Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D3200 - welke lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nikon D3200 - welke lens ?

    Hetgene opa's wel hebben is ..... tijd !
    Ik ben inderdaad wel van plan om me meer te gaan verdiepen in fotografie...
    (met welke boeken ik het beste start zal wel in een andere forum te vinden zijn )
    Ik ben niet bang van het gewicht an sich, maar (opnieuw) m'n winkelier dénkt dat met een dergelijke lens het toestel zwaar in de hand zal liggen...
    Ik zie m'n begin zo'n beetje als de eerste keer in de wagen : ik zou doodsbang geweest zijn in een ferrari of een lamborghini - maar een degelijke gezinswagen geeft toch een beter gevoel om de wereld te leren kennen, toch?
    Hartelijke dank aan alle reacties !
    Indien er nog verder wil gediscussieerd worden over lens-hoogvliegers, ik volg het met heel veel aandacht !

    Misschien nog een laatste vraagje : als ik naar de bagage van oma kijk, die ze wil meenemen naar Egypte... dan weet ik dat het er verdorie warm zal zijn...
    warm = veel zon = felle belichting.... Ik veronderstel dus dat filters een noodzaak zullen zijn.
    Wat raden jullie me aan ?

    Comment


    • #17
      Re: nikon D3200 - welke lens ?

      Oorspronkelijk geplaatst door opawietje Bekijk bericht
      ...m'n winkelier dénkt dat met een dergelijke lens het toestel zwaar in de hand zal liggen...
      Mogowzeg Is dat een winkelier van een bollewinkel ofzo? Een beetje winkelier haalt een D3200 van het schap, zet daar een nikkor 18-200 op en geeft de combo in je handen zodat je weet waar je aan toe bent. Een 18-200 is geen zwaar objectief... Een goeie halve kilo... neem je vlootje "Planta anti-cholesterol" uit de frigo, plaats het in je linkerhand ter hoogte van je neus en ga een uurtje door het centrum wandelen... Als je geen kramp krijgt in je linkerarm dan is een 18-200 niet te zwaar voor je
      Oorspronkelijk geplaatst door opawietje Bekijk bericht
      Misschien nog een laatste vraagje : als ik naar de bagage van oma kijk, die ze wil meenemen naar Egypte... dan weet ik dat het er verdorie warm zal zijn... warm = veel zon = felle belichting.... Ik veronderstel dus dat filters een noodzaak zullen zijn. Wat raden jullie me aan ?
      Naast een kogelvrij vest kan je inderdaad ook filters meenemen, alhoewel ik daar in een beginstadium niet mee zou overdrijven (je hoeft niet recht in de zon te mikken he). Een circulaire polaristiefilter haalt wat lichtsterkte weg en maakt kleurtjes wat feller (zoals blauwe lucht) en is makkelijk in gebruik. Schroef die niet te hard vast op je 18-200 of je krijgt 'm er niet meer af Als er echt teveel licht is kan je grijsfilters, die enkel licht tegenhouden of 'neutral density' filters gebruiken die gradueel licht tegenhouden. Maar voor je daaraan begint kan je je misschien beter eerst verdiepen in de technische kant van de samenwerking van sluiter, diafragma en ISO-waarde,...

      Veel amusement in Egypte,
      F.

      Comment


      • #18
        Re: nikon D3200 - welke lens ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
        Enerzijds een compactje aanraden en anderzijds vermelden dat de nikkor 18-200 technisch geen hoogvlieger is voor DOF en hoge iso's?
        Die nikkor 18-200 is voor amateurfotografie een schitterend objectief, zoniet hét basis objectief na hetwelke stapsgewijs en naar gelang de behoeftes, een aanvulling met andere specifiek glas kan worden uitgevoerd. De meesten hebben zelfs niks meer dan die 18-200 nodig. Technisch is het ok... en uiteindelijk bestaat er ŕltijd iets beter. Dus dat het technisch geen hoogvlieger zou zijn is absoluut relatief want alleen al in gebruiksgemak bvb klopt het elk ander objectief.
        Of je daarentegen beter een compactje koopt betwijfel' k (maar kan ikzelf niet uitmaken). Omdat je met een dslr (soms) nog eens wat kunt uitproberen op technisch vlak. Met een compactje is dat niet zo handig... Anderzijds is het mij niet duidelijk hoe technisch je je met de kwestie bezig wilt houden... Want het is inderdaad zo dat je niet betere foto's zal produceren omdat je een duurder toestel of dslr hanteert. Maar het produceren van beter beelden komt dan wel binnen handbereik als je jezelf een beetje wilt of kunt verdiepen in de fotografie.

