Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewuste aankoop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bewuste aankoop

Hallo iedereen,

Ik zal even beginnen door me voor te stellen.
    Mijn naam is Sonny en sinds enkele jaren ben ik erg geďnteresseerd geworden in allerlei vormen van kunst.

Nu ik een jaartje werken achter de rug heb heb ik besloten een stapje verder te gaan en zelf een reflexcamera aan te schaffen.
    Het toeval sloeg toe en het bleek dat een vriend (ook de vader van mijn o zo lieve petekind) ook net begonnen was met een cursus fotografie en zichzelf een high-end toestel had aangeschaft.
    Zo kunnen we samen onze hobby opbouwen.

Reeds heb ik samen mijn opties afgewogen en besloten voor welk toestel ik ga.

met de flits:

Alleen ben ik nog een beetje in de war i.v.m. de accessoires.
    Ik heb namelijk geen idee waar te beginnen.

Als statief heb ik deze gevonden: http://webshop.verschoore.nl/statiev...rt_c1279_a3671
    Deze ziet er interessant uit omdat die tot 2 meter hoog gaat (waar ik enkele ideeën met zou kunnen uitvoeren) en omdat er een balhoofd bij zit.
    Of deze echt zo interessant is als ik denk heb ik geen idee van.
    Er zijn er zo veel dat ik nogal in de war ben.

Qua geheugenkaarten, extra batterijen en draagtassen ben ik ook nogal in de war.. :P

Geheugenkaarten heb ik gehoord dat 2 van 16 gig het gemakkelijkste in gebruik is, in hoeverre is dit waar?

Zijn extra batterijen nodig? Hoe lang gaat zo'n batterij eigenlijk mee?

Draagtassen, veel te veel om te beslissen. Pff.

Zijn er nog extra handige accessoires voor een beginner zoals mij?

Qua budget had ik gedacht aan een totaalbedrag van 1000 euro, maar dit werd al snel duidelijk dat dit onmogelijk is met mijn eisen. Dus laten we zeggen, tussen de 1000 & de 1500..

Zou iemand mij een stapje in de juiste richting kunnen helpen?
    Ik tast namelijk nogal in het diepe momenteel.

Dank bij voorbaat!

Groeten,

Sonny

Re: Bewuste aankoop

jeetje je vraagt nogal wat zeg.
    waarom gebruik eerst niet even zoeken hier op BD.
    of er moet iemand zijn die hier in ene keer al je vragen wil/kan beantwoorden..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Heb ik al even gedaan.
      En het aanbod van 659 statieven op vergelijk.be doet er ook niet echt veel goeds aan. :P
      Ik verwacht geen antwoord op al men vragen, als er iemand mij al kan helpen met één van deze ben ik de meest gelukkige persoon op dit forum, hehe.

Groeten,

Sonny

Comment

Je hebt 2 mogelijkheden.
        1. Je doorploegt volgend topic: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ic-399613.html
        Er staat heel veel nuttige info in en kan je op weg helpen een statief te kiezen

2. Je gaat naar een degelijke fotowinkel voor de aankoop. Zo is er Art&Craft in het Gentse, Konijnenberg, Studio73, ... in het Antwerpse

Wat de geheugenkaartjes betreft kan je idd keizen voor 16GB modellen, zelf doe ik het met 8GB kaartjes. Vergeet niet heel regelmatig de foto' s van je kaartje te halen want kaartje kapot --> bye bye foto's.

Wat de tassen betreft idem dito, ga hiervoor naar een fotozaak, daar kan je alles passen etc.
        Ik zou nu niet direct een extra batterij kopen, je kan gerust een hele dag foto's schieten, no problem.

