Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duurzaamheid SD-kaarten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Hallo,

Dank voor de tips. Ik zet mijn foto's en andere belangrijke spullen op mijn NAS die geconfigureerd is met RAID-5 en ik maak nog een backup op mijn PC. Dat is alvast veilig genoeg tenzij mijn huis in vlammen opgaat.

Ik gebruik mijn SD-kaarten puur om de foto's te nemen en daarna zo snel mogelijk op de PC te zetten. Ik formatteerde mijn kaarten nooit, gewoon deleten van de foto's en klaar.

Dus best formatteren op fototoestel. Ik zag onlangs in een DVD over mijn D90 dat men aanraadt om elke keer je je SD-kaart leeggemaakt hebt je kaart opnieuw te formatteren. Is dat niet wat onzinnig?

Verstuurd van mijn GT-N8000 met Tapatalk
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Re: Duurzaamheid SD-kaarten

Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
      ........

Ik gebruik mijn SD-kaarten puur om de foto's te nemen en daarna zo snel mogelijk op de PC te zetten. Ik formatteerde mijn kaarten nooit, gewoon deleten van de foto's en klaar.
      hier ook zo.
      als geschreven, al 6 jaar met hetzelfde kaartje.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Kaarten die bijna voor 100% gevuld staan, en daar telkenmale maar een paar foto's van wissen - dan haal je snel de limiet van tussen de 100 ŕ 1000x overschrijven van een geheugencel.
        Maar als je normaal gebruik maakt - dwz. - beelden afhalen en verwerken na elke fotosessie - en formatteren (da's maar een nieuwe fat schrijven op een andere plaats) - dan gaan die kaarten lang mee gaan. Zo'n kaart heeft op controller niveau immers wear-leveling, dwz. ze gaat random schrijven - en weet waar welke data staan. Da's dan ook de oorzaak waarom je bij uitval tijdens het schrijven zoveel schade aan je kaart kan hebben. Je ziet wat je niet ziet... De fat (ja we moeten microsoft vervloeken!) - da's niet geschikt voor flashgeheugen!

Wat ik mis is de beschrijving van statische electriciteit - da's dodelijk voor flash - dat en spanningspieken - en uiteraard geweldadig misbruik. Elke keer dat je een sector op flash beschrijft - oxideert dat laagje een klein beetje verder. Als een cel versleten is - wordt die vervangen door een "reserve" - eens die op zijn, is't RIP.

Qua backups Zelf heb ik een zelfgebouwde linux-nas (met een e350 van AMD = meer dan snel genoeg met 4GB ram) - 4 disks raid5 + nog een gesyncte disk die in een andere plaats opgeslagen ligt. 't moest maar 's branden... (ik ken iemand die nog enkel z'n pijama die hij aanhad overgehouden heeft - wagen in de fik geschoten). Het is dus interessant goeie relaties met uw familie te onderhouden en daar een paar disks te droppen (natuurlijk geen beelden bevattende die ze niet mogen zien??? maar dat hebben wij toch niet - dat zijn alleen de filmsterren die dat voorrecht hebben) ...

Comment

Ik heb altijd problemen gehad met 1 CF-kaartje (dan maar weggegooid), maar nooit met SD-kaartjes.

Je foto's van je toestel naar je pc uploaden via een usb-kabel zou niet gezond zijn voor je fototoestel, maar vraag me niet waarom.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Je foto's van je toestel naar je pc uploaden via een usb-kabel zou niet gezond zijn voor je fototoestel, maar vraag me niet waarom.
            Dat geldt voor vele indianen verhalen, Johan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              draai hier al 6 jaar met hetzelfde kaartje.
              grt,bouk.
              had dit nooooooit moeten schrijven.
              gisteren heeft mijn Transcent/CompactFlash het begeven.
              geeft ineens error.
              alles geprobeerd...niets help.
              meteen een nieuwe besteld, voor het geld hoef je het tegenwoordig niet meer te laten.
              grt,bouk.

Comment

Kaarten die bijna voor 100% gevuld staan, en daar telkenmale maar een paar foto's van wissen - dan haal je snel de limiet van tussen de 100 ŕ 1000x overschrijven van een geheugencel.
                Maar als je normaal gebruik maakt - dwz. - beelden afhalen en verwerken na elke fotosessie - en formatteren (da's maar een nieuwe fat schrijven op een andere plaats) - dan gaan die kaarten lang mee gaan. Zo'n kaart heeft op controller niveau immers wear-leveling, dwz. ze gaat random schrijven - en weet waar welke data staan. Da's dan ook de oorzaak waarom je bij uitval tijdens het schrijven zoveel schade aan je kaart kan hebben. Je ziet wat je niet ziet... De fat (ja we moeten microsoft vervloeken!) - da's niet geschikt voor flashgeheugen!
                Lijkt me een heel zinvolle uitleg.
                Ik formatteer elke keer mijn kaartjes in de camera, snel gedaan en sowieso nodig als je ze in verschillende cameras gebruikt.

Blijkbaar hebben ze niet het eeuwige leven.
                Toch maar m'n recovery tool (van Lexar) bij de hand houden (op een kaartje ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  voor het geld hoef je het tegenwoordig niet meer te laten.
                  SD kaartjes vallen dezer dagen mee van prijs, maar (snelle) CF kaartjes kosten toch nog redelijk wat...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Magical Taz Bekijk bericht
                    SD kaartjes vallen dezer dagen mee van prijs, maar (snelle) CF kaartjes kosten toch nog redelijk wat...
                    heb een 30D en schiet hoofdzakelijk landschapjes.
                    dus heb geen snelle kaartjes nodig.
                    maar anders:

grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Magical Taz Bekijk bericht
                      Ik heb me onlangs een sd to cf adapter aangeschaft. Dit omdat ik nog sd kaartjes had liggen en omdat snelle cfs inderdaad duur zijn, zeker in vergelijking met sd van hetzelfde formaat en snelheid.

Comment

Verlies je aan snelheid door gebruik van zo'n adapter ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wyca Bekijk bericht
                          - Bij de keuze van je geheugenkaartje je zeker niet laten beďnvloeden door de prijs. Het verschil zit hem echt niet alleen in de snelheid hoor.
                          - Alles gaat stuk, het een wat sneller dan het andere.
                          - Ga voor het bettere merk zoals SCANDISK
                          Cheers,
                          Alex
                          De prijs is voor mij het enige keuzecriterium.
                          Het merk SCANDISK bestaat niet, is Chinese imitatie.

Comment

Working...
                          X