbare klantenservice.
                                Een groot voordeel van de 30" is dat de 20" verticaal geplaatst dezelfde hoogte heeft, zo kan je relatief goedkoop een 3-schermen setup hebben.
                                Een voorbeeldje: Lightroom: foto op het 30" scherm in fullscreen, modules voor aanpassingen op 1 van de kleinere schermen en op het overige kan je nog surfen of een tutorial bekijken.
                                Waarschijnlijk is het wel niet mogelijk om 3 schermen met een laptop aan te sturen. (alhoewel die workstation laptops toch wel veel poorten hebben)
                                Yep displayport met quadro mobile met 2GB memory

Comment

Working...
                                X