Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk scherm kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk scherm kopen?

Ik ben op zoek naar een scherm om mijn foto's beter te kunnen bijwerken. Totnutoe deed ik dat op mijn laptopscherm, met desastreuze resultaten tot gevolg. Altijd te donker of te licht. Schermkalibratie heeft hier niks aan verholpen. Ik moet de helderheid van mijn scherm op stand 0 zetten om iets of wat in de buurt van de definitieve afdruk te komen...

Soit, ik zou dus graag een extern scherm kopen, dat prijs/kwaliteit levert wat ik zoek. Het moet geen professioneel scherm zijn, en hoeft ook geen 29-inch te zijn. Ik had een budget van 300 tot 600 euro voor ogen. Overlaatst heb ik in de Shoot een vergelijking gezien, maar ik vroeg me af of er nog nieuwe evoluties op de markt zijn die te volgen zijn.

Daarnaast vraag ik me af waar ik zo'n scherm best kan kopen?

Bedankt,
    OC
    Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
    http://500px.com/kristofthys

Re: Welk scherm kopen?

zeker letten op het feit dat het IPS-panelen zijn die gebruikt zijn in het scherm, deze zitten standaard qua kleurenechtheid vrij correct

maar op zich zie ik je probleem niet.
    hoe zijn de foto's op je scherm?
    zijn het de afdrukken die te donker of te licht zijn? druk je zelf je foto's af?
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Dell ultrasharp, allemaal zeker en vast hun geld waard en zeer accuraat, de 24" versie is het best qua prijs/kwaliteit.

Comment

Afdrukken zijn steeds stukken te donker... Om mijn afdruk hetzelfde te krijgen als mijn scherm, moet ik de helderheid volledig uit mijn scherm wegnemen, waardoor ook contrast etc bijna onmogelijk worden om te beoordelen...

Ik dacht aan: Dell UltraSharp U2412M, iemand ervaring hiermee? 250 euro is een strakke prijs...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OscarCookie Bekijk bericht
          Afdrukken zijn steeds stukken te donker... Om mijn afdruk hetzelfde te krijgen als mijn scherm, moet ik de helderheid volledig uit mijn scherm wegnemen, waardoor ook contrast etc bijna onmogelijk worden om te beoordelen...

Ik dacht aan: Dell UltraSharp U2412M, iemand ervaring hiermee? 250 euro is een strakke prijs...
          Ja, dat zijn degene dat wij hier hebben staan (sommige in dual screen setup). Prachtige schermen, onklopbaar voor die prijs! En met 2 naast elkaar het beste systeem dat er bestaat voor fotobewerking en web.

Comment

Ik heb hier 2 LG IPS 23" schermen (op 2 verschillende pc's, geen 2 schermen op één pc), die zijn niet duur (rond de 200 euro), ze hebben een heel goede kleurweergave als ze gekalibreerd zijn, en omdat het IPS schermen zijn komt het niet zo nauw vanuit welke hoek je naar het scherm kijkt, de kleuren blijven altijd goed.

Maar als je een monitor op een laptop aansluit, en er is een groot verschil met de kleurweergave van het laptopscherm, dan zorgt dat voor problemen.
            Je kan maar één scherm kalibreren.
            Als ik het scherm van mijn Samsung laptop kalibreer, dan is het scherm dat ik er op aansluit niet om aan te zien, en als ik het extern scherm kalibreer, dan ziet het scherm van de laptop er heel slecht uit.
            Als je twee schermen tegelijk wil gebruiken, dan is het best dat dat twee dezelfde zijn, maar in combinatie met een laptop is dat dus onmogelijk (want je kan niet hetzelfde paneel kopen als dat er in de laptop zit).

