Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoya filters iemand ervaring mee?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoya filters iemand ervaring mee?

Oorspronkelijk geplaatst door Melkdjefer Bekijk bericht
    Heb me dan toch geriskeert dit setje te kopen.

Zo kan ik toch eerst zien of het mijn ding is of niet.
    Als ik het uiteindelijk bijna niet ga gebruiken heb ik dan nog centjes over voor iets anders.
    Is het wel mijn ding, kan later nog voor kwaliteitsvollere systemen opteren.

Maar op het eerste zicht ziet het er toch deftig uit hoor.
    Ik zal nog wel enkele test hiervan later posten.

Alvast dank voor jullie medewerking.
    Ik kijk wel uit naar de tests aangezien ik ook eventueel zo'n setje wil aanschaffen! De zon schijnt hard, perfecte moment om te testen?
    CANON 550D - CANON EF-S 18-135MM F/3.5-5.6 IS - CANON EF 50MM F/1.8 II - CANON EF_S 10-22MM F/3.5-4.5 - TAMRON SP 24-70mm f/2.8 DI VC USD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik heb een Hoya Pro pola en vind die beter dan de B+W. Voor B+W had ik een slimme uitvoering nodig en bij de Hoya niet.

Dit filter is net zo makkelijk schoon te maken als ieder ander filter.
      Ik heb Hoya Pro1 voor de grote maten en B+W voor de kleine maten, mijn MF AiS serie.
      Over dat schoonmaken heb ik me met een van die Hoya eens geërgerd dat ik hem niet echt "vlekvrij" gewreven kreeg. Dat was pas na een ferme regenvlaag en het was nogal zwoel weer. Vlekvrij is misschien een verkeerd woord maar ik vind geen beter, alsof ik de condens er niet helemaal afgewreven kreeg. Of is dat normaal ?
      Een uur nadien was die filter zo kristalhelder als vroeger.

Wat is wel merk is dat ik die grote pola's niet erg veel meer gebruik, ofwel heeft dat te maken met het feit dat er soms onnatuurlijke effecten optreden in de hemelpartij bij groothoek maar het kan even goed te maken hebben met het feit dat ik meer dan eens keer gevloekt heb toen ik hem er niet terug afkreeg. Op die slim versies heb je toch echt niet veel pak vind ik, daar zouden ze toch eens iets moeten op kunnen vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        maar het kan even goed te maken hebben met het feit dat ik meer dan eens keer gevloekt heb toen ik hem er niet terug afkreeg. Op die slim versies heb je toch echt niet veel pak vind ik, daar zouden ze toch eens iets moeten op kunnen vinden.
        Gewoon een fijn elastiekje rond het filter (natuurlijk rond het deel om los/vast te draaien) een draaien maar, komt zo los....
        Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Gewoon een fijn elastiekje rond het filter (natuurlijk rond het deel om los/vast te draaien) een draaien maar, komt zo los....
          Groetjes
          Ah, merciekes voor de tip, ga in het vervolg eens proberen.
          Maar kunnen die kwibussen voor de prijzen die ze vragen daar dan geen rubber bandje tegen plakken ?
          Ik dacht altijd dat het kwam doordat je de drukpunten van je vingers niet gelijkmatig kon zetten. Om "pak" te hebben moest je dan duwen en ik dacht dat daardoor de schroefdraad lastig deed. Met andere filters heb ik nooit last.
          Die ene keer dat het hopeloos was heb ik het opgelost door een soort bokaalopener die op meerdere ronde openingen te zetten is, en die aan de binnenkant een taaie rubberlaag heeft. Hier nog nooit in de rekken zien liggen.
          Maar sindsdien zorgde ik ervoor dat de filter juist wel en niet vastzat en ik eraan dacht om alleen wijzerzin te draaien en nooit terug. Ik wilde hem ook niet onverwacht losdraaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Melkdjefer Bekijk bericht
            Heb me dan toch geriskeert dit setje te kopen.
            een goede beslissing waarvan ge geen spijt zult krijgen...

ik maak gebruik van uitsluitend Hoya polafilters (een 72mm voor de 17-70mm & een 77mm voor de 70-200mm) en ik ben over beide filters zeer tevreden alsook over de resultaten die ermee behaal.
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Working...
            X