        Veel succes,
        F.

        De technische beperking die ik over dat objectief aanhaal is de dof, niet voor hoge iso's want dat is voor de camera en staat er dus ook niet.
        En idd met een max diafragma van ong.f5 vanaf een 100mm kan je niet spreken over veel speelruimte voor je dof. Oké 200mm dan maar en dan heb je idd minder dof maar wél platgedrukte foto's en je moet in de kamer er naast gaan staan om ze te kunnen maken...
        En je kan dat een handige lens vinden (ik heb ze ook gehad) daarom is het technisch nog geen hoogvlieger.
        Behalve ken rockwell is bijna iedere test het er over eens dat deze megazoom meer dan gemiddeld vervormd en op 200mm niet meer zo scherp is.

        En wat doet bijna iedereen die zo'n zoom koopt en een tijdje fotografeerd, ze kopen een 17-18/50-55 f2.8 en/of een aparte lichtsterkere telezoom en de deze word verkocht.
        Ik denk dat het één van de meest aangeboden lenzen is op koopsite's

        En ik raad niet zo maar een compactje aan, ik raad de t.s. een "betere" compact aan en dat om één belangrijke reden; hij heeft totaal geen ervaring en geeft in zijn eerste mail totaal niet aan of er enige

        intentie is om van fotografie zijn hobby te maken.

        En iemand die zich niet gaat verdiepen in fotografie en er dus geen liefde voor voelt (mooi hé) die laat hem na een tijdje thuis omdat het een gesleur is met dat "groot" spel.

        En die raad ik dus graag een betere compact, mft of nex aan. die trekken ook mooie foto's en worden veel makkelijker meegenomen.

        Het is een beetje de MM mentaliteit, als er daar iemand binnen komt en vraagt naar een toestel dat mooie foto's trekt dan is de dslr hét antwoord (daar zelf gehoord)

        Awél volgens mij dus niet, iemand die gewoon op volauto trekt gaat met beide hetzelfde maken en zelfs nooit het verschil zien.

        Ik heb foto's op A3 gezien van een fuji x100 en die waren gewoon prachtig en volgens mij ruim voldoende voor zelfs de meest veeleisende amateur qua I.Q

        Wat niet wil zeggen dat het er niet kan zijn, ik prefereer zelf een dslr maar dat komt er enkel uit als je weet wat je doet.
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #19
          Re: nikon D3200 - welke lens ?

          Yo yooo opa !!
          Welkom hier, en post dan maar gauw fotootjes met je nieuwe aanwinst.
          Veel succes gewenst! De raad laad ik over aan anderen.
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

          Comment


          • #20
            Re: nikon D3200 - welke lens ?

            Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
            Yo yooo opa !!
            Welkom hier, en post dan maar gauw fotootjes met je nieuwe aanwinst.
            Veel succes gewenst! De raad laad ik over aan anderen.

            idd opaatje, we durven hier op BD wel eens verzeilen in technische discussies waar door we het belangrijkste even vergeten haha

