Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Krijg geheugenkaart niet leeg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Krijg geheugenkaart niet leeg

Je kan misschien eens kijken hoeveel vrije ruimte er op de geheugenkaart zit (aantal foto's dat je nog kan nemen) voor en na het 'wissen'.
    Als het aantal hetzelfde is, dan is er duidelijk niets gewist.
    Is het aantal verschillend (groter na het wissen), dan ligt het probleem bij Picasa.
    Ter info: D7000 - sleuf 1 8Gb, sleuf 2 vrij - RAW 225#, jpeg Fine 550#

Zelf werk ik met een cardreader en maak ik de geheugenkaartjes gewoon leeg via windows explorer. Ik formateer ze dus niet. Wel gebruik ik steeds de functie 'uitwerpen' voor het kaartje te verwijderen. Heb ooit een kaartje gehad wat corrupt geworden was door dit niet altijd te doen. Directory en mini weergave was mogelijk, maar copieren via cardreader, of usb connectie met camera, niet. Kon de foto's wel nog via de camera bekijken en nieuwe foto's maken ging ook nog.

Als ik toch eens formateer, dan doe ik dit wel in de camera. Het is misschien iets omslachtiger dan met een muis klikken en is misschien niet absoluut noodzakelijk, maar het is het maximale wat ik kan doen om problemen te vermijden.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Nikon heeft ook een specifiek programma om de foto's van het kaartje te halen: Nikon Transfer. Dit wordt normaal met de camerasoftware meegeleverd.
      Je kan kiezen, gewoon transfer, of transfer en wissen. Ik haal zo weinig mogelijk het geheugenkaartje uit de camera.Vooral CF kaartjes zijn gevoelig .
      Het is waar dat de foto's na het wissen op het kaartje blijven staan maar dat is geen probleem. Ik zie ook niet in waarom je telkens zou moeten formateren, maar als je formateert moet het wel in de camera gebeuren.
      Met een Low-level format is alles van uw kaart verdwenen (alle geheugenplaatsen worden naar keuze op 0 of 1 gezet), je moet dan wel opnieuw met de camera formateren. Hier is een gratis programma voor een lowlevel format (kontroleer zeker 2x als je wel het kaartje en niet uw HD aan het formateren bent)
      Meer info vind je hier
      Last edited by Beertje2; 24 augustus 2012, 17:32.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Zoals eerder vermeld gebruik ik ook de handige rode knop...
        Deze dient dus om de kaart te formateren.
        Het vuilbakje (in kleine rode letters staat er Format bij) en de knop om belichtingsmeting te wijzigen(staat ook format bij in rood) samen 2x indrukken en klaar is kees.Kaartje leeg.
        Op de D7000 kan je met het voorste instelwiel kiezen welk kaartje je wil wissen.

Comment

Heb je soms één of meerdere foto's vergrendeld? Er staat hiervoor een knop op de camera met een afbeelding van een sleuteltje.
          In de handleiding van de camera kan je dit evt terugvinden. Dat kan de oorzaak zijn dat je het kaartje niet leeg krijgt.
          mvg
          Kris

Comment

Als je in de camera formateert wordt al direkt de juiste map aangemaakt op de kaart.
            Het is zeker van belang als je dezelfde geheugenkaart(en) gebruikt in meerdere camera's.
            Elke camera doet dit enigszins anders.

Comment

Working...
            X