Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarop letten bij kopen van eerste flitsset?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waarop letten bij kopen van eerste flitsset?

Hey iedereen,

Ik ben een beginnende fotograaf, en ik zou graag een flitssetje kopen om wat gemakkelijker te kunnen werken (ik werk nu met 2 500W bouwlampen, zonder statief, en dat is niet echt gemakkelijk)

Nu heb ik een setje bij konijnenberg zien staan, en wou eens aan de meer ervaren fotografen vragen of ik dit wel zou moeten kopen.

Jinbei Delicacy D-180 Studio Flits Kit De Luxe

Deze DeLuxe uitvoering van de Delicacy D180 kit van Jinbei wordt geleverd in handige rolkoffer waar alles in zit. De D-180 kit is speciaal ontworpen voor portret- en productfotografie. De D-180 flitskoppen hebben een lichtsterkte van 180 watt per seconde, een herlaadtijd van 1.2 seconde en een consistente kleurtemperatuur van 5500K (±200K).

Let op! De Jinbei TR-A8 draadloze transmitter werkt niet in combinatie met de Jinbei Delicacy D-180 set! De TR-D4 is de draadloze trigger voor deze set. Deze kunt u vinden onder de accessoires.

De Jinbei D-180 kit bestaat uit:
    3 x D-180 Digitale flitser
    1 x D-50x70 Softbox
    1 x D-550 Octo-Softbox
    1 x D-Honey Comb
    1 x DeLuxe rolkoffer
    3 x SJ-200 Aluminium Light Stand

Vooral kinderen, huisdieren en producten vallen voor mijn lens, maar ook portretten en heel soms full body.
    de ruimte waarin ik werk is ongeveer 5m x 5m, maar deze is wel bemeubeld (de woonkamer dus, en ook de reden waarom ik practisch geen full body kan doen)
    Het is wel de bedoeling om ooit een grotere ruimte ter beschikking te hebben, dus daar moei ik rekening mee houden.

Ik werk met een D3100'tje, en vooral met de 55-200 kitlens.

Deze set bestaat uit 3 fllitsers, dus perfect voor het object, maar graag had ik ook nog 2 extra flitsers gehad voor mijn achtergrond te belichten. Heeft iemand goede suggesties over welke flitsers (eventueel met een linkje :-) ) ik zou kunnen nemen voor mijn achtergrond?

Alvast bedankt!
    Nikon D7000 - Nikkor MB-D11 - Nikkor 105mm F2.8 - Nikkor 50mm F1.8g - Nikkor 18-55mm - Nikkor 55-200mm - SIGMA 17-50mm F2.8 - 2x YN 460II

Re: Waarop letten bij kopen van eerste flitsset?

leuk setje om mee te starten, zeker als je geen fullbody shot's in een grote ruimte wil doen. Vraag me wel af of je voor jou doeleinde 5 flitsers nodig hebt
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
      Vraag me wel af of je voor jou doeleinde 5 flitsers nodig hebt
      mee eens...

begin met 1 flitser... leer die kennen... speel me de richting, kracht en kwaliteit van dat licht...
      als je uitgepeeld bent, na een half jaar of een jaar, voeg een tweede flitser toe... opnieuw, leer die kennen, de verhouding, richting van licht wordt nog belangrijker...

etc...

ik begrijp dat je al wat ervaring hebt opgedaan met je bouwlampen, doch een studioflits biedt heel wat meer mogelijkheden.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Kijk ook eens op de site van GSL

Comment

probeer eens met die set van drie plus een goei reflector. Ik werk momenteel enkel met reportage flitsen. meestal gebruik ik er maar twee, voor portretten kom ik hiermee toe. af en toe gebruik ik er een pak meer als ik een hele setting wil uitlichten. bouwlampen heb ik ook al gebruikt in combo met een wit douche gordijn = softbox van 1,5 op2 meter. heel zacht licht. Het is een beetje knutselen. Heb onlangs nog een filmke gezien van een pro fotograaf die een hele shoot deed met een lichtset van +-70 euro. zal straks thuis het linkje eens opzoeken. Het resultaat was echt knap.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Hey,

Alvast bedankt voor alle reacties!

