Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

    Hoi,

    Vandaag is mijn vriendin langs geweest bij fotokonijnenberg. Daar is ze eigenlijk achter lensplaatjes gaan kijken voor mij.
    Ik heb nog geen nieuw balhoofd deze komt er zo snel mogelijk aan. Maar omdat ze het type niet wist wou rade konijnenberg af om de type plaatjes dat ik had opgeschreven niet aan te kopen omdat de plaatjes afhangen van type kop.

    Zo ver ik dacht waren de plaatjes zoals arca-swiss, Wimberley en kirk altijd compatibel met statiefkoppen waar er bij de beschrijving opstaat arca-swiss compatibel.
    Of ben ik nu zo mis?
    Ter info ik ga een Markins Q3 kop aankopen ergens volgende maand.
    Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

  • #2
    Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

    Heeft ze erbij gezegd dat het sowieso om een arca swiss compatibele kop ging? ik gebruik zowel een Sirui als een Benro plaatje op een Sirui kop zonder problemen.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Ik gebruik gewoon allemaal Markins plaatjes op mn Markins Q3. In principe passen alle arca swiss type plaatjes.
      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

      Comment


      • #4
        Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

        Ze had verteld dat het voor de Markins Q3 was. Maar buiten dat hij aant zeggen was dat je niet zomaar plaatjes mag kopen was hij Markins aan het afbreken voor namaak en probeerde haar een Arca-Swiss kop te verkopen wat een pak duurder is. Waarschijnlijk omdat ze geen Markins verkopen :P

        Soms is Konijnenberg toch wel een beetje commercieel ingesteld vind ik, ipv de mensen alternatieve te geven die betaalbaar zijn en evengoed zijn.
        Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

        Comment


        • #5
          Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

          Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
          Ze had verteld dat het voor de Markins Q3 was. Maar buiten dat hij aant zeggen was dat je niet zomaar plaatjes mag kopen was hij Markins aan het afbreken voor namaak en probeerde haar een Arca-Swiss kop te verkopen wat een pak duurder is. Waarschijnlijk omdat ze geen Markins verkopen :P

          Soms is Konijnenberg toch wel een beetje commercieel ingesteld vind ik, ipv de mensen alternatieve te geven die betaalbaar zijn en evengoed zijn.
          Als konijn niet commerciëel was, dan verkochten ze niks. Maar een concurrent of een product afbreken, dat hoort niet. Dat is anti-commerciëel. Een commerciële houding is, de kwaliteiten van je eigen product of bedrijf benadrukken, zonder het andere af te breken.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

            Markins wordt bij mijn weten NIET verkocht door Konijnenberg.

            Dus ..... je gaat info vragen over een BMW in een Mercedesgarage......

            Comment


            • #7
              Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

              Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
              Ze had verteld dat het voor de Markins Q3 was. Maar buiten dat hij aant zeggen was dat je niet zomaar plaatjes mag kopen was hij Markins aan het afbreken voor namaak en probeerde haar een Arca-Swiss kop te verkopen wat een pak duurder is. Waarschijnlijk omdat ze geen Markins verkopen :P

              Soms is Konijnenberg toch wel een beetje commercieel ingesteld vind ik, ipv de mensen alternatieve te geven die betaalbaar zijn en evengoed zijn.
              Tja, ze zouden dom moeten zijn om niet een andere kop aan te raden, die ze wel verkopen he Je moet niet kopen wat ze aanraden, het is enkel een advies. Het is nu ook niet dat ze iets aanraden dat slecht was, om enkel zelf zoveel mogelijk winst te maken.

              En als ik zie wat er in je sig staat, zou ik ook niet onmiddellijk een Markins Q3 aanraden... Hij zal je lenzen wel kunnen houden, zonder doorzakken of creep (denk ik), maar die bal lijkt mij wat klein om gemakkelijk kleine bewegingen te maken met bvb je 150-500. Een kleine beweging van de bal maakt al direct een groot verschil in framing op 500mm, hoe groter de bal, hoe kleiner de beweging die je kan maken, ook heb je minder snel last van 'flop'. Daarnaast staan Markins balhoofden ervoor bekend dat ze niet bruikbaar zijn in vrieskou, ze gaan dan vastzitten. Nu hebben we daar niet direct heel dikwijls last van hier in België, maar toch. Als je bij Markins wilt blijven, zou ik toch eerder kijken naar ene maatje groter, de Q10.

              Over Konijnenberg, ik heb onlangs gebruik gemaakt van hun nieuwe live chat om een vraagje te stellen: 'Wat zou stabieler zijn en soepeler bewegen: mijn Sirui K30x kop met een Wimberley Sidekick of een Jobu Jr 3?', ik werd vriendelijk uitgelegd wat het verschil was en ook gezegd dat die Sirui K30x een prima kop is dat zonder problemen gebruikt kan worden met een Sidekick (ook al verkopen ze die zelf ook niet), maar dat een Jr 3 wss stabieler zou zijn door de constructie uit één stuk en dat deze wss soepeler zal bewegen, voornamelijk in de panbase. Hij vermelde ook nog even dat de Wimberley WH200II nog beter zou zijn, maar zei zelf dat dat wel een stuk duurder en zwaarder was en dat ik dat wss niet nodig heb met mijn lens. Als het hen dus puur om het geld ging, hadden ze wel gezegd dat ik absoluut die Wimberley moest hebben, dat de andere, betaalbare opties brol zijn.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • #8
                Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

                Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                Tja, ze zouden dom moeten zijn om niet een andere kop aan te raden, die ze wel verkopen he Je moet niet kopen wat ze aanraden, het is enkel een advies. Het is nu ook niet dat ze iets aanraden dat slecht was, om enkel zelf zoveel mogelijk winst te maken.

