Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoya filters iemand ervaring mee?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoya filters iemand ervaring mee?

Beste lezer,

Graag had ik van jullie hier op het forum ervaringen gekend met filters.

Ik fotografeer met een Canon met 24-70 f2,8 L USM lens met B&W UV filter op.

Nu zou ik mij graag een Grijsfilter en Polarisatiefilter aanschaffen omdat dit mijn wensen
    in verband met foto's die ik maak beter te goede zou komen.

Nu ben ik gaan rond zoeken op het net en ben ik op een setje van Hoya gebotst voor de prijs van 87,95 euro voor een UV-filter, NDx8-filter en polarisatie filter.

Zou dit een goeie keuze zijn dit te bestellen of toch maar opteren voor de duurdere B+W filters die elk rond de 97 euro kosten.

Ik ben geen pro fotograaf, nog bezeten amateur, maar doe het wel ernstig voor het plezier.

Ik heb ook al enkele revieuws van deze set van Hoya gelezen en waren toch zeer positief.

Graag hoor ik jullie ervaringen over dit soort filters en de keuze van het merk.

Alvast dank, Melkdjefer
    Olivier
    CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

Re: Hoya filters iemand ervaring mee?

De Hoya HD filters zijn ook goed, maar de Pro1 serie zou wat lastig zijn om te kuisen. Post eens een linkje naar dat setje van Hoya?
    Voor filters kan je zeker ook eens kijken naar http://maxsaver.net/, is een stuk goedkoper, je moet wel wat langer wachten omdat het van Azië komt maar de prijzen zijn een stuk lager en de producten zijn dezelfde.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ik heb een Hoya Pro pola en vind die beter dan de B+W. Voor B+W had ik een slimme uitvoering nodig en bij de Hoya niet.

Dit filter is net zo makkelijk schoon te maken als ieder ander filter.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
        De Hoya HD filters zijn ook goed, maar de Pro1 serie zou wat lastig zijn om te kuisen. Post eens een linkje naar dat setje van Hoya?
        Voor filters kan je zeker ook eens kijken naar http://maxsaver.net/, is een stuk goedkoper, je moet wel wat langer wachten omdat het van Azië komt maar de prijzen zijn een stuk lager en de producten zijn dezelfde.
        Hierbij de link van dit setje

http://www.digicamshop.be/product/84...kit-77-mm.html
        Olivier
        CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

Comment

Als ik het goed zie, is enkel de UV filter multicoated, de polarisatie- en NDfilter zijn dit blijkbaar niet. Ik zou toch eerder gaan voor multicoated filters vanwege flare en krasbestendigheid. Ik zou ofwel voor B&W MRC filters gaan, ofwel Hoya HD filters. Overigens, heb je al deze filters nodig? ikzelf gebruik bvb nooit een UV filter, deze heeft altijd een negatief effect op beeldkwaliteit, soms klein, soms groot, afhankelijk van de kwaliteit van de filter. Een polarizer en ND-filter zijn wel handig, naargelang je gebruik. Voor een ND filter moet je ook goed kijken hoeveel stops je wilt, diegene die in deze set zit, is maar 3 stops. Afhankelijk van je doel kan dit te weinig zijn.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Als ik het goed zie, is enkel de UV filter multicoated, de polarisatie- en NDfilter zijn dit blijkbaar niet. Ik zou toch eerder gaan voor multicoated filters vanwege flare en krasbestendigheid. Ik zou ofwel voor B&W MRC filters gaan, ofwel Hoya HD filters. Overigens, heb je al deze filters nodig? ikzelf gebruik bvb nooit een UV filter, deze heeft altijd een negatief effect op beeldkwaliteit, soms klein, soms groot, afhankelijk van de kwaliteit van de filter. Een polarizer en ND-filter zijn wel handig, naargelang je gebruik. Voor een ND filter moet je ook goed kijken hoeveel stops je wilt, diegene die in deze set zit, is maar 3 stops. Afhankelijk van je doel kan dit te weinig zijn.
            Als ik op de site van Hoyafilters ga kijken zou de grijsfilter voor die maat enkel in hun serie van Ultra bestaan en die is multicoated. De Polar die is standaard waarschijnlijk. Even op de 77mm klikken en dan krijg je de uitleg.

http://www.hoyafilter.com/products/hoya/gf-03.html

Aangezien ik hier ook totaal geen ervaring mee heb en nog niet weet of ik deze inderdaad veel ga gebruiken lijkt mij dit toch geen slechte optie of vergis ik mij daarin?
            Olivier

Comment

Als ik beide afzonderlijk zou moeten aankopen dan kom ik rond de 180 euro
              110 voor een B&W polar filter en een 70 voor de Hoya grijsfilter ND4 Pro 1
              Olivier

Comment

Geen ervaring, maar heb hier een Focus liggen met uitgebreide test van filters in en Hoya is daarin top.
                Voor wat het waard is.

