Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D3200 - welke lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D3200 - welke lens ?

    Laat ik me eerst en vooral voorstellen : een jonge opa, momenteel niet meer werkend, maar een volledige leek op het gebied van fotografie....
    Nu is oma van plan om volgend jaar met vakantie te gaan (cruisen op de Nijl) en ik wil van deze reis mooie momenten meebrengen!
    Ik ben van plan om een nikon D3200 aan te schaffen...
    Gewoonlijk wordt deze aangeboden met een lens 18-55mm en eventueel eentje 55-200mm...
    Ik heb het wat moeilijk om met 2 lenzen te moeten werken : telkenmale op en af vind ik behoorlijk 'ambetant'...
    Wat surfen op het net leerde me dat er verscheidene lenzen zijn die wat performanter zijn :
    18-200, 18-250, 18-270 en zelfs 18-300mm !
    Enkele vraagjes aan jullie bollebozen...
    1 voor een huis- tuin en keukenboef als ik, is 18-200 voldoende ?
    2.het (extra) gewicht van de grotere lens, zal deze de verhouding met de camera verstoren ?
    3.welk merk lens kan ik nemen ? Nikkor (oorspronkelijk) of is Tamron een behoorlijk alternatief ?

    De kerstdagen liggen in het verschiet, maar ik moet m'n briefje naar de kerstman nog versturen...
    Kan iemand me helpen om deze oude man de juiste info te verstrekken ?
    Opa zal je eeuwig dankbaar zijn !

  • #2
    Re: nikon D3200 - welke lens ?

    Naar kwaliteit toe zal je beter zijn met de 2 lenzen .Megazooms hebben de kwalijke reputatie niet zo goed te zijn dan afzonderlijke lenzen.

    Comment


    • #3
      Laat je niet teveel opjagen om direct aparte en duurdere lenzen aan te kopen, ik heb ook een D3200 als backup camera, de Nikkor 18-200 AFS erop zal je niet teleurstellen voor het soort fotografie dat jij wil doen.....
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: nikon D3200 - welke lens ?

        Inderdaad, 18-200mm is perfect voor uwe doeleinden!
        portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
        Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

        Comment


        • #5
          Re: nikon D3200 - welke lens ?

          leuk cameratje trouwens. onlangs heel de namiddag mee 'gespeeld'. kennis heeft er onlangs een gekocht. ga voor de 18-200. ja er zijn betere opties qua kwaliteit maar wat u ermee wil doen is dit meer als voldoende.
          niet vergeten de mooie reis foto's te posten
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: nikon D3200 - welke lens ?

            Hee, dank je wel, jongelingen !!!!
            als ik jullie zo hoor (lees in feite) kies ik goed met een 18-200... de balans (gewicht) wordt door deze lens niet verstoord ?
            volgens mijn winkelier koop ik best ook een 18-55 : als er iets is met je andere lens sta je daar met je mond vol tanden.... Heeft hij hier een punt ?
            dan nog één vraagje : nikkor of de (geloof ik) goedkopere tamron als lens ?

            Ik ben jullie nu al eeuwig dankbaar hoor !

            Comment


            • #7
              Re: nikon D3200 - welke lens ?

              tsja hij heeft een punt maar als er iets is met je body sta je daar ook. toch lijkt het me niet zinvol met twee body's te gaan. 18-200 valt best goed mee van gewicht, denk niet dat het de balans verstoort. als je toch perse een tweede lens wil zou ik een 30 of 50 mm prime kopen. je kan ook nu de ene lens kopen en moest je toch nog twijfelen een tweede.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: nikon D3200 - welke lens ?

                Oorspronkelijk geplaatst door opawietje Bekijk bericht
                volgens mijn winkelier koop ik best ook een 18-55 : als er iets is met je andere lens sta je daar met je mond vol tanden.... Heeft hij hier een punt?
                Neen, dat is absoluut geen punt, behalve dan dat die winkelier je nog een 2de en waarschijnlijk direct ook nog een derde lens zou willen verkopen Die 18-55 heb je niet nodig wanneer je een 18-200 hebt. Als je desnoods een 2de lens erbij wilt nemen doe dan een middenprime zoals een sigma 30mm of een nikkor 35mm. Zo'n lensjes zijn tenminste aanvullend op die 18-200.
                De goedkopere tamron is een compromis. Indien je het budget beschikbaar hebt voor een nikkor hoef je geen compromis te maken...

                Veel succes,
                F.

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D3200 - welke lens ?

                  Hallo opa,

                  ben je van plan om je in fotografie te verdiepen?
                  Want als je dat niet van plan bent en altijd op volautomatisch gaat trekken is zo'n reflex niet echt nodig. Dan krijg je met een compact toestel zoals bijv. de 1reeks van Nikon, de nexreeks van Sony of de mft's van panasonic ook heel goede ,zelfs vergelijkbare, resultaten. Ook echte compact's zoals een sony rx100, nikon P7700 of canon G15 geven heel goede beelden.
                  Het is niet goedkoper, sommige compacts zijn ook duur, maar wel veel draagbaarder.
                  Ik vind een reflex maar echt beter worden als je zijn mogelijkheden echt benut en het grootste verschil zit dan in het betere glas ,iets wat je niet van plan bent om te kopen.
                  Ik breek geen reflex af hoor, ik ben zelf een fervent gebruiker en sleur zelfs altijd met een zware zak maar in jouw geval is het volgens mij niet nodig.

                  mvg Jozef
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D3200 - welke lens ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door opawietje Bekijk bericht
                    volgens mijn winkelier koop ik best ook een 18-55 : als er iets is met je andere lens sta je daar met je mond vol tanden.... Heeft hij hier een punt ?
                    Adviseert hij ook tweede body?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D3200 - welke lens ?

