Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duurzaamheid SD-kaarten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Duurzaamheid SD-kaarten

Beste allemaal,

Mijn eerste post hier als beginneling in de niet-point-and-shoot-SLR-fotografie, doch niet als techliefhebber in het algemeen. Toch is er een vraag waar ik Googlegewijs geen duidelijk antwoord op vind. Daarom hier eens proberen:

Mijn vader heeft een goedkoop cameraatje, maar hij had onlangs problemen met zijn SD-kaartje. Ik heb ernaar gekeken en de kaart lijkt echt gewoon stuk, er zitten echt fouten op de kaart. Dat maakt me angstig: ik heb enkele Ultra en een Extreme kaart. Die Ultra kaarten gebruik ik letterlijk al jaren, die hebben nog in mijn eerste HD-videocamera gestoken. De extreme kaarten zijn zo oud als mijn camera, een jaar of 3 en hebben dus al flink wat foto's gezien.

Mijn vraag is: wanneer moet je een kaartje weggooien en vervangen door een nieuw om verlies van foto's te vermijden? Ik ben bang dat ik vroeg of laat eens belangrijke foto's ga verliezen.

Groetjes
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Re: Duurzaamheid SD-kaarten

zelf heb ik nog nooit een defect cf of sd kaartje gehad, zelfs niet de kaartjes die in de verzopen camera's zaten. Ik zou zeggen dat je ze weg werpt als ze fouten beginnen te geven.
    Als je echt begint te twijfelen mag je altijd je kaartjes vanaf drie jaar naar mij toesturen. :-)
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Ja ja dat zal wel

Maar in geval van mijn vader: hij is dus een hele reeks foto's kwijtgeraakt. Dus als je kaartje "fouten begint te geven" is het te laat.
      Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

draai hier al 6 jaar met hetzelfde kaartje.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Thanks guys!

Comment

laat kaartjes zoveel mogelijk zitten ... ook sd kaartjes (in de compact)... zet in principe altijd over met kabel ... werk dus in principe ook altijd met dezelde kaartjes ... alle kaartjes zijn extreme types (ook in de asus 636n die ik voor navigatie gebruik) ... pro toestellen hebben 2 kaarthouders aan boord en kunnen dus dezelfde foto dubbel opslaan

Comment

Dank je voor de tip, maar kaartje uit camera en in PC stoppen werk zo makkelijk. Het laat ook wat meer flexibiliteit toe. Maar ik zal jouw tip eens proberen en die mini-USB kabel van onder het stof halen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                laat kaartjes zoveel mogelijk zitten ... ook sd kaartjes (in de compact)... zet in principe altijd over met kabel ... werk dus in principe ook altijd met dezelde kaartjes ... alle kaartjes zijn extreme types (ook in de asus 636n die ik voor navigatie gebruik) ... pro toestellen hebben 2 kaarthouders aan boord en kunnen dus dezelfde foto dubbel opslaan
                Ik haal ze er altijd uit hoor, SD en CF, nooit vanzeleven problemen gehad.
                Het gebeurt toch dat je meerdere kaartjes bij hebt, dan ga je ze nogeens in de camera steken zeker ?
                En die lompe camera op je bureau.
                Ook in de winter (ik bedoel, wanneer het vriest ) kaartjes er buiten uit en apparatuur rustig in de toegeritste tas laten op temperatuur komen, geen condenstoestanden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  Dat deed ik vroeger ook, tot ik Win7 (x64) op mijn pc zette, en dan moest vaststellen dat Canon het vertikt om Win7 drivers te leveren voor mijn 1Ds en 5D. Nu moet ik wel de kaartjes uit de camera halen. Anderzijds, ik heb nu een USB 3.0 kaartlezer, en dat ding gaat vééél sneller dan met die cameras rechtstreeks aan de pc vroeger .
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Win7 (x64)
                    ook win7 64 bit ... canon drivers zijn niet nodig, zie handleiding toestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
                      Dank je voor de tip, maar kaartje uit camera en in PC stoppen werk zo makkelijk. Het laat ook wat meer flexibiliteit toe. Maar ik zal jouw tip eens proberen en die mini-USB kabel van onder het stof halen.
                      er niet uithalen word wel moeilijk als je door verschillende kaarten gaat tijdens een evenement. wel op letten dat je sd kaarten niet buigt of zo. Anders kan je ook nog hoodman(denk ik) steel series sd en cf kaarten kopen. de behuizing is hier voorzien van een dun stalen plaatje.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Foto's enkel op een SD kaartje bewaren, is trouwens niet slim. Ik zou altijd een backup nemen en die op een externe schijf of iets dergelijks zetten.
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

ALLES gaat vroeg of laat kapot.
                          Ik heb een tiental kaartjes (compactflach) er zijn er al 2 gesneuveld. Gewoon niet meer leesbaar, zelfs niet na formateren.
                          Toevallig (?) zijn dit wel mijn oudste kaartjes, gekocht in 2004.
                          Ik heb nog al eens gehoord dat professionele fotografen om de paar jaar gewoon hun kaartjes vernieuwen. Gezien de huidige prijs van de kaartjes lijkt me dat nog zo doem niet. Je kan toch voor de prijs van een kaartje het risico niet lopen dat je foto's van een belangrijke shoot of reis verloren gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                            ALLES gaat vroeg of laat kapot.
                            .... Gezien de huidige prijs van de kaartjes lijkt me dat nog zo doem niet. Je kan toch voor de prijs van een kaartje het risico niet lopen dat je foto's van een belangrijke shoot of reis verloren gaan.
                            klopt hoor.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

- Geheugenkaarten altijd formateren voor gebruik op het toestel waar je ze gaat gebruiken.
                              - Altijd weghouden van warmtebronnen (zoals onbeschermd in de auto achterlaten of op tafel leggen.
                              - altijd weghouden van magnetische- of inductie bronnen zoals GSM opladers, de nabije omgeving van microgolfovens, TV met nog het oude type beeldbuis, enz .....
                              - Bij de keuze van je geheugenkaartje je zeker niet laten beďnvloeden door de prijs. Het verschil zit hem echt niet alleen in de snelheid hoor.
                              - Alles gaat stuk, het een wat sneller dan het andere.
                              - Ga voor het bettere merk zoals SCANDISK. Deze geven op de High-End class een Lifetime limited warranty Support. Bv voor een SanDisk Extreme Pro® SDXC™ UHS-I Memory Card, met een minimum van 30 jaar in die landen waar Life-Time niet ondersteund wordt.

Een geheugenkaartje dient altijd als tijdelijke opslag, nooit als backup. gebruik hiervoor een externe harde schijf EN een extra kopie op een kwaliteits DVD.

Cheers,
                              Alex
                              [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

Comment

Working...
                              X