Een laptop met een scherm dat echt voldoet voor fotobewerking, dat is er waarschijnlijk eentje uit de wat hogere prijsklasse.
            Bij de meer betaalbare laptops is volgens mij het scherm het onderdeel waarop de fabrikanten het meeste besparen, iedereen kan de processor en de hoeveelheid geheugen vergelijken met dat van andere laptops, maar of het scherm goed is of niet, dat kan je niet in de cijfertjes terugvinden.
            Last edited by Black B@ndit; 17 november 2012, 10:54.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Ik heb ook 2 verschillende schermen hier aan mijn pc hangen, een LG en een Pakardbell. Deze 2 worden afzonder gekalibreerd door mijn X-rite i1 display.

Maar laat u niet vangen dat een nieuw en beter scherm uw foto's exact het zelfde zijn als uw pc scherm en uw afdrukken zeker als je het door een bedrijf laat doen.
              Elk bedrijf heeft zo zijn eigen druk profielen, de ene heeft wat meer zwart de andere misschien wat meer geel. Het hangt ook vaak af van welke printer ze gebruiken.

Dus het beste wat je kan doen is natuurlijk uw schermen kalibreren en daarnaast de profielen proberen vast te krijgen van uw labo zodat je na uw bewerking dat profiel kan toepassen zodat uw foto 100% zou moeten overeenkomen met wat jij op uw scherm ziet.

Voor meer uitgebreide informatie kan ik u best doorverwijzen naar www.marc-en-ciel.be deze persoon heeft op zijn website verdere informatie en kan voor een klein bedrag uw printer en dat van uw lieveling labo uitlezen en profielen maken.

Nu dat dit verteld is wil ik ook even meedelen dat je beter afblijft van de standaard fabrikanten zoals Dell, LG, samsung,... deze fabrikanten maken eigenlijk alleen maar standaard schermen. Als je bij de grote professionele fotografen binnenwandelen zal daar eerder een NEC of een Eizo staan. Ok deze gaan waarschijnlijk boven uw budget maar ik denk dat je beter 1x deftig investeerd dan 2x opnieuw te investeren.

http://shop.colourconfidence.com/nl/...nitor-showroom deze link kan u misschien helpen om een super monitor aan te schaffen.
              Last edited by photoken; 2 november 2012, 23:04. Reden: even iets vergeten
              Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Comment

Ik heb deze Dell Ultrasharp 2412HM en het is een mooi scherm met een aangename beeldverhouding.
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

dat je afdrukken steeds slecht zijn, had je al vermeld.
                  Maar druk je ze zelf af of laat je ze ergens afdrukken?

ik heb 2 simpele Samsun 205 BW schermen die gekalibreerd zijn met een spyder3 pro. Onlangs een boek laten maken via profotonet en dit was toch in orde. Als ik afdrukken uitvoer op het werk op de kleurenlaser, zijn deze ook in orde.

Houd je kalibratie-toestel rekening met het omgevingslicht? Heb je je kalibratieprofiel al eens ingeladen / geconfigureerd voor je afdrukken in de printer-instellingen?
                  Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Daar heb ik geen last van, gebruik thans ook een gewone laptop van acer. Ik gebruik het histogram in photoshop. Mijn eigen prints doe ik met een selphy cp800 fotoprinter van canon, werkt perfect.
                    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                    flickr

Comment

Als je tijdens de fotobewerking in Photoshop (Elements) eens Ctrl + L indrukt, dan krijg je het histogram te zien.
                      Bij de meeste foto's kan je daaruit opmaken of de foto juist belicht is.

De helderheid van het scherm is tijdens de bewerking heel belangrijk als je alleen maar daarop voort gaat.
                      Bij een laptop kan die helderheid van het scherm al heel sterk afwijken als je het scherm een paar graden teveel naar boven of naar onder draait, daarom gebruik ik zelf liefst geen laptop om foto's te bewerken.
                      Je zal een vrij dure laptop moeten kopen om geen last te hebben van dat probleem.