Andere accessoires? Een lensreinigingskit bv. kan wonderen doen,

Als je een statiefkop neemt neem er dan eentje met een dove tail zoals Arca Swiss die heeft, zo kan je je camera perfect klemmen op het balhoofd. Een te licht balhoofd geeft "creep", dat wil zeggen dat je toestel nog iets doorzakt na het vastzetten.
        Zelf een groot voorstander van een balhoofd maar dat is heel individueel. Je zal in het statiefdraadje lezen dat men 2x toe ene nieuw statief koopt alvorens eentje te hebben die voldoet aan je eisen en ik was er geen uitzondering op. Ik heb een Manfrotto PROB voor als ik een "gewone" lens heb opgeklikt maar ook een Gitzo 5542LS statief voor als mijn 500mm erop gaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NSonny Bekijk bericht
          Als statief heb ik deze gevonden: http://webshop.verschoore.nl/statiev...rt_c1279_a3671
          Deze ziet er interessant uit omdat die tot 2 meter hoog gaat Qua geheugenkaarten
          Voor veel mensen is het veel interessanter hoe laag een statief kan en met zo'n midden kolom kun je vaak niet lager als die kolom.
          Oorspronkelijk geplaatst door NSonny Bekijk bericht
          Geheugenkaarten heb ik gehoord dat 2 van 16 gig het gemakkelijkste in gebruik is, in hoeverre is dit waar?
          Ik gebruik zlechts één kaart, want een kaart inde camera kan niet kwijt raken, niet bij vergissing geformateerd wordened, kijk gewoon hoe veel foto's op een 16GB kaart kunnen en waarschijnlijk heb je daar gewoon genoeg aan voor een dag.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hier ook 1'tje van 32gb (sandisk extreme pro), 2 x16 gb als backup.

Comment

Op een geheugenkaartje van 16GB krijg je al heel wat foto's, en je kan er later nog altijd bijkopen als dat nodig is (16GB is dus ruim voldoende om mee te beginnen).

Met de accu van de meeste digitale reflexcamera's kan je tegenwoordig minstens 600 foto's maken (sommige meer dan 1000, en een professionele waar een grotere accu inzit gaat ruim over de 3000).
              Omdat je een lithium-ion accu gewoon mag bijladen kan je voor elke fotoshoot vertrekken met een 100% geladen accu.
              Als je wil dat ze lang meegaat, dan is bijladen trouwens veel beter dan ze elke keer diep te ontladen.
              Je kan ook hiervoor achteraf nog een tweede accu kopen, dat hoef je niet meteen te doen.
              Voor de meeste accu's bestaan er goedkopere alternatieven, en meestal werken die ongeveer even goed als de originele (sommige zijn wat eerder leeg).

Laat je niet meteen alles aansmeren als je in de winkel staat, want dan geef je waarschijnlijk meer uit dan werkelijk nodig (de rest kan je nog altijd gaan halen zodra het nodig is).
              Zo zullen ze samen met een tweede of zelfs derde accu altijd proberen UV-filters te verkopen voor elke lens die je hebt gekocht.
              In plaats van een UV-filter is een zonnekap een veel betere oplossing om het frontelement te beschermen, met de gemonteerde zonnekap zit het dan voldoende beschermd (Nikon levert een zonnekap bij elke lens, Canon alleen bij de duurdere "L" lenzen).
              Alleen in extreme omstandigheden kan een beschermfilter wel noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld tijdens een motorcross, waar wel eens zand en steentjes kunnen wegvliegen, of op het strand.
              (beschermfilter = niet hetzelfde als UV, een beschermfilter is een stukje glas met anti-reflectieve coating)

Een fototas koop je naargelang wat er in moet.
              Maar zelfs al heb je veel materiaal, dan moet je nog niet alles tegelijk willen meesleuren, het is beter om vooraf een keuze te maken zodat je het gewicht kan beperken.
              Daarom heb ik zelfs verschillende fototassen, naargelang de fotoshoot bepaal ik wat ik meeneem, de rest blijft thuis in de kast zitten.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Begin rustig aan met een camera met lens. Blijf hier op het forum lezen. Geleidelijk aan zal je beter weten wat je precies nodig hebt. Koop zeker niet alles in een keer.

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties, heb ondertussen al veel bijgeleerd!

Ook al in meerdere winkels geweest om informatie bij te winnen en ze zijn allemaal zeer verkoopgericht (ben zelf actief in een duurdere verkoopbranche).
                  Te weinig nuttige informatie, te veel sales talk.
                  En ik overdrijf niet als ik zeg dat in sommige winkels ik er meer van weet dan hun 'professionele' verkopers.