            Ongeacht wat je ook koopt veel plezier ermee en hopelijk word je gebeten door het fotovirus, één van de leukste hobby's die er zijn.
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #21
              Re: nikon D3200 - welke lens ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              ...Oké 200mm dan maar en dan heb je idd minder dof maar wél platgedrukte foto's en je moet in de kamer er naast gaan staan om ze te kunnen maken...
              Als je een shoot op het toilet uitvoert wel ja. Dat ding focust op minder dan een halve meter. Daarnaast is dat platdrukken zeer relatief en soms ook zeer gewenst. Maar ik denk niet dat opa hierin is geďnteresseerd? Opa?
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              En je kan dat een handige lens vinden (ik heb ze ook gehad) daarom is het technisch nog geen hoogvlieger.
              Handig is ze zeker. Ik kan me inbeelden dat wanneer je eenmaal de status van opa hebt bereikt, je dan wel vanuit een makkelijke zetel alles wenst te kunnen cadreren met een superzoom ipv achter je kleinkinderen (of oma) te moeten aanhollen om ze correct in te cadreren met een 18-55mm. Daarnaast heb ik niet gezegd dat die 18-200 wel een hoogvlieger is. Ik duidde enkel aan dat je stelling daaromtrent iets genuanceerder mocht aangebracht worden.
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              Behalve ken rockwell is bijna iedere test het er over eens dat deze megazoom meer dan gemiddeld vervormd en op 200mm niet meer zo scherp is.
              Ja, de kenny wordt aanbevolen met een korreltje zout. Maar 't is begot niet allemaal larie wat 'm vertelt... Die 18-200 is m.i. de beste superzoom beschikbaar voor DX. En superzooms hebben idd iets meer beperkingen op IQ... Logisch toch: voor mij graag een 16-300/1.4 zonder distortie en een mega-IQ graag. Als ze wordt gemaakt in een F-mount mag je me een seintje geven want ik ben geďnteresseerd!
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              En wat doet bijna iedereen die zo'n zoom koopt en een tijdje fotografeerd, ze kopen een 17-18/50-55 f2.8 en/of een aparte lichtsterkere telezoom en de deze word verkocht. Ik denk dat het één van de meest aangeboden lenzen is op koopsite's
              Het is een van de meest aangeboden objectieven omdat het ook een van de meest logische stappen is die je doorloopt voor je naar lichtsterker glas gaat. Je hebt er zelf een gehad... Proves my point. En ze geraken blijkbaar 2dehands ook verkocht he... Hoeveel kitlenzen 18-55 liggen er niet overal weg te rotten omdat ze geen gebruiker vinden? Of bedoel je dat opa direct naar lichtsterk glas moet stappen? Ik dacht het niet. Die 18-200 is een perfecte keuze. Des te meer omdat zijn voorkeur naar een superzoom uitgaat en die nikkor 18-200 gewoon de betere keuze is.
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              En ik raad niet zo maar een compactje aan, ik raad de t.s. een "betere" compact aan en dat om één belangrijke reden; hij heeft totaal geen ervaring en geeft in zijn eerste mail totaal niet aan of er enige intentie is om van fotografie zijn hobby te maken.
              Ik had begrepen dat er wel intentie aanwezig was in het verdiepen van technische bagage. Hij is zelfs al zover dat hij filters gaat gebruiken... Go opa!
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              En iemand die zich niet gaat verdiepen in fotografie en er dus geen liefde voor voelt (mooi hé) die laat hem na een tijdje thuis omdat het een gesleur is met dat "groot" spel.
              Ja, mooi. Ik krijg het er een beetje warm van vanbinnen. Zo groot is dat spel niet. Hoe ging de test met het botervlootje opa? Te groot of te zwaar? Of ben je meer gewend? Vandaar ook dat 'm naar een deftige dealer moet gaan, ipv een bollewinkel, die hem het ding in handen geeft zodanig dat hij weet waar hij aan toe is.
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              En die raad ik dus graag een betere compact, mft of nex aan. die trekken ook mooie foto's en worden veel makkelijker meegenomen.
              Daar heb je een punt want ook die moeten in het vergelijk met de d3200+18-200 opgenomen. Eveneens uit te testen bij een deftige dealer. Ik ga ook enkel naar deftige dealers.
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              Het is een beetje de MM mentaliteit, als er daar iemand binnen komt en vraagt naar een toestel dat mooie foto's trekt dan is de dslr hét antwoord (daar zelf gehoord)
              MM is net zo'n bollewinkel voor mensen met een baseball-cap: veel te duur, nooit iets op stock en geen correcte uitleg. Een bollewinkel dus. Enkel voor CD's en DVD's zitten ze goed (en die media dragers zijn dépassé, zodus...).
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              Awél volgens mij dus niet, iemand die gewoon op volauto trekt gaat met beide hetzelfde maken en zelfs nooit het verschil zien. Ik heb foto's op A3 gezien van een fuji x100 en die waren gewoon prachtig en volgens mij ruim voldoende voor zelfs de meest veeleisende amateur qua I.Q
              Ja, Rockwell vindt dat ook de beste compact En hij zet er duidelijk bij: "The Fujifilm X100 is not intended for inexperienced photographers". But hey, wat weet de Kenny daarvan af he...
              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              Wat niet wil zeggen dat het er niet kan zijn, ik prefereer zelf een dslr maar dat komt er enkel uit als je weet wat je doet.
              Heb vertrouwen in opa! Je moet er in geloven Jozef... Geef 'm die kans...

              Cheerio,
              (en groetjes aan opa als hij nog volgt tenminst )
              F.

              Comment


              • #22
                Re: nikon D3200 - welke lens ?