                      Hallo Jozef

                      Toch heb ik gehoord dat deze compact toestelletjes nog niet de kwaliteit van de reflexcamera's hebben<....
                      Ik vergelijk het misschien een beetje met de casettes en de echte lp's vroeger ?

                      W

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon D3200 - welke lens ?

                        Als je geen probleem hebt met het extra gewicht van een dslr en als je u er ook wat in wil verdiepen (leren manueel te fotograferen en misschien ook eens een prime (35mm 1.8G) aan te schaffen waarmee je nog veeel meer kan doen als je geen zoom nodig hebt), dan is een dlsr het beste. Als je denkt dat die veel te zwaar zal zijn en als je hem constant in automatisch wil houden voor de rest van zijn leven , zou ik eens kijken naar de Nikon 1 Serie (J1/2 of V1/2), zeer compact en kwaliteit dat aanleunt bij die van een dslr.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon D3200 - welke lens ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door opawietje Bekijk bericht
                          Hallo Jozef

                          Toch heb ik gehoord dat deze compact toestelletjes nog niet de kwaliteit van de reflexcamera's hebben<....
                          Ik vergelijk het misschien een beetje met de casettes en de echte lp's vroeger ?

                          W
                          Neem het van mij aan dat een foto uit een recente "goede" of "top" compact zoals ik of playerofware aanhaalden heel dicht bij de reflex aanleunen.

                          Het is pas als je zelf gaat bepalen wat je doet en dus niet op de volautostand werkt dat je verschil "kan" maken.

                          En dan hebben we het over technisch verschil zoals DOF, hoge iso enz, maar dat wordt ook sterk beinvloed door je objectief. En het objectief dat je prefereert is technisch geen hoogvlieger

                          dus voor een beperkte DOF bijv al zeker niet ideaal.

                          Als komplete leek ga je dus zeker geen verschil kunnen maken door voor een reflex te kiezen.

                          Het is een fout idee dat veel voorkomt ; koop een D-SLR en je trekt goede foto's.

                          Ik weet ook niet wat je van plan bent met je foto's, ga je grote afdrukken maken? +A4

                          Of enkel een occasionele 10x15 en de rest op je computer of digi-fotokader op de kast, want in dit geval ga je helemaal weinig verschil zien.

                          Maar zoals al aangehaald, als je je wil verdiepen in de leuke hobby die fotografie is dan heeft een dslr volgens mij enkele voordelen t.o.v.compact's.

                          mvg Jozef
                          D800 en een goed glasservies

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon D3200 - welke lens ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                            En het objectief dat je prefereert is technisch geen hoogvlieger
                            Enerzijds een compactje aanraden en anderzijds vermelden dat de nikkor 18-200 technisch geen hoogvlieger is voor DOF en hoge iso's?
                            Die nikkor 18-200 is voor amateurfotografie een schitterend objectief, zoniet hét basis objectief na hetwelke stapsgewijs en naar gelang de behoeftes, een aanvulling met andere specifiek glas kan worden uitgevoerd. De meesten hebben zelfs niks meer dan die 18-200 nodig. Technisch is het ok... en uiteindelijk bestaat er àltijd iets beter. Dus dat het technisch geen hoogvlieger zou zijn is absoluut relatief want alleen al in gebruiksgemak bvb klopt het elk ander objectief.
                            Of je daarentegen beter een compactje koopt betwijfel' k (maar kan ikzelf niet uitmaken). Omdat je met een dslr (soms) nog eens wat kunt uitproberen op technisch vlak. Met een compactje is dat niet zo handig... Anderzijds is het mij niet duidelijk hoe technisch je je met de kwestie bezig wilt houden... Want het is inderdaad zo dat je niet betere foto's zal produceren omdat je een duurder toestel of dslr hanteert. Maar het produceren van beter beelden komt dan wel binnen handbereik als je jezelf een beetje wilt of kunt verdiepen in de fotografie.

                            Veel succes,
                            F.
                            Last edited by Fibonacci; 5 december 2012, 13:45.

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon D3200 - welke lens ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                              En het objectief dat je prefereert is technisch geen hoogvlieger
                              Heb persoonlijk zelf jarenlang met de 18-200 vrII gewerkt en je kan er echt wel zeer mooie OOF delen mee krijgen, focus is snel, vr werkt fantastisch (bijna even goed als dat in mijn 70-200 vr2 en dat is werkelijk uitstekend). Scherpte is veel beter dan dan vele andere superzooms en duidelijk beter dan elke compact (onder de 1000 euro).

                              Comment

                              Working...
                              X