Dus ben ik stilaan aan het beslissen om gewoon online te bestellen.
                  Veel goedkoper en veel meer keuze.

Het enige waar ik nog niet echt uit ben is het statief. Dit blijft een moeilijke keuze.
                  Misschien toch even 'Het grote statieven-statiefkoppen topic' doorploegen.

Groeten,

Sonny

Comment

ja statieven, ik denk dat dat zoiets is als "je moet 2 x bouwen om het goed te doen".. of ergens een statief lenen van iemand ? Zolang het redelijk stevig is en de vergrendeling goed werkt zou het al redelijk ok zijn. Nadeel is dat je niet zomaar het lichtste statief kan kopen, en daarna zit je dus te slepen met die kilo's. En ook geen statief kopen met zo'n goedkope snelkoppeling waar je eerst 5 cent moet gaan zoeken om het vast te kunnen draaien.
                    Heb zelf een aantal 4Gb en 8GB kaarten. De 8gb gebruik ik voor huwelijksreportages. Soms ben ik 3uur volle bak aan het schieten (10Megapixel jpg + RAW) en dan staat die kaart nog niet vol dus meer dan 350 foto's. Met 16Gb kan je wel effe verder bij aankoop van een 15Mp camera zoals die er nu zijn (denk ik). Ergens zou ik aanraden om niet de kaart met het hoogste GB te kopen maar meerdere kleinere van 8gb bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld uren fotografeert en je kaartje zou dan kapot gaan dan ben je ALLES kwijt in plaats van wat er op 1 kaartje stond.. De kans is klein natuurlijk.
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Step by step.
                      Eerst camera en één lens, en grondig leren kennen. Je zult dan ook stilaan weten wat voor fotografie je graag doet. Misschien is jouw ding wel stadsfotografie, waarbij je geen statief nodig hebt. Staar je niet blind op die driepikkel, je kunt een hele tijd zonder, vul een plastic zak met rijstkorrels, en leg daar je camera op om te leren wat lange sluitertijden zijn.
                      Een tweede accu en een goed lensreinigingskitje, ook belangrijk. Ik gebruik 3 accu's (D7000), ze zijn genummerd 1, 2 en 3, en ik gebruik ze om en om.
                      Een flitser koop je best als je vertrouwd bent met belichting. En je zult dan weten wat voor een flitser je wil.
                      Een tweede, derde, vijftiende lens, dat volgt ook stilaan.
                      In een D5200 zou ik een 16GB kaartje gebruiken, wel een snel (de meeste zijn snel genoeg) en van een bekend merk (Sandisk en zo), en dagelijks je beelden naar computer overzetten. En daar ook een backup van maken, en dan pas je kaartje terug in de camera stoppen en formatteren.
                      En een goed boek of een cursus, heel nuttig.
                      Nog dit: RTFM
                      Succes!

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Wanneer ik met mijn cursus begon had ik zelfs nog geen reflexcamera, de leraar raadde de 550d met 18-135mm aan, deze heb ik dan gelijk gekocht.
                        De rest bouwde zich een beetje op: rugzak, 50mm objectief, flits, wat accessoires zoals batterygrip etc, lightroom, ...
                        Niet dat ik al enorm veel heb (zeker niet dus ) maar bv een statief heb ik zelfs nog niet echt gemist, alhoewel dit toch een van mijn volgende aankopen zal zijn.
                        Ik denk dat je beter bent met eerst een toestel, ik ken je portemonee niet, maar ineens 1500€ uitgeven voor iets dat 'misschien' je hobby zal worden is voor mij toch veel geld.
                        Het is niet omdat ik bv graag beeldhouwwerken zie dat ik plots graag zal beeldhouwen he.
                        Hopelijk zul je het wel graag doen want het is toch wel een interessant iets, maar verwacht niet dat eenmaal je een volledige uitzet hebt je direct professionele foto's zult kunnen maken
                        Ikzelf heb 1,5 jaar (3modules) gevolgd en vind dat er in de beginnershoek VEEL betere werken zijn dan de mijne maar swat, ik doe het graag

Veel succes alleszinds!
                        Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Working...
                        X