Ik heb nog geen laptop gezien met een IPS scherm, maar ik zou voor een vergelijkbare configuratie eigenlijk wel wat meer willen betalen, want dan speelt de kijkhoek niet meer zo'n grote rol.
                      Als ze een vergelijkbaar scherm (kleurweergave, kijkhoek, lichtverdeling) zouden inzetten als de LG IPS schermen die ik hier gebruik, dan heb je volgens mij een laptop die prima te gebruiken is voor fotobewerking.
                      Zo'n laptop zou eigenlijk maar een 100 euro meer moeten kosten (een 23" IPS kost 200 euro, volledig afgewerkt, met voeding en kabeltjes, als het goedkope paneel dat er nu inzit vervangen wordt door een 15 of 17" IPS, dan kan dat nooit zo extreem veel duurder zijn tijdens de fabricage).

De laptop die ik onlangs heb gekocht, die kostte 650 euro, als ik dezelfde configuratie had kunnen kopen met een IPS scherm voor pakweg 100 euro meer, dan had ik daar niet lang over moeten nadenken.
                      Maar ik denk dat ze geen "middenklasse" laptop zullen upgraden met zo'n scherm, die zullen dan wel voorbehouden zijn voor de duurste laptops...
                      BD0338BE

Comment

Thanks voor de feedback allemaal.

Kijkhoek van mijn laptop heeft idd een grote invloed, vandaar dat een extern scherm volgens mij een oplossing kan bieden. Ik laat de foto's idd afdrukken bij een fotolabo, en idd, hun printprofielen opvragen zou een volgende stap kunnen zijn.

En idd, Eizo en consoorten zijn beter, maar 250 euro vind ik voldoende om uit te geven, het is niet dat ik professioneel met fotografie bezig ben. Soit, enkel op histogram voortgaan lijkt me wel een beetje bizar, maar soit, ieder zijn oplossing.

Ik heb de Dell alleszins besteld, ik zal binnenkort eens een review posten...

Comment

enkel op histogram voortgaan lijkt me wel een beetje bizar, maar soit, ieder zijn oplossing.
                          Ik heb de Dell alleszins besteld, ik zal binnenkort eens een review posten...
                          Als laatste advies over dit onderwerp zou ik u toch aanraden om eens te kijken achter een monitor kalibrator. Je hoeft daarvoor nog niet professioneel bezig te zijn maar het verschil kan soms veel betekenen.

Ook natuurlijk niet voor de goedkoopste kalibrator gaan he..

Veel plezier met uw Dell
                          Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Comment

Goeie tip, maar ik heb de spider eye-one display 2 calibrator liggen. Daarzonder heeft het idd niet veel zin.

Thanks!

Comment

. Soit, enkel op histogram voortgaan lijkt me wel een beetje bizar, maar soit, ieder zijn oplossing.
                              .
                              Het histogram kan een goed hulpmiddel zijn om te controleren of de foto's correct belicht zijn.
                              Maar er zijn foto's die daarvan kunnen afwijken, als je daar alleen maar rekening houdt met het histogram, dan kan je de foto daardoor ook verknoeien.
                              In dat geval kan je eigenlijk alleen maar voortgaan op een goede monitor.
                              Als je de foto's altijd laat afdrukken door dezelfde afdrukcentrale, dan weet je ook of je de foto's vooraf beter ietsje lichter of donkerder maakt om ze zo naar je eigen smaak afgedrukt te krijgen.

Een goede monitor moet tegenwoordig geen 1000 euro meer kosten, voor 250 euro vind je inderdaad al monitors die prima geschikt zijn voor de meeste "amateurfotografen" ( dat gaat dan over het overgrote deel van de bezoekers van Belgiumdigital).
                              Maar je moet wel zien wat je koopt, want niet elke monitor van 200-250 euro is even goed voor fotobewerking.

Die Dell van 250 euro zal dus zeker een heel grote verbetering zijn ten opzichte van een laptop-scherm.
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X