                Zo'n 18-200 is een betere kitlens dan de courante 18-55. Ik zou hem ook niet verkopen (als ik er één had), want het is een heel praktisch stuk glas wanneer je licht wil reizen of naar het strand gaat (met de kleinkinderen), want je moet niet van lens wisselen in het zand.
                Ik zou zeker voor de D3200 met de 18-200 en een polarisatiefilter gaan, het resultaat hiervan zie je direct in de zoeker. Al doende leert men. En de rest staat uitvoerig in vele boeken. Eén boek kan ik je wel aanraden, dat is er eentje dat de 3200 behandelt, een aanvulling op de handleiding, waar je leert waarom je deze of gene instelling kunt gebruiken. Er bestaan meerdere boeken over de 3200, ik zou een vrij compact exemplaar kopen, en dat in mijn fototas stoppen.
                Ten andere: bespaar niet op een tas, neem geen groot exemplaar waar je camera en lens in verloren lopen, maar een stevige, kleine tas met nog wat plaats voor een extra lens en een flitser. Vergeet ook geen 2de accu mee te nemen, je zult maar aan de voet van de pyramides staan met een lege accu... Idem voor geheugenkaartjes, neem liever wat meer kleinere, dan één grote. Mocht je onverhoopt toch te weinig opslagcapaciteit hebben: in Egypte verkopen ze die kaartjes ook. Ga wel naar een grote winkel, anders zou het wel eens een chocolade-exemplaar kunnen zijn.
                Goede reis!
                Last edited by mnoach; 6 december 2012, 12:14.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #23
                  Re: nikon D3200 - welke lens ?

                  En niet te vergeten: de eventuele adapterstekker. Je reisagent kan je daar meer over vertellen (vooral aan boord). En vergeet de lader niet mee te nemen.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #24
                    Re: nikon D3200 - welke lens ?

                    En hou oma daar wel in 't oog. Een Egyptenaar wou daar mijn zus destijds kopen voor 40 kamelen. Dat was toen wel een hoog bod want destijds stond de BEF niet zo sterk t.o.v. de kameel. Maar alsnog zijn we er niet op ingegaan. Allé ja, 'k wil maar zeggen... straks verdwijnt oma en sta je daar met 40 kamelen en een superzoom...

                    Comment


                    • #25
                      Re: nikon D3200 - welke lens ?

                      40 kamelen? Dat zijn 80 bulten!! Zonder siliconen.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #26
                        Re: nikon D3200 - welke lens ?

                        Opa is een connaisseur, ha!

                        Comment


                        • #27
                          Re: nikon D3200 - welke lens ?

                          Wow !
                          Dat noem ik nog eens een gegevenstsunami voor een leek zoals ik !!!!
                          Morgen heb ik een afspraak met de eigenaar van een fotospeciaalzaak, het is dus vandaag kwestie voor mij om alles wat jullie me hier vertellen op spiekbriefjes mee te nemen, zodat ik die brave teunis plat kan meppen met m'n kennis
                          Wat het gewicht betreft, ben ik niet bang, zelfs opa's krijgen nog heel wat omhoog hoor !!
                          Ik denk toch dat ik met de D3200 in zee zal gaan - lens 18-200, filters volgens jullie aanraden.
                          Een extra accu had ik al voorzien en een reisadaptor voor de stekker heb ik al (familie in Londen)...
                          Verder nog twee kaartjes 8G, en een tafelstatiefje
                          Hartelijke dank voor alle goeie raad en...
                          Als die gozers met hun kamelen afkomen, dan weet ik nu al wat ik kiezen zal hoor !!!

                          Comment


                          • #28
                            Re: nikon D3200 - welke lens ?

                            En laat dan de foto's maar komen, als je terug bent.

                            Succes.
                            BD1766BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: nikon D3200 - welke lens ?

                              beste mnoach,
                              je raadt me één boek zeker aan, kan je me vertellen dewelke ? eventueel het ISBN nummer ware fantastisch !!!!

                              Comment


                              • #30
                                Re: nikon D3200 - welke lens ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door opawietje Bekijk bericht
                                beste mnoach,
                                je raadt me één boek zeker aan, kan je me vertellen dewelke ? eventueel het ISBN nummer ware fantastisch !!!!
                                "Handboek digitale fotografie en beeldbewerking" van auteur Frans Barten bij uitgeverij "Focus Publishing" is een goed boek met echt veel info.

                                Het is wel een flink boek en geen pocketje voor onderweg

                                Veel plezier met je aankoop
                                D800 en een goed glasservies

                                Comment

                                Working...
                                X