Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk scherm kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk scherm kopen?

Ik verkoop mijn Fujitsu- siemens monitor 22 inch 16:10 formaat ,en in perfecte staat met kabels voor €85 email : floepke1@gmail.com
    Oorspronkelijk geplaatst door OscarCookie Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar een scherm om mijn foto's beter te kunnen bijwerken. Totnutoe deed ik dat op mijn laptopscherm, met desastreuze resultaten tot gevolg. Altijd te donker of te licht. Schermkalibratie heeft hier niks aan verholpen. Ik moet de helderheid van mijn scherm op stand 0 zetten om iets of wat in de buurt van de definitieve afdruk te komen...

Soit, ik zou dus graag een extern scherm kopen, dat prijs/kwaliteit levert wat ik zoek. Het moet geen professioneel scherm zijn, en hoeft ook geen 29-inch te zijn. Ik had een budget van 300 tot 600 euro voor ogen. Overlaatst heb ik in de Shoot een vergelijking gezien, maar ik vroeg me af of er nog nieuwe evoluties op de markt zijn die te volgen zijn.

Daarnaast vraag ik me af waar ik zo'n scherm best kan kopen?

Bedankt,
    OC
    ik streef naar goeie fotokes
    Canon 7D en Canon glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik heb hier 2 LG IPS 13" schermen (op 2 verschillende pc's, geen 2 schermen op één pc), die zijn niet duur (rond de 200 euro), ze hebben een heel goede kleurweergave als ze gekalibreerd zijn, en omdat het IPS schermen zijn komt het niet zo nauw vanuit welke hoek je naar het scherm kijkt, de kleuren blijven altijd goed.

Maar als je een monitor op een laptop aansluit, en er is een groot verschil met de kleurweergave van het laptopscherm, dan zorgt dat voor problemen.
      Je kan maar één scherm kalibreren.
      Als ik het scherm van mijn Samsung laptop kalibreer, dan is het scherm dat ik er op aansluit niet om aan te zien, en als ik het extern scherm kalibreer, dan ziet het scherm van de laptop er heel slecht uit.
      Als je twee schermen tegelijk wil gebruiken, dan is het best dat dat twee dezelfde zijn, maar in combinatie met een laptop is dat dus onmogelijk (want je kan niet hetzelfde paneel kopen als dat er in de laptop zit).

Een laptop met een scherm dat echt voldoet voor fotobewerking, dat is er waarschijnlijk eentje uit de wat hogere prijsklasse.
      Bij de meer betaalbare laptops is volgens mij het scherm het onderdeel waarop de fabrikanten het meeste besparen, iedereen kan de processor en de hoeveelheid geheugen vergelijken met dat van andere laptops, maar of het scherm goed is of niet, dat kan je niet in de cijfertjes terugvinden.

Een extern scherm op een laptop en het eigen laptopscherm kan je wel degelijk afzonderlijk calibreren.
      Misschien is dat niet het geval bij alle laptops en hangt het af van de videokaart, die over twee aparte sturingen voor de twee schermen moet beschikken.
      Het calibreren van een beeldscherm gebeurt eigenlijk in deze videokaart.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
        Een extern scherm op een laptop en het eigen laptopscherm kan je wel degelijk afzonderlijk calibreren.
        Misschien is dat niet het geval bij alle laptops en hangt het af van de videokaart, die over twee aparte sturingen voor de twee schermen moet beschikken.
        Het calibreren van een beeldscherm gebeurt eigenlijk in deze videokaart.
        Je hebt inderdaad twee aparte sturingen nodig, en ik denk niet dat de meeste grafische kaarten over die mogelijkheid beschikken.
        Misschien lukt dat wel bij laptops uit de hogere prijsklasse, maar bij de middenklasse zal je het scherm van de laptop niet anders kunnen kalibreren dan een extern scherm.
        Als ik fout ben, dan wil ik dat natuurlijk graag weten, want ik heb zelf dat probleem als ik een monitor of een beamer aansluit op mijn laptop.

Met 2 aparte grafische kaarten zal dat wel lukken, dat is de enige manier om twee aparte sturingen te maken.
        Als ze een grafische kaart maken waar alles dubbel op zit (dubbele processor), dan zou je ook de twee uitgangen apart kunnen aansturen.
        Heel wat grafische kaarten voor een pc hebben tegenwoordig 3 aansluitingen (analoog, digitaal en HDMI), maar volgens mij geven die alle drie juist hetzelfde beeld, en kan je die niet apart aanpassen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Je hebt inderdaad twee aparte sturingen nodig, en ik denk niet dat de meeste grafische kaarten over die mogelijkheid beschikken.
          Misschien lukt dat wel bij laptops uit de hogere prijsklasse, maar bij de middenklasse zal je het scherm van de laptop niet anders kunnen kalibreren dan een extern scherm.
          Als ik fout ben, dan wil ik dat natuurlijk graag weten, want ik heb zelf dat probleem als ik een monitor of een beamer aansluit op mijn laptop.

Met 2 aparte grafische kaarten zal dat wel lukken, dat is de enige manier om twee aparte sturingen te maken.
          Als ze een grafische kaart maken waar alles dubbel op zit (dubbele processor), dan zou je ook de twee uitgangen apart kunnen aansturen.
          Heel wat grafische kaarten voor een pc hebben tegenwoordig 3 aansluitingen (analoog, digitaal en HDMI), maar volgens mij geven die alle drie juist hetzelfde beeld, en kan je die niet apart aanpassen.
          Mijn laptopscherm en extern scherm zijn apart gecalibreerd, dat ging zonder problemen. Het scherm is aangesloten via hdmi. Ik heb een Asus N53SV met een Intel i7 quadcore en een Nvidia GT540m grafische kaart.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Als ik een monitor op mijn laptop aansluit, en ik calibreer één van de twee, dan wordt het andere altijd mee aangepast, alleen het scherm dat het laatst is gecalibreerd ziet er dan goed uit.
            Beide schermen tegelijk goed krijgen lukt niet met mijn laptop.
            De monitor is ook aangesloten met een HDMI kabel.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Als ik een monitor op mijn laptop aansluit, en ik calibreer één van de twee, dan wordt het andere altijd mee aangepast, alleen het scherm dat het laatst is gecalibreerd ziet er dan goed uit.
              Beide schermen tegelijk goed krijgen lukt niet met mijn laptop.
              De monitor is ook aangesloten met een HDMI kabel.
              Vreemd, bij mij is dit niet het geval. Welke grafische kaart zit daarin?
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Working...
              X