Dus met dit setje, en eventueel een reflectiescherm ben ik al voorzien om een fatsoenlijke shoot te doen?
            Nikon D7000 - Nikkor MB-D11 - Nikkor 105mm F2.8 - Nikkor 50mm F1.8g - Nikkor 18-55mm - Nikkor 55-200mm - SIGMA 17-50mm F2.8 - 2x YN 460II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Proxxy Bekijk bericht
              Hey,

Alvast bedankt voor alle reacties!

Dus met dit setje, en eventueel een reflectiescherm ben ik al voorzien om een fatsoenlijke shoot te doen?
              't zal werken... doch...

als ik me niet vergis is de model lamp slechts 50W and dat is erg weinig om vlot te gebruiken.
              de kracht van de flits varieert van 1/1 to 1/4, dat is slechts een gering verschil (3 stops)
              en er passen vermoedelijk alleen Delicacy accessoires op...

eigenlijk, met een GN van 38, ben je beter af met 3 Yongnuo YN560II flashes, die de zelfde output power hebben en van 1/1 naar 1/128 kunnen gevarieerd worden... Sneller kunnen flitsen, doch geen piloot licht hebben (maar dat heb je met deze set ook amper)

als je echt studio lichten wilt, en je hebt een beperkt budget ga dan voor minder lampen, doch betere... je key-light en fill-light zijn het belangrijkst.

neem nu de Elinchrom D-Lite RX one bijvoorbeeld

kost wat meer, maar je hebt 5 stops variatie, een model lamp van 100W en toegang tot alle elinchrom attributen...
              Last edited by d_oracle; 17 januari 2013, 19:51.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Is mss idd geen slecht idee om eens te kijken naar een instap set waar je wel veel accesiores kan voor vinden zoals D_oracle vermelde. Als je dan wat andere modifiers nodig hebt moet je niet meteen je flitsset veranderen. Een goed piloot licht is idd wel handig, dat mis ik soms bij flashes.
                Loop eens enkele winkels af en vraag daar wat advies, goed vergelijken en niet direct kopen.
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  begin met 1 flitser... leer die kennen... speel me de richting, kracht en kwaliteit van dat licht...
                  als je uitgepeeld bent, na een half jaar of een jaar, voeg een tweede flitser toe...
                  Schitterend idee. Of koop uzelf een zwembad en als alles goed verloopt kunt u er na een jaar misschien zelfs water in doen ...
                  I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                    Schitterend idee. Of koop uzelf een zwembad en als alles goed verloopt kunt u er na een jaar misschien zelfs water in doen ...
                    in mijn zwembad kwam er vanzelf water in

Comment

Het is wel de bedoeling om ooit een grotere ruimte ter beschikking te hebben, dus daar moei ik rekening mee houden.
                      Als u die grotere ruimte voor eind 2013 in gebruik neemt zal dat misschien nog lukken, maar veel langer gaat die set niet meegaan.
                      En het zullen niet zozeer de flitsers zijn die het gaan begeven maar alles daarrond: de statieven die uiteen vallen,
                      de klemmen om de flitser op een statief vast te zet die dol draaien, baleinen die doorheen softboxen prikken, plastic onderdelen die barsten, ... (seen that, been there, done that)

Deze set bestaat uit 3 fllitsers, dus perfect voor het object, maar graag had ik ook nog 2 extra flitsers gehad voor mijn achtergrond te belichten.
                      1 hoofdlicht, 1 invullicht en 1 haarlichtje. En dan nog 2 voor wat spielerei op de achtergrond...
                      Ik zie echt niet in waarom men u hierboven die combinatie afraadt ?
                      Misschien omdat u het woord beginnend gebruikte bij uw inleiding? Dat schept mogelijks
                      de perceptie dat u totale leek bent en niet overweg kunt met lichtmeting e.d. Is dat zo ?
                      Hebt u trouwens al een flitslichtmeter ingecalculeerd in uw budget ?
                      En/of een grijskaart ?

