Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balhoofd vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Balhoofd vraagje

    Ik heb een mooi statief van vanguard gekregen voor mijn verjaardag.
    Ik had nu graag een balhoofd bijgekocht maar daar heb ik nu een vraagje over.
    Een balhoofd regel je dus met 1 enkele knop,maar is het niet makkelijker om vd het toestel enkel naar boven of beneden te kunnen richten?
    Anders moet je toch steeds gebruik maken van de waterpas?
    Wat is het beste en hoe noemt zo een kop die je moet regelen met meerdere hendels?
    Kan elk merk op een Vanguard?

    mvg
    Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Balhoofd vraagje

    Een kop met hendels zoals jij dat noemt, wordt vaak een 3-way/3-weg hoofd genoemd.
    T'is een kwestie van smaak. Ik had vroeger een 3weg, en nu een balhoofd.
    Ik vind het wel een groot voordeel dat je sneller je camera positie kan veranderen.
    Een waterpas heb ik niet nodig hoor. Je doet je framing toch met je zoeker ? Waterpas staan met alleen maar scheve lijnen is ook niet alles

    Als je een balhoofd gaat nemen, koop dan een goed, zonder creep.
    Niets zo vervelend als een balhoofd dat nog een beetje zakt als je de camera loslaat.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Balhoofd vraagje

      Qua balhoofd kan ik je een Sirui K30x aanraden. Prijs/kwaliteit uitstekend. Ik ben al lang niet meer de enige op het forum met dit balhoofd en voorzover ik weet, is iedereen er tevreden van!
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Balhoofd vraagje

        Met een balhoofd kan je inderdaad met één draai aan de knop de camera in alle mogelijke richtingen draaien, met een 3-weg moet je meer handelingen uitvoeren om de camera in de juiste positie te krijgen.

        Statieven hebben standaard-schroefdraadmaten, zodat in principe alle merken statiefkoppen op alle statieven zouden moeten passen.

        Ik ben heel tevreden over de Sirui K-30X, heel degelijk en niet zo verschrikkelijk duur.
        Last edited by Black B@ndit; 9 december 2012, 20:54.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Balhoofd vraagje

          Als je echt een goed en compact balhoofd zoekt: GIOTTO MH 1301
          Sinds enkele jaren mijn trouwe metgezel!

          Comment


          • #6
            Re: Balhoofd vraagje

            De Sirui K-30X heeft dan nog als voordeel dat het het veelgebruikte Arca Swiss bevestigingssysteem heeft. Via Ebay heb ik dit balhoofd zelfs voor net geen 100 euro kunnen kopen, verzendingskosten inbegrepen.
            Ik ben van deze ook zeer tevreden.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Balhoofd vraagje

              Hallo

              misschien is dit iets voor jou.



              Aan te raden

              Last edited by kaiman; 13 december 2012, 20:43.
              Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

              Comment


              • #8
                Re: Balhoofd vraagje

                Feisol kan ik in elk geval afraden. Cutstatieven en balhoofden.

                Als je echt iets degelijk wil ga voor merken zoals Really Right Stuff, Arca Swiss, Kirk, Markins.
                Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                Comment


                • #9
                  Re: Balhoofd vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                  Feisol kan ik in elk geval afraden. Cutstatieven en balhoofden.

                  Als je echt iets degelijk wil ga voor merken zoals Really Right Stuff, Arca Swiss, Kirk, Markins.


                  oo vertel wat is er zo slecht aan Feisol???
                  Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

                  Comment


                  • #10
                    Re: Balhoofd vraagje

                    Feissol is niks mis mee. Voor die prijs gewoon goed. Er is altijd beter en duurder ;-)

                    De merken die genoemd worden als RRS en Markins zijn de balhoofden vrij prijzig. +/- 250 euro start het ongeveer mee ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Balhoofd vraagje

                      Ga in elk geval voor een arca-swis koppelingsplaat.
                      Dat heeft Markins, RRS, kirk en in de betaalbare merken heb je Benroen sirui

                      Comment


                      • #12
                        Re: Balhoofd vraagje

                        Ik geloof dat de Markins Q3 de interessante is verhouding prijs/gewicht en draagkracht (gewicht 350gr met 35kg draagkracht)
                        Paul
                        Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                        Comment


                        • #13
                          Re: Balhoofd vraagje

                          De q3 zit boven de 300 euro. Vermoed dat de meeste voorgestelde balhoofden boven budget zijn en ook nog eens factor duurder dan het statief dat TS heeft ?
                          Vraag me dan ook af of de voorgestelde balhoofden realistisch zijn voor het budget van TS ?

                          Wellicht kan TS aangeven wat zijn/haar budget is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Balhoofd vraagje

                            Ik heb mijn balhoofd 2dehands gekocht, zo kan je met een redelijk budget toch topkwaliteit kopen.
                            Paul
                            Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb de markins Q3 emile, zeer tevreden over maar idd vrij prijzig.
                              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                              Comment

                              Working...
                              X