Eric

Comment

Ik denk dat hij vooral wilt weten of de goedkopere Hoya filters (in dat pakket dan) ook goed zijn, niet of het beste van het merk Hoya goed is.
                  CANON 550D - CANON EF-S 18-135MM F/3.5-5.6 IS - CANON EF 50MM F/1.8 II - CANON EF_S 10-22MM F/3.5-4.5 - TAMRON SP 24-70mm f/2.8 DI VC USD

Comment

Ik heb een aantal filters van Hoya en andere merken, en uit verschillende prijs- en kwaliteitsgamma's. Misschien wat kort door de bocht, maar als er Hoya op staat, zal het wel goed zijn, zeker zijn prijs waard. Dit betekent niet dat er geen betere (de top van B+W is doorgaans wat beter) bestaan, maar je krijgt kwaliteit in de prijsklasse. Als je budget zo'n 100 euro is, ga dan gerust voor deze set. Een ND8 mag dan wat beperkt zijn, je hebt niet altijd 6 of 10 stops nodig. En de CPL zal je ook voldoening schenken. Over UV is er al zoveel gezegd, dat ik erover zwijg. Je kunt met deze set vaststellen of je later eventueel een betere CPL wil hebben, en andere ND's., en misschien beantwoordt dit trio volledig aan je verwachtingen. Of gaan ze na korte tijd voor eeuwig en altijd de kast in, omdat je uiteindelijk geen filters wil gebruiken............ Who knows.

Voor 100 euro neem je met Hoya geen risico.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik gebruik een Hoya pola.
                      Ergens in het verre oosten besteld, duurt een dag of 10, maar gezien het prijsverschil het wachten waard.
                      Ik had ook de B+W (vééél duurder) en merkte geen verschil. Deze B+W is inmiddels bij mijn zoon beland, die er ook tevreden over is. Maar voor het prijsverschil zou ik het wel weten.

Ik heb de Hoya CPL HD en heel tevreden ove0r. Laat meer licht door, beschermd door verschillende coatings, sterker glas....
                      Staan zelfs filmpjes op Youtube waar ze met dit filter hard op een tafelrand slaan...... maar dat ga ik toch niet proberen hoor

En hier kun je er alles over lezen :

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Ik gebruik een Hoya pola.
                        Ergens in het verre oosten besteld, duurt een dag of 10, maar gezien het prijsverschil het wachten waard.
                        Ik had ook de B+W (vééél duurder) en merkte geen verschil. Deze B+W is inmiddels bij mijn zoon beland, die er ook tevreden over is. Maar voor het prijsverschil zou ik het wel weten.

Ik heb de Hoya CPL HD en heel tevreden ove0r. Laat meer licht door, beschermd door verschillende coatings, sterker glas....
                        Staan zelfs filmpjes op Youtube waar ze met dit filter hard op een tafelrand slaan...... maar dat ga ik toch niet proberen hoor

En hier kun je er alles over lezen :

Groetjes
                        Idd, dat zijn prima filters, maar deze zitten niet in de set van de TS, dat zijn goedkopere.

TS: Kijk naar wat je zelf nodig hebt. Als je een polarizer nodig hebt, koop dat dan, en geen set met 3 filters waarvan je ze mss niet allemaal nodig hebt.
                        Ik zou voor deze polarizer gaan: http://maxsaver.net/HOYA-77mm-HD-Cir...al-Filter.aspx. Dat is 108 dollar, een stukje goedkoper dus dan hier dus, deze kost hier 124 euro.

Comment

Idd, dat zijn prima filters, maar deze zitten niet in de set van de TS, dat zijn goedkopere.

TS: Kijk naar wat je zelf nodig hebt. Als je een polarizer nodig hebt, koop dat dan, en geen set met 3 filters waarvan je ze mss niet allemaal nodig hebt.
                          Ik zou voor deze polarizer gaan: http://maxsaver.net/HOYA-77mm-HD-Cir...al-Filter.aspx. Dat is 108 dollar, een stukje goedkoper dus dan hier dus, deze kost hier 124 euro.
                          Yep, dat is het type dat ik kocht maar dan 67 mm. Ik betaalde 75 euro bij Factoryprices.nl, de goedkoopste die ik toen kon vinden, de site die hier wordt aangehaald is blijkbaar nog wat goedkoper want de 67 mm zou hier zo'n 70 euro kosten.
                          Goei marchandise in ieder geval .
                          Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Yep, dat is het type dat ik kocht maar dan 67 mm. Ik betaalde 75 euro bij Factoryprices.nl, de goedkoopste die ik toen kon vinden, de site die hier wordt aangehaald is blijkbaar nog wat goedkoper want de 67 mm zou hier zo'n 70 euro kosten.
                            Goei marchandise in ieder geval .
                            Groetjes
                            Je mag niet vergeten dat het vanuit Azië komt, dus je mag even wachten op je pakje... Als het maar 5€ scheelt, zou ik eerder binnen de EU kopen, dan heb je je goederen een stuk sneller.

Comment

Heb me dan toch geriskeert dit setje te kopen.

Zo kan ik toch eerst zien of het mijn ding is of niet.
                              Als ik het uiteindelijk bijna niet ga gebruiken heb ik dan nog centjes over voor iets anders.
                              Is het wel mijn ding, kan later nog voor kwaliteitsvollere systemen opteren.

Maar op het eerste zicht ziet het er toch deftig uit hoor.
                              Ik zal nog wel enkele test hiervan later posten.

Alvast dank voor jullie medewerking.
                              Olivier

Comment

Working...
                              X