                En als ik zie wat er in je sig staat, zou ik ook niet onmiddellijk een Markins Q3 aanraden... Hij zal je lenzen wel kunnen houden, zonder doorzakken of creep (denk ik), maar die bal lijkt mij wat klein om gemakkelijk kleine bewegingen te maken met bvb je 150-500. Een kleine beweging van de bal maakt al direct een groot verschil in framing op 500mm, hoe groter de bal, hoe kleiner de beweging die je kan maken, ook heb je minder snel last van 'flop'. Daarnaast staan Markins balhoofden ervoor bekend dat ze niet bruikbaar zijn in vrieskou, ze gaan dan vastzitten. Nu hebben we daar niet direct heel dikwijls last van hier in België, maar toch. Als je bij Markins wilt blijven, zou ik toch eerder kijken naar ene maatje groter, de Q10.
                Ik zal de tip voor de Q10 in gedachte houden of een ander type. Maar ik moet ook zien wat mijn budget een beetje zal zijn, ik wil nog zoveel in het leven.
                Maar een nieuwe kop is nodig aangezien de mijne stuk is .
                Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

                Comment


                • #9
                  Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

                  ik heb een markins Q20 kop met een kirk L bracket. Past perfect. Ik gebruik ook een slede van Novoflex met op mijn Sigma 180 mm een vierkantig plaatje van Novoflex zelf. De slede van Novoflex past perfect op de Q20 maar soms heb ik toch ook last van een beetje creep. Dit komt enkel voor met deze combinatie als de lensvoet voorbij het balhoofd bovenop de slede staat met het objectief naar beneden gericht. Als de lens perfect boven de kop staat of er net iets achter het balhoofd staat met de lens naar beneden gericht dan heb je wel geen creep. Soms is het ook een kwestie van leren werken met je materiaal denk ik. Op mijn 70-200 heb ik de voet vervangen door een markinsvoet en deze werkt ook perfect (zonder creep).,Als je gaat voor Markins dan zou ik ook een iets zwaardere kop nemen (zeker als je macro doet). Ook denk ik bijvb dat de balhoofden van RSS nog een stuk beter zijn dan Markins maar die zijn dan ook weer nog een pak duurder. In ieder geval was de aankoop van statief + balhoofd+ Novoflex slede + plaatjes en L bracket een serieuse hap uit mijn budget. Op de vraag of ik terug dezelfde combinatie zou kiezen zou ik resoluut ja antwoorden.
                  Last edited by Dannyvg; 11 januari 2013, 15:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

                    Nog heel even iets : Lesc heeft een Q3 op een manfrotto statief. Hij is er wel tevreden denk ik maar Lesc doet ook geen macro (zijn madame wel maar die gebruikt een ander statief en balhoofd. Ziehier het draadje : http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ob-295678.html

                    Comment


                    • #11
                      Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

                      Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
                      Ik zal de tip voor de Q10 in gedachte houden of een ander type. Maar ik moet ook zien wat mijn budget een beetje zal zijn, ik wil nog zoveel in het leven.
                      Maar een nieuwe kop is nodig aangezien de mijne stuk is .
                      Je kan anders ook eens kijken naar de Sirui K30x, is een prima balhoofd, ik gebruik hem met mijn Sigma 120-300 f/2.8 OS met volle tevredenheid. Deze is een stuk goedkoper dan Markins en heeft een even grote bal als de Q10. Geen creep bij normaal gebruik, enkel een klein beetje indien je hem in portret zet (dus in dat gat in de balhoofdbehuizing) en 45° naar beneden richt. Dit is echter een situatie die ik nooit toepas, vermits mijn lens een lensgondel heeft.
                      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

                        Toch regelmatig een schroevedraaier nodig bij al die "zogenaamde" arca swiss" plaatjes. Bij sommige merken is er een kleine afwijking waardoor de plaatjes niet perfect spannen bij een quick release system van Markins :-(
                        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                        Flickr____No place to be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                          Toch regelmatig een schroevedraaier nodig bij al die "zogenaamde" arca swiss" plaatjes. Bij sommige merken is er een kleine afwijking waardoor de plaatjes niet perfect spannen bij een quick release system van Markins :-(
                          Daarmee dat ik op mn Markins Q3 niet de quick release genomen heb maar de gewone kop die je moet aanvijzen. Deze past nl altijd.
                          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

                            Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                            Daarmee dat ik op mn Markins Q3 niet de quick release genomen heb maar de gewone kop die je moet aanvijzen. Deze past nl altijd.
                            Ik heb ook die met schroef op de Q20. Ook heb ik een veel veiliger gevoel met die schroefkop dan met die lever release (is enkel een gevoel geen zekerheid) Hier ook geen problemen

                            Comment


                            • #15
                              Re: arca-swiss, wimberley en kirk plaatjes dan toch niet universieel?

                              Daarmee dat ik eind volgende maand richting Cameranu vertrek om de Markins aan te voelen te bekijken en te testen.
                              Toch bedankt voor de waarschuwingen.
                              Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

                              Comment

                              Working...
                              X