Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief en gimball head voor Sigma 120-300 f/2.8 OS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief en gimball head voor Sigma 120-300 f/2.8 OS

Ik ga eind juni een Sigma 120-300 f2.8 OS met 1.4 en 2.0 converters aankopen. Op termijn zal ik hiervoor ook een nieuw statief nodig hebben. Ik wil ook een gimball optie voor BIF en dergelijke.

Ik vind het belangrijk dat het statief in carbon is, relatief licht (minder dan 2 kg liefst) is en geen middenkolom heeft. Ik wil ook liefst eentje met 4 secties vanwege de kleinere opplooigrootte.

Qua statieven had ik gedacht aan:
    Feisol CT-3442
    Feisol CT-3472
    Benro C3780T
    De Gitzo 2/3 reeks zien er ook top uit, maar ik twijfel of deze de meerprijs waard zijn. Ik weet zeker dat dat uitstekende statieven zijn, en waarschijnlijk de beste van de hoop, maar of dat het zo'n groot verschil is qua stabiliteit? Het gewicht is ongeveer hetzelfde, dus daar moet je het niet voor doen.

Qua gimball dacht ik aan:
    Jobu Black Widow Jr 3
    Wimberley Sidekick SK-100 (icm mijn Sirui K30x balhoofd)

Wat denken jullie dat de beste optie is? Andere ervaringen/tips etc mogen zeker ook.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Re: Statief en gimball head voor Sigma 120-300 f/2.8 OS

Ik heb deze schommelkop :

Zeker niet slecht, deze tot voor kort altijd gebruikt met mijn 300mm f2.8 lens, straks weet ik ook of deze de 500mm f4 aankan.

Comment

ik heb tot mijn grote tevredenheid een gimbalhead Jobu Black Widow Jr 3. Ik gebruik deze zowel voor mijn telescoop als voor mijn 300mm met 1.7 converter.
      Monteer deze wel omgekeerd (ttz de lens of de telescoop naar benedenhangend ipv zittend). Deze opstelling geeft meer vrijheid van beweging van je toestel naar boven of naar beneden toe (je toestel met je lens hangt wel niet meer horizontaal als je de arm losdraait; je moet dus steeds je toestel vasthouden of de arm vastdraaien = gelijkaardige situatie als bij een balhoofd).
      Ik kan je geen info geven over de overige geslecteerde producten.
      Paul
      Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Ik heb deze schommelkop :

Zeker niet slecht, deze tot voor kort altijd gebruikt met mijn 300mm f2.8 lens, straks weet ik ook of deze de 500mm f4 aankan.
        Bedankt, deze had ik idd ook al tegengekomen. Wat mij echter sterk aantrok aan deze Jobu, is het lage gewicht van 700gr, de schommelkot die jij aanraadt weegt 1500 gram, meer als het dubbel dus. Ik zou hier dus enkel voor kiezen indien deze echt veel beter/soepeler oid zou zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door ikal-1 Bekijk bericht
        ik heb tot mijn grote tevredenheid een gimbalhead Jobu Black Widow Jr 3. Ik gebruik deze zowel voor mijn telescoop als voor mijn 300mm met 1.7 converter.
        Monteer deze wel omgekeerd (ttz de lens of de telescoop naar benedenhangend ipv zittend). Deze opstelling geeft meer vrijheid van beweging van je toestel naar boven of naar beneden toe (je toestel met je lens hangt wel niet meer horizontaal als je de arm losdraait; je moet dus steeds je toestel vasthouden of de arm vastdraaien = gelijkaardige situatie als bij een balhoofd).
        Ik kan je geen info geven over de overige geslecteerde producten.
        Bedankt, zou je misschien eens een foto kunnen maken van je opstelling op deze manier, want ik dacht dat het niet mogelijk was om dit omgekeerd te monteren? Ik weet dat dit mogelijk is met bvb de Manfrotto 393, maar ik zie het niet echt voor mij met de Jobu.
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Dit zou ook wel eens interessant kunnen zijn:
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Comment

Hierbij de gevraagde foto's

Paul
            Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

Comment

Welk merk je neemt is niet zo belangrijk maar zorg dat die draaiknoppen aan de zelfde kant staan. BV: beiden links werkt voor mij goed.
              Dan kan je de ontspanknop en de draaiknoppen samen bedienen
              Ik heb een benro. Is goedkoper maar mindergoed dan een echte wimberley

MVG
              Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                Welk merk je neemt is niet zo belangrijk maar zorg dat die draaiknoppen aan de zelfde kant staan. BV: beiden links werkt voor mij goed.
                Dan kan je de ontspanknop en de draaiknoppen samen bedienen
                Ik heb een benro. Is goedkoper maar mindergoed dan een echte wimberley

MVG
                Johan
                Ik moet zeggen dat dat een uitstekende tip is waar ik helemaal niet aan gedacht had. Jammer dat ze bij de Jobu Jr 3 niet aan dezelfde kant zitten...

@ikal: Bedankt, dat maakt het een heel stuk duidelijker

Comment

Niet naar Sirui gekeken voor statieven?
                  Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                  Our English website: www.kaichitravel.com
                  Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                    Niet naar Sirui gekeken voor statieven?
                    Heb ik gedaan. Jammer genoeg vond ik geen enkel statief zonder middenkolom met 4 secties. (http://www.tokina.eu/sirui/producten...orter-r-serie/) en dan zit je met een statief van 66cm of zonder swinghead. Dat krijg je erg moeilijk in een valies heb ik de indruk.
                    Mss dat Sirui er nog mee zal komen, dan zou ik dat zeker in overweging nemen, gezien ik zeer tevreden ben van mijn Sirui K30x balhoofd.

Comment

Ik gebruik een RSS balhoofd in combinatie met een Wimberly Sidekick, meer dan stabiel genoeg. Trouwens op mijn 300mm gebruik ik zeer zelden een statief, en al zeker niet voor vliegende vogels, met zo'n lens van dat gewicht kun je nog perfect uit de hand fotograferen hoor ( zelfs in combinatie met een 1D body ) , uit de hand werkt nog steeds het beste voor me voor dergelijke fotografie. Die sidekick gebruik ik zelfs voor mijn 500F4 maar dan wel met een RSS lensvervangvoet.
                      Qua statief allesinds eentje nemen zonder middenkolom, ik gebruik een carbon Gitzo ( type ? )
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Ik gebruik een RSS balhoofd in combinatie met een Wimberly Sidekick, meer dan stabiel genoeg. Trouwens op mijn 300mm gebruik ik zeer zelden een statief, en al zeker niet voor vliegende vogels, met zo'n lens van dat gewicht kun je nog perfect uit de hand fotograferen hoor ( zelfs in combinatie met een 1D body ) , uit de hand werkt nog steeds het beste voor me voor dergelijke fotografie. Die sidekick gebruik ik zelfs voor mijn 500F4 maar dan wel met een RSS lensvervangvoet.
                        Qua statief allesinds eentje nemen zonder middenkolom, ik gebruik een carbon Gitzo ( type ? )
                        Bedankt voor de tips. Je hebt helemaal gelijk dat je met een 300mm f/2.8 type objectief prima uit de hand kan werken, dat zal ook regelmatig op die manier gebruikt worden. Echter wanneer ik bvb uit een schuilhut foto's neem, heb ik graag een statief, zodat ik het niet de hele tijd moet vasthouden

Ik denk dat ik eens op zoek ga gaan naar een winkel waar ik de Jobu en de Wimberley sidekick kan uittesten, zodat ik kan zien wat ik het best vind werken.

Comment

Working...
                        X