Om de modellampen zou ik me niet druk maken, die waren zeer nuttig in de tijd van de analoge fotografie
                      omdat men toen nog niet realtime de schaduwen kon checken op een laptop/tablet zoals nu.
                      Toen kon dat alleen maar met polaroidcassetes op dure midden- en grootformaatcamera's .

299€ is te beperkt om een gelukkig studiofotograaf te worden, vrees ik.

mvg
                      I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                        1 hoofdlicht, 1 invullicht en 1 haarlichtje. En dan nog 2 voor wat spielerei op de achtergrond...
                        Ik zie echt niet in waarom men u hierboven die combinatie afraadt ?
                        Misschien omdat u het woord beginnend gebruikte bij uw inleiding? Dat schept mogelijks
                        de perceptie dat u totale leek bent en niet overweg kunt met lichtmeting e.d. Is dat zo ?
                        Hebt u trouwens al een flitslichtmeter ingecalculeerd in uw budget ?
                        En/of een grijskaart ?

Om de modellampen zou ik me niet druk maken, die waren zeer nuttig in de tijd van de analoge fotografie
                        omdat men toen nog niet realtime de schaduwen kon checken op een laptop/tablet zoals nu.
                        Toen kon dat alleen maar met polaroidcassetes op dure midden- en grootformaatcamera's .

299€ is te beperkt om een gelukkig studiofotograaf te worden, vrees ik.

mvg
                        Mijn budget is ongeveer een €2000, een grijskaart heb ik, een lichtmeter nog niet, maar dat heb ik pas nodig als ik de flitsers heb dacht ik, dus ik pik die ineens mee dan.
                        Die €2000 is echter niet alleen voor de flitsset, maar dan ook voor de lichtmeter en een paar fatsoenlijke achtergrondrollen en statief (nu werk ik met een vinyl poster, die ik met tape ergens aan vastkleef, en een zwart stofje :-s).

Ik ben geen complete leek, maar het scheelt niet veel. Ik heb een avondcursus gevolgd, maar heb deze na een jaar moeten stoppen door mijn werk. Ik ken de basis dus, daarmee bedoel ik alles rond sluitertijd, diafragma, witbalans, etc.
                        De enige objecten dat ik bezit op vlak van fotografie is mijn body'tje, met 2 standaard objectieven (18-55mm, 55-200mm), een statief, en een grijskaart...

Ps: want vinden jullie van dit setje?

Comment

Ps: want vinden jullie van dit setje?
                          da's de oude reeks... slechts 1/1 tot 1/16 terwijl de nieuwe DM˛ reeks tot 1/64 (7stops) gaat! dat is veel interesanter... click

ga dan liever voor de DM˛'s of kijk eens naar linkstar
                          Last edited by d_oracle; 7 december 2012, 00:25.

Comment

Ga gerust ook eens kijken bij de mensen van studioflash.
                            Zij werken o.a. met Illustar.

Afhankelijk van de ruimte die je hebt, moet je vooral eens de flitskracht gaan bepalen welke je wenst.
                            Het belangrijkste deels is kennis van je licht, je kan zelfs perfect met reportage-flitsers de zogenaamde studioresultaten bekomen.

Voor achtergrond moet je vooral gaan bepalen wat je wenst, nl papier / vinyl / doek. Deze hebben elk hun voordelen en nadelen.
                            Ik heb onlangs gekozen voor een wit/zwarte vinyl met statieven systeem. Prijskaartje is zeker heel goed doenbaar waardoor je in jouw budget nog wel een mooi bedragje overhoud voor koppen & lichtmeter.
                            Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Working...
                            X